Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 16:31

Dit gebeurd ook op veel stallen idd, dat jan en alleman meehelpen.
Bij ons gebeurd het ook wel eens, toch weet ik omdat ik zelf ook vaak help met binnen halen dat ook mij een paard los kan komen.
Daar til ik dan weer minder zwaar aan, mijn pony is braaf dus dat komt wel goed.
Maar ik kan me voorstellen dat sommige dat niet willen.
Ook een dag de stal niet uitmesten en alleen strooien kan mij een worst zijn, desnoods doe ik het zelf even.
Stalhouders hoeven bij mijn pony's geen dekens op en/of af te doen, ze hoeven de pony's niet te gaan halen voor de smid of erbij te blijven.
Ook als een wond drie keer per dag verzorgd moet worden kom ik netjes zelf.
Dit doe ik allemaal zelf.
Ook probeer ik altijd mee te denken met water bij vullen en toch blijk ik een hele lastige klant.
Het enigste wat ik wil en dat wil ik ook goed, is een schone stal, water, hooi goed verdeelt over de dag en uitloop/wei.
Uit ten boze is als ik mijn pony's zonder water aantref, dat wil ik niet.
Ze kunnen best even zonder maar vaak word het dan vergeten en staan ze toch (ongewilt) langer zonder.
Ik denk dat voor de klap geld die veel mensen betalen deze dingen best waar gemaakt mogen worden.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:35

ik weet toch wel dat IK degene ben die het over mn pony te zeggen heeft ..
te weinig eten ?? te weinig na buiten ?? te weinig stro in de stal ?? etcetc

Dan ga ik wel opzoek na een andere stal...

Dan krijgt hij gewoon per maand geld minder..
Mensen moeten eens niet zo over zich heen laten lopen..
Je wilt tenslotte toch het BESTE voor je viervoeter ???

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 16:41

bello2005 schreef:

En toch is het allemaal niet zo simpel en ik laat niet over me heen lopen.
Maar als je teveel vraagt of zegt dan ben je al snel een zeur of een lastige klant.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:57

jesito schreef:
daantjuhhh schreef:
Jullie vergeten ook dat per paard ook verschil zit.
De een word van lucht dik en de ander moet je bijna vol stouwen om op gewicht te houden.

Ik hoef die van mij echt niet op onbeperkt hooi te zetten.
Wij hebben hooi waar ontzettend veel inzit.
Als wij de paarden bevangen willen hebben moeten we dat doen.
Wel staan ze op stro zodat ze wat te knabbelen hebben.

Als paarden van onbeperkt ruwvoer vet worden kan het zijn dat er te weinig verbruik is over de dag, dus veel op stal staan of kleine paddock waar niks te doen is.
Maar vaak krijgen paarden idd een dikke gevulde buik van ruwvoer en dat vind ik niet zo'n ramp.
Tussen te vet en een dikke buik is ook een verschil, daarbij wil de een dat niet en de ander wel.
Maar waar het hier om gaat is dat het jouw paard is en jij dat beslist. :D

In een stal van 14 paarden?
Verschil?

Als ik alleen al even kijk naar de 4, 4jarigen die er staan.
Zelfde trainingsniveau, komen samen op de zelfde wei.
Krijgen het zelfde rantsoen.

En toch zit er verschil in hoe dik de een is vergleken met de ander.
Verklaar je nader!!

Zoals ik het zelf zie:

Ik kan echt alles wat los en vast zit eten, dat hoeft een vriendinnetje van mij (die meer beweegd) niet te doen.
Als die het zelfde gaat eten als dat ik doe, komt zij in een maand 10 kilo aan.
Je verbrandingssysteem is niet alleen afhankelijk van wat je eet en wat je doet.

Je laatste zin ben ik helemaal met je eens.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:08

Citaat:
Dit gebeurd ook op veel stallen idd, dat jan en alleman meehelpen
.

