Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:03

Fleurtje100 schreef:
Ik vind het ook wel apart wat iedereen van die afstamming en twee foto's afleest over het karakter van dit paard. En een Garanco zou dan wel heel geschikt zijn? Alsof die bekend staat om het doorgeven van een fijn karakter :7 . Misschien is het een heel braaf dier hoor, maar dat kan net zo goed gelden voor het paard die de TS op het oog heeft. Zoveel zegt afstamming ook weer niet.
Neem een ervaren iemand mee om te kijken, bespreek hiermee je wensen en denk er daarbij aan dat je wellicht in de toekomst nog wedstrijdambities krijgt die je nu nog niet hebt. Zorg dat als je haar koopt dat je daarna altijd goede begeleiding hebt. Ga bijvoorbeeld in het begin 2-3 keer in de week lessen bij een goede instructeur, zodat je meteen goed op weg wordt geholpen. En natuurlijk goed laten keuren (met bloedafname) en die proeftijd goed op papier zetten. Wij kunnen hier op Bokt toch niet zien hoeveel ervaring je echt hebt en hoe de combinatie gaat klikken.

Degene die mee gaat heeft zeker ervaring, Hij heeft een manege gehad en is de fokker van een paar toppaarden. Als hij niet genoeg ervaring heeft dan weet ik het ook niet meer ;) Als ik haar zou kopen wil ik zo wie zo prive lessen ect. nemen van een goede instructeur.

sjeik

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:06

Ik wil niet zeiken. Maar als je een topmerrie koopt, en daar een tophengst op zet is de kans redelijk dat daar weer toppers van komen. En dat iemand een manege heeft gehad zegt mij niks.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:08

Neem er gewoon je tijd voor en laat je niet opjutten door een leuk koppie, weet jij veel en is het gewoon een toppaard moet je gewoon eerst gaan kijken en dan pas weten.
Zolang er iemand mee gaat die er echt kijk op heeft en je echt in ieder geval de moeite voor neemt om een klinische keuring te ondergaan (niet jij maar het paard natuurlijk) kan er weinig mis gaan.
Succes ik hoop dat de klik er is en je je droom paard vindt.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:08

sjeik schreef:
Ik wil niet zeiken. Maar als je een topmerrie koopt, en daar een tophengst op zet is de kans redelijk dat daar weer toppers van komen. En dat iemand een manege heeft gehad zegt mij niks.

Hoeft niet. Laat ik het er maar op houden dat hij al jaren in het vak zit ;)

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:09

eppie38 schreef:
Neem er gewoon je tijd voor en laat je niet opjutten door een leuk koppie, weet jij veel en is het gewoon een toppaard moet je gewoon eerst gaan kijken en dan pas weten.
Zolang er iemand mee gaat die er echt kijk op heeft en je echt in ieder geval de moeite voor neemt om een klinische keuring te ondergaan (niet jij maar het paard natuurlijk) kan er weinig mis gaan.
Succes ik hoop dat de klik er is en je je droom paard vindt.

Dankje :D

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:10

Ik zou toch verder gaan dan alleen maar klinisch keuren hoor Eppie.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:20

Dees schreef:
Tjong...
dat jullie 'brood' zien in die merrielijn...

Ik zie stamboek x stamboek x dan pas wat predikaten. Uit een merrielijn die nagenoeg niets heeft gebracht anders dan hier en daar wat 'ster'. Maar ook de vaders: Haarlem op wacht, Gran Corrado kwalijk erkend, Sultan niet vrij van dispuut. Neem dan ook nog het exterieur van de merrie mee in je overwegingen... Dan staat er in mijn bescheiden opinie geen Fok-merrie, maar gewoon een merrie waarmee je een veulentje kunt krijgen. Hoe 'Prok' is de merrie? Wat is haar toegevoegde waarde in de moderne fokkerij? Ik zou er niet verder mee willen.

