[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:03

Ik heb de laatste tijd met wat verschillende auto's voor de trailer gereden :-)

Ford Mondeo: trekt aardig, maar slurpt benzine waar je bij staat :=
Hyundai Tucson: rijdt prima met anderhalfpaards trailer en 1 paard. Mag volgens de papieren 2000 trekken, maar eerlijk gezegd zie ik hem dat nog niet zo snel doen :=
Chevrolet Epica: ook prima, gebruikt ongeveer net zoveel benzine als de Hyundai.
Toyota Avensis: trekt ook ok, hoewel het lijkt alsof deze er iets meer moeite mee heeft dan de Tucson of Epica. Mocht 1600 trekken volgens papieren. Is echter in brandstofverbruik een heel stuk zuiniger dan de overige auto's :-)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:43

Ik heb een al te grote en zware auto, ik denk vergelijkbaar met de soes vitara. Ik heb een Mitsubishi Pajero Pinin. 2 liter motor, rijdt vlotjes naar de 90 op de snelweg. En remt ook zoals het hoort. Samen met m'n Ifor 1,5 paards een fijne en stabiele combi.
Ik denk dat die Vitara opfrisbeurtje moet hebben.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:48

wat mag hij trekken en wat verbruikt die Pajero aan benzine?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:29

Silly1972 schreef:

1500 geremd aanhangwagen, hij loopt nu zuinig }> , 1 op 11 :D ( benzine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:54

Maar 1500 KG voor een Pajero?? Ik had gedacht dat dat veel meer zou zijn!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:58

Wij hebben een ssangyong korando, super auto om onze tweepaards ifor te trekken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:58

Morris schreef:
Silly1972 schreef:

1500 geremd aanhangwagen, hij loopt nu zuinig }> , 1 op 11 :D ( benzine)

Zelfde als die van mij dus.

@Hollywood, er zijn andere versies van de Pajero die meer mogen trekken, maar ja die zuipen ook meer ;-)

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:01

Hyundai Sante Fé 4x4 automaat. Rij er zelf mee met een 1,5 paards trailer en gaat prima. Ook hangt er laatste weken regelmatig een tweepaards met dan ook twee paarden achter en ook dit gaat prima. Hij zuipt alleen wat meer dan.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:44

hollywood86 schreef:
Maar 1500 KG voor een Pajero?? Ik had gedacht dat dat veel meer zou zijn!

Is een Pinin hè :Y) , een ieniminie Pajero

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:45

Automaat heerlijk is dat, wil ik later ook, als ik groot ben :D . En een wat grotere auto ook :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:48

mijn vader trekt een anderhalf paards trailer met pony van 350 kilo met een skoda fabia! best klein autotje maar kan makkelijk!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:54

Weet iemand hier of het af te raden is een cabrio voor een trailer te zetten? Ik heb het dan over een Opel Astra die 1300 kg geremd mag trekken. Gaat om 1,5 paardstrailer en kwpn'er van 1.66 erin. Hoorde vandaag dat een cabrio opzich niet geschikt is om met trailer te rijden omdat je geen steun hebt van een dak? Iemand hier ervaring daarmee? :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:05

ikke schreef:
loulou schreef:
Ik heb afgelopen weekend voor een vriendin met een suzuki vitara gereden.
Die auto mag 1500 kilo trekken, we hadden er een twee paard trailer achter hangen, met een pony erin. Aan die 1500 kilo kwamen we dus echt niet.
Maar wat een levensgevaarlijke combinatie zeg! Ik snap echt niet dat zo'n auto 1500 kilo mag trekken.

Plankgas kreeg ik hem 80 op de snelweg. Als de snelweg wat omhoog liep, moest ik terugschakkelen naar z'n 4 en dan ging hij plankgas 70.
Remmen moest ik ook door de rem door de bodem heen te trappen en dan had ik inderdaad wel het idee dat we wat vaart minderden.
Die auto had echt niks over de trailer te vertellen en ik was erg blij dat we weer veilig thuis waren.

ik snap echt niet dat een vitara aan wordt geraden als trekauto, in ieder geval niet het oude type :n

Zou die Vitara niet gewoon ernstig vermoeid kunnen zijn? Wellicht toe aan een hele grote onderhoudsbeurt?
Wellicht beter informeren naar de koppel-toeren-kromme en daar je rij- en schakelgedrag op afstemmen?

