ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:09

Vandaag 2 uur les gehad en morgen ochtend nog een paar uurtjes. Dan om 13.00 uur examen..
Ik hoop zó dat ik het haal. (voor de zekerheid toch maar even examengarantie aanvragen :o )
Bij mij zijn de bochtjes achteruit geen probleem, maar het spiegelen vind ik echt een hel. Ik moet constant medeweggebruikers, geparkeerde auto's en stoepjes/vluchtheuveltjes in de gaten houden met de zijspiegels, zodat ik echt moeite heb ook nog goed vooruit te kijken. Waarschijnlijk kijk ik te lang in de zijspiegels? Iemand nog tips? :Y)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:23

Onthou gewoon goed de kijkvolgorde, als je die in je hoofd hebt gaat het kijken eigenlijk automatisch : zijkant/voorkant/zijkant/over je schouder/achteroverbouw aanhanger checken/inlopen aanhanger checken/ en weer voor je kijken dus nou ja niet echt een tip, gewoon overdreven kijken dan komt het vast goed!
Succes!

Amber_

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:27

Pff dat is goede !
Dat doe ik echt te weinig juist.. dat kijken :P

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:48

JAAAAAA! Gehaald!!! *\o/*
Theorie, aankoppelen, kijken/spiegelen en bochtje achteruit gingen erg goed. Vergat alleen 1x een hele belangrijke weg in te kijken, waar je mensen voorrang moet geven, maar gelukkig was het niet druk. Verder reed ik een paar keer te dicht langs stoepjes op een hele smalle weg (waar je maar 20 cm speling hebt aan beide kanten) en wachtte ik net te lang bij een rotonde, terwijl ik er best tussen had gekunt. Achteraf gezien had ik een hele relaxte examinator geloof ik :))
Achja, maakt me ook niet meer uit, ik kan nu alleen op stap met m'n paardje! Wat een heerlijk gevoel :D

@AronenLoutje: over m'n schouder hoefde ik niet. We hadden een hele lading spiegels aan de zijkant hangen, waar je evenveel in kon zien als dat je over je schouder keek. Ik heb idd lekker overdreven zitten spiegelen en daar kreeg ik ook een compliment voor van de examinator :)

@Amber_: In mijn lessen ging dat ook bagger, maar tijdens het examen lukte het opeens wel! Gewoon nog even flink oefenen met iemand naast je die er constant op let, dan komt het vanzelf.

Heel veel succes nog iedereen!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:51

Wauw Neinie !!! Gefeliciteerd, ben jaloers haha !

Gisteren ging het al wat beter .. hopelijk straks gewoon goed :D.
Moet je achteruit in een straat ofso, of waar moet je dat doen met examen ?

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:31

Dankje :D
Thuis alvast veel oefenen met de trailer voor de bochtjes achteruit, dan hoef je je daar straks iig niet meer druk om te maken :) Dan heb je tijdens je lessen ook extra tijd om te letten op het vloeiend rijden en spiegelen. (Was voor mij heel erg nodig :o )

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:05

Gefeliciteerd super joh!!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:10

Gefeliciteerd Neinie! Ik ga hem ook proberen te halen, 27 augustus 2 uurtjes les en dan 10 september de hele ochtend les en dan daarna afrijden. Tussendoor wil ik ook nog oefenen op eigen terrein met de trailer. Ben benieuwd!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:31

Over je schouder kijken zien ze zelfs liever niet. Spiegels en door zijruit kijken is voldoende.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:45

ik heb zoon 1 daagse gedaan..

was gezakt.. :( ik was te voorzichtig..
maar ik ree al lang met de trailer.. en me ma heeft me geleerd om voorzigtig te doen..

maar volgende keer beter... wel eerst even Spaaren... :P

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:00

Amber_ schreef:
Moet je achteruit in een straat ofso, of waar moet je dat doen met examen ?

Ik moest op een verlaten industrieterrein bij een kruispunt 'keren'. (voorbij het kruispunt rijden, dan een bochtje achteruit en daarna weer voorruit de andere kant op) Ik mocht zelf kiezen welke bocht ik wilde maken, rechts- of linksom. Hierbij goed op het overig verkeer blijven letten. (Dat was bij mij totaal afwezig :+ )
Ik had tijdens de les al een paar keer bij hetzelfde kruispunt geoefend, dus dat was echt makkelijk. Ze kiezen zowiezo een rustige weg uit, met weinig verkeer..

@Wardie: Dat is precies wat ik ook heb gedaan, was goed te doen. Je krijgt tijdens de eerste les genoeg tips mee om zelf te oefenen. Vooral een beetje gevoel krijgen voor het achteruit gaan thuis op het erf, dat scheelt echt veel!

@sam_amore: succes de volgende keer!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:03

Wat balen Sam_amore :(:)
Ligt er ook maar net aan wat je examinator graag ziet..
Mijn examinator vond me juist te onvoorzichtig, maar ja ik ging er vanuit dat de aanhanger beladen was met stenen en niet met een paard :+

Gefeliciteerd voor de mensen die het gehaald hebben!!

