Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:39

tantesam schreef:
Het is een C220 CDI uit 2006
Dan lijkt het erop dat je net mazzel hebt. Als ik op Autotrader de specs van deze auto opzoek, worden daar bij "maten en gewichten" de volgende waardes vermeld:

Ledig gewicht: 1465 kg
Laadvermogen: 535 kg
Maximum massa: 2000 kg
Aanhangwagen geremd: 1500 kg

Als je dus een 1½ paards trailer weet te vinden die op kenteken tussen de 700 en 750 kg weegt bij een MTM van 1450 kg, kan die er met peerd en al keurig achter binnen de voorwaardes van rbw. B.

Ik moet daarbij wel nadrukkelijk het voorbehoud maken dat ik nu uitga van de waardes die door de site vermeld worden. De politie heeft daar echter geen boodschap aan, die kijken alleen naar wat er op je kentekenpapieren staat. De waardes die daarop genoemd worden zijn dus degenen waarmee je moet rekenen om er achter te komen of het kan of niet.

tantesam

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:45

EricPrast bedankt! Oh, die franse taal op mn papieren, grrr.
Ga even richting vertaalsite.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:01

Nog een vraag, auto weegt 1570, in post hierboven heb je het over ledig gewicht van 1465, snap het weer is niet.... Ben erachter dat laadvermogen volgens kenteken 525 is. Tenminste uitgaande van die 1570 en dan staat er(in het frans weliswaar) dat het maximale toestane gewicht 2095 is.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:32

tantesam schreef:
Nog een vraag, auto weegt 1570, in post hierboven heb je het over ledig gewicht van 1465, snap het weer is niet.... Ben erachter dat laadvermogen volgens kenteken 525 is. Tenminste uitgaande van die 1570 en dan staat er(in het frans weliswaar) dat het maximale toestane gewicht 2095 is.

Dan heb je dus een iets ander type dan Ericprast heeft opgezocht.

Zoals al gezegd, moet je uitgaan van jouw papieren, dus die 1570 kg aanhouden.
Met 525 kg laadvermogen, oftewel 2095 kg totaalgewicht, kun je er nog met rijbewijs B mee rijden mits tmm aanhanger niet meer is dan 1405 kg.
Meeste trailers zijn 1300/1350 kg, dus dat kan precies.
Moet je alleen even opletten of de trailer ook voldoende laadvermogen heeft voor jouw paard.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:06

Ha, dat dacht ik al. Bedankt stefanvi. Ok weer domme vraag, zijn ze ook echt in staat paard te wegen bij controle/ongeval, vrees dat mijn beestje toch echt dik 700 weegt. As ik op die 2095 zit, dan mag aanhanger PLUS paard toch niet meer dan 1405 wegen?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:37

tantesam schreef:
Ha, dat dacht ik al. Bedankt stefanvi. Ok weer domme vraag, zijn ze ook echt in staat paard te wegen bij controle/ongeval, vrees dat mijn beestje toch echt dik 700 weegt. As ik op die 2095 zit, dan mag aanhanger PLUS paard toch niet meer dan 1405 wegen?

Klopt, zei ik ook. tmm (totale max. massa) trailer mag maximaal 1405 kg zijn.

Over het algemeen zullen ze alleen kijken naar de kentekenpapieren bij een controle, maar als ze vermoeden dat je te zwaar bent. Dan zoeken ze de dichtstbijzijnde weegbrug op (transportbedrijf bijv.) en zullen daar de combinatie wegen.
Nu gebeurt dat overigens niet zo heel veel. Maar als ze dat wel doen, dan werkt het feit dat trailers in het echt vaak zwaarder zijn dan op papier wel in je nadeel natuurlijk.
Bij ongevallen denk ik dat er meestal wel gewogen wordt.
Het is nooit onverstandig om zelf eens langs een weegbrug te rijden. Kost maar een paar euro en je hebt direct een bewijs van het totaalgewicht dat je kan laten zien aan de agent.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:08

Oh ja sorry, zie het nu staan TMM, ben echt een leek op dit gebied maar dat had je natuurlijk al door. Nogmal heel erg bednkt voor alle info, ik ga maar is op zoek naar een geschike trailer. Als iemand tips heeft over merk/type graag!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:00

Ik heb een Atec, anderhalfpaards uit 1997, zonder poespas opties. Weegt leeg 580 kg. Mag 1020 kg aan laadgewicht hebben. Totaal dus 1600 kg. Kogeldruk van 75 kg. Ik heb zelf alleen een B rijbewijs en ben dus eigenlijk in overtreding volgens de regeltjes als ik met mijn auto (Volvo V50) ermee op pad ga. Dus ik overweeg het volgende: of mijn E halen of de trailer laten terugkeuren tot MTM van 1400 kg.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:10

karijn schreef:
Dus ik overweeg het volgende: of mijn E halen of de trailer laten terugkeuren tot MTM van 1400 kg.

Terugkeuren is 1 papiertje opsturen naar het rdw :7 Maar voor de toekomst zou ik toch kiezen voor het E-rijbewijs...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:18

Rianneke: mijn voorkeur gaat daar nu ook naar uit. Vanuit kostentechnisch oogpunt gezien. De Volvo gaat aan het eind van het jaar eruit, ik weet nog niet welke auto ik daarna zal gaan rijden, heb mijn oog nu op de Skoda Superb Combi laten vallen, die mag 1500 kg trekken. Mijn man moet nog 2 jaar met zijn auto, maar zou toch graag weer een 4x4 willen rijden daarna, dan zit het qua gewichten weer goed.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:29

stefanvi schreef:
Dan heb je dus een iets ander type dan Ericprast heeft opgezocht.