De oudere Vitara is geen topper, maar zo "gevaarlijk" als jij beschrijft, dat herken ik toch ook weer niet.
Andere Bokkers die dit herkennen, danwel kunnen tegenspreken?

geen idee, gelukkig is het niet mijn auto. ik weet wel dat het niks met mijn schakel en rijgedrag te maken heeft dat die auto niet harder dan 80 rijdt op de snelweg en dat het ook niks met mijn manier van remmen te maken heeft dat ik de rem gewoon tot de bodem kan trappen zonder dat er echt iets overduidelijk vaart geminderd wordt.

ik weet wel dat ik met de combinatie echt de weg niet meer op ga.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:26

deniece schreef:
Weet iemand hier of het af te raden is een cabrio voor een trailer te zetten? Ik heb het dan over een Opel Astra die 1300 kg geremd mag trekken. Gaat om 1,5 paardstrailer en kwpn'er van 1.66 erin. Hoorde vandaag dat een cabrio opzich niet geschikt is om met trailer te rijden omdat je geen steun hebt van een dak? Iemand hier ervaring daarmee? :)

Die hele auto is niet geschikt om dat gewicht te trekken, je hebt veel te weinig marge

isa_paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:44

Altijd de grootst mogelijke dikste meest verbruikende auto met zoveel mogelijk pk's en eigen gewicht voor je trailer zetten en als je dat niet kan betalen geen paarden gaan vervoeren. Al dat gereken in de marge van net wel en net niet en dan in moeilijke of noodsituaties (en die komen voor) de controle helemaal kwijt zijn over je combinatie, brrrr dat moet je nooit willen, je hebt wel een levend beest achterin staan, heb je wel eens een paard op de rijksweg zien liggen.

(Een bezorgde en ervaren paardentrailer rijder)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:10

@isa_paradijs: Dat ben ik dus niet met je eens.
Ten eerste zegt grootte van de auto lang niet alles. Bekijk goed de specificaties van je auto, bekijk het te trekken gewicht (kleine pony of reus van een paard, 1 of 2) en hou daar dan een ruime marge op.
Daarbij zeggen pk ook niet alles en kun je beter ook het koppel meenemen in de vergelijking.

Ik zie geen enkele reden om thuis te blijven omdat ik niet de aller dikste terein wagen kan betalen. Er zijn ruim voldoende andere auto's voor handen die ook prima werk leveren.

Mensen staren zich soms zo blind op het exterieur van de auto zonder zich echt te verdiepen in wat onder de motorkap ligt. Diesel of benzine maakt al een wereld van verschil.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:43

Volgens mij is de chauffeur nog altijd de beperkende factor, als je niet kan rijden en geen inzicht hebt kun je nog zo'n dikke bak voor de trailer hebben maar kun je beter thuisblijven :Y) . Natuurlijk speelt goed materiaal ook een rol, dat hoeft echt niet het dikste of het nieuwste te zijn maar van gezond verstand heb je nooit genoeg!

isa_paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:52

pol013 schreef:
@isa_paradijs: Dat ben ik dus niet met je eens.
Ten eerste zegt grootte van de auto lang niet alles. Bekijk goed de specificaties van je auto, bekijk het te trekken gewicht (kleine pony of reus van een paard, 1 of 2) en hou daar dan een ruime marge op.
Daarbij zeggen pk ook niet alles en kun je beter ook het koppel meenemen in de vergelijking.

Ik zie geen enkele reden om thuis te blijven omdat ik niet de aller dikste terein wagen kan betalen. Er zijn ruim voldoende andere auto's voor handen die ook prima werk leveren.

Mensen staren zich soms zo blind op het exterieur van de auto zonder zich echt te verdiepen in wat onder de motorkap ligt. Diesel of benzine maakt al een wereld van verschil.

Ik heb exterieur niet genoemd, ook niet of het de nieuwste en duurste terreinwagen moet zijn en koppel is inherent aan pk`s en een diesel heeft meer (trek)koppel wat mijn keus altijd is.

Wat ik bedoel is mensen die gaan uitrekenen of ze met een doorsnee gezinsauto of toch net te kleine jeep hun zo geliefde paard gaan vervoeren, het paard moet op de beste wei staan en het duurste zadel en dekjes hebben en het beste voer en de beste hoefsmid en de beste da en gouden randjes aan de stal en dan gaan ze rekenen om te kunnen besparen op vervoer en of het wel uitkomt met de indeling van de rest van hun leven :( Goed vervoer is gewoon duur en het is een levend dier waar je niet over moet rekenen maar gewoon moet zorgen dat ook het vervoer op zijn best is, dat is iets genuanceerder mijn punt. Die verantwoordelijkheid mag je nooit wegrekenen of onderschuiven en dat zie en hoor ik nog wel eens gebeuren hier en daar en daar word ik soms (altijd :P ) een beesje kriebelig van.
Boeit mij het nou wat voor exterieur of bouwjaar enz de trekauto heeft als ik maar op pad ga met 50 tot 100% marge ipv op het randje en anders ga ik niet.

@remember gezond verstand is idd waar ik het over heb.
Ik reed een keer met een stevige onrustige haflinger in een 2paards met een dikke toyota fourrunner ervoor, op de rijksweg viel de haf achterover op zijn rug in de trailer, ik ben veel gewend met trailers maar die keer ging zelfs bijna de dikke jeep van de weg omdat het vallende paard de achterwielen van de auto optilde, het is vedder prima afgelopen maar ja dikker is toch echt altijd beter.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:04

In zo'n geval ben je inderdaad blij met je dikke bak ervoor! Aan de andere kant is dat ook wel een uitzondering dat dat gebeurt en met je paard op pad gaan is sowieso risico nemen. Neemt niet weg dag je zo veel mogelijk risico weg moet nemen natuurlijk!

