Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:06

ik kan me dat zelf ook echt niet voorstellen, dat ik mn paardje de deur uit zou doen als hij niet meer te rijden is.
Nu denk ik wel dat er een verschil is tussen de recreatieruiter en de sportruiter.
Ik ben maar recreatief ingesteld, ik ga net zo lief wandelen met mn paard dan dat ik erop kruip!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:09

Off-topic: jij kan nog wel even vooruit met je jonkie gelukkig ;) Prachtig paard heb je, ik ken hem nog van de draversstal waar hij stond voor ie naar Edith ging. Erg lief en heel veel aanleg om een lekker rijpaard te worden :P

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:24

Even een voorbeeld: Mijn paard heeft spat, en voor haar is het van belang dat ze veel in beweging blijft. Nu is dat in de winter vrij lastig te realiseren bij mij op stal. In de wei is geen optie maar met veel moeite kan ik haar bijna dagelijks in de bak zetten (dankzij iemand op stal die haar buiten/binnen zet als ik niet kan). Als dit niet mogelijk was geweest had ik er serieus over nagedacht om haar weg te doen naar een plek waar ze 24/7 of in ieder geval dagelijks buiten komt, ook 's winters. Dit omdat ik het anders zielig vind dat zij staat te verpieteren op stal.
Ik zou haar dan weg doen als gezelschapspaard voor een klein prijsje, en heb dan niet het geld om een nieuw paard te kopen (ben student).
Kijk, als ik nou een huis had met een groot stuk land dan was ze zeker gebleven. Het maakt mij niet uit dat ik nog weinig kan rijden, en het is een harstikke leuk beest. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Dus ik vind het wel wat kort door de bocht om te zeggen dat mensen hun paard afdanken door er een ander plekje voor te zoeken. In sommige gevallen zal dit misschien kloppen maar er zijn ook genoeg die de situatie bekijken vanuit het welzijn van het paard en tot de conclusie komen dat de huidige stalling niet is wat het beestje verdient.
Wat zal zo'n paard nu liever hebben? Dat ie bij z'n eigen baasje blijft op de pensionstal en 's winters moet afzien omdat ie dagelijks 1 uurtje in de bak mag uitrazen, of dat ie even moet wennen aan zijn nieuwe omgeving maar waar ie wel vrij kan rondlopen omdat ie veel naar buiten mag?

(Nu doe ik mijn paard voorlopig zeker nog niet weg, maar dit was even als voorbeeld. Heb het overigens wel serieus overwogen, maar toen kwam de mogelijkheid om haar er dagelijks toch een flink aantal uren uit te zetten)
Laatst bijgewerkt door Utopiaatje op 30-01-09 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:35

Ik denk dat het paard het liefste ALTIJD een omgeving heeft waar hij vrij rond kan lopen , dat dat niet ineens pas een issue zou moeten worden als hij wat gaat mankeren...maargoed dat is een andere discussie :)

In zo'n situatie als jij omschrijft , waarom is de keus alleen tussen die 2 ?

Ik mis optie 3 : wennen aan de nieuwe (betere !) omgeving EN nog steeds z'n baasje die zich over hem ontfermt :)

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:53

@ pmarena: Ja je hebt gelijk, die optie is er ook nog ;). Nu is het zo dat er in mijn omgeving weinig pensionstallen zijn waarbij de paarden 's winters lang buiten staan, dus ik denk dat ik het dan al weer verder weg moet gaan zoeken. Dan wordt het al wel weer lastiger om er consequent heen te gaan.
Ik deel ook je mening dat het paard het liefste altijd in een omgeving is waar ie vrij rond kan lopen, en daarom zet ik haar (en een maatje) ook als enige van de 10 paarden op stal, van 10.00u. tot 16.00u in de bak. Dit deed ik vorige jaren ook al zoveel mogelijk maar nu is het van nog groter belang omdat ik daarnaast niet meer veel kan rijden en ze dus zoiezo minder in beweging is.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut niet voor het inruilen van een paard alsof het een fiets is. Ik heb mijn paard nu 8 jaar en doe haar zeker niet weg zolang ik haar een goede plek kan bieden. Als ik denk dat het niet meer toereikend is ga ik toch naar andere, voor mijn paard betere, mogelijkheden zoeken. Een ander mag dat afdanken vinden, maar zo zie ik dat niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:04

Gompie58 schreef:
detour schreef:
Als je je paard via een adoptieregeling afstaat dan kost het idd geld en krijg je er niks voor.. Maar als je weet dat het dier gegarandeert op zwart wit, voortreffelijk mag leven tot het sterft, si dat het toch waard?..

