Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:17

Ik heb met mijn vorige paardje ook altijd een bijrijdster gehad die meedeelde in de kosten.
Dat is hier doodnormaal, op een manege mag je toch ook niet gratis rijden?
En wat denk je als er wat met je pony gebeurd terwijl je verzorgster de zorg over hem heeft,
alle kosten zijn uiteindelijk voor de eigenaar.
Staat je paard op ijzers? Als je verzorgster erop gaat rijden slijten die ijzers ook doordat zij het paard berijd.

Bij mijn laatste verzorgster kreeg ik 75 euro per maand voor 3 (of 4) dagen verzorging per week)
Als ik jou was zou ik zeker een klein contract opstellen en een bijdrage vragen in de kosten die jij maakt voor je paardje.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:18

Sevke dat klopt

Mijn vriendin wilt me geld geven in ruil voor haar paarden zorgen nu heb ik afgesproken dat ik geen vaste dagen wil, dat betekend dat ik ze soms rij en soms niet.

In de maand feb ben ik totaal 10x met de paarden bezig geweest de andere dagen 6 (want het is de 17e vandaag) had ik geen tijd of zin (ik ben eerlijk)

Had zij mij betaald, dan had ik echter elke dag GEMOETEN daar pas ik voor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:19

ik ga er in dit soort gevallen altijd van uit dat degene die er het meeste baat heeft, ook degene is die betaalt ;) Ik heb al allerlei constructies meegemaakt, zowel als 'bijrijder' als als dochter van de eigenaar, en het blijft altijd maatwerk. Ik ga er zelf vanuit dat ik niet snel zal betalen om andermans paard te rijden, eerder het tegendeel, omdat ik van mening ben dat de ervaring en de opleiding die ik een paard kan geven voldoende betaling is. Maar als ik een paard voor langere tijd rijd, investeer ik wel weer een heleboel geld in lessen en wedstrijden, wat dus het paard ten goede komt.

Voor het paard dat ik nu rijd en vanuit het perspectief van de 'verzorger' dus

1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
via mijn crossinstructeur. de eigenaresse kende hem van vroeger en ze zocht iemand om haar paard verder door te rijden.
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
voor zover ik weet n iet, maar dus wel iemand met voldoende ervaring en zelfvertrouwen, en iemand die ook wilde gaan crossen.
3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
zie hiervoor
4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
geen bijzondere afspraken, we overleggen per week hoe we het doen.
5. Wat zijn de taken van de verzorger?
in de praktijk ben ik degene die de dagelijkse verantwoordelijkheid op zich neemt, er is daarin geen verschil tussen dit paard en ons eigen paard. Het paard staat dus ook op de stal waar ons eigen paard ook staat, dat was voor mij wel een voorwaarde, ivm afstand.
6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
nee
7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
ja, dat was ook precies het idee
8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
ik betaal mijn lessen en wedstrijden
9. Hoe bevalt het jullie?
prima. Ik heb een paard om uit te brengen en de eigenaresse, die niet veel tijd heeft, heeft straks een ervaren paard, terwijl ze nu zelf ook kan rijden en wedstrijden kan starten.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-02-09 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:21

"Ijzers slijten als iemand anders er op rijdt."

Maar denk je dat de hoeven stoppen met groeien als je er niemand op laat rijden? Ijzers moeten vervangen worden, omdat de hoef eruit gegroeid is, niet perse pas als het ijzer is versleten. Dat vind ik dus een beetje een raar argument.

Als het paard nu geen ijzers hoefde, als je geen bijrijdster had, is het een ander verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:21

brigitta1987 schreef:
Is dit een reactie op mij?
Ik snap je niet helemaal, maar met trainen bedoel ik dat ik echt dressuurmatig aan het werk ga als ik rijd. Ik leer het paard dingen bij en ben echt een uur stevig aan het rijden. Dat vind ik wat anders dan wanneer ik een uurtje in het bos zou gaan wandelen bijvoorbeeld.

devine schreef:
Ja klopt maar ik las ook in een eerdere reactie van jou dat die mensen waar jij het paard voor rijdt dat ze blij zijn dat ze nu maar twee dagen het paard naar de dure training hoeven te brengen omdat jij hem nu rijdt maar dan hebben ze geluk dat ze jou gevonden hebben.
Maar snap dan niet van jou kant en kan mij dan ook niet voorstellen dat je daar niet voor betaald wordt zoals jij het brengt?
Iemand aan huis voor lessen te krijgen die vragen maar zo even €35,00 per uur.....