Ik heb een 2-paards Westfalia gekocht vanwege de wegligging en stabiliteit en vervoer daar 1 paard mee (zonder tussenschot met aangepaste schuine stang) met een personenauto. Met een 1,5-paards trailer zou ik mooier uitkomen qua marges overhouden maar ik ben van mening dat ik met deze combinatie uiteindelijk veiliger uit ben, ook al kom ik dicht bij de grens in de buurt van wat er achter de auto mag (Skoda Octavia Station, weet even niet welke motor maar ik red t héél prima om met verkeer mee te rijden).

isa_paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:07

Ja dat was ook een uitzonderlijke situatie maar dat is juist waar ik op wil wijzen dat dat ook kan gebeuren, een vallend paard, lekke band, kapot wiellager, heel plotselinge file, een coverband van een vrachtwagen die ineens op de weg ligt enz en als je dan op papier in de wettelijke marge gaat zitten rekenen en nog geen meter gereden hebt met je uitgerekende combi of mss ook nog weinig of geen trailer ervaring hebt dan ben je fout bezig.

Ik wil ook niet iedereen afzeiken erover, tuurlijk zijn er mensen die wel weten wat ze doen, ervaring hebben, hun eigen paard goed kennen, zorgen dat het allemaal goed aanvoelt en in goede staat is enz.

Maar ik vind dat de standaard moet zijn hoe dikker enz hoe beter en niet wanneer kom ik net binnen de wettelijk limiet.

Ik moet ook zeggen dat ik veel paarden van andere mensen reed omdat ik op een manege werkte dus dan is het ook wel anders.

@remeber
Een 2paards is mss sowieso beter omdat die bredere as breedte heeft en dus stabieler is maar ook wel iets zwaarder maar ook dat geeft een beter zwaartepunt, en je paard voelt zich mss ook prettiger met een beetje ruimte :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:47

Ervaren trailerrijders zijn ook een keer onervaren begonnen.
Ik vind inderdaad dat je een goede marge moet hebben, maar bij de ene auto is die marge hoger dan de andere auto.
Ik denk dat ik ene goede keuze heb gemaakt met mijn auto, maar dat weet ik pas zeker als ik er ook echt met de trailer en paard mee rij.
Nu kan ik alleen nog afgaan op gebruikersreviews

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:10

isa_paradijs schreef:
Ik reed een keer met een stevige onrustige haflinger in een 2paards met een dikke toyota fourrunner ervoor, op de rijksweg viel de haf achterover op zijn rug in de trailer, ik ben veel gewend met trailers maar die keer ging zelfs bijna de dikke jeep van de weg omdat het vallende paard de achterwielen van de auto optilde, het is vedder prima afgelopen maar ja dikker is toch echt altijd beter.

Niet om het een of ander maar een fourrunner valt nou niet echt onder de catagorie "dikke 4x4".
Ook veel zuipen of een hoog eigen gewicht is geen enkele garantie op prestaties als het op het trekken van trailers aankomt!

Ik heb een Land Rovertje dat 1:4 LPG zuipt, maar die is geen enkele partij voor de VW T5 die ik huurde en die met 2 ton aan de haak met 4 vier banden in z'n neus 1:15 haalde.
Die T5 hang ik zo weer een trailer aan; bij het Land Rovertje overweeg ik niet eens er een trailer aan te hangen, terwijl die technisch gewoon 4000kg mag trekken...........

Ik heb trailers getrokken met alles wat de wet verboden heeft, met auto's waarvan alleen het rollende chassis al meer weegt dan een volgeladen tweepaards trailer en dikke 4x4's met Diesels, benzine en LPG motoren en wat nog altijd de veiligheid op de weg maakt of breekt: de ervaring van de chauffeur, met name in relatie tot het kennen van de (on)mogelijkheden van de combi.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:52

@isa paardje: en zelf in die situatie vraag ik me af of het gewicht van het trekkend voertuig doorslaggevend is of dat het dan ook voor een groot deel aankomt op de power die je auto heeft om de boel weer gewoon rechtuit te laten gaan.
Hand op mijn hart: mijn onder! doorsnee gezinsautootje doet het meer dan goed genoeg voor de trailer.

Daarbij hoefsmid, zadel en gouden randjes kosten geen €20.000 +wegenbelasting+slurpgedrag+ongeschiktheid voor dagelijks woon werkverkeer extra. Een beetje realistisch zijn kan ook nog hé.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:36

wij hebben een Kia sportage voor de trailer, een diesel met 6-bak.
of de Mercedes ML, automaat.

hier hebben we dan 2-paards trailer erachter, met zowel 1 als 2 paarden, trekken ze makkelijk! :)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:48

Hebben mensen hier ook ervaring met een subaru forester?