ongelukken met trailers: oorzaak ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: ongelukken met trailers: oorzaak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:45

hihi als ik op de tom 130 rij, staat mijn teller op 140 Lachen

Ik heb net 1100 km gepakt van Tignes (fr) naar Gouda, over het algemeen met een lege 3 baansweg voor me...... dus me redelijk (met dit topic in het achterhoofd) kunnen verwonderen over de verschillen tussen de Tom en de meter........

mijn rechtervoet moet ik het niet van hebben met dat soort ritten Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:55

KiWiKo schreef:
me redelijk (met dit topic in het achterhoofd) kunnen verwonderen over de verschillen tussen de Tom en de meter........

Ander stukje risico-info dan:
Zo'n 40% van de ongevallen heeft een oorzaak in afleiding, niet geconcentreerd ríjden.
Roken en de audio bedienen zijn ook grote factoren, maar de mobiele telefoon en de e-navigatie strijden om de eerste plaats als aandachtsafleiders....

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:00

absoluut mee eens.............. vooral als ik langer dan een uur of 3 achtereen gereden had, merkte ik dat ik absoluut niet andere dingen moest doen dan op de weg letten.........

ik bel handsfree, maar zelfs dat heb ik vermeden....... in een vreemd land, bergen, donker.......... en toch snelheid maken betekend wel dat je echt geconcentreerd moet rijden EN op tijd je rust nemen......... voor mij was 3 uur aaneengesloten echt de max

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:21

niet voor niets zeggen ze dat je na 2 uur een kwartiertje rust moet houden.
Zelf merk ik dat 2 a 2,5 uur inderdaad wel die grens is, dus ik houd me daar ook aan, dan ga ik gewoon even op de parkeerplaats staan bij een tankstation en even uitstappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:24

dat merkte ik ook Haha! Haha! zeker als je zo een lang astuk moet rijden Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:31

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Wat ze in Spanje doen weet ik niet, maar in NL halen ze je van de weg als je onder normale omstandigheden (geen files, mist e.d.) met 60km/h over de snelweg rijdt! Dat noemen we onnodig hinderen van het verkeer en dat is hier niet een klein beetje strafbaar..........

Wel Ikke:
1. Het is NIET onnodig: je past je aan bij de (on)mogelijkheden van jouw voertuig onder de gegeven omstandigheden.
2. Ook op een 120 stuk mag je met een aanghanger nog steeds slechts maximaal 80 ook al rijdt de hele stroom 120.
3. Die 80 is een máximum en geen verplichting. Je moet 60 kunnen. Een hogere minimumeis kán dus NIET gesteld worden en KAN niet bekeurd worden.

Het is wellicht tijd voor een campagne: 'Je mag maar hoéft geen 100!' Pling

De vraag ligt inmiddels op een forum van blauw.

hc

p.s. hier bij ons komt de 'Marakech-express' langs over de snelweg; vanuit Duitsland, NL, België, Frankrijk rijden duízenden Marokkanen jaarlijks heen en terug naar hun moederland. Maximaal beladen voertuig en vaak aanhanger met 60 van Amsterdam Noord tot Algeciras Haha!
Op hellingen, net als sommige vrachtwagens, nog veel langzamer.
Er staan hier waarschuwingsborden voor de 'hard'rijders dat deze erop bedacht moeten zijn dat er langzamer verkeer op de rechterbaan omhoog probeert te komen. Op die helling geldt geen andere minimumnorm dan op vlakke snelweg.

p.p.s. Tegen zuidwesters-storm in tegen de helling van het PrinsClausplein op haalt de Marakech-express ook de 60 niet Haha!

Zal het mijn man maar niet vertellen dan, hij is vorig jaar met de caravan van de weg gehaald omdat hij tussen de 60 en 65 reed.
Gelukkig geen bekeuring maar wel een standje dat hij het overige verkeer in gevaar bracht, en het werdt hem juist aangeraden om voor DE VEILIGHEID met het overige (zware) verkeer mee te rijden.

