wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:15

Pannie schreef:
Vue schreef:

Alsof het een auto is. :roll:

zo mag het dan misschien wel overkomen, maar wil niet zeggen dat ik geen barst om mijn paard geef want dat doe ik wel. maar iedereen heeft een ander doel, de ene wil presteren, de ander alleen lol hebben.

Ik had ook een doel en ik wil ook presteren maar als dat met mijn huidige paard niet mogelijk is dan maar niet, als ik geluk heb is het volgende paard wel het type wat ook van presteren houd.Dus dan worden mijn doelen en verlangens op dat gebied gewoon vooruit geschoven.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:16

Dekloktikt schreef:
Nja dat zou betekenen dat sommige mensen ook op een grotere "auto" overstappen als ze naar de paarden gaan. AUTOSPORT :+

Als je niks nuttigs aan de discussie toe te voegen hebt kun je beter je mond houden ;)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:16

Ik heb er ook niet zoveel moeite mee om m'n ambities aan te passen aan het paard, maar dat betekent nog niet dat ik van de hele wereld verwacht dat die dat ook kan.
En als iemand dat niet kan, dan is het eerlijker naar je paard toe om die aan iemand te verkopen die wel ambities heeft die bij het paard passen.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:17

Renza schreef:
Ik heb er ook niet zoveel moeite mee om m'n ambities aan te passen aan het paard, maar dat betekent nog niet dat ik van de hele wereld verwacht dat die dat ook kan.
En als iemand dat niet kan, dan is het eerlijker naar je paard toe om die aan iemand te verkopen die wel ambities heeft die bij het paard passen.

Volledig mee eens

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:18

cyrano schreef:
Pannie schreef:

zo mag het dan misschien wel overkomen, maar wil niet zeggen dat ik geen barst om mijn paard geef want dat doe ik wel. maar iedereen heeft een ander doel, de ene wil presteren, de ander alleen lol hebben.

Ik had ook een doel en ik wil ook presteren maar als dat met mijn huidige paard niet mogelijk is dan maar niet, als ik geluk heb is het volgende paard wel het type wat ook van presteren houd.Dus dan worden mijn doelen en verlangens op dat gebied gewoon vooruit geschoven.

ieder zn mening. Maar dit gaat wel erg offtopic dus ik hou er over op.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:18

Renza schreef:

Maar dat is niet eens de kwestie hier.
Je hoort mij niet zeggen dat ze hem niet 'in mag ruilen' als t blijkt dat t inderdaad geen springheld is.
Het gaat erom dat ze t niet eens probeert maar omdat t een fjord is er van uit gaat dat ie t toch niet kan.

Phoebe_

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:19

Ze zei toch dat ze ermee sprong ?
Of heb ik het nu gewoon verkeerd gelezen... (Kan hoor)

cyrano

Phoebe_ schreef:
Citaat:
Ja ik kan. De liefde voor mijn paarden gaat veel en veel verder dan de liefde voor mijn eigen ambities. Als hun gelukkig zijn ben ik dat ook

Niet iedereen is hetzelfde...
Voor de ene staat ambitie hoger dan het paard.
Mij prima hoor.
Als het met je paard niet meer gaat en je echt wel de ambitie hebt om hogerop te gaan... Waarom niet

Ik zeg ook niet dat het fout is om dat te doen maar het is een mogelijkheid.
In mijn ogen is het vreemd om even ontopic te blijven een diertje weg te doen waar je zoooo gek op bent en waar ook nog eens zeer veel emotionele waarde aan verbonden is omdat de ambities dusdanig hoog zijn zonder ook maar een cm ervaring in de ring te hebben.
Dus kort door de bocht: als je ZOOOO gek bent op je beestje heb je ALLES voor hem over.

maikeltje

Guernica schreef:
Precies. Geen paard is hetzelfde, als je gaat baseren wat een paard wil op de grond van ras is het einde zoek.
Als ze het echt een kans had gegeven, prima, dan had ik haar volkomen gelijk gegeven als de klik er niet was of als het gewoon niet lukte.
Maar om een hartstikke leuk bokkie weg te doen waar ook een behoorlijke emotionele waarde aan hecht omdat het, ik herhaal, misschien niet werkt gaat me gewoon wat te ver.
Dat snap ik nou niet. Dus jij blijft liever 20 jaar of langer je eigen ambities opzij zetten omdat je een pony hebt gekregen die qua verwachtingen niet helemaal bij je past en zet dus je eigen wensen opzij voor een jaar of 20 omdat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken???
Nobel van je :j Maar niet echt realistisch lijkt me.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:20

maikeltje schreef:
Guernica schreef:
Precies. Geen paard is hetzelfde, als je gaat baseren wat een paard wil op de grond van ras is het einde zoek.
Als ze het echt een kans had gegeven, prima, dan had ik haar volkomen gelijk gegeven als de klik er niet was of als het gewoon niet lukte.
Maar om een hartstikke leuk bokkie weg te doen waar ook een behoorlijke emotionele waarde aan hecht omdat het, ik herhaal, misschien niet werkt gaat me gewoon wat te ver.
Dat snap ik nou niet. Dus jij blijft liever 20 jaar of langer je eigen ambities opzij zetten omdat je een pony hebt gekregen die qua verwachtingen niet helemaal bij je past en zet dus je eigen wensen opzij voor een jaar of 20 omdat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken???

