Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beegee

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:57

Of je gaat betalen naar rato van de hoeveelheid stro die je verbruikt ipv voor iedereen hetzelfde bedrag. Ik gebruik bv meer stro dan mijn andere stalgenoten omdat mijn paard groter is, meer plast maar het ook graag eet. Zou voor mij "logisch" zijn om dan meer te betalen dan de rest als de prijs van het stro echt te hoog wordt om voor iedereen hetzelfde bedrag te vragen. Nu is dat bij mij niet aan de orde en betaal ik evenveel als de rest, maar ik zie wel op stallen gebeuren dat je betaalt voor het stro dat je feitelijk verbruikt hebt die maand en dat kan dan per klant verschillen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:59

Maar als je vol pension aan bied op een stal van pak hem beet 40 paarden is dat toch geen doen. Bij houden welk paard hoeveel nodig heeft!?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:02

Ik heb geen idee hoe dat op dergelijke stallen geregeld is. Heb wel op een stal een paard gereden waar je x aantal stro mocht gebruiken, wilde je meer omdat je paard bijvoorbeeld erg vies was dan betaalde je wat bij en mocht je een extra plak per dag gebruiken. Zal ook een kwestie van vertrouwen in je klanten zijn denk ik. Ken ook stallen waar ze op vlas staan en de pensionhouder elke week één baal voor je klaarlegt. Wil je meer, betaal je extra en krijg je er een baal bij. Dat zal echt wel de nodige voeten in de aarde hebben.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:05

Daarom gingen ze op de vorige stal waar ik stond over op kleine baaltjes en kreeg je 1 baaltje per week. Meer moest je voor bijbetalen. Was natuurlijk duurder dan als je grote balen inkoopt maar sommige stalgenoten verbruikten zoveel (gingen echt kruiwagens schone stro de mesthoop op) dat het eigenlijk nog veel duurder werd voor iedereen.

En ik ken ook een stal waar je moet afwegen wat je pakt en dat wordt dan middels een persoonlijke pas verrekend. Het is echt jammer dat het zo moet maar uiteindelijk maakt het het wel eerlijker voor iedereen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:50

Ik ken ook een stal waar je per dag een halve plak mocht pakken en als je nog een halve plak wilde, betaalde je destijds 2eu bij. Vond ik niet eens een verkeerde regeling.

Of stallen waar je een kale prijs betaald, en afrekent naar verbruik stro/vlas. Werkt ook altijd wel goed. Men gaat dan toch bedachtzamer met zijn eigen “spullen” om ipv lukkraak volgooien om het volgooien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:11

Vind ik dan interessant hoe je dat doet, de ene plak stro is de andere plak stro niet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:17

Dat is een heel eerlijke regeling. Maar ik vraag me dan af hoe dat in te regelen is? Pakken vlas achter slot en grendel en erom vragen lijkt me goed te doen, maar als 40 mensen iedere dag een plak hooi willen moet je dan 40x een plak pakken of ga je uit van de goedheid van de mens?

Ik heb tot nu toe alleen op stallen gestaan waar mensen vanalles pakken wat niet de bedoeling is. Ik had laatst een eigen bak pavo vital en daar was gewoon iemand van aan het meevoeren en supplementen "verdwijnen" constant >;)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:27

Zonnetje81 schreef:
Fly_high schreef:
Hier nog geen verhoging, stalhouder heeft wel laten weten dat feitelijk stroverbruik mogelijk wel invloed gaar hebben op de prijs gezien het veel duurder is geworden.

Dus hij gaat minder gebruiken? Dat zou ik bezwaarlijk vinden.

Nee bij klanten die zelf mesten (en dus zelf stro pakken) evt bijbetalen bij extra afname.

Het is nog maar een concept, maak me persoonlijk niet echt zorgen om en het is op zich ook logisch. We staan soort van bij iemand aan huis, ook slechts handjevol klanten.