Oh ja over de luchtweerstand: Ik rij regelmatig met de caravan en die heeft een veel grotere luchtweerstand dan een trailer. Door het veel grotere oppervlak wordt een caravan veel meer aangezogen door vrachtwagens en bussen. Ook bij (sterke) zijwind merk je duidelijk verschil.
Wat ik wel slecht / raar vind : dat er bijna geen mensen met extra (caravan) spiegels rijden met een 2paardstrailer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:25

Brainless schreef:
Wat ik wel slecht / raar vind : dat er bijna geen mensen met extra (caravan) spiegels rijden met een 2paardstrailer.

Ik weet de afstand uit mijn hoofd, maar je moet op een bepaalde afstand achter het achterste punt van het voertuig/combinatie kunnen kijken in de spiegels als je niet via de binnenspiegel achter je kan waarnemen.

In ander landen wordt aangehouden dat de afstand tussen de binnenkant van de spiegels groter moet zijn dan de breedte van de opbouw.
Bij een brede auto en een compacte aanhaneger kan dat in orde zijn. Bij mij is dat ruim het geval. Ik heb echter tóch opzetspiegels omdat het zicht in de binnenspiegel geblokkeerd is en ik dan niet óók nog eens minder beeld in de zijspiegels wil onder deze risico-volle situatie.

Mbt luchtweerstand: die wordt bepaald door het frontale oppervlak x de weerstandcoëfficient (cw).
Een moderne caravan heeft (nog*) een veel gunstiger cw dan een modale paardenaanhanger.
De paardenaanhanger heeft minder frontaal oppervlak. Dat kán veel compenseren.
Lees bv. http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stroomlijn.php
De weerstand neem toe met het kwadraat van de snelheid Schijnheilig

Een site met een stuk aanvullende beslispunten over een trekauto is: http://caravanhandboek.biod.info/ch2-aanschaf.htm
Je kan voor de traler dezelfde criteria als op de caravan loslaten.
Lees ook GOED wat er over de massa en de gewichtsverhoudingen staat. Dat is geen 'mening' maar natuurkunde.
hc

* moderne paardenaanhangers worden gelúkkig steeds beter op dit punt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:48

Huertecilla schreef:
[Een site met een stuk aanvullende beslispunten over een trekauto is: http://caravanhandboek.biod.info/ch2-aanschaf.htm
Je kan voor de traler dezelfde criteria als op de caravan loslaten.
Lees ook GOED wat er over de massa en de gewichtsverhoudingen staat. Dat is geen 'mening' maar natuurkunde.
hc

* moderne paardenaanhangers worden gelúkkig steeds beter op dit punt

Toch niet helemaal. Beetje trailer houdt het voor gezien bij 3,75m lengte. Beetje caravan begint dan pas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:41

ikke schreef:
Toch niet helemaal. Beetje trailer houdt het voor gezien bij 3,75m lengte. Beetje caravan begint dan pas.

Wat heeft dat met het beter worden van paardenaanhangers te maken?
Dat geeft caravan een voordeel om tot een lagere Cw te komen maar staat ontwíkkeling van een betere Cw bij paardenaanhangers niet in de weg!
Op het momént is de modale caravan makkelijk de helft 'glibberiger' dan de modale paardenaanhanger.

Staat trouwens een héél belangrijk stukje info op de keuzelink: de hoogte 'H'.
Paardenaanhangers zijn nl. tandemassers. Dat maakt een hoop geneuzel over 'kogeldruk' overbodig. Kan er geneuzeld worden over kogelhóógte Cool

hc

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:51

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Dat geeft caravan een voordeel om tot een lagere Cw te komen maar staat ontwíkkeling van een betere Cw bij paardenaanhangers niet in de weg!
Op het momént is de modale caravan makkelijk de helft 'glibberiger' dan de modale paardenaanhanger.

Paardenaanhangers zijn nl. tandemassers. Dat maakt een hoop geneuzel over 'kogeldruk' overbodig. Kan er geneuzeld worden over kogelhóógte Cool

hc

en daarom liggen ze stabieler op de weg dan enkelassige caravans Haha! .

