Koop ongedaan maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:18

superwoman schreef:
Devaney2009 schreef:
De verkoper heeft niet voldaan aan het verzoek om het paard bij de 2de keer kijken niet van te voren te rijden en op te zadelen. Daarmee vind ik dat ze niet zo eerlijk is geweest.

Maar dan ga je toch voor de 3e x kijken? Zodat ze er alsnog aan kan voldoen en anders koop je het paard niet :? Dat is toch imo echt een eigen keuze.
daarbij was dit voor de koop gebeurd - juist iets waar je op moet letten....

Dat is wel waar. Ik had het ook niet vertrouwd. Maar dan heb je wel willens en wetens iets verborgen, het zou mijn handelswijze niet zijn...

Kriel

Re: Koop ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:21

Je hebt niet voldaan aan je onderzoeksplicht door het paard te laten rontgenen voor aankoop.
Daarmee neem je dus de eventuele gevolgen voor jezelf.
De verkoopster hoeft het paard niet terug te nemen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:51

Geldt hier niet de eventuele meldingsplicht dan? Ik neem aan dat ze iets heeft willen verdoezelen door hem al te rijden voor de kopers kwamen. Dat ie megazenuwachtig was ofzo, terwijl ze toch gewoon een braaf paard zochten. Ben benieuwd of er nog wat uit het bloedonderzoek komt en of dat paard inderdaad op concours is geweest.

Maar idd, HKO had op de foto's gezien kunnen worden, dat is idd zo.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:54

WowAmigo schreef:
Geldt hier niet de eventuele meldingsplicht dan? Ik neem aan dat ze iets heeft willen verdoezelen door hem al te rijden voor de kopers kwamen. Dat ie megazenuwachtig was ofzo, terwijl ze toch gewoon een braaf paard zochten. Ben benieuwd of er nog wat uit het bloedonderzoek komt en of dat paard inderdaad op concours is geweest.

nee dit behoord niet tot de meldingsplicht.
Ze heeft zelf het paard niet laten rontgonen en ze is 2 keer geweest terwijl de verkopende partij niet volgens de wensen van de koper handelden hadden de bellen bij de kopers al moeten gaan rinkelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:21

WowAmigo schreef:
Dat is wel waar. Ik had het ook niet vertrouwd. Maar dan heb je wel willens en wetens iets verborgen, het zou mijn handelswijze niet zijn...

Dat moet je wel zien te bewijzen! Jij neemt dat aan!
Ik ken het paard niet! Kan echt zo zijn dat hij door alle veranderingen heel anders dan "normaal" reageerd.
Als het wel zo is, dat de verkopers bewust iets verborgen hebben gehouden, dan hheb ik natuurlijk daar geen goed woord voor over!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:25

double schreef:
Maar als verkoopster dus ook nooit rontg. keuring heeft gedaan, kan ze het zelf toch ook niet weten?

Dat is ook een reden dat niet elke verkoper hun paard ront. wil laten keuren - zeker in de wat lagere prijsklasse. Als je niet weet wat er zit, hoef/kun je dat ook niet melden.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Ookal is een paard nooit kreupel geweest, er kan van alles verschijnen op die foto's - waarbij het nog helemaal niet zeker is dat het paard met slechte foto's ooit last zal krijgen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:42

Wij hebben met de verkoper overlegd en zij vind ook dat het paard hier niet de dupe van mag worden, vandaar dat ze vind dat wij gewoon moeten gaan rijden. Vandaag even een half uur privé les gehad. Tot verbazing van ongeveer de hele manege, kwam ik er binnen 5 minuten op. Haha! Eigenlijk zag je helemaal niks meer van die kreupelheid. Hij liep als een tierelier, wel af en toe wat schrikerig. Volgende week gaan we even een groepsles meedoen zodat hij ook andere paardjes leert kennen en dan hopen dat hij wat rustiger wordt als hij andere paarden kent. :)

Tja, we hadden inderdaad alarmbellen moeten hebben. Maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten. Op dat moment waren we op een roze wolkje :+

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:07

Pashon schreef:
WowAmigo schreef:

nee dit behoord niet tot de meldingsplicht.
Ze heeft zelf het paard niet laten rontgonen en ze is 2 keer geweest terwijl de verkopende partij niet volgens de wensen van de koper handelden hadden de bellen bij de kopers al moeten gaan rinkelen.