Bij een stal met 30+ klanten en dan ook nog volpension zou het inderdaad niet te doen zijn. Of je moet zo'n weegschaal systeem hebben als mijn vorige stal, daar betaalt men stro per kilo en klaar (is obv doe het zelf).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:17

Syberdepiep schreef:
Maar goed ik kap met deze discussie, als alles alleen maar afgefikt kan worden. Ik ga er verder niets meer over delen, want gaat niemand wat aan waar het is, zal uiteraard wel grote verschil zijn dat ik er niets van laat zien, commentaar wat ik hier zo over krijg slaat werkelijk nergens op als je het plekje ziet. Het is verder een prima rustig plekje aan huis waar de paarden prima verzorgd worden, tevens op een boerderij met zat hectare's, alleen het paardendeel is nog zoals omschreven. Tja het is ook geen grote pensionstal waar je alles moet delen en beperkte tijd overal gebruik van maken. Voelt eigenlijk als dat het de kift is om een ander niets te gunnen en hier alles compleet afgekapt wordt, terwijl het plekje prima is. Maar goed, mauwen jullie lekker verder over iets waar je niet eens het fijne van weet, iets met frustraties of zo misschien :evaw:

Afzeiken zijn ze hier inderdaad goed in.
Zelfs zonder dat ze het gezien hebben. Geniet van je plekje

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:27

Waarom nog een keer er overheen Olejon als de discussie allang klaar was.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:20

Wiwabalia schreef:
Ik ken ook een stal waar je per dag een halve plak mocht pakken en als je nog een halve plak wilde, betaalde je destijds 2eu bij. Vond ik niet eens een verkeerde regeling.

Of stallen waar je een kale prijs betaald, en afrekent naar verbruik stro/vlas. Werkt ook altijd wel goed. Men gaat dan toch bedachtzamer met zijn eigen “spullen” om ipv lukkraak volgooien om het volgooien.

Lijkt mij indd ook reëel, als je meer wil, betaal je er voor.
Helaas tot op heden enkel gezien, ook al bied je aan om zelf extra vlas te kopen en zelf meer uit te mesten, dan mag je gewoon niet opstrooien. Extra vlas tegen betaling van de stal? Nee, mag niet, willen ze niet.
En dan zie je gewoon de bodem van de grond, mijn inziens ligt er dan veel te weinig vlas in. Je paard ligt gewoon op het harde. Maar meer vlas? Of ik dan mijn eigen er in kiep of extra betaal? Nee hoor, je paard moet gewoon in z'n eigen uitwerpselen liggen, de natte urine plekken. Want ja: het kost geld. Er bij strooien: mag niet (of halen ze er uit). En zelf kopen is dus ook niet bespreekbaar, dan worden ze kwaad als je er meer in gooit. Ik snap heel goed waarom die stal niet opgepot wordt op deze manier. Het is vaak een vieze bende. Schaam mij dood, zou mijn paard toch een dik bed willen geven ipv een dun laagje vlas en een kale vloer.
Idem met hooi, tegen betaling meer laten voeren? Vinden ze onzin. Dus ik voer nu zelf gekocht hooi, omdat ik vind dat mijn paard niet uren zonder mag staan. Zou mij een worst wezen dat de hele stal het er wel mee red, de mijne heeft dit jaar al heel veel geld gekost aan maagzweermedicatie; maar nee hij zou nog wel eten dus dat was ook onzin. Dat vind ik niet, dus ik voer zelf extra bij en dan ben ik nog wel zo netjes om wat mijn paard op de grond gooit en niet wil eten, er zelf uit te scheppen, anders is dat voor de stal te veel werk. Waar betaal ik ze dan voor. Dat beetje hooi dat ze geven zijn ook de kosten niet.

Ik weet niet wat de tarieven doen voor 2025, volgens mij gaat het btw percentage van 9 naar 21% ?
Zou wel doorberekend worden. Ontkom je niet aan. Vind ik ook zo gek niet, maar komt het einde van een paard houden tevens wel mee in zicht. Of het begin van zelf aan huis zetten. Steek dat stallinggeld liever in mijn eigen zak voor een dik opgestrooide stal voor mijn paard met onbeperkt hooi, dan een stal met vloer die je ziet en minimale hoeveelheid hooi waarna ze uren zonder staan. Maar nee, alle paarden doen het er goed op, de mijne is de enige die het er niet goed op doet..... tja... je mag niks zeggen en vooral alleen maar betalen.

Elk jaar stijgen de prijzen.. ben benieuwd wat nu de aangekondigde btw verhoging doet. Hoe lang het nog betaalbaar blijft.
Ze voeren gemiddeld 12 kilo hooi per paard van eigen land + half pak vlas mag je er per week in kiepen.