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:55

Ik ga geen extra spiegels aan de auto knopen. De trailer is 1.40 breed, daar kan ik met mijn buitenspiegels ruimschoots omheen kijken. Daarnaast ben je die dingen ook voornamelijk nodig met rijbaanwisselingen en achteruit rijden. Rijbaanwisselingen zijn weinig aan de orde want ik gooi altijd een lijntje uit naar een vrachtwagen en toer daar op mijn gemakkie op 150 meter achteraan. Als er eentje tussen duikt haal ik even de poot van het gas tot die afstand weer ongeveer bereikt is. Met invoegen kijk je nog een keertje extra over de schouder om te zien of je geen motorrijder gemist hebt. (motorrijders zullen niet gauw uit je spiegels gaan rijden maar je hebt ze erbij.... )

Als ik voor mij situaties op zie doemen waar ik geen onverwachte inhaler bij wil hebben ga ik expres wat dichter tegen de wegas aanrijden zodat degene achter mij met blijkbaar haast nog even wacht met het inzetten van zijn inhaalactie en ik voldoende ruimte houd om te kunnen afremmen voor de bv. plotseling afslaande auto. Gaat op de snelweg een snellere vrachtwagen mij voorbij ga ik juist wat meer richting vluchtstrook op mijn eigen rijbaan om zoveel mogelijk ruimte tussen de trailer en de vrachtwagen te houden.

Gewoon duidelijk laten zien wat je doet aan het overige verkeer en ruimte houden om op onverwachte acties te kunnen reageren dus. Bij slechte weersvoorspellingen (sneeuw/ijzel/storm) het lot niet tarten en het paard op stal laten en zelf bij de kachel kruipen, wedstrijden zat bij goed weer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:22

Brainless schreef:
en daarom liggen ze stabieler op de weg dan enkelassige caravans Haha! .

Denk je dat écht??
Dat is omdat 1000 kilo levend vlees met eigen overlevingagenda dit tot een technische noodzaak maakt. E staat meer levend gewicht in dan het ding weegt en het resultaat is niet stabieler. Door onkunde omtrent 'kogeldruk' en de juiste afstelling van de de kogelhoogte gaat veel stabiliteit verloren. De meeste trekhaken zijn voor éénassige caravans bedoeld en staan niet goed voor een paardentrialer. Heb jij de jouwe geméten? De 'H' van de aanhanger en de kogel?
Lees de ADAC stabiliteitsonderzoeken maar eens hoe dit aantikt met 1360 kilo achter een Mercedes....

@Anne: wat je niet ziet kan je ook niet op anticiperen.
Waarom zou je die spiegels er níet opzetten? Ze compenseren niet eens bij benadering het blokkeren van de binnenspiegel. Zonder zie je nóg minder! Dat het bij jou wettelijk niet 'nodig' is maakt het niet ónnodig.
Waarom zou jij jouw paarden dat extra stukje bestuurdersinfomatie = veiligheid, ontzeggen?
Oh, voor die motorrijder 'moet' je over je schouder kijken. Daar ben jij alleen een traag bewegende slalom voor Lachen Zie de 'prince noir'' .....

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:36

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Wat is dit voor gel*l?
Wat denk je dat massatraagheid doet? Met de trekhaak als draaipunt heeft massa op 5 mtr afstand van diezelfde trekhaak heel wat meer invloed dan dat gewicht op 3mtr! Dat effect is OOK kwadratisch!