Ook zoiets ja, we hebben ook een tijdje op een manege gestaan. Om vol verbazing
van een manegekindje van een jaar of 10 te horen dat ze je paard naar de wei hebben
gebracht.. Waarbij er dus een guppie met een paard van 1.72 over de weg banjerde.

Kind natuurlijk niks kwalijk genomen, over het algemeen is mijn paard ook heel braaf
in tegenstelling tot die van mijn zusje die overal spoken ziet die ook meegenomen
werd door een guppie. Als die aan de haal was gegaan was mijn paard echter wel
meegegaan met "zijn leider". Loopt je paard zon guppie om heb je wel een mega probleem!

antwoord van de stalleidster: Ja weet je we HOEVEEL werk het is om al die paarden
op en af de wei te zetten. Eh ja maar volgens mij is dat toch echt het werk waar je
voor gekozen hebt en waar je betaald voor wordt..?

later is het paard van mijn zusje door een DA verkeert geent omdat hij zo liep te
paniekeren. Kon hij verder niets aan doen... kregen de volgende dag van een stal
genootje telefoon. Jullie moeten zo snel mogelijk komen want jullie paard staat er
echt ellendig bij. Wat ook zo was was, bult ter grote van een meloen op zijn schouder
( was door zijn botvlies geent) hij hing tegen de stalwand aan, kon met 40 graden
koorts amper op zijn benen staan. Kon zijn hoofd niet omlaag brengen.

En hetzelfde mens, antwoorde niks gezien te hebben ondanks hij al brok & voer had
gehad wat hij dus met geen mogelijkheid aangeraakt kan hebben. Zon bult valt toch
op? Het valt toch ook op als een paard niet eet? Beest moest toen regelmatig getemperatuurd
worden. Ook dit was te veel moeite, zo gauw hij weer fit zat was zijn we verhuist.
Helaas was dit ook niet je van het, en inmiddels staan we nu al een flinke poos op een
stal waar de paarden en wij helemaal gelukkig zijn :).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:13

Ook dit verwijt heb ik al vaak naar mijn hoofd gekregen dat het allemaal veel werk is enz, maar dat is toch echt een keuze die ze zelf maken.
Als een klant bij mij in de winkel komt voor wandelschoenen, willen ze soms alle moddellen in twee maten proberen en dat is veel werk en niet altijd even leuk, maar het is wel gewoon mijn werk.

Daantjuhhh: Ik vind het bijv. niet zo erg als mijn paard een buikje heeft, vet op de schouders en hals niet de bedoeling.
Een wedstrijdruiter wil ook geen buikje en al zeker geen vet.
Ik heb mijn paarden zelf een aantal jaar op een wei gehad waar ze onbeperkt hooi kregen en ze hadden altijd een buikje maar waren niet te vet.
Maar ik blijf bij mijn laatste zin :D
Zoveel mensen ,zoveel wensen.

Feria

Re: Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:22

ik mag bij ons op stal echt niet klagen als ik dit zo hoor. Ik zet zelf elke dag het eten en hooi voor 's morgens en 's avonds klaar omdat de pension eigenaar inderdaad niet gaf wat ik vroeg, maar verder ziet ze het wel elke keer als er iets mis is met een paard en dan gaat ze ook alles doen om dat paard te helpen. Ze kent de paarden die daar het jaar door gestald staan best goed en weet wanneer er eentje zich niet te best voelt. Verder doe ik de stal ook zelf, omdat ik vind dat niemand dat zo goed doet als ik :D en poep scheppen hoort er gewoon bij :p

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:26

randie schreef:
Citaat:
Dit gebeurd ook op veel stallen idd, dat jan en alleman meehelpen
.

Ook zoiets ja, we hebben ook een tijdje op een manege gestaan. Om vol verbazing
van een manegekindje van een jaar of 10 te horen dat ze je paard naar de wei hebben
gebracht.. Waarbij er dus een guppie met een paard van 1.72 over de weg banjerde.

