Trailer en rijbewijs B

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:16

Evelli schreef:
sflj schreef:
Ik mag er zelfs nog een pony in vervoeren van maximaal 400kg zonder een bekeuring te riskeren! ;)
En inderdaad moet ik wel een E rijbewijs hebben. Maar verder is het geen probleem hoor.
Omdat het werkelijke gewicht niet over die 1300kg komt.

De FAQ kun je bovenaan vinden onder "Transport, Afspraken en Overige"

Met B rijbewijs gaat het om het gewicht op papier.
Voor het werkelijke gewicht heb je je E nodig :)
Zonder je E ben jij dus niet verzekerd en zal je dus flink de sjaak zijn als er iets gebeurd :)

En nhier ben ik het dan helemaal mee eens. Zelf gehoord van een politie agent..
(nou weten die ook niet altijd alles..)

Asciugamano

Re: Trailer en rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:17

En jij hebt mijn post ook niet (goed) gelezen?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:27

maar omdat we die niet goed gelezen hebben, wil het dan zeggen dat daar de waarheid in staat? alles wat geschreven is, kan fouten bevatten. En aangezien ik het heb geleerd zoals bovenstaande, ga ik er vanuit dat dit goed is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:56

Susy_Q schreef:
maar omdat we die niet goed gelezen hebben, wil het dan zeggen dat daar de waarheid in staat? alles wat geschreven is, kan fouten bevatten. En aangezien ik het heb geleerd zoals bovenstaande, ga ik er vanuit dat dit goed is.

sflj heeft, in ieder geval bij mij, de reputatie op te houden erg betrouwbare berichten te schrijven over dit onderwerp.
Ook in dit geval kan ik niet anders concluderen dan dat het klopt wat daar staat.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:30

ok, dan zal ik niet eigenwijs ontkennen dat het niet zo is.
Wellicht heeft zij gelijk en heb ik wat nieuws geleerd.
Maar toch denk ik dat het papieren gewicht belangrijker is dan het echte gewicht op dat moment op de trailer.
Een bekeuring zal het wellicht ooit uitwijzen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:32

Susy_Q schreef:
ok, dan zal ik niet eigenwijs ontkennen dat het niet zo is.
Wellicht heeft zij gelijk en heb ik wat nieuws geleerd.
Maar toch denk ik dat het papieren gewicht belangrijker is dan het echte gewicht op dat moment op de trailer. Een bekeuring zal het wellicht ooit uitwijzen.

Dan hoop ik voor jou dat je nooit bij een ongeval betrokken raakt.
Geen verzekering die uit gaat keren!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:46

Ik rij ook met alleen B rijbewijs met een trailer.
Mijn auto weegt nu 1345 kilo, mijn trailer incl laadvermogen 1250 kg.
Mijn auto mag 1300 kg trekken. Ik mag dus met deze trailer alleen met B rijbewijs rijden, nl:
Auto is zwaarder dan de trailer + laadvermogen
Auto mag de trailer trekken, en
Auto + laadvermogen + trailer + laadvermogen blijf ik onder de 3500 kg (weet zo even niet wat het laadvermogen van de auto is, maar wel dat ik er dan onder blijf)

Als ik een E rijbewijs had, mag mijn auto lichter zijn dan het daadwerkelijk te trekken gewicht, mits hij dit gewicht mag trekken.

Bij B rijbewijs gaat het om het laadvermogen, bij E rijbewijs om het daadwerkelijke gewicht, mits je niet boven het vermogen uitkomt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:18

Ik vind de uitspraak "bij huppelepuprijbewijs gaat het om het werkelijke gewicht en bij huppelepuprijbewijs om het papieren" echt zoooo fout! Het slaat simpelweg nergens op!

Een agent kijkt naar 3 dingen:
Mag de auto de aangekoppelde trailer trekken?
Antwoord: Dat staat in de papieren van de auto!

Is het hele zakie niet overbeladen?
Dat kun je zien na het wegen (of de agent moet je op je mooie blauwe ogen vertrouwen als jij hem het gewicht van je pony verteld. ;) )

en als 3e: Mag de bestuurder met deze combinatie rijden.

Thats all.

Dus wil je weten wat je auto mag trekken? Kijk op het kentekenbewijs!
Wil je weten hoeveel kg er in je trailer mag?
Kijk op die van de trailer!
Kijk daarnaast of je kogeldruk voldoende is en dat staat weer op het plaatje bij de trekhaak en/of in je instructieboekje.
Je kunt vervolgens nog je hele combinatie incl. lading op een weegbrug zetten om erachter te komen hoe zwaar het nou echt is en aan de hand van al deze informatie kun je zien of je er mee mag rijden.
En de regels daarvoor staan dus o.a. in de FAQ.
Wil je weten welk rijbewijs je nodig hebt? Kijk in de FAQ!

Hou a.u.b op met 'bij ... gaat het om... en bij ... gaat het om ..."
Dat slaat nergens op!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:26

Jammer dat er hier vaak van die halve antwoorden en kromme zinnen worden neergepoot, neem de volgende zin nu

Citaat:
Bij B rijbewijs gaat het om het laadvermogen, bij E rijbewijs om het daadwerkelijke gewicht, mits je niet boven het vermogen uitkomt.

Van deze zin klopt dus geen hout, terwijl het stukje wat er voor staat in principe wel correct is.