Ik heb niet helemaal bijgelezen, maar gisteren moest ik weg in ik vind het wel zo netjes om nog even een reactie te geven.

Waarom ik geen geld vraag? Omdat ik zoals ik al zei het rijden een vorm vind van elkaar helpen. Daarbij komt dat ik wel een aantal jaren ervaring heb met een eigen pony en M2 heb gereden, maar ik heb geen diplomas in de paarden oid. Ik vind mezelf ook nog lang niet een goed genoege ruiter om er geld voor te vragen. Ik ben gewoon een amateur, die het leuk vind om te rijden. Ik zou me er niet prettig bij voelen om betaald te worden, je krijgt dan toch een soort druk om het paard binnen een bepaalde tijd wat te leren. Nu is het wat vrijblijvender, hoewel ik me uiteraard wel aan mijn afspraken houd.
Ik help hun graag en zij zijn blij dat iemand hun paard komt rijden, ideale situatie toch? Als je het anders wil bekijken: Ik "betaal" door hun paard ervaring te laten opdoen, zij "betalen" door mij hun spullen&paard te laten gebruiken.

Lielle

Re: Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:24

Brigitta, zo sta ik er dus ook in.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:35

Ik zou zelf ook nooit betalen om een paard van een ander te verzorgen. Momenteel heb ik ook een bijrijdpaard omdat de eigenares er niet genoeg tijd voor had. Nu bleek ook dat het paard gewoon heel veel mankementen heeft en dat de eigenares er niet zoveel van af weet. Nu heb ik een trainingsschema gemaakt voor het paard en voor haar, waar zij en ik dan mee aan de slag kunnen. Ik bewijs haar dus een dienst! en ik zou hier echt nooit voor betalen. Zij zou mij eerder moeten betalen, maar omdat ik het leuk vind, vraag ik er niets voor.
De stal waar het paard staat is erg goed verzorgd. De stallen worden uitgemest en de paarden gaan overdag in de wei.

Verder werk ik ook op een springstal waar ik ook gewoon de paarden moet rijden. Natuurlijk moet ik ook andere dingen doen zoals de stallen mesten en allerlei andere stalwerkzaamheden, maar hier wordt ik wel voor betaald!

Ik vind het dus eigenlijk belachelijk als je er geld voor gaat vragen. Ik vind wel dat er verschil zit tussen het verzorgen van een paard en het leasen van een paard. Een leasepaard kan je zien als je eigen en je mag er in principe ook alles mee doen. Als ik dan toch voor een paard moet betalen dat niet van mij is, wil ik het paard ook als mijn eigen kunnen zien, en niet alleen maar 2 keer in de week rijden oid.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:49

pol013 schreef:
Nee dan zou iemand het paard ook (bijna) volledig ter beschikking hebben binnen mijn richtlijnen (en die zijn alleen gericht op het welzijn van het paard) met daarin wel afhankelijk van de ervaring een deel 'bijschaven' van mij.
Voor 2 dagen per week vind ik 100euro een achterlijk bedrag.

Maar dat is hier in de buurt wel een normaal bedrag voor 2 dagen in de week :) (bij de duurdere stallen staat dat dan ook wel in verhouding tot het stalgeld) en dat vind ik best veel. Als ik dat zou moeten betalen, zou ik geen geld meer overhouden om bijv. les te nemen.
Voor de situatie die jij beschrijft vind ik dat ook niet veel of raar, maar dat is niet echt het standaard verzorgpaard/bijrijdpaard idee en heb jij idd meer kosten dan wanneer je paard ergens op het land zou zetten oid.

Zie af en toe wel rare advertenties / situaties voorbij komen, hoop geld betalen voor paard dat vaak kreupel is, of 50 euro per maand om 1x per week een buitenrit te mogen maken (geen bak etc aanwezig).
Er zijn ook mensen die dat leuk vinden, dus die zijn daar blij mee, alleen dat zou ik er niet voor over hebben.

Heb gelukkig zelf een heel leuk verzorgpaard waarvoor ik niet hoef te betalen (staat bij de eigenaresse aan huis). Eigenaresse rijdt zelf niet meer, dus mag zelf weten hoe vaak ik kom en wat ik doe, verder rijdt er niemand op. Daar ben ik wel heel blij mee :D want zoiets is wel moeilijk te vinden denk ik.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:14

Renza schreef:
Maar dat is hier in de buurt wel een normaal bedrag voor 2 dagen in de week :) (bij de duurdere stallen staat dat dan ook wel in verhouding tot het stalgeld) en dat vind ik best veel. Als ik dat zou moeten betalen, zou ik geen geld meer overhouden om bijv. les te nemen.
Voor de situatie die jij beschrijft vind ik dat ook niet veel of raar, maar dat is niet echt het standaard verzorgpaard/bijrijdpaard idee en heb jij idd meer kosten dan wanneer je paard ergens op het land zou zetten oid.