Huertecilla schreef:

hc

Ik vindt het uitstekend dat je probeert mensen bewust te maken van de natuurkundige kant van rijden met trailers, alleen wek je hiermee niet de indruk echt te begrijpen hoe het zit bij degenen die wel weten waar Abraham de mosterd haalt.
Kogeldruk is niet te verwaarlozen, draai het nueswiel van een losse trailer maar eens omhoog.........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:11

Waarom wéér persoonlijk worden Ikke? Dat is nergens voor nodig en onfris taalgebruik ook niet.
Oh, 'ja maar' = nee, want Pling

Massatraagheid heeft níets met de luchtweerstand van doen.
Wel fijn dat je door hebt dat massa, de kinetische energie ervan, hét probleem is bij rijden met een aanhanger en het kwadraat van de snelheid is.
De massa (kinetische energie) van het paard idem en de aanhanger is bij een ongeval een gehaktmolen voor die massa. Geen gordels, geen klapzak, geen dashbord, alleen één grote kreukelzone met het paard erín.
De massatraagheid dicteert dat 85% gewicht achter de trekker een grenswaarde is.

Het gewicht op de kogel is bij een tandemasser een héél ander punt dan bij een enkelasser. De tandemasser staat op vier wielen en steunt niet op de kogel. De enkelasser balanceert op die ene as met de kogel als stabiliserend steunpunt
Bij een tandemasser is gewicht op de kogel óntlasting van de voorste as. Daarom gaat opdraaien bij een enkelasser veel lichter dan bij een tandemasser. Dat geeft ook gelijk aan dat de hóógte van de trekhaak kritisch is en bij een enkelasser niet.
Dat is een aspect wat volledig verwaarloosd wordt bij trekautos voor paardenaanhangers. De trekhaken zijn vrijwel allemaal ontworpen voor gebruik met een enkelassige caravan en de hoogte van de kogel een verrassing.
De kogel'druk' speelt bij tandemassers gelukkig niet zo'n kritische rol bij het stabiliseren als bij de enkelasser.

Ander punt is de frictiedemper op de kogel. Die is bij tandemassers vrijwel overbodig omdat de frictie van de banden dat al doet. De paardenaanhanger is erg kort t.o.v. de eigen wielbasis en daardoor is het stabiliserende effect van de tandemas heel groot.
Dat is nodig omdat deze aanhanger een ongunstige lading heeft.

hc

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:32

Misschien kunnen jullie samen tot een oplossing komen en het eens na laten kijken door iemand die er écht veel verstand van heeft.. Niet dat jullie dat niet hebben, duizend maal meer dan mij, maar gewoon.. Iemand die er mee werkt ofzo? En komop, niet schelden nou

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:53

Wat de wet erover meldt heb ik al opgezocht en het ook getoetst bij de rijkspolitie.

Wat de ANWB en RAC op basis van hun ongevalsstatistieken rapporteren is ook helder.

Verder gelden de Wetten van Newton en dat zijn natuurwetten.

1. Het aanhangergewicht is beter niet meer dan 75% dan het gewicht van de trekker en 85% is een grenswaarde.
2. Je mág 80 (straks 90) op de snelweg, je hoéft dat niet.
3. De ernst van de gevolgen van een ongeval wordt bepaald door het kwadraat van de snelheid.

Dat is niet aan twijfel onderhevig. Er is alleen 'interpretatie' door ruiters wie de antwoorden op grond van persoonlijk prioriteiten niet uitkomt.

hc

p.s. als in onze regio 1-1-2 gebeld wordt, gaat bij mij de telefoon Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:49

Rijkspolitie bestaat al 15 jaar niet meer Haha! , maar misschien heet het zo in Spanje?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:21

russel schreef:
Rijkspolitie bestaat al 15 jaar niet meer Haha! , maar misschien heet het zo in Spanje?

Bedankt voor het puntje op de 'i'.
Dat is van indrukwekkend toegevoegde waarde Russel Afgod

Hier noemt iedereen het 'civiles' omdat het niet bij te houden is welke '..... Civil' het specifiek betreft hoewel 'civiles' geen officiële benaming is.
Desondanks blijft het verwarrend want de mannen van de verkeerspolitie heten in de volksmond allemaal 'trafico' en de gemeentelijke politiemannen 'locales'.

Erg grappig is dat een oude mooie nederlandse verzamelnaam voor politiediensten het woord hermandad is Haha!

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:32

Huertecilla schreef:
Wat de wet erover meldt heb ik al opgezocht en het ook getoetst bij de rijkspolitie.