dat zegt ze niet.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:20

Citaat:
In mijn ogen is het vreemd om even ontopic te blijven een diertje weg te doen waar je zoooo gek op bent en waar ook nog eens zeer veel emotionele waarde aan verbonden is omdat de ambities dusdanig hoog zijn zonder ook maar een cm ervaring in de ring te hebben.
Dus kort door de bocht: als je ZOOOO gek bent op je beestje heb je ALLES voor hem over.

Ja & neen...
Maar dat is een andere discussie

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:21

cyrano schreef:

ik denk dat je me in dat punt niet helemaal hebt begrepen, want heb ook gezegd dat de keuze voor mij érg moeilijk zou zijn als er zo'n emotionele waarde achter zou zittten.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:22

Phoebe_ schreef:
Citaat:

Ja & neen...
Maar dat is een andere discussie

Verklaar je nader

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:22

Pannie schreef:
cyrano schreef:

ik denk dat je me in dat punt niet helemaal hebt begrepen, want heb ook gezegd dat de keuze voor mij érg moeilijk zou zijn als er zo'n emotionele waarde achter zou zittten.

Ik doelde ook op TS

Pannie

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:23

oke :)

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:23

De reden dat ze de Fjord van haar opa heeft gekregen vind ik juist geen argument om de Fjord te houden! Als zij die Fjord niet ziet zitten, wat toch wel duidelijk mag zijn, dan doet ze die Fjord daar toch geen plezier mee! Dan houdt ze de pony die ze eigenlijk niet wil om een ander te plezieren, daar staat de dierenliefde dus juist niet voorop! Zoek uit wat het beste is voor je Fjord, houden of verkopen en kijk niet naar wat het beste is voor jou (dat komt daarna). Je hebt nu nog de zorg en verantwoordelijkheid voor je Fjord , jij moet zorgen dat die Fjord bij jou of een ander op de beste plek is.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:24

maikeltje schreef:

Je haalt haar door de war met cyrano. :)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:25

Ik als fjordenliefhebber pas me aan aan mijn paarden.
Maar probeerde zoveel mogelijk uit ons als team te halen.
Ik "kreeg" mijn fjord ook, de liefde voor mijn paard was me meer waard dan een sportpaard te kopen en mijn ambities na te streven.
Maar zo is ieder persoon anders.
Maar mocht TS een goede baas zoeken... ik heb een stalletje over..

Dekloktikt

Vue schreef:
Dekloktikt schreef:
Nja dat zou betekenen dat sommige mensen ook op een grotere "auto" overstappen als ze naar de paarden gaan. AUTOSPORT :+

Als je niks nuttigs aan de discussie toe te voegen hebt kun je beter je mond houden ;)

Edit; Bij nader inzien ga ik mn gedachtes hierover maar niet op bokt zetten :o
Laatst bijgewerkt door Dekloktikt op 18-02-09 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cyrano

Vue schreef:
maikeltje schreef:

Je haalt haar door de war met cyrano. :)

Dat idee heb ik ook maar om dan maar antwoord te geven:
ja dat zou ik doen ja, niet zozeer omdat het dier geschonken is maar wel omdat de liefde voor mijn dieren daar groot genoeg voor is.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:26

czarina schreef:
Ik als fjordenliefhebber pas me aan aan mijn paarden.
Maar probeerde zoveel mogelijk uit ons als team te halen.
Ik "kreeg" mijn fjord ook, de liefde voor mijn paard was me meer waard dan een sportpaard te kopen en mijn ambities na te streven.
Maar zo is ieder persoon anders.
Maar mocht TS een goede baas zoeken... ik heb een stalletje over..

Amen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:26

Samenvatting:
Je hebt van je oom soort van een fjord geerfd. (4 jarige)
Je hebt een pony gehad waarmee je niet durfde te starten.
(hebt dus nog geen enkele klassering in dresuur of springen neem ik aan?)
Je bent 15 jaar oud. Jij kan springen en de fjord ook soort van.
Je zegt dat je groot bent, en de fjord klein. (mag ik dat beiden in cm? en eventueel je gewicht?)
Je ouders en je opa maakt het allemaal niet uit.
Je zus heeft paarden, die ze heeft gekocht van het geld dat ze voor haar
pony kreeg.

Even lekker charcheren.