En dan vind ik het dus vele malen belangrijker dat mijn verzorgster les neemt met mn pony, dan dat ze betaald voor het verzorgen en daardoor geen geld meer (over) heeft voor les.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:24

Ik had een uitgebreide advertentie op marktplaats gezet (bijna 1 A4tje) waarin ik mijn paard omschreef, de stalling omschreef, duidelijk neer had gezet wat ik verwachtte enz.
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Ik heb met ze afgesproken, op stal. Proef laten rijden, met ze gepraat over ervaring enz. En ik had een leeftijdsgrens van 18 jaar, omdat mijn paard vrij gevaarlijk kan zijn.
De belangrijkste voorwaarde was dat het iemand was die door de weeks wilde komen, omdat dat de tijd is dat ik zelf geen tijd heb.
In het begin mocht ze alleen rijden als ik erbij was en helemaal niet buitenrijden. Als ik er niet was longeerde ze. Daarna mocht ze ook rijden als ik er niet was, en sinds een maand ofzo gaat ze ook met de rest mee naar buiten toe. Verder is de afspraak dat bij belangrijke dingen ze me belt, en dat ze 1x in de week les heeft.
Poetsen en rijden.
Mijn bijrijdster komt van maandag t/m donderdag, en ik kom int weekeind. Op vrijdag hebben we alle 2 les.
Ja
Ja. Ze betaald 1x in de 2 weken 3 euro voor een zak wortelen. Voor de rest hoeft ze niets te betalen. Ik ben erg blij dat ik iemand gevonden heb die goed voor mijn paard kan zorgen, die goed met haar omgaat, die hetzelfde denkt over paarden als ik. Als ik een 14 jarige penny had die niets bijdroeg aan mijn paard had ik haar wel laten betalen, maar Remke rijd goed en doet heel hard haar best, ze lest op eigen kosten, dus ik vind niet dat ze hoeft te betalen.
Super! We hebben veel lol samen, we denken hetzelfde over Vjesta. Remke kan lekker rijden en ik kan met een gerust hart weg door de weeks.

Dure stalling vind ik geen reden om bij te laten betalen, je kunt er ook voor kiezen om hem minder duur neer te zetten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:27

@Brittkitt: dat vind ik dus ook!

Ik heb zelf dus nooit betaald, MAAR ik investeerde altijd in les! Minstens 1 x in de week. Daar werd IK beter van, maar het paard ook.

Op mijn huidige bijrijdpaard was ik degene die lessen nam, eigenaresse is meer van de bosritten. Zij was erg blij dat ik haar paard onder begeleiding ging trainen.
(Helaas nu dus al een hele tijd niet, vanmiddag gaan we voor de 2e keer naar de kliniek van Laarakkers met het paard...)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:35

tita schreef:
@prakkie:

:= := we zullen zie wen hoe lang dat dat gaat duren want die stal waar jij staat, een normaal werkend mens is het daar heel heel gauw zat.
En een paard wat je enkel mag poetsen en stappen en longeren (wat altijd op een bepaalde tijd moet) is vaak na een lange tijd niet leuk meer.

Dat jouw verzorgster dus 80 euro moet betalen vind ik helemaal achterlijk zij betaald dus 80 euro per jaar om jouw paard te mogen losgooien en longeren want rijden mag ze niet >;)

Goh met mireille gesproken? ;-) Als je ook mijn kant vh verhaal van Mireille wilt weten, dan graag via pb, niet netjes om dit openbaar te doen. Heb het daar expres niet over gehad in mijn berichtje.

Ik ben toch ook (ten minste in mijn gedachtengang) een normaal werken mens, en vele op de manege ook, en toch houden we het daar uit, knap he... :D

Er is vantevoren bekend, dat je je moet inschrijven op lijsten voor de paddock te gebruiken, anders kan je in de rij gaan staan. Dat zou ook niet werken. Als je anders gewend bent, is het idd even wennen, maar op veel stallen en maneges gaat het op deze manier.