Sorry Pashon maar dit is echt klinkklare onzin. Tuurlijk behoort het melden van hoefkatrol (mocht de oude eigenaresse het wel geweten hebben dan he, anders heb je niets te melden) tot de meldingsplicht. Het zou toch onzettend onrechtvaardig zijn wanneer je er vanaf weet maar je het niet zegt en maar hoopt dat de koper en niet achterkomt? Zie anders even het Van Geest/Nederlof arrest. Neem hierbij wel in acht dat daar het om een verkoop tussen een particulier en een 'prof' gaat en dat is in dit geval niet zo, maar het principe wordt wel duidelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:59

liefhelietje dat is het nu juist, verkopers zeggen dat ze het niet wisten en dus viel er niks te melden!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:05

Pashon zegt dat het niet onder de meldingsplicht valt omdat de kennis van TS het paard röntgenologisch had moeten laten keuren (ten minste, zo komt dat op mij over... Dat hij de onderzoeksplicht boven de meldingsplicht van de verkoopster stelt en dát klopt niet, mocht de verkoopster wat te melden hebben. Maar dat weten we inderdaad niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:11

liefhelietje schreef:
Pashon zegt dat het niet onder de meldingsplicht valt omdat de kennis van TS het paard röntgenologisch had moeten laten keuren (ten minste, zo komt dat op mij over... Dat hij de onderzoeksplicht boven de meldingsplicht van de verkoopster stelt en dát klopt niet, mocht de verkoopster wat te melden hebben. Maar dat weten we inderdaad niet

idd, meldingsplicht staat boven onderzoeksplicht!
echter in het algemeen moeilijk te bewijzen dat verkopers er al van wisten, aangezien de dierenartsen niks over hun klant mogen zeggen- (tenzij de rechter anders besluit,maar dan moet er wel een behoorlijk grote aanleiding voor zijn voor de rechter).

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:15

Daar ging het me even om, dat mocht de verkoopster en van geweten hebben dit wel meetelt.

@ TS, stond het paard eerder op een pensionstal of manege o.i.d.? Kun je via mensen daar er misschien achter komen hoe het paard zich daar gedroeg? Misschien dat je via via erachter kan komen? niet dat dat harde bewijzen zijn maar dan weet je misschien wel wat meer... En had je de sportresultaten al nagetrokken via de KNHS?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:17

liefhelietje schreef:
Daar ging het me even om, dat mocht de verkoopster en van geweten hebben dit wel meetelt.

@ TS, stond het paard eerder op een pensionstal of manege o.i.d.? Kun je via mensen daar er misschien achter komen hoe het paard zich daar gedroeg? Misschien dat je via via erachter kan komen? niet dat dat harde bewijzen zijn maar dan weet je misschien wel wat meer... En had je de sportresultaten al nagetrokken via de KNHS?

Het paard stond eerder altijd bij hun thuis, ging af en toe naar de vereniging om te rijden. De vereniging hebben wij al gebeld, en een goede vriendin kent daar een paar mensen die voor ons aan het na-checken zijn. Sportresultaten zijn nagetrokken, paard heeft zoals de verkoopster heeft vermeld voor het laatst een wedstrijd gereden in augustus, ook in de klasse die zij heeft vermeld.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:18

Ok, nou hopelijk kan je vriendin nog iets ontdekken! Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:34

me_yentl schreef:
Het paard stond eerder altijd bij hun thuis, ging af en toe naar de vereniging om te rijden. De vereniging hebben wij al gebeld, en een goede vriendin kent daar een paar mensen die voor ons aan het na-checken zijn.Sportresultaten zijn nagetrokken, paard heeft zoals de verkoopster heeft vermeld voor het laatst een wedstrijd gereden in augustus, ook in de klasse die zij heeft vermeld.