Mogelijkheid 1.)
Plan de campagne, je gaat het maximale uit die 4 jaar oude fjord halen,
jullie gaan samen dressuur rijden bij de pony's. Aangezien je dat nog 3 jaar kunt.
Je begint onderaan de ladder en gaat je B dressuur puntje halen. (en mijpart start je door tot het Z)
Heb je een hele kleine fjord dan is het een C (< dan 1.37) anders een D (> 1.37 < 1.48)
Dat is praktisch met springen bij de pony's.
Kun je lekker met wat goed fatsoen zeker tot het L komen, misschien wel verder!

Ondertussen wordt je fjord veel beter verkoopbaar en kun je er een leuker springpony/paard voor
terug kopen. Of je bent tegen die tijd verkocht en doet hem nooit meer weg. :D

Mogelijkheid 2.)
Diep in je hart geloof je in je eigen springcapaciteiten en gaat een goede leermeester pony/paard
kopen om mee te gaan springen (wel even je B puntje in de dressuur halen), die zijn niet goedkoop!
(Bovendien heb je eigenlijk niets met die fjord, dan is het voor je fjord ook eerlijker om hem te verkopen)

Onzin argumenten als kan 'ie niet ben je bij mij aan het verkeerde adres.
Ik hobbel met mijn 1.84 lang op een fjord van 1.45 (net dit jaar voor het eerst officieel gemeten voor het mennen _O- )
We zouden nooit het B uitkomen riep iedereen, maar zijn Z2 startgerechtigd (bij de paarden, ben al jaren 18 ;) .
Ze is geen Fjordy, maar kan best leuk springen! (Fjordy is meen ik trouwens maar 1.35 of 1.37 groot!)
(bij de pony's zou het zeker prima gaan, 1 m parcours paarden vind ik te veel voor haar)
Ondertussen zijn we ook maar gaan mennen. Met buitenritten is ze super cool! En heet als het kan!
Afgelopen weekeind in een cross les gezeten met (per ongeluk) 3 fjorden, zat er 1 bij die echt super sprong!

En weet je wat het leukste is? Ik leer nog elke dag van mijn fjord!
En zolang ik in het rijden/mennen de beperkende factor ben kunnen we nog doorleren!
(En ook Sjol leert nog elke dag bij)

Ik wou geen fjord! Ik wou een grote arabier of een springpaard of een groot basispaard.
(Sjol is mijn 1e eigen paard, ik mocht vroeger niet op paardrijden, laat staan dat ik een paard had)
Fjord gekregen, vaak met de gedachte gespeeld haar uiteindelijk weg te doen.
Maar realiseerde me gelukkig altijd op tijd, dat ik een gouden paard in handen had, met een
zilveren randje.
Ook vaak genoeg te horen gekregen dat ik een beter paard moest kopen voor de dressuur.
Nooit gedaan, nog geen dag spijt van gehad. Ik geniet elke dag van mijn kleine goudkleurige geluk.
En ben gaan waarderen dat wat ik onderwaardeerde.

En een negatieve instelling heeft nog niet vaak iets positiefs opgeleverd.
Je moet wel ergens een beetje in geloven.

Overigens ben ik er heilig van overtuigd dat niet alleen fjorden, maar vele zo niet alle paarden
een beetje afwisseling in het werk wel waarderen.

TS gezien je ervaring zal het niet eens zo makkelijk zijn om je eigen pony op te leiden tot
leuk spring/dresuur paard. Maar het kan een uitdaging zijn.
Als je het echt niet ziet zitten doe je jezelf er geen lol mee de fjord te houden en de fjord
ook niet. Verkoop hem dan gewoon aan iemand die hem wel leuk vindt.

Succes met beslissen.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-02-09 01:32, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:27

Dekloktikt schreef:
Nou jij hebt anders ook niks meer toe te voegen, je hebt duidelijk gemaakt wat voor type jij bent en dat de wereld niet net zo perfect is. ;)

Waar slaat dit nou weer op. Ze heeft alleen (net als nog een paar) een erg sterke mening

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:28

Citaat:
Verklaar je nader

Ik ben het zéér zeker met je eens dat je alles voor je paard moet doen. Maar als het niet lukt met haar pony en hem een goede thuis geeft vind ik het ergens toch ook goed voor hem.
Maar het zal voor haar niet minder pijn doen om hem weg te doen natuurlijk
Nu, ik weet niet of ze veel ervaring heeft natuurlijk. Maar als het nu echt niet lukt met die fjord en ze nu echt wel een springpaard wil met ervaring...
Dan vind ik het toch helemaal niet zo gek om hem een andere goede thuis te geven, bij mensen die misschien niet zo de ambitie hebben om hoger op te gaan. Dat vind ik in mijn ogen een goede oplossing, ook naar de fjord toe.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:30

x_Anne_x schreef:
Dekloktikt schreef:
....

Waar slaat dit nou weer op. Ze heeft alleen (net als nog een paar) een erg sterke mening

Ja dat merken we en die probeert ze door te drammen. Zo komt het in ieder geval over. Ik kon daar even niet over, heb het al ge-edit ;) Maar t was dus al geqoute. ;)