Weet je dat dan zo zeker???? :o
Er zijn nu eenmaal op deze wererd mensen die dingen doen die niet mogen en niet kunnen, dus zekerheid heb je NOOIT!:+
Al staat het zwart op wit, er bestaat nog zoiets als fraude of oplichting............. :o
Je kan dan wel naar de politie, maar die kunnen ook n iks.......onze wetten zijn daar nog niet streng genoeg voor......... ;)

En dan nóg kies ik voor deze optie, beseffende dat het een risico is. Ik ga doen wat ik kan. ;)

Een ieder die zijn paard verkoopt heeft geen garantie. Dan zou je alles moeten aanhouden, wat er ook gebeurt. Dit vind ik nog minder reeel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:06

Lovely schreef:
Zwart op wit stelt ook weinig voor als er geen notaris bij heeft gezeten, dus dat is ook zo dun als vloeibare boter. Wat al eerder gezegd is: als je afstand hebt gedaan van je paard en er niet meer voor zorgt (financieel), dan heb je er niets meer over te zeggen. Dat is dus ook gelijk het nadeel van zulke 'goede afspraken': garantie tot de deur en daarna discussieren met de bouvier.

Er zijn instanties die heel goed weten waar ze mee bezig zijn, het paspoort aanhouden, contracten tekenen en daar al jatren goede ervaringen mee hebben. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:50

Helaas zijn die contracten niet geldig en is een paspoort geen eigendomsbewijs, dus wie wil kan zo'n paard net zo makkelijk weer de handel in duwen, er is niets dat het dier hiertegen beschermt :).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:51

DAn zou het dus een bewust genomen risico zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:00

Als je je paard verkoopt, weggeeft, laat adopteren, met-teruggeef-afspraak ergens onder brengt, neem je bewust het risico dat je paard vervolgens weer als gezond verkocht wordt aan een argeloze derde.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:02

Da's altijd waar. Daarom kunnen we als eigenaren dan ook nooit een paard van de hand doen, omdat je het maar nooit weet..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:04

Detour.......... een contract word zo van tafel geveegd door een rechter er is immers geen eigendomsrecht, dus geen beslissingsrecht bij een oude eigenaar. Papieren zijn geen eigendomsbewijs......

het enige bewijs dat telt zijn de bankafschriften waar betaling op staan die betrekking hebben op het paard, degene die betaald, bepaald :) en is volgens de wet eigenaar, dus beslissingsbevoegd.......... al hang je er 10 contracten aan, en heb je het paspoort in drievoud in huis

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:06

Als die van mij 'onbruikbaar' is om wat voor reden dan ook mag ze zolang ze pijnloos kan leven lekker op een wei'tje lopen ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:09

KiWiKo schreef:
Detour.......... een contract word zo van tafel geveegd door een rechter er is immers geen eigendomsrecht, dus geen beslissingsrecht bij een oude eigenaar. Papieren zijn geen eigendomsbewijs......

het enige bewijs dat telt zijn de bankafschriften waar betaling op staan die betrekking hebben op het paard, degene die betaald, bepaald :) en is volgens de wet eigenaar, dus beslissingsbevoegd.......... al hang je er 10 contracten aan, en heb je het paspoort in drievoud in huis

Vandáár mijn vorige berichtje. :o
Toch zou dat imo geen reden moeten zijn om een paard altijd aan te houden, nietwaar? ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:24

zolang ik het kan betalen, blijft mijn paard leven :) als ik het niet meer kan betalen gaat hij dood ...........

heel simpel........ mijn paard is een showbink, met een uitstraling waar je u tegen zegt........... en zal altijd door zijn pijn heen lopen als hij in het middelpunt van de belangstelling staat......

die moet ik niet verkopen, dat eindigt niet leuk voor hem

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:26

Moet ineens denken aan een paardje van een vriendin; het dier zou door de verzekering opgehaald worden, was volledig afgekeurd; en ze waren bang voor de handel. Ze heeft de hele staart afgeknipt en de manen afgeschoren, als soort laatste noodkreet dat het dier naar de slager zou gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:26

KiWiKo schreef:
zolang ik het kan betalen, blijft mijn paard leven :) als ik het niet meer kan betalen gaat hij dood ...........

heel simpel........ mijn paard is een showbink, met een uitstraling waar je u tegen zegt........... en zal altijd door zijn pijn heen lopen als hij in het middelpunt van de belangstelling staat......