Kind natuurlijk niks kwalijk genomen, over het algemeen is mijn paard ook heel braaf
in tegenstelling tot die van mijn zusje die overal spoken ziet die ook meegenomen
werd door een guppie. Als die aan de haal was gegaan was mijn paard echter wel
meegegaan met "zijn leider". Loopt je paard zon guppie om heb je wel een mega probleem!

antwoord van de stalleidster: Ja weet je we HOEVEEL werk het is om al die paarden
op en af de wei te zetten. Eh ja maar volgens mij is dat toch echt het werk waar je
voor gekozen hebt en waar je betaald voor wordt..?

later is het paard van mijn zusje door een DA verkeert geent omdat hij zo liep te
paniekeren. Kon hij verder niets aan doen... kregen de volgende dag van een stal
genootje telefoon. Jullie moeten zo snel mogelijk komen want jullie paard staat er
echt ellendig bij. Wat ook zo was was, bult ter grote van een meloen op zijn schouder
( was door zijn botvlies geent) hij hing tegen de stalwand aan, kon met 40 graden
koorts amper op zijn benen staan. Kon zijn hoofd niet omlaag brengen.

En hetzelfde mens, antwoorde niks gezien te hebben ondanks hij al brok & voer had
gehad wat hij dus met geen mogelijkheid aangeraakt kan hebben. Zon bult valt toch
op? Het valt toch ook op als een paard niet eet? Beest moest toen regelmatig getemperatuurd
worden. Ook dit was te veel moeite, zo gauw hij weer fit zat was zijn we verhuist.
Helaas was dit ook niet je van het, en inmiddels staan we nu al een flinke poos op een
stal waar de paarden en wij helemaal gelukkig zijn :).

Jeetje Randie, dat is ook niet niks :oo ..

Ik heb dus het probleem dat mijn merrie de box vandeweek helemaal afbrak omdat er een ander naast kwam te staan, een merrie uit de opfok.. Mijn merrie stond met twee benen te gelijk tegen de wand te trappen en dan krijg je als antwoord "Daar went ze dan maar aan".. nou sorry, maar ik betaal geen dik 250 euro voor een stal waar mijn paard niet happy in is.. Ik wil dat mijn paard meer hooi krijgt.. zeker 's avonds voor de nacht moeten daar ellenlange discussies aan te pas komen..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:55

jesito schreef:
bello2005 schreef:

En toch is het allemaal niet zo simpel en ik laat niet over me heen lopen.
Maar als je teveel vraagt of zegt dan ben je al snel een zeur of een lastige klant.

ja dat wel inderdaad..
maar vind het bullshit.. want de klant is tenslotte koning.. helaas zie je dat op zon stallen niet echt..
nee ik zeg ook niet dat jij over je heen laat lopen... maar het zijn dr wel veel..
als mij iets niet aan staat trek ik mn mond open..
in welke zin bedoel je het .. van dat het allemaal niet zo simpel is..
een andere stal zoeken.. die echt aan je wensen doet bestaat niet..
de beste voeding voor je paard is je eige zorg..
daarom doe ik alles zelf;)

maar vind het wel sneu voor je..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 09:21

Het blijkt niet zo simpel, gewoon een andere stal zoeken, ik kan een boek schrijven over de stallen die ik gehad heb in die meer dan 15 jaar dat ik nu paarden heb.
Ik heb ook een paar tijdelijke adressen gehad.
Nieuwe stallen beginnen vaak met de goede inzet maar al gauw verloederd die.
1 stal was echt fijn, alles stond vast in een contract en dit gebeurde ook, helaas gaat zo'n stal failliet.
Ik heb alles gehad vieze stallen weinig tot zelfs geen hooi, je paard snachts buiten gegooit krijgen als je je rug gedraait had.
Veulen op de weg, veulen door de draad omdat de afspraken niet nagekomen worden.
Geen water of het in ieder geval aan de toeval overlaten.
enz. enz. enz.

Ik klaag niet eens over een slechte bak ook nooit gedaan.

Op 1 stal ben ik weg gegaan vanwege de lange reistijd.