Mijn nieuwe verzorgster wil ook graag gaan lessen op de manege, en dan moet je ook lid zijn. Vandaar dat het voor haar geen probleem is. En volgens mij vind ze het ook geen probleem als het alleen voor prakkie te verzorgen is, niet iedereen is hetzelfde, gelukkig. :+
Laatst bijgewerkt door prakkie op 17-02-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:08

Prak

Mireille heeft niks bijzonders gezegd hoor ik bedoel niks lelijks.

Maar paar jaar geleden en een jaar geleden ben ik ook op die stal wezen kijken en ik was nogal verbaasd over allllll die regeltjes ik ken echt geen stal waar zoveel regels zijn.

Waar ik van te voren in een boek moet zetten, wanneer ik wil longeren of losgooien en wen als jij eerlijk bent, moet je toegeven dat voor iemand die fulltime werkt (8.00-17.00) heel moeilijk is om een hele week van te voren plannen wat ik met mijn paard gaat doen.

Maar persoonlijk zou ik niet voor een paard willen zorgen waar ik niet op mocht rijden dit geldt niet nu want nu heb ik er zelf een maar als ik dus echt een verzorgpaard nodig heb, dan wil ik er wel op rijden en niet betalen :D

Lady_Italy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:23

Ja persoonlijk vind ik dat je toch het beste een finaciele bijdrage te vragen

Want ze hebben meer verandwoordelijks gevoel ze gaan dan zuiniger met je spullen om en komen ook meestal op de afgesproken dagn omdat ze er een bepaalt bedrag voor betalen het hoeft natuurlijk geen 100 voor 10 dagen of zo te kosten maar bijvoorbeeld 20 euro per maand het gaat alleen om het iedee en ze gaan daar dan meestal wel verandwoordelijk mee om lijkt mij

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:30

Ik heb een advertentie op marktplaats gezet dat ik iemand zocht voor mijn pony.
Ik had geen leeftijdsgrens, maar als de persoon nog geen eigen vervoer had wilde ik wel dat de ouders er volledig achter stonden, zodat de pony niet alleen met mooi weer verzorging zou krijgen.
Dat de persoon normaal met de pony omgaat en dat hij de aandacht en verzorging krijgt die hij verdient.
Echte strenge regels zijn er niet. Ze moet wel minimaal 4/5 keer per week komen. Als dat niet lukt even overleggen met mij zodat ik de pony zelf kan doen.
Eigenlijk alleen aandacht/verzorging geven en rijden. De pony staat in volpension.
Nee zij heeft de pony volledig tot haar beschikking.
Ja.
Nee.
Alleen als ze met mij mee gaat naar de binnenbak en als ze een les wil moet ze dat zelf betalen.
Ze koopt wel eens uit haarzelf kleine dingetjes, maar dat is in principe niet nodig.
Het bevalt erg goed. Ze gaat super met de pony om, geeft hem de verzorging die hij nodig heeft en is er zelf ook super blij mee!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:36

Mijn bijrijdster betaald haar les zelf en dat vind ik ook wel terecht, ik rij haar naar de manege en ga mee om haar te helpen. Ze heeft vorig jaar een keertje aangeboden om de helft van een stel hoefijzers te betalen en dat vond ik wel een heel lief idee. We rijden zomers veel buiten en drie paarden voor mij op ijzers zetten is best kostbaar. Dus dat heb ik aangenomen, maar ze HOEFT niks te betalen........ :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:42

aliealie schreef:
Mijn bijrijdster betaald haar les zelf en dat vind ik ook wel terecht, ik rij haar naar de manege en ga mee om haar te helpen. Ze heeft vorig jaar een keertje aangeboden om de helft van een stel hoefijzers te betalen en dat vond ik wel een heel lief idee. We rijden zomers veel buiten en drie paarden voor mij op ijzers zetten is best kostbaar. Dus dat heb ik aangenomen, maar ze HOEFT niks te betalen........ :D

Ik vind dat ook veel leuker/liever dan een vaste bijdrage per maand, want het komt nu tenminste uit hun zelf :). Toen ik weg was voor stage kreeg ik ook een berichtje dat ze net de winkel uitliep en lekker worteltjes en appeltjes voor mijn pony had gekocht, dat vind ik veel leuker! Van de week gaat ze lessen en dat is voor haar eigen rekening, maar ik vind het alleen maar leuk en regel de rest (trailer, iemand die mag en kan rijden en een auto).