Ik voer per dag 7 kilo extra hooi bij. Heb nog niet berekend met hoeveel dit ook gaat stijgen, maar dacht 10% per baal is bijna n euro per baal.
Qua stal.. met het minimale dat ze verspillen.. verwacht ik niet dat de stalling met 12% stijgt. Dan zou er 39 euro bovenop komen, ik mag hopen dat het minder is voor wat er geboden wordt. Minimaal vlas verbruik, hooi van eigen land....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 16:47

Hooi van eigen land kost niks namelijk :D

Ik snap eigenlijk niet waarom je daar nog staat als je zo ontevreden bent?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:54

Bielsje schreef:
Dat is een heel eerlijke regeling. Maar ik vraag me dan af hoe dat in te regelen is? Pakken vlas achter slot en grendel en erom vragen lijkt me goed te doen, maar als 40 mensen iedere dag een plak hooi willen moet je dan 40x een plak pakken of ga je uit van de goedheid van de mens?

Ik heb tot nu toe alleen op stallen gestaan waar mensen vanalles pakken wat niet de bedoeling is. Ik had laatst een eigen bak pavo vital en daar was gewoon iemand van aan het meevoeren en supplementen "verdwijnen" constant >;)

Bij de stal waar je een kale prijs betaalt werken ze met pakken, dus kleine pakjes stro/vlas/hooi. Die staleigenaresse wist precies hoeveel er lag en als iemand niet netjes aftekende op de lijst, dan kwam die baal wel boven water hoor. Ging best goed daar. :j

Twee ruwvoerbeurten zaten erin van stal uit, wilde je meer? Kon je zelf bijvoeren en hooi pakken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:37

ruitje schreef:

Zeker niet, dat is spontaan goed bemest, zonder onkruid, is spontaan gemaaid, geschud, in wat voor pakje gestopt en op z’n plek gelegd. Poef, magischhhhh!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:44

ruitje schreef:

Sluit ik me bij aan, je hele lap tekst is een grote klaagzang. Dat kan gebeuren, maar ik was al weg geweest als er ongeveer niets naar tevredenheid gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:40

Ja zet ze lekker thuis neer...benieuwd of je na een paar jaar nog zo praat!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:45

Dan is het paard verkocht....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:46

Lekker aan huis nemen meid. +:)+
Miss_Mii21 schreef:
Wiwabalia schreef:

Lijkt mij indd ook reëel, als je meer wil, betaal je er voor.
Helaas tot op heden enkel gezien, ook al bied je aan om zelf extra vlas te kopen en zelf meer uit te mesten, dan mag je gewoon niet opstrooien. Extra vlas tegen betaling van de stal? Nee, mag niet, willen ze niet.
En dan zie je gewoon de bodem van de grond, mijn inziens ligt er dan veel te weinig vlas in. Je paard ligt gewoon op het harde. Maar meer vlas? Of ik dan mijn eigen er in kiep of extra betaal? Nee hoor, je paard moet gewoon in z'n eigen uitwerpselen liggen, de natte urine plekken. Want ja: het kost geld. Er bij strooien: mag niet (of halen ze er uit). En zelf kopen is dus ook niet bespreekbaar, dan worden ze kwaad als je er meer in gooit. Ik snap heel goed waarom die stal niet opgepot wordt op deze manier. Het is vaak een vieze bende. Schaam mij dood, zou mijn paard toch een dik bed willen geven ipv een dun laagje vlas en een kale vloer.
Idem met hooi, tegen betaling meer laten voeren? Vinden ze onzin. Dus ik voer nu zelf gekocht hooi, omdat ik vind dat mijn paard niet uren zonder mag staan. Zou mij een worst wezen dat de hele stal het er wel mee red, de mijne heeft dit jaar al heel veel geld gekost aan maagzweermedicatie; maar nee hij zou nog wel eten dus dat was ook onzin. Dat vind ik niet, dus ik voer zelf extra bij en dan ben ik nog wel zo netjes om wat mijn paard op de grond gooit en niet wil eten, er zelf uit te scheppen, anders is dat voor de stal te veel werk. Waar betaal ik ze dan voor. Dat beetje hooi dat ze geven zijn ook de kosten niet.