Wat de ANWB en RAC op basis van hun ongevalsstatistieken rapporteren is ook helder.

Verder gelden de Wetten van Newton en dat zijn natuurwetten.

1. Het aanhangergewicht is beter niet meer dan 75% dan het gewicht van de trekker en 85% is een grenswaarde.
2. Je mág 80 (straks 90) op de snelweg, je hoéft dat niet.
3. De ernst van de gevolgen van een ongeval wordt bepaald door het kwadraat van de snelheid.

Dat is niet aan twijfel onderhevig. Er is alleen 'interpretatie' door ruiters wie de antwoorden op grond van persoonlijk prioriteiten niet uitkomt.

hc

Daarmee zeg je dus dat de afgelopen 60 jaar we hoogst onverantwoordt zijn bezig geweest. Immers auto's van 2500kg+ zijn iets van de laatste jaren. Als dat wrkelijk zo is, zet dat eens af tegen de statistieken. Hoeveel ongelukken met paardentrailers gebeuren er eigenlijk?? Hoe verhoudt zich dat tot het totaal aantal ongelukken met aanhangers? Wat zijn de feitelijke oorzaken van die ongelukken?

Je mag best proberen om half Bokt een schuldgevoel aan te praten, succes daarmee, maar het zou beter zijn om onkunde van chauffeurs niet steeds af te wentelen op de voertuigen en de techniek.

Maar om je stellingen even de juiste context te geven:
1. Het aanhangergewicht is beter niet meer dan 75% dan het gewicht van de trekker en 85% is een grenswaarde. Voor degenen die geen gevoel voor hun combi hebben.

2. Je mág 80 (straks 90) op de snelweg, je hoéft dat niet. Let hierbij op de afwijking van je teller!
3. De ernst van de gevolgen van een ongeval wordt bepaald door het kwadraat van de snelheid. Of beter door de derde macht van de onoplettendheid van de chauffeur!

Zal ik je nog even verder pesten: ik stuur rechts in mijn Range, wat zeggen de statistieken daarover...??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:57

Ik begrijp niet goed wat je nu eigenlijk wel/niet wil/vindt Ikke.
Jij ergert je aan mensen die 80 rijden, maar jouw man wordt met 60 langs de weg gezet.
Jij ziet geen punt in met maximaal treingewicht 90 rijden, doch vindt dit achter jouw eigen Serie 2 onverantwoord.

Dit vat samen wat ik schrijf Ikke: wat mág is niet altijd veilig.
Ik mág met 3,5 ton erachter straks 90 met mijn 109 over de snelweg.
Niet meer dan met 2 ton 75-80 op een lege weg en anticiperen op mijn remweg bij toenemende drukte is verkeersveilig.

De streefverhoudingen van de ANWB en RAC zijn evidence based best practice. Die verzin ík niet ikke, dat is niet mijn 'mening' Cool
Je aan die bewezen verstandige richtlijnen van dé experts op dit gebeid houden lost gelijk veel geneuzel over de maxima op. Voorkomt ook dat de bestuurders met de minste kennis, kunde, ervaring met de meest marginale maxima op pad gaan.

Met betrekking tot gewicht én snelheid geldt: in de beperking toont zich de meester.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:19

ikke schreef:
Zal ik je nog even verder pesten: ik stuur rechts in mijn Range, wat zeggen de statistieken daarover...??

Waarom wil jij mij pesten? Waarom denk je dat je mij daar mee pest?

Ik heb daar geen statische gegevens over. Persoonlijke praktijkervaring met het stuur aan de 'verkeerde' kant is dat je minder ziet. Minder zien is minder veilig.
Ik kan me nog goed herinneren hoe riskant het naar rechts wisselen van baan bij snelwegsplitsingen was met de trailer in Engeland en mijn stuur uiteraard links.
Ik heb héél kort een in Yorkshire gekochte oude LandRover gereden in NL. Ik had héél snel de behoefte daar níet meer ervaring mee op te doen Haha!
Niet alleen is van baan wisselen link, je ziet ook beduidend minder ver door een bocht. Je kan dus minder ver vooruit zien = minder ver anticiperen. Je moet je dan aanpassen en snelheid minderen.