Al bij al ken ik de meeste stallen dus wel en is mijn vertrouwen ver te zoeken.
De klant is koning dat kennen ze volgens mij niet in deze wereld.
Ik hoef ook geen koning te zijn, het kan gewoon allemaal op een lijn blijven.

Als je gaat vragen op een stal van hoe bepaalde dingen gaan, bijv. hoeveel hooi krijgen ze.
Dan krijg je een heel royaal antwoord, op de meeste stallen komt dit neer op twee keer per dag voor een muisje.
Het komt er op neer dat wanneer er bezuinigd moet worden het vaak over de rug van de paarden gaat.

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:27

helaas ken ik het probleem ook mijn paard was zeker 100 kilo te mager toen ik hem kocht de pensionstalhouder voerde mijn paard toen 2 kilo biks per dag en te weinig hooi ik wilde dat hij meer zou voeren maar hij vond t niet nodig na 5 maanden was mijn paardje nog steeds heel erg mager en wel 190 euro vragen terwijl er is geen electra daar paarden staan snachts zonder water op stal, ik heb hem nu op een stal staan waar je zelf moet zorgen dat voer klaarstaat voor je paard en dat wordt dan gevoerd iedereen heeft gewoon op een briefje staan wat het paard te eten moet krijgen en gelukkig houdt iedereen zich eraan, bij ons gaat dat echt super

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 10:30

Maartje83 schreef:
helaas ken ik het probleem ook mijn paard was zeker 100 kilo te mager toen ik hem kocht de pensionstalhouder voerde mijn paard toen 2 kilo biks per dag en te weinig hooi ik wilde dat hij meer zou voeren maar hij vond t niet nodig na 5 maanden was mijn paardje nog steeds heel erg mager en wel 190 euro vragen terwijl er is geen electra daar paarden staan snachts zonder water op stal, ik heb hem nu op een stal staan waar je zelf moet zorgen dat voer klaarstaat voor je paard en dat wordt dan gevoerd iedereen heeft gewoon op een briefje staan wat het paard te eten moet krijgen en gelukkig houdt iedereen zich eraan, bij ons gaat dat echt super

Op sommige stallen gaat het gewoon heel goed, het ligt vaak aan de inzet van de mensen zelf.
Ook is het belangrijk dat je een beetje op 1 lijn ligt.

Ik heb trouwens ook weer een wei gevonden voor mezelf en ga daar per 1 maart naartoe, de laatste tijd ging alles op de stal waar ik sta redelijk, maar door wat dingen waar ik het niet over eens was, wilde ik graag weer mijn eigen plek.
Die heb ik nu dus gevonden, heb netjes mijn huur opgezegd en ga dan weer mijn eigen gang.

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:07

De stal waar ik sta heeft ook maar 3 pensionpaarden, en 2 van de eigenaresse zelf. Die komt smorgens de paarden voeren, de mest uit het land en de bak opruimen (daar staan ze 's avonds) ze vult dan hooiruiven en water bij, de paarden worden 's morgens in het andere land gezet. Smiddags komen dan om en om degene die een paard in pension hebben en het meisje dat de pony van de eigenaresse huurt om de paarden weer te voeren en de mest uit t land te halen. En dit gaat elke dag zo
en mijn paardje is er echt opgeknapt. Eerst had ik nog wel mijn twijfels omdat hij altijd buiten staat, maar voor mijn paard is het de beste beslissing geweest

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:14

ik heb niet alles gelezen, maar het is wel schandalig als je dus eigenlijk niks te vertellen hebt over je eigen paard!!

ik heb mijn paard nu bijna een jaar en ze staat op een kleine pensionstal waar ik al jaren kom en alle eigenaren bepalen zelf wat er gebeurd met hun paard. het enige wat niet altijd kan is je paard apart hebben staan van de groep, daar is geen ruimte voor (als meerdere dat willen dan he ;)), wel als je paard dus idd de wei uit getrapt wordt door de groep, als hij kreupel staat of andere dingen waardoor hij even niet in de groep zou kunnen..