En voor een 13 jarige dochter kocht ik een geschikter paard. Ook wel voor € 1.750 ;)

Nog eens gekeken naar foto en afstamming en eigenlijk ben ik het wel met je eens :j
Dus: niet doen! Verder kijken!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:26

wuswa schreef:
Dees schreef:
Tjong...
dat jullie 'brood' zien in die merrielijn...

Ik zie stamboek x stamboek x dan pas wat predikaten. Uit een merrielijn die nagenoeg niets heeft gebracht anders dan hier en daar wat 'ster'. Maar ook de vaders: Haarlem op wacht, Gran Corrado kwalijk erkend, Sultan niet vrij van dispuut. Neem dan ook nog het exterieur van de merrie mee in je overwegingen... Dan staat er in mijn bescheiden opinie geen Fok-merrie, maar gewoon een merrie waarmee je een veulentje kunt krijgen. Hoe 'Prok' is de merrie? Wat is haar toegevoegde waarde in de moderne fokkerij? Ik zou er niet verder mee willen.

En voor een 13 jarige dochter kocht ik een geschikter paard. Ook wel voor € 1.750 ;)

Nog eens gekeken naar foto en afstamming en eigenlijk ben ik het wel met je eens :j
Dus: niet doen! Verder kijken![/quote
Papieren zeggen echt niet alles, en oordelen over een paard wat geen een van ons gezien heeft, tja.
Sheik, ligt beetje aan de koopprijs , wat verwacht je voor dat geld een top, dressuur en springpaard?
Als we het zo stellen zou niemand ooit meer een paard durven kopen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:28

Papieren zeggen niks, wel de hengsten die op die papieren staan, Eppie.
Verder is de geschiedenis van dit paard nogal twijfelachtig, vind ik. En wees eerlijk wat heb je aan een klinische keuring.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:40

@ Sjeik: ik kijk vooral naar de merrielijn. Wat heeft deze voortgebracht? Na stamboek x stamboek vind je predikaten, dat wel. Van de foto wordt ik niet warm. Inderdaad foktechnisch niet een topmerrie. Dan rijtechnisch. Ja, dat is vanaf een papiertje moeilijk te beoordelen. Dan val je terug op: ik heb wel eens gelezen dat Garanco-nakomelingen niet makkelijk zijn en dan zie ik ook nog Sultan. Tja, dan zeg ik in eerste instantie: niet geschikt voor iemand van 13 wiens 1e eigen paard dit zou moeten zijn (+ niet heel erg ervaren + geen ervaren mensen in directe omgeving). Je 1e paard moet leuk en ongecompliceerd zijn; een paard waar je veel van kan leren, een paard wat vergevingsgezind is zodat je ervan kan leren.
Inderdaad vooral ook rontgenologisch keuren! Feit is dat je je aan je eerste eigen paard het meeste hecht. Het doet het meeste pijn als dat paard na een poosje rijden niet in orde blijkt te zijn....

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:46

Ik kawm er niet uit omdat deze zelf niet is ingevoerd op Paardenfokken. TWee generaties terug is de merrielijn kwa predikaten nog wel redelijk interessant.
Stamboek x stamboek is idd niet florissant.
Ik vind de bouw ook niet dat je zegt geweldig. Achterbeen staat een klere eind achter de massa en dat zegt veel over dragend vermogen. Bovenlijn is wel gewelfd maar de verbinding schoft hals ziet er apart uit op de foto.
Sorry ik kan dit geen goed paard vinden voor een jong meiske.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:52

gevorderd/vergevorderd met 4,5 manegerijervaring??
duidelijk een uitspraak met iemand zonder verstand van zaken
meid; ik heb 23 jaar rijervaring waarvan 18 jaar rijervaring met eigen paarden en jonge paarden inrijden, africhten en trainen en ik behoor echt niet tot de vergevorde ruiters hoor :D

maar goed indien je toch niks doet met de goedbedoelde adviezen van iedereen en van je eigen nicht wens ik je heel veel succes toe en hoop ik dat je niet al teveel botten ineens breekt bij het rijden van het paard
succes ermee :D

