Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:19

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:
maar veel duurder dan toch ook niet?

Op Amerika na dan?

Nee maar als je het groepje neemt hier die nog voor geen 300/maand staan zijn dit andere prijzen uiteraard.

Ligt er aan...
Jij hebt het over luxe stallen. Wat versta jij daaronder?

Voor die 300 sta je hier met weidegang of paddock overdag.
1 binnenbak en/of goede buitenbak.
Kleine kantine of alleen maar een toilet.

Bij luxe denk ik aan solarium, meerdere binnenbakken, springtuin. Dat soort dingen.
En dan heb je hier ook jou genoemde prijzen.

Popstra

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:56

Nee hoor, 1 binnen arena 30x60 met in mijn geval een reining bodem. 2 was plaatsen met 1 solarium en ruime schone stallen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 04:06

Och ik zou maar wat graag terug willen naar de Nederlandse prijzen..

Ik zie dat de USA hier genoemd wordt maar daarvan kan je niet zeggen dat de prijs per maand gemiddeld X hoog is. Dat is hetzelfde als dat je zegt in Europa betaal je 600 euro per maand.. Dat verschilt natuurlijk per land, en hier in de USA verschilt het enorm per staat.

Wij wonen in North Carolina (is al ruim 3x zo groot in oppervlak dan NL) en ik betaal hier $450 voor een paddock met schuilstal, een gras buitenbaan, onbeperkt hooi en er wordt 2 x per dag gevoerd. Ik koop zelf brok en mest zelf uit. Als je in deze omgeving een stal wil zit je al snel op de $750 en als je daar een binnenbaan bij optelt ga je richting de $1500. Wij wonen in orkaan gevoelig gebied dus om verzekeringstechnisch akkoord te krijgen op het bouwen van een binnenbaan dan moet je zo ongeveer een multi miljonair zijn :Y)

North Carolina is dan nog een goedkopere staat om een paard in pension te houden. Als je gaat kijken naar California, Florida of New York dan begin je voor heel minimale faciliteiten/diensten op zeker $1000 per maand.

De kosten zitten hier ook in de overige lasten. Dierenarts/tandarts/hoefsmid is ongeveer 2x zo duur als in NL, een dagje wedstrijd (en dan heb ik het over 1 proefje en geen stal oid) ben je zeker $750 kwijt. Dat is nog naast torenhoge jaarlijkse registratie fees etc.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:35

En hoe zit het met de salarissen? Want daar gaat het dan natuurlijk uiteindelijk om.... Als in die gebieden het gemiddelde salaris op 5000 dollar ligt is het vrij in verhouding natuurlijk.

Is een vraag hoor, want ik heb geen idee wat daar de salarissen zijn ...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:34

Paardrijden, en dan met name de wedstrijdsport, is absoluut niet toegankelijk voor de gemiddelde Amerikaan. Niet zoals hier in Nederland waar Jan Modaal al heel lang ook mee kan komen met wat offers hier en daar.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:11

Volg dit topic al een poosje uit interesse, wil graag eens een balletje opgooien.
Over een poosje komt er ergens in de randstad een plekje vrij op een bijzonder plekje, na uitgebreide kostenberekening ben ik wel benieuwd wat een realistisch bedrag is om te vragen ervoor, omdat hier zoveel meningen voorbijkomen.