Er zijn hier regelmatig 4wd-autos van hierheen verhuisde engelsen met paarden te koop. Werkelijk voor een hábbekrats. Die worden verkocht omdat ze het in hun broek doen voor de trailer. Voor die habbekrats koop je echter vuile onderbroeken en die dingen blíjven dus te koop staan.
Nogmaals geen statistische data, maar wat denk je zelf? Waarom zou het stuur links zitten bij rechtsrijdend verkeer en rechts bij linksrijdend verkeer?

Samengevat een erg goed voorbeeld Ikke dus bedankt hiervoor: Je mág het stuur aan de verkeerde kant hebben, maar de goede kant is veiliger.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:28

Huertecilla schreef:
Ik begrijp niet goed wat je nu eigenlijk wel/niet wil/vindt Ikke.
Jij ergert je aan mensen die 80 rijden, maar jouw man wordt met 60 langs de weg gezet.

Dat was ik niet, iemand anders.
Huertecilla schreef:
Jij ziet geen punt in met maximaal treingewicht 90 rijden, doch vindt dit achter jouw eigen Serie 2 onverantwoord.

Ik ga met je mee dat twee ton achter een Serie II of veredelde serie III redelijk niet verantwoordt is, maar ik zie geen enkel probleem om diezelfde twee ton achter twee ton Disco te knopen; been there, done that en het rijdt uitstekend. Zelfs aan 120km/h (oeps!!)
Aan de andere kant zal ik er niet voor terugdeinzen om wèl twee ton achter de series te knopen als de nood hoog is en er geen alternatieven zijn. Het mag en het kan ook, maar het vergt enige aanpassing van het rijgedrag.......
Huertecilla schreef:
Dit vat samen wat ik schrijf Ikke: wat mág is niet altijd veilig.
Ik mág met 3,5 ton erachter straks 90 met mijn 109 over de snelweg.
Niet meer dan met 2 ton 75-80 op een lege weg en anticiperen op mijn remweg bij toenemende drukte is verkeersveilig.

Ik zie het problem van snelheid niet. Ik zie alleen problemen in verkeersintensiteiten. Als ik met een kanon over de weg kan schieten zonder iets te raken, zie ik niet in waarom ik met twee ton Disco en twee ton paarden eraan niet gewoon 85-90km/h (echte km/h!!) kan rijden. Als de hele wereld maar 70km/h rijdt, lijkt het me duidelijk...........
Huertecilla schreef:
De streefverhoudingen van de ANWB en RAC zijn evidence based best practice. Die verzin ík niet ikke, dat is niet mijn 'mening' Cool
Je aan die bewezen verstandige richtlijnen van dé experts op dit gebeid houden lost gelijk veel geneuzel over de maxima op. Voorkomt ook dat de bestuurders met de minste kennis, kunde, ervaring met de meest marginale maxima op pad gaan.

Maar waarom scheer je dan de ervaren chauffeurs over één kam met hen die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn? Zoals al eerder gezegd: het is niet de combinatie die gevaarlijk is maar vooral degene die het geheel bedient. Het probleem zit hem niet in de krachten die je oproept maar in hoe je daar vervolgens mee omgaat. Ik heb nog ergens een foto van Ernest van Loon als jochie op een concours. Als je ziet waar in die tijd (voor de oorlog) twee paarden mee werden vervoerd, daar wil je nu helemaal niet over nadenken; daarbij is onze serie III een rots in de branding............
Huertecilla schreef:
Met betrekking tot gewicht én snelheid geldt: in de beperking toont zich de meester.

hc

Als jij met die beperking het inschattingsvermogen van de chauffeur bedoelt, kan ik daar wel in meegaan.