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:55

tamaramt schreef:
gevorderd/vergevorderd met 4,5 manegerijervaring??
duidelijk een uitspraak met iemand zonder verstand van zaken
meid; ik heb 23 jaar rijervaring waarvan 18 jaar rijervaring met eigen paarden en jonge paarden inrijden, africhten en trainen en ik behoor echt niet tot de vergevorde ruiters hoor :D

maar goed indien je toch niks doet met de goedbedoelde adviezen van iedereen en van je eigen nicht wens ik je heel veel succes toe en hoop ik dat je niet al teveel botten ineens breekt bij het rijden van het paard
succes ermee :D

Ik heb geen nicht xD Ik ben het oudste kind van mijn familie ;)
Maar ik doe wel wat met jullie adviezen. Maar ik wil gewoon eerst even kijken zaterdag gaan we er weer heen en daarna kijken we wel verder.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:54

Sorry jongens, maar een paard afbranden op zijn papier lijkt me een beetje onzinnig. Van een foto en een papier is alleen een fictieve prijs te bepalen, meer niet. En laten we wel wezen, ze koopt d'r niet voor de fok. Ook ervaring doet er niet altijd toe. Sterker nog, als we dan naar de papieren kijken. Haarlems staan erom bekend heel persoonsgericht te zijn. Ken d'r meerdere die voor hun baas alles doen (en tolereren) terwijl anderen niet eens hoeven te wijzen naar de dieren. Goede begeleiding en goede keuring is wel een absolute voorwaarde.

Ik zou zeggen, meid neem de tijd, ze zijn die merrie echt niet zomaar kwijt. Kijk ook naar wat andere paarden al is het maar voor het vergelijk. En zorg voor goede keuring (eigen arts) en fijne mensen waar je op terug kan vallen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:21

tjonge jonge, wat zijn we weer lekker bezig...... reageert een 13 jarige een keer normaal, is het weer niet goed.
we zien tegenwoordig aan een foto en een stamboek papier dat het wel een enrom kreng moet wezen. die nergens voor deugt :Z
het is een paard ja, maar die van mij kroop ook niet in mijn broekzak en was toch echt niet verschrikkelijk.
bovenden lijkt me een proefperiode voor de TS ruim voldoende om te kijken of ze echt zo vreselijk is.

Tamarant: ik vind jouw verhaal erg irritant overkomen, doe niet zo zielig... een nicht zegt me niet zoveel.

TS: het twee jaar niet gereden hebben is denk ik het kleinste probleem. hier komen er zat handelspaarden die enorm lang niets gedaan hebben, maar vergeten zijn ze het niet. je moet rustig aan beginnen en ze de kans geven weer te wennen aan hun ruiter. maar over het algemeen levert het niet zo veel problemen op.

laat haar keuren door een eigen DA, en neem haar op proef. kijk in die proefperiode hoe ze is, hoe ze reageert en of ze zich makkelijk aanpast. dat lijkt me voor jouw wel belangrijk. in 2 maanden heb je denk wel ervaren hoe ze is en kun je beslissen of je haar wil.
en vergeet nooit een contract! je kunt beter niemand vetrouwen dan iemand als je een paard koopt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:57

Gekvanfleur - en anderen: draai het verhaal eens om:

Is deze merrie nou de merrie die je je eigen nichtje zou aanraden?
Het papier is geen plus, de rij-ervaring van het paard is geen plus, de rij-ervaring van TS is geen plus...

Als dit goedgaat, dan is dat vooral bijzonder maar niet 'te verwchten'.
Je gunt je eigen nichtje toch ook de GROOTST mogelijke kans op een succesvolle aankoop?