Het zou ook nog kunnen dat die 1570 kg het rijklaar gewicht is. Dus incl. olie, koelvloeistof, brandstof, etc. Dat scheelt in het algemeen zo rond de 100 kg met het ledig gewicht en dan kom je lekker in de buurt.

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:54

Wij hebben een Bockmann Comfort en er zit een Opel Astra of een BMW 530D voor.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:56

Ik geloof dat, dat gewicht het enige is wat ik kan vinden. Neem aan dat er anders ook wel een ledig gewicht zal staan? Er staat wel`avec carosserie´en nog iets. Maar neem aan dat, dat hetzelfde betekend als in NL.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:58

Weten jullie wat een gemiddelde 1 1/2 paard trailer en een gemmiddelde 2-paards trailer LEEG weegt?
Kan ik dat ook op het kentekenbewijs van de trailer vinden?
En een 1 1/2 paards trailer geeft een kogeldruk van 75 kg en een 2-paardstrailer heeft een kogeldruk van 100 kg? Of is dat ook weer per trailer verschillend?

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:13

Pebblesther schreef:
Weten jullie wat een gemiddelde 1 1/2 paard trailer en een gemmiddelde 2-paards trailer LEEG weegt?
En een 1 1/2 paards trailer geeft een kogeldruk van 75 kg en een 2-paardstrailer heeft een kogeldruk van 100 kg? Of is dat ook weer per trailer verschillend?

Mijn 2-paards Bockmann comfort weegt leeg 950 kg.
Wat de trailer weegt verschilt per trailer merk, Maar dat is wel te vinden op het kentekenbewijs.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:15

Pebblesther schreef:

dat kun je op het kenteken bewijs terugvinden, maar die zijn vaak gewogen zonder schot, zonder reservewiel, zonder rubbervloer en zonder schoschotten etc, zet m op de weegbrug en je weet het zeker!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:44

Dat vind je inderdaad terug op het kentekenbewijs. Je kan ook op de diverse sites van aanbieders kijken of er gewichten bij de trailers staan vermeld.
Het hangt ook af van welk materiaal je trailer is gebouwd en wat er inderdaad aan opties op zitten.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:24

wij hebben een volvo v70 2.5 die de trailer moet trekken

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:44

Oke, bedankt :) Zal even op het kentekenbewijs kijken :j En je kan daar ook vinden wat het gewicht op de trekhaak is?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:31

Pebblesther schreef:
Oke, bedankt :) Zal even op het kentekenbewijs kijken :j En je kan daar ook vinden wat het gewicht op de trekhaak is?

Dit staat over het algemeen ook op het kentekenbewijs van de trailer vermeldt onder de noemer 'maximale last onder de koppeling'.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:14

karijn schreef:
Dat vind je inderdaad terug op het kentekenbewijs. Je kan ook op de diverse sites van aanbieders kijken of er gewichten bij de trailers staan vermeld.
Het hangt ook af van welk materiaal je trailer is gebouwd en wat er inderdaad aan opties op zitten.
Pas hiermee op! Het ledig gewicht van een trailer zoals dat op het kentekenbewijs wordt vermeld is meestal zonder de opties: reservewiel, rubbermat op de vloer, trapbescherming, tussenschot en stangen, etc. Stuk voor stuk wegen die opties niet zo veel, maar bij elkaar opgeteld kan je trailer leeg zomaar 100 à 150 kg zwaarder zijn dan op de papieren staat. En dat gaat wel van je laadvermogen af.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:17

stefanvi schreef:
Dit staat over het algemeen ook op het kentekenbewijs van de trailer vermeldt onder de noemer 'maximale last onder de koppeling'.
Het betreft hier dan wel de maximaal toegestane last voor het gebruikte type koppeling. Of je daar daadwerkelijk onder blijft hangt voornamelijk af van een juiste manier van beladen. Niet de hele punt voldouwen met zut als je op stap gaat, dus.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:53

EricPrast schreef:
stefanvi schreef:
Het betreft hier dan wel de maximaal toegestane last voor het gebruikte type koppeling. Of je daar daadwerkelijk onder blijft hangt voornamelijk af van een juiste manier van beladen. Niet de hele punt voldouwen met zut als je op stap gaat, dus.

Het enige wat op de trailer staat is ons paard (en een hooinet), verder vervoer ik alles in de kofferbak dus dat zal we mee vallen.

Ik denk dat we ons cominatie gewoon maar eens op de weegbrug moeten zetten dan weten we het echt zeker.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:40

in de kofferbak? Zou wel eens willen weten van onze techneuten of dat wel zo goed is voor je gewichtsverdeling.

Soms zie je combinaties rijden waarvan je bang bent dat de trekhaak niet eens over een verkeersdrempel komt omdat hij zo laag hangt.( of de koplampen verlichten de slaapkamers onderweg....)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:59

Gewicht ligt dan ongeveer op hetzelfde punt als wanneer je de koppeling / haak te zwaar belast. Dus dat maakt inderdaad voor wat betreft de rij-eigenschappen niet veel verschil.
Het enige verschil is dat de aslasten volgens mij niet wettelijk bepaald zijn bij personenwagens en die van de trekhaak wel. ;)