ik bof dus wel als sommige dingen zo even snel gelezen heb!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 20:24

Op een pensionstal is het fijn als je het zeggenschap blijft houden maar je moet inderdaad wel rekening blijven houden dat je er met meerdere mensen staat en dus soms is dat wat moeilijker om dan helemaal je eigen keuze te maken.
Daarom ben ik blij dat ik mijn eigen gang weer kan gaan.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:01

das waar, maar gelukkig staan wij met een leuke groep en we hebben natuurlijk de stal regels maar als ik mijn paard stel op 4 kilo brok zou willen hebben dan krijgt ze dat.. de stal eigenaar vraagt dan wel even of ik weet wat ik doe hahaha aangezien ik een e pony heb voor recreatie ;) maar het zou dan mijn keuze zijn...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:16

Das toch mooi, als je met al die mensen een beetje op 1 lijn ligt is dat natuurlijk het beste.
Ben maar blij dat je een fijne stal hebt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:19

ja dat ben ik zeker! voor jou ook zeker fijn dat je een plek echt voor jezelf gevonden hebt!!

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:01

Bij ons is het prima geregeld. Paarden worden heel goed verzorgd en niets is te veel. Minder eten? Geen probleem, meer eten? idem. Stallen zijn altijd schoon, veel stro en als je wil kunnen ze ook op andere ondergrond. Het zijn jonge mensen die zelf ook een aantal paarden hebben en die worden op dezelfde manier behandeld.

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:07

Ik ben heel blij dat ik op deze stal al 11 jaar sta, en dat de 'baas' niet zo is en zoveel er vanaf weet. Ik hoop ook niet dat het bedrijf binnenkort verkocht word en we een nieuwe eigenaar krijgen. Maar alsnog, ja veel sterkte hiermee en alsnog zou ik het bespreekbaar proberen te maken of aan andere pensioners op je stal vragen wat hun er van vinden. Wij hebben ook vergaderingen op stal, misschien een idee?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:41

Bij ons is ook alles prima geregeld.
Wil ik meer/minder gevoerd hebben, wordt dat gedaan. Wil ik een extra pak vlas? Mag altijd, alleen betaal ik dan wel.
Hooi/kuil wordt voldoende gegeven, en mag ik bijgeven.
Als ik niet wil dat ze bij een bepaald paard staat, gebeurd dat ook niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:44

Laten we staken!! }> }>

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:59

Het is en blijft een moeilijk iets , je paard uit besteden aan de "goede " zorgen van een ander ! De pensionhouder ..
Ik ben erg blij met mijn huidige stekkie , fijne mensen , paarden in de zomer 24/7 weidegang , goede weides in fijne kuddes . In de winter snachts binnen , dagelijks opgestrooid , eenmaal per week de stallen helemaal leeg , royaal ruwvoer evt mais als je dat wilt en je krachtvoer kies je zelf( en koop je zelf ) en je zet het klaar of verteld wat je schatje mag hebben en dat wordt dan 2 x daags gegeven .... En dat aan de rand van de stad , zo zie ik het niet in het dorp waar ik zelf woon .... Keep on Going , stalhouder :)

arlette5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:25

Ik ken het.. maar ik had vooral het probleem dat ik op een pensionstal stond waar iedereen gewoon meer Engels reed, terwijl ik graag Parelli wil doen.
Heb weinig begrip gezien voor mijn keuze, "want een jong paard is niet je vriendje, dat duurt veel langer."
Maar je komt er toch pas na een paar maanden achter of een stalling echt iets voor jou is. In mijn geval dan..

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:43

ik ken een pensioen stal, daar moet je zelf uitmesten en krachtvoer geven. de paarden gaan in groepen naar buiten maar ook alleen als die groep echt met elkaar overweg kan. wil je meer strooisel gebruiken dan kan dat maar dat moet dan even in overleg. is een hele makkelijke stal met veel paarden en weinig klachten