De merrie zelf zal vast okee zijn. Maar is dit nou de meeste ideale koop voor zo'n jonge meisje?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:08

Dees - zo was het inderdaad. De meesten die zeiden niet doen, deden dit omdat de kans erg groot is, dat dit geen paard is dat bij het meisje past. Het gaat niet om zeuren. Het gaat er om dat paardrijden leuk blijft voor haar. En ze een paard koopt zonder enige vraagtekens.
Manege ervaring betekent dat je weg kunt gaan als je dat wilt en zo kan stoppen. Een eigen paard is iets wat elke dag weer terug komt. Jaar in, jaar uit. Wat is dan verkeerd aan een dertienjarige te behoeden voor een mogelijke teleurstelling.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:41

Er bestaan geen paarden zonder vraagtekens. Elk paard is uniek. En elk paard kan veranderen. Net als jij en ik. Een schat op de ene stal kan onder verkeerd stalmanagement transformeren in een duivel.

Er bestaat nooit onder geen enkel papier en voorwaarde een garantie bij de aankoop van een paard. De mogelijkheid tot teleurstelling zal altijd blijven bestaan.

En of ze eigen paard hebben en het rijden, hoe moeilijk of hoe makkelijk het desbetreffende paard dan ook, leuk blijft vinden is niet alleen afhankelijk van hoeveel knoppen erop zitten en hoe braaf een dier is. Die motivatie moet komen uit haarzelf en haar band met haar paard. Die band is wel zo intens als ze een paard komt waar ze zelf compleet weg van is ipv dat ze zich een paard laat aanlullen die haar veel kan leren (en dan hebben we het over rijtechnisch) omdat dat wel zo verstandig is.

Ja ik ben met jullie eens het is geen ideale situatie, maar wie van ons is met het paard thuis gekomen waar ze voor weggingen ??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:33

An_J schreef:
Er bestaan geen paarden zonder vraagtekens. Elk paard is uniek. En elk paard kan veranderen. Net als jij en ik. Een schat op de ene stal kan onder verkeerd stalmanagement transformeren in een duivel.

Er bestaat nooit onder geen enkel papier en voorwaarde een garantie bij de aankoop van een paard. De mogelijkheid tot teleurstelling zal altijd blijven bestaan.

En of ze eigen paard hebben en het rijden, hoe moeilijk of hoe makkelijk het desbetreffende paard dan ook, leuk blijft vinden is niet alleen afhankelijk van hoeveel knoppen erop zitten en hoe braaf een dier is. Die motivatie moet komen uit haarzelf en haar band met haar paard. Die band is wel zo intens als ze een paard komt waar ze zelf compleet weg van is ipv dat ze zich een paard laat aanlullen die haar veel kan leren (en dan hebben we het over rijtechnisch) omdat dat wel zo verstandig is.

Ja ik ben met jullie eens het is geen ideale situatie, maar wie van ons is met het paard thuis gekomen waar ze voor weggingen ??

Ik ken Dees persoonlijk en kan dus goed inschatten wat haar kennis van bloedlijnen is. Wanneer zij zegt dat dit geen paard voor beginners is, dan moet je jezelf als beginner ernstig achter je oor krabben of je een dergelijk paard wel achter je huis wil hebben staan, zeker wanneer daar geen 24/7 begeleiding bij is. DAT is namelijk het wezenlijke verschil waarom ik als beginner WEL met een halve Trakener uit de voeten kon, ik had die begeleiding! En nee, TS woont niet om de hoek, dus van mij kan ze die begeleiding niet krijgen, zelfs al zou ik dat, om wille van het paard, nog zo graag doen.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 13:40

Citaat:
Ik ken Dees persoonlijk en kan dus goed inschatten wat haar kennis van bloedlijnen is. Wanneer zij zegt dat dit geen paard voor beginners is, dan moet je jezelf als beginner ernstig achter je oor krabben of je een dergelijk paard wel achter je huis wil hebben staan, zeker wanneer daar geen 24/7 begeleiding bij is. DAT is namelijk het wezenlijke verschil waarom ik als beginner WEL met een halve Trakener uit de voeten kon, ik had die begeleiding! En nee, TS woont niet om de hoek, dus van mij kan ze die begeleiding niet krijgen, zelfs al zou ik dat, om wille van het paard, nog zo graag doen.

