Paard blijkt ouder, wat te doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:51

Johanna, ik wil graag weten hoe het ervoor staat.
Als je de eerdere blz had gelezen, weet je dat jouw opmerking op geen enkele manier nuttig kan bijdragen aan het probleem van TS.
Natuurlijk mag je je mening geven, maar ik hoop niet dat de discussie weer opnieuw gevoerd gaat worden.

Bedenk me ineens dat ik beter een PB had kunnen sturen :)*

nickyu

Re: Paard blijkt ouder, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:10

Volg dit topic sinds het begin
ben toch wel benieuwd of er al vorderingen zjin

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:09

Johanna59 schreef:
cp112 schreef:
Hoihoi,

Even een lang verhaal, wij hebben afgelopen november een tinker gekocht bij XX, hartstikke leuk beest, super braaf, paspoort erbij en gechipt, zag er prima uit. Eenmaal thuis ook niks aan de hand. Nu werd ik enige tijd geleden op bokt benaderd door iemand die hem herkende, zij reed vaak bij een verhuurbedrijf op Terschelling en daar kwam hij vandaan, naar enig zoeken heb ik via hyves de vorige eigenaar gevonden en inmiddels contact met haar gezocht.
In het 1e berichtje dat zij mij stuurde schreef ze het volgende.

''Wij hebben hem denk ik ongeveer 10 jaar gehad, wij hebben hem gekocht en toen was hij volgensmij 11 jaar oud, hij komt bij een vrouw vandaan die ook op Terschelling woont en die heeft hem ook een aantal jaar gehad! Het laatste jaar heeft hij alleen maar kreupel gelopen, vandaar dat hij ook weg is gegaan.''

Dus al met al zou hij nu ergens in de 20 moeten zijn, zo op en/of rond de 25. Nu hebben wij hem gekocht als 11, inmiddels 12 jarig paard! Hier klopt dus iets niet.

De vorige eigenaresse verteld ook dat zij hem in 2005 gechipt hebben en toen bij het fjordenstamboek ingeschreven hadden, dit omdat het goedkoper was (heb ik wel vaker gehoord) Op zijn paspoort die wij hebben is hij ICS ingeschreven. Ook werd ons bij de koop verteld dat hij recent gechipt was en er daarom een nieuw paspoort bij zat. Hier klopt dus geen f*ck van.

Nu kwam ik net op de site chipnummer.nl
Daar zijn chipnummer ingevoerd en er komen 2 resultaten, de1e van het fjordenstamboek en de 2e van het ICS. MAAR bij beide staat een ander levensnummer... ??? :? Nu weet ik niet goed wat een levensnummer voor functie heeft maar het lijkt mij dat dat niet klopt.

Ook nog iets vreemds, volgens de vorige eigenaar heet hij Flanagan, en is ook zo ingeschreven. In het paspoort dat wij hebben staat er FlanNagan.

Wat moet ik nu doen? Het ICS of fjordenstamboek bellen en naavraag doen?
Vanmiddag gaan wij naar de DA dus kunnen altijd even vragen of hij kan controleren of de chip inderdaad welin Guus zit maar denk dat dat wel klopt.
Ik wil alles op papier hebben zodat duidelijk word wat zijn leeftijd is, is dit dus wel ergens in de 20 gaan wij terug naar XX want dan wil ik mijn geld terug.

Iemand die kan helpen of iets soortgelijks heeft meegemaakt?

Groetjes,
Chantal

Dit had je moeten doen voordat je hem kocht. Altijd eerst alles controleren. Juist het chipnummer. Daar is die nu juist voor. Leeftijd kon je ook zelf controleren, door hem in de mond te kijken.
Je hebt waarschijnlijk geen been om op te staan!

Lezen, lezen, lezen, chip klopte en na mijn weet kan je na 12 niet goed meer schatten adhv de tanden, 12 of 17 lijkt behoorlijk op elkaar.

Voor de rest zijn we nog weinig verder helaas, zijn nog stééds met de handelaar bezig om een deel van ons geld terug te krijgen (hier wou hij in meewerken maar het duurt en duurt maar, ons geduld raakt nu een beetje op)
Als we dit gedaan hebben doen we alsnog aangifte omtrend de fraude met het paspoort.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:46

cp112 schreef:
na mijn weet kan je na 12 niet goed meer schatten adhv de tanden, 12 of 17 lijkt behoorlijk op elkaar.

Kom maar een keer bij ons op stal kijken en gebitjes vergelijken. Er is wel degelijk een groot verschil te zien tussen 12, 17 en 20+
Een paard van boven de 20 zul je misschien niet op het jaar nauwkeurig kunnen schatten, maar het verschil tussen 12 en 21 is echt heel zichtbaar.

cp112

Re: Paard blijkt ouder, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 19:23

12 en 21 ja, maar 12 en 17 ligt dicht bij elkaar en dan ligt het ook maar weer net aan de voeding hoever het tandsterretje zichtbaar is.

Maargoed daar gaat het hier niet om, de chip klopte met het paspoort dus waarom zou je dan gaan twijfelen? Ik ga er niet van uit dat het anders op een paspoort staat, helaas wel dus. En degene die deze fout gemaakt heeft krijgt dit ook zeker nog te horen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:28

cp112 schreef:
12 en 21 ja, maar 12 en 17 ligt dicht bij elkaar en dan ligt het ook maar weer net aan de voeding hoever het tandsterretje zichtbaar is.

Maargoed daar gaat het hier niet om, de chip klopte met het paspoort dus waarom zou je dan gaan twijfelen? Ik ga er niet van uit dat het anders op een paspoort staat, helaas wel dus. En degene die deze fout gemaakt heeft krijgt dit ook zeker nog te horen.

Tja, ik zou zeggen dat je altijd in de mond kijkt als je een paard overweegt te kopen. In principe moet je niets zomaar geloven wat een verkoper vertelt, alleen wat het paard je vertelt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:17

Bedankt voor de update CP!
Goed dat je het toch aan pakt, ondanks de werk en de tijd die het kost :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:57

Aangezien er toch nog wel goede informatie wordt gegeven. Zal ik de info niet verwijderen.
Wel sluit ik het topic aangezien dit eigenlijk al een ouder topic is.
Mocht je alsnog informatie willen dan kun je de TS een PM sturen.