Hij kan toch ook link zijn naar mensen he? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:27

Sprookjes bestaan niet en sprookjesprinsen die beloven tot in lengte van dagen voor jouw krakkemik te zullen zorgen, bestaan ook niet :n. Het gaat in dit topic niet over gezonde paarden, maar om paarden waar iets mis mee is. En als je vindt dat je paard de dood verdient, dan moet je daar ook maar zelf zorg voor dragen dat dat daadwerkelijk gebeurt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:29

Da's niet relevant. Als er dieren afgekeurd zijn zijn potentiele kopers ineens onbetrouwbare draken. Echter kan dat met een nieuwe eigenaar ook en dan hoor je niemand. Dat vind ik dubieus. Gezonde paarden kunnen nl ook binnen no time kapot gereden worden.

Maar jij en ik zullen eht toch nooit eens worden, lovely en dat is imo ook niet nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:32

detour schreef:
KiWiKo schreef:

Hij kan toch ook link zijn naar mensen he? ;)

hihi hij heefd heel veel liefde voor het wezen mens............. alleen is het een hele stoute meneer :) geef hem je pinknagel......... en hij pakt je tot je enkel......... niet op een nare manier, slaan, steigeren, dreigen doet hij niet.......... hij duuwt je gewoon tegen de muur op, of hij tilt je even de lucht in, of hij neemt je mee om je skiekwaliteiten te bekijken :)

ohz is hij lastig ala Nelson :) :) maar evenzo eerlijk........ mooie rechte bokken, geen nare zijdelingse of dat soort sjit, steigeren heeft hij nog nooit gedaan....... de pest is alleen dat hij zo rete sterk is, zo gruwelijk snel en zo enorm elastisch....... dat je weinig anders kan doen dan hopen dat je nog zit als hij klaar is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:33

Maar wat voor paardenmens ben je als je een afgekeurd paard verkoopt en wat voor kopers verwacht je er dan eigenlijk voor? Het gaat hier in dit topic om paarden die oud of ongeschikt zijn als rijpaard, niet om gewone blije gezonde paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:35

lov, het gaat om afgedankte paarden....... paarden die niet meer geschikt zijn voor het doel dat jij ermee had :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:36

Klinkt als een paard met vrolijke fratsen, allesbehalve saai...maar jij kan daar mee om gaan; als het dier bij een ander zou komen is het maar de vraag wat er gebeurt.. :(:)

Ik heb een keer een goed tehuis gezocht voor een merrie met gebruiksaanwijzing maar vond dat wel heel eng. En het was lastig want ik was eerlijk. Tegenwoordig willen ze alles perfect kant en klaar voor weinig. :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:37

Lovely schreef:
Maar wat voor paardenmens ben je als je een afgekeurd paard verkoopt en wat voor kopers verwacht je er dan eigenlijk voor? Het gaat hier in dit topic om paarden die oud of ongeschikt zijn als rijpaard, niet om gewone blije gezonde paarden.

Het is maar nét hoe je afgedankt idd interpreteert; als je het zwart wit en naargeestig bekijkt is die merrie die ik net benoemde ook afgedankt want ze is verkocht door mij. Ze mankeerde fysiek geen bal en was 8. *D

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:40

KiWiKo schreef:
hihi hij heefd heel veel liefde voor het wezen mens............. alleen is het een hele stoute meneer :) geef hem je pinknagel......... en hij pakt je tot je enkel......... niet op een nare manier, slaan, steigeren, dreigen doet hij niet.......... hij duuwt je gewoon tegen de muur op, of hij tilt je even de lucht in, of hij neemt je mee om je skiekwaliteiten te bekijken :)

ohz is hij lastig ala Nelson :) :) maar evenzo eerlijk........ mooie rechte bokken, geen nare zijdelingse of dat soort sjit, steigeren heeft hij nog nooit gedaan....... de pest is alleen dat hij zo rete sterk is, zo gruwelijk snel en zo enorm elastisch....... dat je weinig anders kan doen dan hopen dat je nog zit als hij klaar is :)

Volgens mij heeft jou paard een onderonsje met die van mij gehad.
Op sommige vlakken lijkt het net of je mijn paard beschrijft :D