De plaats hou ik nog liever privé omdat het allemaal nog in ontwikkeling is, maar het is aan huis, kleinschalig met max 3 paarden. All-in principe, veel mogelijk in overleg en daardoor maatwerk te bieden. Boxen zijn 4x4 m met buitenluik, licht en luchtig met veel ramen. Stro stalbedekking, boxen hebben rubber ondervloer. Wordt dagelijks gemest en opgestrooid. 4x per dag hooi van eigen land, hoeveelheid in overleg. Krachtvoer zelf kopen en klaarzetten, dit wordt 2x per dag gevoerd. Verder ruime stalkast, 2 dekenbeugels voor dekens, trailerstalling mogelijk, poetsplaats, spuitplaats/binnen buiten met koud water, warm in emmers beschikbaar. Binnen/buitenzetten wordt gedaan met dekenwissel etc naar wens. Zandpaddock van 215 m2 met automatische drinkbak, hier staan paarden in winter 8 uur/zolang weersomstandigheden toelaten, met hooi en wilgentakken. Ligt aan de samenstelling van de paarden samen of dat zonder scheidingsdraden kan maar is wel het streven. In de zomer komt daar weidegang bij, weiland van 1500m2 met automatische drinkbak, gemiddeld 4 uur per dag (geschikt voor sobere paarden) met schaduwmogelijkheden. Rijden/longeren kan bij plaatselijke rijvereniging op 10 minuten/1 km stappen (of 2 min trailer) waar een lidmaatschap voor afgesloten moet worden (rond de €300 per jaar). Verder enorm veel uitrijmogelijkheden in de omgeving door diverse recreatiegebieden met ruiterpaden, dichtste bij vanaf 5 min stappen bereikbaar. Kortom paard wordt volledig verzorgd, en door kleinschalig is veel mogelijk.
Wat is een redelijk bedrag om hiervoor te vragen? En waarop baseer je dat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:18

Zandpaddock van 215 m2, dus voor de 3 paarden samen? Dus niet ieder een stukje van 215? Of hoe moet ik dat lezen betreffende de scheidingsdraden?

die 1500m2 is in de zomer zo kaal, heb je dat in de gaten?

Ik noem daar verder geen prijs op omdat ik niet uit de randstad kom en het sowieso te klein vind.
Maar begrijp dat dat in randstad begrippen anders is

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:21

Syberdepiep schreef:
Volg dit topic al een poosje uit interesse, wil graag eens een balletje opgooien.
Over een poosje komt er ergens in de randstad een plekje vrij op een bijzonder plekje, na uitgebreide kostenberekening ben ik wel benieuwd wat een realistisch bedrag is om te vragen ervoor, omdat hier zoveel meningen voorbijkomen.

De plaats hou ik nog liever privé omdat het allemaal nog in ontwikkeling is, maar het is aan huis, kleinschalig met max 3 paarden. All-in principe, veel mogelijk in overleg en daardoor maatwerk te bieden. Boxen zijn 4x4 m met buitenluik, licht en luchtig met veel ramen. Stro stalbedekking, boxen hebben rubber ondervloer. Wordt dagelijks gemest en opgestrooid. 4x per dag hooi van eigen land, hoeveelheid in overleg. Krachtvoer zelf kopen en klaarzetten, dit wordt 2x per dag gevoerd. Verder ruime stalkast, 2 dekenbeugels voor dekens, trailerstalling mogelijk, poetsplaats, spuitplaats/binnen buiten met koud water, warm in emmers beschikbaar. Binnen/buitenzetten wordt gedaan met dekenwissel etc naar wens. Zandpaddock van 215 m2 met automatische drinkbak, hier staan paarden in winter 8 uur/zolang weersomstandigheden toelaten, met hooi en wilgentakken. Ligt aan de samenstelling van de paarden samen of dat zonder scheidingsdraden kan maar is wel het streven. In de zomer komt daar weidegang bij, weiland van 1500m2 met automatische drinkbak, gemiddeld 4 uur per dag (geschikt voor sobere paarden) met schaduwmogelijkheden. Rijden/longeren kan bij plaatselijke rijvereniging op 10 minuten/1 km stappen (of 2 min trailer) waar een lidmaatschap voor afgesloten moet worden (rond de €300 per jaar). Verder enorm veel uitrijmogelijkheden in de omgeving door diverse recreatiegebieden met ruiterpaden, dichtste bij vanaf 5 min stappen bereikbaar. Kortom paard wordt volledig verzorgd, en door kleinschalig is veel mogelijk.

Jij maakt mij nieuwsgierig, maar ik spreek je denk snel ;)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:46

@DuoPenotti:
Paddock is 1 geheel van 215 m2, alle 3 samen dus zonder scheiding is het streven. Voorheen hebben er ook 3 paarden zo gestaan, het is een ruime paddock, geen paddockparadise-track of zo.
Klopt 1500m2 weiland is zo kaal, maar de gemiddelde weidegang is 4 uur per dag. Gaat ook niet om het gras maar wel weidegang te kunnen bieden, naar mijn inzien is 24/7 op een vette weide niet geschikt voor de meeste paarden. Dit is de opzet en zoals omschreven nog in ontwikkeling. Mocht het daar knellen is er sowieso een oplossing voor, het totale complex bevat veel meer hectares.
In de randstad is het inderdaad totaal anders, daar is wat hier aangeboden wordt op veel stallen niet eens haalbaar en gezien als een uniek plekje. En dat is ook het grote probleem, te weinig ruimte en welzijn.

