Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:50

Suzanne F. schreef:
Ik had een paddock van 15 x 15 dus 225 m2. Daar had ik 2 paarden en een shetje in. Dat was prima. 3 grote paarden had ik wel krap gevonden. Met linten afzetten is geen doen op zo’n klein stuk. Dan kunnen ze amper omdraaien.

Nee, dan zou ik idd liever de paarden om beurten een aantal uur erin zetten.
Weet niet of het bij bovengenoemde persoon om grote paarden en/of pony's gaat eerlijk gezegd. Of heb eroverheen gelezen, kan ook nog.

En ik zeg ook niet dat alles maar mee gelüld moet worden. Maar ik stoor me soms wel ontzettend aan de toon die hier aangenomen wordt omtrent het houden van paarden.

Ja, ik heb ook een ideaalbeeld van hoe ik mijn paarden zou willen houden. (En mogelijk ook onrealistisch)
Wil niet zeggen dat ik al het andere per se afkeur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:51

En je kan dus niet rijden bij de accomodatie maar je moet altijd over de weg? En geen warm water om te wassen? En je weet wat 1500 m2 is? Een rijbaan van 20 x 60 is 1200 m2. Dus het is net iets groter dan een rijbak. Met 3 paarden? Dat gras is binnen een week op en je stukje gras kapot gelopen. In mijn ogen zou je misschien 2 shetjes kunnen houden daar. Meer niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:53

Ik snap echt wel dat mensen dromen van een eigen stukje met stallen, maar vind niet dat hier afgezeken wordt, maar wel realistisch gereageerd.

Het is gewoon heel erg klein voor 3 paarden. Je moet dat niet willen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:54

Ik geloof dat degene die dat plekje plaatste gevlucht is inmiddels.

Maar wat ik eruit begreep zit er geen rijbaan bij, alleen rijvereniging dichtbij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:56

Benzz schreef:
Ik snap echt wel dat mensen dromen van een eigen stukje met stallen, maar vind niet dat hier afgezeken wordt, maar wel realistisch gereageerd.

Voor 3 grote paarden zeker. 2 shetjes kan nog wel. Door de beperkte ruimte maar ook omdat er geen bak is en geen warm water.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:01

Benzz schreef:

maar dat is bokt, eerlijk en realistisch zijn staat gelijk aan afzeiken.
En ja ik begrijp echt wel dat dat niet het gewenste antwoord is.

En ik snap de dromen ook, dromen zijn mooi, maar soms gaan ze niet waar je wilt.
En ook al deed een ander dat wel, is het niet perse oke.

Wat ik eerder aangaf, het is geen 1980 meer. Welzijn van paarden is veranderd en een veredelde buitenstal past daar niet meer bij. De hele dag op stal al helemaal niet, dat is waar.
En natuurlijk zal men daar in de randstad langer aan vast houden dan hier, maar ook daar gaat dat veranderen.
En dan kom je vanzelf op dat stallen duurder worden, want grond is duur.
En net als toen ik jong was de de rijkere, of die er alles voor aan de kant zette, paarden hadden of de boeren met grond, de rest kon het niet betalen.
Jammer, zeker, maar niet voor de paarden.

Overigens heb ik het ook over grotere dieren, dus D pony en groter, niet over 3 shetten.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:02

Kan helaas geen filmpje plaatsen van 3 spelende paarden in dezelfde paddock, maar misschien iemand een idee dat dit oppervlak ook wel eens 34,5 x 6,5 meter kan zijn met de laatste 13 meter taps toelopend naar 5 m breed? En dat geeft een heel ander beeld

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:10

Syberdepiep schreef:
Kan helaas geen filmpje plaatsen van 3 spelende paarden in dezelfde paddock, maar misschien iemand een idee dat dit oppervlak ook wel eens 34,5 x 6,5 meter kan zijn met de laatste 13 meter taps toelopend naar 5 m breed? En dat geeft een heel ander beeld

Het wordt er niet groter van. En het is dus eigenlijk een soort halve rijbaan 20 x 40? Dus zeg maar 10 x 40? Nee dat is 400 m2. Dus nog kleiner. Nou ja, maakt niet uit. Blijft in mijn ogen veel te klein voor 3 paarden. Die kunnen hun kont niet keren en schoppen elkaar lens op zo’n stukje.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:17