Bochtje achteruit doe je meestal om te keren (keren m.b.v. zijstraat).
Bochtje hoeft niet perfect te zijn, als je maar gekeerd bent, daar gaat het om :j
Beetje feeling voor het achteruit rijden (zeker met een bochtje) is wel fijn!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:04

Ik ben echt jaloers op de geslaagde hoor! Door de zenuwen ben ik 2x gezakt en nu hik ik er nog meer tegenaan, ben zo bang dat ik weer de zenuwen niet onder controle kan houden.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:10

Dat is balen zeg :(:)
Al middeltjes geprobeerd tegen de zenuwen?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:04

ik ga ook lessen. heb 3aug een intake les van 2 uur en aan de hand daarvan gaan ze kijken hoeveel uur ik nodig heb en word mijn examen aangevraagd.. Spannend

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:05

Ik heb 3 Aug mijn intake gehad. Gelijk examen aangevraagd.. In september afrijden(zeg alleen niet welke datum brengt ongeluk,btje bijgeloof hahaha
Ik ga in totaal 12 uur lessen en mijn instructeur zei dat dit gemiddeld was. 3 dagen van 3 uur en op mijn examendag ook nog eens 3uur lessen en dan afrijden..
Over 2 weken mijn eerste echte les van 3 uur, spannend..
Ben al een btje met me vader en mijn eigen trailer wezen oefenen met achteruit rijden en bochtje achteruit enzo.

Worden er verder nog bijzondere verichtingen gevraagd met het examen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:23

Ik ben geslaagd voor mijn E achter B!!! Jeeeej *\o/*

Vrijdag was het dan zover, in principe was ik niet zenuwachtig tot die examinator naast me zat in de auto. Jeetje dat is toch best wel weer eng ineens :+ Het examen verliep vrij soepeltjes, aankoppelen en een beetje theorie vervolgens op pad. Alleen ging ik heel tuttig rijden toen we eenmaal onderweg waren, ik ging extra lang wachten met afslaan enzo en wist ineens de verkeersregels niet meer dacht ik := De speciale verrichtingen die ik moest doen waren piece of cake, alleen het bochtje achteruit werd van me gevraagd. Met een klein half uurtje stonden we weer bij het CBR en ik dacht even dat ik gezakt was aangezien het zo snel ging. Maar hij feliciteerde me meteen :D

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:48

@miss_montana: gefeliciteerd!!!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:58

Whaaa ik krijg nog altijd de kriebels als ik er aan denk, ik heb in het begin van het jaar mijn BE gehaald... Aangezien mijn vriend te weinig tijd had heb ik het met de rijschool gedaan, hier was er een verplichte 8 uur les aan gekoppeld. Eerste les begon al goed, het had enorm gesneeuwd en de oefenbaan was dus een ijspiste, probeer dan maar eens een lege trailer mooi achteruit te duwen! Stress!!!
Enfin, ik ben ongelooflijk blij dat ik dat ding gehaald heb, het heeft me bloed, zweet, tranen en een pak geld gekost, maar nu kan ik tenminste op mijn eentje met mijn paarden weg ;-)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:00

Wauw miss_montana, ben zo jaloers op je !

Komt voor mij ook zo dichtbij := Vind gewoon eng.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:34

Ik heb het vorige week ook gehaald *\o/* .
Had ook niet gedacht dat ik het in één keer zou kunnen halen maar toch gelukt.
Ik heb eerste intake gehad en heb vervolgens thuis met een lege trailer een beetje geoefend op bocht achteruit enzovoorts. Toen ben ik de dag van het examen om 08.30 begonnen en heb de hele morgen met de kar gereden en geoefend. Om 14.00 had ik examen en gelukkig geslaag.

Net als met het gewone B rijbewijs moet je op het moment van het examen gewoon een beetje geluk hebben. Stemming van de examinator moet ook een beetje meezitten enzovoorts. Het is handig dat je die bijzonder verrichtingen goed kan uitvoeren en daar kan je misschien op oefenen thuis. Het belangrijkste is denk ik wel het kijken. Dat heb ik dan tijdens het examen heeeeeeeeel overdreven gedaan maar heb nu wel mn rijbewijs. Succes iedereen die nog op moet!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:09

Gefeliciteerd Breeker !

Ik ben zaterdag ook geslaagd :)) !!!!!
Zelf heb ik maar 5 losse lessen gehad. Vind ik fijner,
Mijn B rijbewijs had ik pas 3 weken, maar dit was geen probleem gelukkig :D.

Ik heb trouwens wel veel geluk gehad hoor !! Als ik gezakt had geweest had ik dat goed gesnapt haha :P !!!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:49

Alle geslaagden GEFELICITEERD !!

Alle gezakten, SUCCES de volgende keer !

Ik ga 1 september voor mijn intake, heb eerder altijd met een Renault Master veewagen gereden,nu even oefenen met bochten en recht achteruit rijden en dan moet het goed komen (hoop ik......haha)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:51

Op examens zijn ze niet zo streng (of beter, makkelijk haha) heb ik in igg ondervonden :)) :P

Nu zal het wel overal verschillen.. dat wel..
Spannend hoor :D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:11

Ik heb morgen 3 uurtjes intake les.
Kijken hoe het gaat en wat ik kan.
Dan examen plannen en afrijden maar.

Ik vind het ook een beetje spannend hoor.