Ik weet niet wat de tarieven doen voor 2025, volgens mij gaat het btw percentage van 9 naar 21% ?
Zou wel doorberekend worden. Ontkom je niet aan. Vind ik ook zo gek niet, maar komt het einde van een paard houden tevens wel mee in zicht. Of het begin van zelf aan huis zetten. Steek dat stallinggeld liever in mijn eigen zak voor een dik opgestrooide stal voor mijn paard met onbeperkt hooi, dan een stal met vloer die je ziet en minimale hoeveelheid hooi waarna ze uren zonder staan. Maar nee, alle paarden doen het er goed op, de mijne is de enige die het er niet goed op doet..... tja... je mag niks zeggen en vooral alleen maar betalen.

Elk jaar stijgen de prijzen.. ben benieuwd wat nu de aangekondigde btw verhoging doet. Hoe lang het nog betaalbaar blijft.
Ze voeren gemiddeld 12 kilo hooi per paard van eigen land + half pak vlas mag je er per week in kiepen.

Ik voer per dag 7 kilo extra hooi bij. Heb nog niet berekend met hoeveel dit ook gaat stijgen, maar dacht 10% per baal is bijna n euro per baal.
Qua stal.. met het minimale dat ze verspillen.. verwacht ik niet dat de stalling met 12% stijgt. Dan zou er 39 euro bovenop komen, ik mag hopen dat het minder is voor wat er geboden wordt. Minimaal vlas verbruik, hooi van eigen land....

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:00

Miss_Mii21 schreef:
Ze voeren gemiddeld 12 kilo hooi per paard van eigen land

Ik voer per dag 7 kilo extra hooi bij. .

Dus jouw paard eet 19 kilo hooi per dag? Dat is best veel, toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:13

19kg is best veel… of het moet een flink paard zijn..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:15

Daar zijn al veel topics over.
Klik eens op haar berichten.
1.75 naar wat ik onthouden heb en snel schraal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:19

Ja, heel veel, maar of het echt zoveel is weten we niet. Laatste keer had ze het nog nooit gewogen. Daar zijn al heel veel discussies over geweest, ook over stallingen enzovoorts. Dat ze beter kan verhuizen als het zo slecht is en er andere misschien betere opties zijn qua voeren of aanbieden van voer.

Ik vind 12 kilo voor elk paard heel netjes. Degene die meer nodig hebben zelf bijvoeren vind ik geen gek idee of tegen betalingvia stal.
Hoe doe jij dat ook alweer ruitje? Jij gaf alles toch gewoon bijna onbeperkt? Dus ook wisselende hoeveelheden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 20:07

Ik heb vorig jaar mijn stagiaire op de weegschaal gezet, wij doen alles op het oog dus ik had geen idee van de kilos . Een arabier van 1.60 at 4 kilo ( geen grap, heeft altijd over en ziet er goed uit) en een trekpaard 16.5. De rest zit er tussen in.

Maar ook bij ons blijft het ( haha woordgrap) voer voor discussie. Onbeperkt is niet oneindig. Ook ik heb klanten die vertrekken omdat ze vinden dat we te weinig voeren :o

Dus ik brand me niet aan deze discussie, soms word je het gewoon niet eens en dat is ook prima denk ik :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:47

Ik denk dat je het voor sommige pensionklanten nooit goed kan doen..

Een pensionhouder moet op een gegeven moment een lijn gaan trekken, anders is het hek van de dam en heeft diegene geen leven meer. En klanten moeten wat meer accepteren dat je ergens consessies op moet doen als je een plekje zoekt, want als je het wilt zoals je zelf zou willen, moet je ze aan huis gaan zetten..

Een vriendin van mij heeft ze sinds kort aan huis en had helemaal in haar hoofd dat ze het perfect ging doen voor haar paarden zoals ze altijd wilde.. daar komt ze nu toch mooi van terug.. iets met tijd/geld/enz, die begreep nu pas waarom sommige pensionhouders het op een bepaalde manier deden.. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 21:51

Ik vind het moeilijk, vaak komt iemand met een vraag en dan denk ik: ja, helemaal logisch. Dus de persoon/paardenmoeder in je wil dat uitvoeren.

Maar je kan niet de ene wel iets bieden en als de volgende 30 hetzelfde vragen zeggen: ja, bij jou doe ik dat niet.

Dat maakt het zo lastig. Zakelijk gezien moet je zwart/wit zijn, terwijl paardenhouden grijs is :)