Maar goed ik kap met deze discussie, als alles alleen maar afgefikt kan worden. Ik ga er verder niets meer over delen, want gaat niemand wat aan waar het is, zal uiteraard wel grote verschil zijn dat ik er niets van laat zien, commentaar wat ik hier zo over krijg slaat werkelijk nergens op als je het plekje ziet. Het is verder een prima rustig plekje aan huis waar de paarden prima verzorgd worden, tevens op een boerderij met zat hectare's, alleen het paardendeel is nog zoals omschreven. Tja het is ook geen grote pensionstal waar je alles moet delen en beperkte tijd overal gebruik van maken. Voelt eigenlijk als dat het de kift is om een ander niets te gunnen en hier alles compleet afgekapt wordt, terwijl het plekje prima is. Maar goed, mauwen jullie lekker verder over iets waar je niet eens het fijne van weet, iets met frustraties of zo misschien :evaw:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:27

Syberdepiep schreef:
Maar goed ik kap met deze discussie, als alles alleen maar afgefikt kan worden. Ik ga er verder niets meer over delen, want gaat niemand wat aan waar het is, zal uiteraard wel grote verschil zijn dat ik er niets van laat zien, commentaar wat ik hier zo over krijg slaat werkelijk nergens op als je het plekje ziet. Het is verder een prima rustig plekje aan huis waar de paarden prima verzorgd worden, tevens op een boerderij met zat hectare's, alleen het paardendeel is nog zoals omschreven. Tja het is ook geen grote pensionstal waar je alles moet delen en beperkte tijd overal gebruik van maken. Voelt eigenlijk als dat het de kift is om een ander niets te gunnen en hier alles compleet afgekapt wordt, terwijl het plekje prima is. Maar goed, mauwen jullie lekker verder over iets waar je niet eens het fijne van weet, iets met frustraties of zo misschien :evaw:

Jammer als er dan veel meer grond bijligt deze niet gebruikt mag worden.
Waarom word er dan niet een stukje meer bij getrokken aan de paddock?
dan word het ineens een heel ander verhaal als dat mag :j

Afgefikt, je bedoeld realistisch commentaar dat je niet bevalt?
ja heb ik echt last van kift...dat zal het zijn }> als je geen argumenten meer hebt word het dat... :O

Celebi

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:49

Ik heb op een locatie gestaan met 15 paarden op 1000m2, dus ik vind dit nog bijna royaal per paard. :+

Maar zonder gekheid, ik zit in de randstad en ik zou hier niet voor kiezen. Qua faciliteiten zoek ik gewoon minstens een bak om in te rijden/grondwerken/longeren, dus ondanks dat het volledig volpension zou zijn is het voor mij niks en zou ik er dus ook geen prijs aan kunnen koppelen denk ik.

Weet je wat het is, hier in de randstad worden veel paarden op kleine stukjes gehouden en op zich hebben ze de basis dan wel, maar riant is het niet. Het valt en staat dan echt met de hoeveelheid paarden, de stabiliteit in de kudde, de veiligheid van de plek en hoe het voer wordt aangeboden. Maar ik vind zelf jouw aangeboden paddock ook wel klein hoor. Met die nog geen 1000m2 voor 15 paarden waren het ook teveel paarden op een stukje, maar in dat stukje konden ze nog wel een beetje heen en weer wandelen, een paar bokkensprongen maken, elkaar wat uit de weg gaan. En natuurlijk hadden er geen 15 in gemoeten, maar qua oppervlakte alleen konden ze zichzelf nog best een beetje vermaken. Zat zou ik op een veel kleiner stuk toch niet zo zien. En het scheelt dat ik een oudje heb die zowel op 100m2 al 10.000m2 niet zoveel meer doet. Beetje scharrelen, hooi kanen, dutten. Dus voor mij was de ruimte niet meer zo belangrijk in mijn zoektocht. De stabiele kudde, schuilplekken en passend ruwvoer waren veel belangrijker dus ik kon me iets makkelijker neerleggen bij de in verhouding kleinere stukjes hier in de randstad.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:56

Ik woon midden in de randstad en heb voor mijn paard een eigen paddock van bijna 800 m2, zand dus in de winter ook goed toegankelijk, maar kleiner zou ik echt niet willen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:09

Syberdepiep schreef:

Je discussieert niet en meters zijn meters. Luister ik heb hetzelfde gehad met mijn paard op de laatste stal en ze redden zich er op :j maar beetje zelfreflectie en inzien dat ideaal anders is mag ook wel toch.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:13

Persoonlijk vind ik dat dit niks met afzeiken te maken heeft of elite of een paard mag alleen maar 24/7 buiten..
Er wordt gewoon gereageerd dat het in de ogen van sommige mensen geen goed plan is om zoveel paarden op zon klein stukje te houden.
En idd omdat Pietje, Jantje of Klaasje persee een paard wilt hebben en in de randstad wilt wonen moet dat paard dan verplicht op een postzegel staan draaien?