Dit vind ik wel heel positief!
Met een kreupel paard had dat echt niet gelukt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:39

Jongens, het kenmerk van een verborgen gebrek is, dat je het niet ziet. Het is heel goed mogelijk dat de verkoper van niets wist.
Ik heb het zelf ooit een keer meegemaakt, paard verkocht, klinisch zonder problemen goedgekeurd, werd na een paar week kreupel; hoefkatrol. Terwijl ze bij mij nooit 1 stap kreupel heeft gezet!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:49

Ik heb een paard van een familielid gekocht. Om geen gedoe te krijgen toch maar even gekeurd. Paard een dikke bemerking, maar klinisch honderd procent goed. Dierenarts zei toen: paard kan er nooit last van krijgen, maar bij een andere manier van rijden, ander beslag, andere hoefsmid of bijvoorbeeld een andere bodem kan het ineens mis zijn.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:23

Fijn dat je paardje het nu beter doet, hou er altijd rekening mee dat verandering van omgeving een paard ook kan veranderen.
Hopelijk kan je met een goeie smid nog lang van je paardje genieten en dat alles goedkomt met je paardje ;)

Succes

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:39

liefhebbertje, mijn reactie's zijn gebasseerd op de rest van het topic. ik zeg nergens dat onderzoeksplicht boven meldingsplicht staat.
Buiten het feit dat de verkopende partij van niks zegt te weten over de hoefkatrol, was de kopende partij erachter gekomen als ze het paard gewoon hadden laten rontgonen.
Iets wat eigenlijk altijd moet om dergelijke problemen uit te sluiten ongeacht de prijsklasse waarin je een paard koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:46

Ik kan mij best voorstellen als het paard nu even net iets anders gereden wordt, dus anders belast,dat hij ineens wat last krijgt van zijn HKO die er al jaren sluimerend zit.

14 jaar is niet oud, maar ook niet jong voor een hernieuwde sportcarriere. Ik hoop dat het paard er niet de dupe van gaat worden, bedoel dus dat hij wordt doorgereden tot hij kaskreupel is en niet meer normaal kan lopen vanwege zijn verslechterde HKO.

Ik zelf zou er wel werk van maken en de vorige eigenaar dit paard terug laten voor het zelfde geld, dan kan ze voor dat geld ook een leuk plaatsje vinden als recreatiepaard die met een bemerking is. Dan maar 1000 er af en toch paard nog een tijdje oke laten zijn.

Ik vind het niet eerlijk naar het paard toe. Maar dat is mijn mening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:00

russel schreef:
Ik zelf zou er wel werk van maken en de vorige eigenaar dit paard terug laten voor het zelfde geld, dan kan ze voor dat geld ook een leuk plaatsje vinden als recreatiepaard die met een bemerking is. Dan maar 1000 er af en toch paard nog een tijdje oke laten zijn.

Maar als de eigenaar hier niet van wist, moet de rechter nog wel besluiten dat de kopers voldoende onderzoek hebben gedaan -anders zouden de huidige eigenaars een leuk plaatsje als recreatie-paard moeten zoeken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:01

Ja, een paard kan best kreupel worden doordat het anders gereden woordt. Als hij bij de vorige eigenaresse was gebleven had hij nu misschien nog prima gelopen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 19:19

KarinvdM schreef:
Ja, een paard kan best kreupel worden doordat het anders gereden woordt. Als hij bij de vorige eigenaresse was gebleven had hij nu misschien nog prima gelopen.

Dit klopt inderdaad, bij haar heeft hij altijd erg opgekropt gelopen en vooral zijn boven halsspier gebruikt. Wij proberen hem juist laag en rond te rijden ipv zijn standaard houding. Hij loopt nu alweer een week goed, dus dat is een goed teken toch :)?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:22

Pashon schreef:
liefhebbertje, mijn reactie's zijn gebasseerd op de rest van het topic. ik zeg nergens dat onderzoeksplicht boven meldingsplicht staat.
Buiten het feit dat de verkopende partij van niks zegt te weten over de hoefkatrol, was de kopende partij erachter gekomen als ze het paard gewoon hadden laten rontgonen.
Iets wat eigenlijk altijd moet om dergelijke problemen uit te sluiten ongeacht de prijsklasse waarin je een paard koopt.

Zo vatte ik het in eerste instantie op maar iemand anders had me er al op gewezen dat je dit waarschijnlijk niet zo bedoelde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:50

Kijk eens op de site van Antoine de both, hij doet rechtrichten, dat kan jouw paard misschien ook wel helpen.