Ik rijdt al jaren met rechts stuur, ook met 2500kg aan de haak en ik zie het probleem niet. Sterker nog, het zicht is beter dan wanneer je links zit! Het enige nadeel is inderdaad inhalen op een tweebaans weg. Maar zeg eerlijk, hoe vaak doe je dat? Daarnaast wordt je erg handig in rechts langs een voertuig kijken en zo inschatten wat er wel en niet kan. Een dikke V8 doet de rest.

P.S. ik zoek een mooie 4-deurs, staat daar wat te koop? Liefst een late Vouge.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:14

ikke schreef:
Ik rijdt al jaren met rechts stuur, ook met 2500kg aan de haak en ik zie het probleem niet.

Je slaat de spijker op de kop Tong uitsteken

Je geeft hier ook mee aan de werkelijkheid naar eigen goeddunken te ontkennen. Een stuur rechts mág, maar is minder veilig dan links in rechtsrijdend verkeer.

Verder: poep gebeurt Ikke. De gevolgen zijn voor jouw paarden minder ernstig bij 60 dan bij 90 en totaal onvergelijkbaar met 120.
Een klapband voor met 60 vang je met een niet overbelaste combi wel op en de paarden blijven bij de correcties wel overeind achterin. Met 120 mogen de hulpverleners jou, hopelijk nog levend, uitzagen en het paardengehakt opruimen.
Hoe vaak dat voorkomt? Wel, zijn de gevolgen niet ernstig genoeg om dat helemaal niet te hoeven weten?!

Het is verkeerd om ervan uit te gaan dat alles hetzelfde blijft, dat alles wel goed zal gaan. Zeker met paarden achterin moet je van wórst (bewuste woordkeuze) case uitgaan.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:02

Welke oorzaken heeft een klapband?? Zullen we het erop houden dat 99,9% daarvan te wijten is aan gebrekkig onderhoud?

Dat rechts stuur enige aanpassing vergt, zal ik niet ontkennen, dat is gewoon een feit. Als die auto al wordt omgebouwd, zal dat zijn omdat er een linksgestuurde body op komt, niet omdat ik per se van de rechtse stuur afwil (ik heb nog een series III 88" en 109" met rechts stuur). Ook hier geldt dat inzicht van de chauffeur meer doet dan de plek waar je zit te sturen.

Dat 120km/h niet iets is om na te doen, ben ik onmiddellijk met je eens; hoewel "terug naar 80" niet werd ingegeven door de instabiliteit van de combi, maar simpel omdat het niet mag en omdat het te verwachten was dat het verkeer drukker zou worden over enkele km's (wat de reden was dat de snelheid extra werd gecheckt).

Je hebt me daarmee nog steeds niet overtuigd dat de Disco met twee ton aan de haak onverantwoordt is.
Natuurlijk is het geen combi om zomaar iedereen met B-E in weg te sturen; het is en blijft een oude Land Rover en daar moet je mee leren rijden!! Ik leen echter graag de combi van een vriend (Range Rover met Ifor) juist omdat het een goed onderhouden en vooral degelijk rijdende combi is.

Hoe erg de gevolgen kunnen zijn, dat weet ik. Wat ik me afvraag is als het werkelijk zo gevaarlijk is om te rijden met twee ton aan de haak, zoals jij suggereerd, waarom gebeuren er dan zo zelden ongelukken met deze combi's? Er rijden nogal wat van die combi's rond, dus als het echt zo link is, zou je verwachten dat er ook meer ongelukken gebeuren.......

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:07

Zojuist nog achter een combinatie gereden waarvan ik dacht: gaat dat nog goed..... Een Mondeo die volledig op zijn gat hing door een dikke Ifor trailer met 2 grote kastelen van paarden erin. De auto ook nog lekker vol geladen met mensen... Niet vooruit te branden, vol in de remmen bij de bochten, paarden stonden van links naar rechts te schommelen erin..

Dan ben ik toch maar rijk gezegend met een dikke Ford Ranger Wildtrak die 3000 kg mag trekken en een goed onderhouden 1½ paards trailer erachter. Met deze combi gaat ik altijd met een gerust hart opweg.