Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zonnetje81 schreef:Fly_high schreef:Hier nog geen verhoging, stalhouder heeft wel laten weten dat feitelijk stroverbruik mogelijk wel invloed gaar hebben op de prijs gezien het veel duurder is geworden.
Dus hij gaat minder gebruiken? Dat zou ik bezwaarlijk vinden.
Syberdepiep schreef:Maar goed ik kap met deze discussie, als alles alleen maar afgefikt kan worden. Ik ga er verder niets meer over delen, want gaat niemand wat aan waar het is, zal uiteraard wel grote verschil zijn dat ik er niets van laat zien, commentaar wat ik hier zo over krijg slaat werkelijk nergens op als je het plekje ziet. Het is verder een prima rustig plekje aan huis waar de paarden prima verzorgd worden, tevens op een boerderij met zat hectare's, alleen het paardendeel is nog zoals omschreven. Tja het is ook geen grote pensionstal waar je alles moet delen en beperkte tijd overal gebruik van maken. Voelt eigenlijk als dat het de kift is om een ander niets te gunnen en hier alles compleet afgekapt wordt, terwijl het plekje prima is. Maar goed, mauwen jullie lekker verder over iets waar je niet eens het fijne van weet, iets met frustraties of zo misschien
Wiwabalia schreef:Ik ken ook een stal waar je per dag een halve plak mocht pakken en als je nog een halve plak wilde, betaalde je destijds 2eu bij. Vond ik niet eens een verkeerde regeling.
Of stallen waar je een kale prijs betaald, en afrekent naar verbruik stro/vlas. Werkt ook altijd wel goed. Men gaat dan toch bedachtzamer met zijn eigen “spullen” om ipv lukkraak volgooien om het volgooien.
Bielsje schreef:Dat is een heel eerlijke regeling. Maar ik vraag me dan af hoe dat in te regelen is? Pakken vlas achter slot en grendel en erom vragen lijkt me goed te doen, maar als 40 mensen iedere dag een plak hooi willen moet je dan 40x een plak pakken of ga je uit van de goedheid van de mens?
Ik heb tot nu toe alleen op stallen gestaan waar mensen vanalles pakken wat niet de bedoeling is. Ik had laatst een eigen bak pavo vital en daar was gewoon iemand van aan het meevoeren en supplementen "verdwijnen" constant
Miss_Mii21 schreef:Wiwabalia schreef:Ik ken ook een stal waar je per dag een halve plak mocht pakken en als je nog een halve plak wilde, betaalde je destijds 2eu bij. Vond ik niet eens een verkeerde regeling.
Of stallen waar je een kale prijs betaald, en afrekent naar verbruik stro/vlas. Werkt ook altijd wel goed. Men gaat dan toch bedachtzamer met zijn eigen “spullen” om ipv lukkraak volgooien om het volgooien.
Lijkt mij indd ook reëel, als je meer wil, betaal je er voor.
Helaas tot op heden enkel gezien, ook al bied je aan om zelf extra vlas te kopen en zelf meer uit te mesten, dan mag je gewoon niet opstrooien. Extra vlas tegen betaling van de stal? Nee, mag niet, willen ze niet.
En dan zie je gewoon de bodem van de grond, mijn inziens ligt er dan veel te weinig vlas in. Je paard ligt gewoon op het harde. Maar meer vlas? Of ik dan mijn eigen er in kiep of extra betaal? Nee hoor, je paard moet gewoon in z'n eigen uitwerpselen liggen, de natte urine plekken. Want ja: het kost geld. Er bij strooien: mag niet (of halen ze er uit). En zelf kopen is dus ook niet bespreekbaar, dan worden ze kwaad als je er meer in gooit. Ik snap heel goed waarom die stal niet opgepot wordt op deze manier. Het is vaak een vieze bende. Schaam mij dood, zou mijn paard toch een dik bed willen geven ipv een dun laagje vlas en een kale vloer.
Idem met hooi, tegen betaling meer laten voeren? Vinden ze onzin. Dus ik voer nu zelf gekocht hooi, omdat ik vind dat mijn paard niet uren zonder mag staan. Zou mij een worst wezen dat de hele stal het er wel mee red, de mijne heeft dit jaar al heel veel geld gekost aan maagzweermedicatie; maar nee hij zou nog wel eten dus dat was ook onzin. Dat vind ik niet, dus ik voer zelf extra bij en dan ben ik nog wel zo netjes om wat mijn paard op de grond gooit en niet wil eten, er zelf uit te scheppen, anders is dat voor de stal te veel werk. Waar betaal ik ze dan voor. Dat beetje hooi dat ze geven zijn ook de kosten niet.
Ik weet niet wat de tarieven doen voor 2025, volgens mij gaat het btw percentage van 9 naar 21% ?
Zou wel doorberekend worden. Ontkom je niet aan. Vind ik ook zo gek niet, maar komt het einde van een paard houden tevens wel mee in zicht. Of het begin van zelf aan huis zetten. Steek dat stallinggeld liever in mijn eigen zak voor een dik opgestrooide stal voor mijn paard met onbeperkt hooi, dan een stal met vloer die je ziet en minimale hoeveelheid hooi waarna ze uren zonder staan. Maar nee, alle paarden doen het er goed op, de mijne is de enige die het er niet goed op doet..... tja... je mag niks zeggen en vooral alleen maar betalen.
Elk jaar stijgen de prijzen.. ben benieuwd wat nu de aangekondigde btw verhoging doet. Hoe lang het nog betaalbaar blijft.
Ze voeren gemiddeld 12 kilo hooi per paard van eigen land + half pak vlas mag je er per week in kiepen.
Ik voer per dag 7 kilo extra hooi bij. Heb nog niet berekend met hoeveel dit ook gaat stijgen, maar dacht 10% per baal is bijna n euro per baal.
Qua stal.. met het minimale dat ze verspillen.. verwacht ik niet dat de stalling met 12% stijgt. Dan zou er 39 euro bovenop komen, ik mag hopen dat het minder is voor wat er geboden wordt. Minimaal vlas verbruik, hooi van eigen land....