Ik vind dat 'maar ik woon in de randstad' zo egoïstisch om als reden te gebruiken dat je je paard niet een fatsoenlijke ruimte biedt om een beetje paard te kunnen zijn

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:27

Ja en realiteit is dat als Syberdepiep haar paard er niet neer zet, er wel een ander paard voor in de plaats komt. Dus we kunnen allemaal hele goede argumenten bedenken waarom het te klein is maar dat heeft helemaal geen nut. En sommige paarden zijn gelukkiger op een klein stuk met voldoende mentale uitdaging dan paarden die 24/7 op een grote weide staan maar waar niks mee gedaan wordt. Dus egoïstisch vind ik in die zin niet over 1 kam te scheren omdat iemand in de randstad woont. Ik zal antwoord geven op de vraag qua prijs, het is een beetje lastig om een compleet beeld te vormen maar ik denk dat je tussen 300-500 zit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:58

Wat niet kan kan niet. Een paard in de woonwijk op 100 m2 heeft nog meer ruimte. Maar men moet ten koste van alles een paard hebben.

Dus iemand met een appartement moet ook makkelijk 20 katten kunnen hebben. Immer is het roeien met de riemen die je hebt. Zul je zien hoe snel daar de dierenpolitie op de stoep staat.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:01

Maar bij deze situatie zal de dierenpolitie niks doen, 20 katten in een appartement is een hele andere situatie en appels met peren vergelijken.
Is het ideaal, nee, maar daar blijft het ook wel bij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:06

xSCWx schreef:
Maar bij deze situatie zal de dierenpolitie niks doen, 20 katten in een appartement is een hele andere situatie en appels met peren vergelijken.

Waarom is dat niet te vergelijken? Gaat toch om het aantal dieren per m2?

Eigenlijk is dat wel raar dat de dierenpolitie wel wat zal doen bij 20 katten die betreft grootte/gewicht van het dier wellicht net zoveel ruimte hebben als een paard in kleine paddock.
En dat het bij een paard dan maar oke zou zijn, want ja grond is schaars.
Voor beide bestaan geen wetten betreft minimale grondoppervlakte (helaas)

Er van uitgaande dat bij beide gewoon goed gevoerd word, kattenbak/stal dagelijks schoon enz.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:02

Zonnetje81 schreef:
Dus iemand met een appartement moet ook makkelijk 20 katten kunnen hebben. Immer is het roeien met de riemen die je hebt. Zul je zien hoe snel daar de dierenpolitie op de stoep staat.

Daar komt de dierenpolitie niet voor. Tenzij sprake is van ernstige overlast.

Maar we dwalen af ... :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:36

DuoPenotti schreef:
xSCWx schreef:

Waarom is dat niet te vergelijken? Gaat toch om het aantal dieren per m2?

Eigenlijk is dat wel raar dat de dierenpolitie wel wat zal doen bij 20 katten die betreft grootte/gewicht van het dier wellicht net zoveel ruimte hebben als een paard in kleine paddock.
En dat het bij een paard dan maar oke zou zijn, want ja grond is schaars.
Voor beide bestaan geen wetten betreft minimale grondoppervlakte (helaas)

Er van uitgaande dat bij beide gewoon goed gevoerd word, kattenbak/stal dagelijks schoon enz.

In bedrijfsmatige situatie zoals bij fokkers geldt er wel een m2 bij katten. Zou bij paarden ook eens moeten komen. Minimale lengte en breedte van een uitloop.

Aan de anderen. Zullen we eens zien hoe snel de dierenpolitie wordt gebeld bij katten en honden houders.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 01:16

.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:46

Niemand hier die al een verhoging heeft gehad van stalling? Ik ben wel benieuwd naar hoeveel stalgeld erbij komt bij anderen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:20

Hier nog geen verhoging, stalhouder heeft wel laten weten dat feitelijk stroverbruik mogelijk wel invloed gaar hebben op de prijs gezien het veel duurder is geworden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:47

Fly_high schreef:
Hier nog geen verhoging, stalhouder heeft wel laten weten dat feitelijk stroverbruik mogelijk wel invloed gaar hebben op de prijs gezien het veel duurder is geworden.

Dus hij gaat minder gebruiken? Dat zou ik bezwaarlijk vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:54

Of de prijs gaat omhoog willen ze hetzelfde blijven verbruiken.