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:46

Ik vind het niet raar om een bijdrage te vragen voor het verzorgen van je paard. op sommige maneges kun je een paard leasen voor slechts een paar dagen per week wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 06:04

@tita:

Het is maar wat je gewend bent. Normaal sta je op een manege en heb je een eigenaar die de regels bepaalt. Ze kunnen in je voordeel en in je nadeel zijn. Daar heb je niets op in te brengen. Nu sta ik op een vereniging waar iedereen een stukje eigenaar is. Dus worden de regels ook door het collectief gemaakt. Daardoor heb je misschien andere rgeels dna je gewend bent, maar ik vind het wel werken. Nogmaals voor iedereen persoonlijk.

Ik zal een simpel voorbeeld geven: prakkie wordt altijd op vast dagen losgegeooid en gelongeerd, dus dat plan ik altijd in. Ik heb hier ten mintse de kans om me op mijn voorkeurstijden in te schrijven, omdat we 2 groepen hebben (A en B) de ene week mag groep A als eerste inschrijven (hebben een dag voorspronmg) en de andere week groep B.
Op de vorige stal waar ik stond hadden we ook een bord voor de paddock (daar weren ook nog lessen ingegeven, dus hadden we al minder plekken) en daar mocht je je de dag van tevoren inschrijven. Er kwam 1 persoon ´s ochtends op stal om een aantal vaste mensen op dat bord te zetten, dus waren de tijden altijd weg. Ik moest daar dus eerst naar stal om dan maar te hopen dat er nog ergens een plekje was. En daar had ik meestal pech. Ik woonde toen nog in rotterdam en prakkie stond in nootdorp, dus ´s ochtends voor mijn werk er naartoe ging niet. Ik heb daar verder ook met veel plezier gestaan.

Verder heb je hier idd diensten etc, maar dat weet je vantevoren. Daar kies je voor. Ik heb ze geruild met iemand voor lessen, zo is iedereen weer tevreden.
Het is maar net wat je gewend bent.

Btw ik werk ook van 08,00 tot 17,00, maar dan ben ik blijkbaar toch een goede planner... :=

Niet voor iedereen is rijden het belangrijkste. De verzorgster die ik nu heb, vind het heel leuk om te verzorgen, etc. Prakkie is ook een hele leuke merrie in de omgang, dus dat scheelt ook.
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-02-09 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig. Meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 07:06

Ik vind het gewoon niet fijn om van te voren te weten wat ik moet doen.

Ik heb nog al een verantwoordelijke baan en voel me dus ook niet elke dag topfit er zijn dagen dat ik dat gezeik spoegzat ben van personeel en dat niks loopt := dan wil ik doen op stal wat ik moet doen.
Of als je een x langer moet blijven, dan is je tijd weg door een ander.

Voor mij zou het niet werken.

Ik sta nu op een pension-stal en stallen daarvoor ook, daar hadden we normale regels.. voor longeren en losgooien.
Maar van te voren je tijd plannen en in een boek zetten, dat was nieuw voor me en dat is voor mij ook niet te doen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:25

Ik vind het ook raar dat je van te voren de tijd in moet plannnan. Net zoals Tita zegt, als je een keer te laat bent, ben je je plek kwijt. Ook vind ik niet prettig om ruim van te voren te bepalen wat je gaat doen met je paard. Soms als ik bv in planning heb om te gaan rijden, en het paard/ik heeft geen zin/baaldag of zo, dan wil ik ook gewoon kunnen longeren of hem lekker losgooien. Heb er nog nooit van gehoord dat er allemaal van die regels zijn op een stal...

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:35

Volgens mij gaan we off-topic, dus denk dat we een einde aan onze discussie moet breien. Het enige wat ik nog wil zeggen is, dat het met een klein groepje waarschijnlijk wel werkt, zonder schrift of lijst, maar als je met een grotere groep staan, zal dat toch moeilijker zijn. Ik heb ook een verantwoordelijke baan, maar paard moet toch gedaan worden. Op het niveau waar ik rij, zal ik zeker 4 dagen in de week moeten trainen (ten minste met mijn paard wel, anders wordt ze te hectisch), dus de dagen die ik rij zijn vaste dgaen, dan weet ik dat. Ik heb ook nog altijd het alterbatief om een buitenritje te maken oid, dus beperkt ben ik niet.

MOet je je voorstellen dat je met 80 pensionpaarden op stal staan, en die willen allemaal een keer losgooien of longeren, en dan nog het liefst 's avonds, want (bijna) iedereen werkt overdag. Dat is best knap als dat elke dag goed gaat, zonder boze gezichten. Vandaar de regels.
Daarbij is het nog steeds een keuze die je maakt om op een bep stal te gaan staan.
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-02-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Wijzig-knop.