@knollentuin, het is niet bij jou in de regio ;)
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 24-09-24 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:58

3 paarden in een paddock van 215m2 de hele winter lijkt me wel heel erg krap :(

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:23

Syberdepiep schreef:

Oh, alleen de boxen zijn al reden om enthousiast te worden *\o/*

Prijs geen idee ...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:47

215 is geen ruime paddock voor 3 paarden, dat is een piepkleine paddock. Dat begint ergens op te lijken per paard. Je hebt het dan over een stuk van bijvoorbeeld 20x 11, een halve grote volte, voor de mensen die niet zo makkeljk in beeldvormen zijn.
En ze moeten elkaar wel erg graag mogen willen ze elkaar niet verrot trappen.

Zet mijn ruin er in met hooi en je hebt elke dag de dierenarts staan....

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:54

Je moet op die 215m2 ook nog 3 hooi punten maken waar ze omheen kunnen bewegen.. lijkt me een uitdaging

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:11

Bedankt voor de input, maar er ligt al een huidige situatie waarin al jaren 3 paarden hebben gelopen samen. Snap je vergelijking maar de ruimte is anders ingedeeld dan jou 20x11, heb expres de m2 erbij gezet om aan te duiden. En hooipunten etc is allemaal al voorzien. Maar dat is mijn vraag niet. Ga hier ook geen foto's/plattegronden etc plaatsen omdat ik de locatie niet wil prijsgeven, dat komt terzijnertijd wel. De omgeving tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse is absoluut niet vergelijken met de randstad.
Mijn vraag is misschien ook meer gericht op paardeneigenaren uit de randstad, die weten wat er wel en niet te vinden is tegen welke prijs. Soms zul je het moeten doen met wat mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 24-09-24 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:13

Pantykous schreef:
Paardrijden, en dan met name de wedstrijdsport, is absoluut niet toegankelijk voor de gemiddelde Amerikaan. Niet zoals hier in Nederland waar Jan Modaal al heel lang ook mee kan komen met wat offers hier en daar.

Precies.. ik heb vorig jaar november 2 proefjes gereden, moest daarvoor ruim 3 uur in de auto (dichterbij is er niet) dus we bleven een paar dagen. Was in totaal bijna $2000 kwijt.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:17

Sky_As schreef:
En hoe zit het met de salarissen? Want daar gaat het dan natuurlijk uiteindelijk om.... Als in die gebieden het gemiddelde salaris op 5000 dollar ligt is het vrij in verhouding natuurlijk.

Is een vraag hoor, want ik heb geen idee wat daar de salarissen zijn ...

Dat is een goede vraag hoor! In North Carolina ligt het gemiddeld salaris per maand op bruto $4300. Maar het overall leven is hier ook een stuk duurder, een zorg verzekering vind je bijvoorbeeld niet voor onder de $750 per maand. Onderaan de streep is het hebben van een paard hier echt alleen voor de elite weggelegd. Tenzij je een stuk grond hebt en ze aan huis kan zetten, er is hier natuurlijk wel veel meer ruimte dan in NL!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:19

Syberdepiep schreef:
Bedankt voor de input, maar er ligt al een huidige situatie waarin al jaren 3 paarden hebben gelopen samen. Snap je vergelijking maar de ruimte is anders ingedeeld dan jou 20x11, heb expres de m2 erbij gezet om aan te duiden. En hooipunten etc is allemaal al voorzien. Maar dat is mijn vraag niet. Ga hier ook geen foto's/plattegronden etc plaatsen omdat ik de locatie niet wil prijsgeven, dat komt terzijnertijd wel. De omgeving tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse is absoluut niet vergelijken met de randstad.
Mijn vraag is misschien ook meer gericht op paardeneigenaren uit de randstad, die weten wat er wel en niet te vinden is tegen welke prijs.

klopt, randstad of hier dat is niet vergelijkbaar. Daarom noem ik ook geen prijs en zei ik ook "Maar begrijp dat dat in randstad begrippen anders is"

Maar de m2 zijn wel in heel nederland hetzelfde.

de indeling kan dan anders zijn, maar het word niet groter.