Citaat:
Bij B rijbewijs gaat het om het laadvermogen

Nee, dus , het gaat om het eigen gewicht + het laadvermogen van de trailer t.o.v. het lediggewicht van de auto en het eigengewicht + laadvermogen van de trailer + idem van de auto.

Citaat:
bij E rijbewijs om het daadwerkelijke gewicht, mits je niet boven het vermogen uitkomt

Over welk vermogen heb je het in hemels naam.

Citaat:
Maar toch denk ik dat het papieren gewicht belangrijker is dan het echte gewicht op dat moment op de trailer.

Dat mag jij misschien denken, maar de wet denkt daar toch wat genuaceerder over.
De regeltjes zijn echt niet zo moeilijk hoor,kwestie van lezen en rekenen.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:29

@sflj, helemaal mee eens

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:16

Paul11 schreef:
Citaat:

Dat mag jij misschien denken, maar de wet denkt daar toch wat genuaceerder over.
De regeltjes zijn echt niet zo moeilijk hoor,kwestie van lezen en rekenen.

Ik snap haar gedachtegang wel, maar ik vind ook, net als jou, dat het gewoon verkeerd wordt geformuleerd en vooral niet compleet.

- Zonder E gaat het inderdaad om het papieren gewicht in plaats van wat er daadwerkelijk in staat (oftewel, je moet uitgaan van het maximale in plaats van datgene wat er werkelijk instaat). Het maakt niet uit of er 400 kilo instaat of 600 kilo, het blijft gaan om wat er maximaal in mag staan (en dan natuurlijk kijken of dat mogelijk is met het ledig gewicht en of het TMT van auto +TMT van de trailer niet boven die 3500 kilo uitkomt)
- Met E gaat het inderdaad om datgene wat er instaat in plaats van het maximale dat op papier staat.

Maargoed, half formuleren blijft natuurlijk makkelijker }>

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:34

Citaat:

Van deze zin klopt dus geen hout, terwijl het stukje wat er voor staat in principe wel correct is.

Wat klopt hier niet dan? Wel even aangeven wat er volgens jou dan fout is en niet in het wilde weg zeggen dat iets fout is. Graag even onderbouwen!!

Citaat:
bij E rijbewijs om het daadwerkelijke gewicht, mits je niet boven het vermogen uitkomt

Als je het hele stukje leest dan snap je dat het hier om trekvermogen van je auto gaat en om het laadvermogen van je trailer. Niet zo heel moeilijk als je een beetje kan nadenken!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:44

Het slaat gewoon nergens op! Dat is wat er fout aan is!

Wat betekent 'bij B rijbewijs gaat het om het laadvermogen?'
Ik vermoed dat jullie bedoelen dat je daar naar kijken moet ofzo. Maar dat is gewoon niet correct en eigenlijk meer de omgekeerde manier!

Het moet zijn:
Als je alleen een B rijbewijs hebt mag je nooit meer trekken dan je auto leeg weegt en daarnaast mag het MTM van de auto en de MTM van...
O wacht, nu ga ik het hier nog een beetje uitleggen ook! Ga de FAQ in de sticky maar lezen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:10

adem in, adem uit, relax, tel tot 10.... ahmmmmmmmmm :(:)
en wacht op het volgende topic dan kun je het nog eens haarfijn uit gaan leggen.... :+

Wat ik nou werkelijk niet begrijp is dat er in een topic zoals dit al een paar keer naar de FAQ wordt verwezen en er dan alsnog allerlei posts worden geplaatst die half kloppen of kant noch wal slaan...
Ik zal wel te blond zijn om dat te begrijpen. :o?
Margreet heeft zo dr best gedaan op de FAQ, het is duidelijk geschreven maar helaas wordt het niet gelezen lijkt het wel. -O-

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:34

sflj schreef:
Het slaat gewoon nergens op! Dat is wat er fout aan is!

Wat betekent 'bij B rijbewijs gaat het om het laadvermogen?'
Ik vermoed dat jullie bedoelen dat je daar naar kijken moet ofzo. Maar dat is gewoon niet correct en eigenlijk meer de omgekeerde manier!

Het moet zijn:
Als je alleen een B rijbewijs hebt mag je nooit meer trekken dan je auto leeg weegt en daarnaast mag het MTM van de auto en de MTM van...
O wacht, nu ga ik het hier nog een beetje uitleggen ook! Ga de FAQ in de sticky maar lezen!

aan je uitleg had ik al meer dan aan je standvastigheid ;)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:35

Setteli schreef:
Citaat:

Wat klopt hier niet dan? Wel even aangeven wat er volgens jou dan fout is en niet in het wilde weg zeggen dat iets fout is. Graag even onderbouwen!!

Citaat:

Als je het hele stukje leest dan snap je dat het hier om trekvermogen van je auto gaat en om het laadvermogen van je trailer. Niet zo heel moeilijk als je een beetje kan nadenken!!

1. Als je de moeite had genomen om mij post helemaal te lezen, dan had je het antwoord zien staan na het tweede citaat.
2. Als er over vermogen wordt gepraat moet je wel even aangeven welk vermogen, er zijn meerdere vermogens bij een auto.
3. Het gaat hier niet om, of ik eventueel kan nadenken, als je post moet je dat correct en duidelijk doen en geen halve waarheden en
d.m.v. slechte formuleringen, want daardoor ontstaat juist de meeste verwarring.