Er is besloten dat als we haar nemen ze eerst minstens 6 weken op de manege komt te staan waar goede begeleiding is. En mijn moeder is inmiddels weer begonnen met paardrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:59

gamorca schreef:
ikke schreef:

Er is besloten dat als we haar nemen ze eerst minstens 6 weken op de manege komt te staan waar goede begeleiding is. En mijn moeder is inmiddels weer begonnen met paardrijden.

Dan ben ik even nieuwsgierig op welke manege (mag per PB) :D
PB Gwen hier op bokt eens voor goede lesgeefmensen. Zij woont bij jouw in de buurt en heeft misschien wel zinvolle tips voor je.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:11

Citaat:
Dan ben ik even nieuwsgierig op welke manege (mag per PB) :D
PB Gwen hier op bokt eens voor goede lesgeefmensen. Zij woont bij jouw in de buurt en heeft misschien wel zinvolle tips voor je.

Je hebt een PB ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:22

Ben je inmiddels al weer wezen kijken cq rijden?

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:24

annastasia schreef:
Ben je inmiddels al weer wezen kijken cq rijden?

Nee, Zaterdag gaan we er weer heen ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:40

ik kan alleen maar mijn eigen ervaring vertellen. 6 jaar geleden kocht ik een paard, mooi paard, lief paard, braaf paard. Goede papieren Almedeux x ditmar ( oftewel Alme Z + Amor ) zei ons toen nog niets... Eerste paar weken was hij braaf, toen begon het gedraak. Na 5 jaar had ik er EINDELIJK een fijn paard aan, wat goed te rijden was. Hiervoor heb ik letter bloed zweet en tranen om hem gehad. Hij sloeg bakranden aan diggelen, staakte en wilde gewoon NIET. Na aantal lesgevers versleten te hebben eindelijk een combi gevonden die ons heeft geholpen weer alles weer op de rit te krijgen. Na 6 jaar heb ik hem verkocht omdat bleek dat hij het lichamelijk niet aan kon in de sport, hier ben ik niet eerder achter gekomen omdat ik hem niet goed genoeg voor elkaar had om mee te nemen.
Hij was toen ondertussen wel enorm braaf en deed het goed als recreatie paard waarbij er dus weinig van hem gevraagd werd.

Dit paard was mijn grote liefde, dat zal hij ook altijd blijven, maar als ik het opnieuw zou kunnen doen en wist hoe het ging verlopen
had ik hem echt laten staan....

Zoals ik al zei in omgang was hij geweldig later kon ik met hem lezen en schrijven, maar de weg ernaar toe was echt een hel...

En dan denk je misschien dat overkomt mij niet, maar dat dacht ik ook. En ik kan je vertellen dat ik meer ervaring had dan jij nu hebt :o , ook het dier helemaal heb laten keuren, een paar keer er heen geweest met verschillende mensen om te rijden, lesgever mee die hem helemaal leuk vond en die me vervolgens later geen les meer wilde geven omdat het paard gek was ;)

overigens heeft dit paard nooit 2 jaar stilgestaan, maar wat ik probeer te zeggen is dat een eerste paard je leuke dingen moet
opleveren..! Geen bloed zweet en tranen, ik zou kijken voor een paard waarmee je zou zo kunnen starten waarvan je al
weet wat hij of zij gaat doen als je rijd. Dit paard is een gok, het kan een goede gok zijn maar het kan net zo goed helemaal mis
gaan.. Je bent 13 ? is dat je waard? Ik ben nu 6 jaar verder, heb nauwelijk wedstrijd ervaringen opgedaan, veel (serieuze) blessures opgedaan door hem. Het enige wat je er wel van wordt is een handige ruiter, ALS je door kunt, durft en wil blijven zetten.

Ik heb nu een nieuw paard, en er gaat een wereld voor mij open ;)