Paarden zijn ook overal paard.
En dat je er eerst op die plek 3 hebt gehad dat kan, wat ik al zei als ze goed overeen komen.
Maar met de vraag aan pensionners weet je dat dus niet.
Zou je die van mij krijgen heb je een heel groot probleem. En dat wilde ik je meegeven

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:42

Ik woon niet in de randstad maar als mijn paard een paddock van 72m2 zou hebben zou ik geen paard meer hebben..

Maar zoals DP zegt een paard is een paard en een m2 is een m2.
Randstad of niet voor mij zou dat niet paard waardig zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:50

Buxy schreef:
Je moet op die 215m2 ook nog 3 hooi punten maken waar ze omheen kunnen bewegen.. lijkt me een uitdaging

Dan moeten ze het nog goed kunnen vinden ook al gok ik dat dat sowieso een must is op die oppervlakte…

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:02

Nou ik zie het alweer, mijn vraag wordt niet beantwoord, enkel afgezeken...
Einde discussie, vergeet maar dat ik deze vraag uberhaupt heb gesteld -O-, ga dit niet meer verdedigen.
Kruip weer onder mijn meelees-steen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:24

Wat een gezever over een paddock van 215m2
Paarden staan op een paddock de ganse dag te vreten en te slapen. Meer doen ze daar niet op.
Al maak je hem 6x zo groot.
Het blijft een zandbak, geen wei waar ze toch heel ander gedrag vertonen.

En idd, voor sommigen is niks goed!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:30

Nee meer kunnen ze niet...dus doen ze dat ook niet.

Zet 3 paarden op een groter stuk en ze zullen ook lekker rennen. Dus zeker wel als je hem groter maakt dat ze meer doen.
Dat doen zelfs mijn koudbloeds... mijn warmbloeds, zeker de ruinen waren heel veel aan het kloten.
Maar nee dat gaat niet op een klein stukje dus zul je dat ook niet zien.

en ja we zijn geen 1980 meer, wat vroeger goed was is nu niet meer.... eindelijk

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:37

Popstra schreef:
Wat een gezever over een paddock van 215m2
Paarden staan op een paddock de ganse dag te vreten en te slapen. Meer doen ze daar niet op.
Al maak je hem 6x zo groot.
Het blijft een zandbak, geen wei waar ze toch heel ander gedrag vertonen.

En idd, voor sommigen is niks goed!

Tja, je mag hier op Bokt je paarden enkel 24/7 op een enorm stuk hebben staan, geloof ik. Anders doe je het niet paardwaardig. :=

Het zou fijn zijn als de 'elite' die vinden dat ze het zelf allemaal goed voor elkaar hebben en alles wat anders is niet goedkeuren, eens een wat minder afgeven op anderen.

Soms moet je als paardeneigenaar gewoon (tijdelijk) roeien met de riemen die je hebt. Ook als je het zelf liever anders zou zien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:43

wie heeft het over 24/7?

Oh en ik ben elite? Leuk weet ik dat ook weer :D

of je roeit gewoon niet, een paard is een luxe geen noodzakelijke levensbehoefte.
Je bent niet verplicht er een te kopen.

Een paard is wel een bewegingsdier en heeft vrije beweging nodig, en daar valt geen mini paddockje met 3 onder. Dat is inderdaad hooibak hangen.
Maar nee op bokt moet je altijd maar mee praten met de meute die toch perse een paard wil.
Gelukkig is dat de laatste jaren al wat bijgedraaid, vroeger was dat nog erger.
En ja als iedereen daar maar in mee hobbelt dat dat prima is zo een paard te houden dan zal er nooit verandering optreden.

En ja dat soort stallen sluit....en andere worden duurder.
prima mij betreft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:43

Ik had een paddock van 15 x 15 dus 225 m2. Daar had ik 2 paarden en een shetje in. Dat was prima. 3 grote paarden had ik wel krap gevonden. Met linten afzetten is geen doen op zo’n klein stuk. Dan kunnen ze amper omdraaien.