Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:26

Popstra schreef:
Hieperdi schreef:
Jeetje dat wordt een flinke kostenstijging de aankomende 2 jaar. Per 2026 komt er ook een verhoging op pensionstalling en lessen -O-
Ik denk dat er vele gaan verkassen naar het buitenland

In het buitenland is een fatsoenlijke stalling nog veel duurder

Ik denk echt dat Nederlanders (en Belgen nog veel meer) totaal niet door hebben hoe goedkoop men hier paarden houdt. :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:27

In Duitsland betaalde ik aantal jaren terug 550€/ maand
Belgie 575/maand, opfok 350/maand ( in de eifel) opfok Zuid Frankrijk 300/maand
Zwitzerland stalling rond de 1000/maand
Amerika begon met 1200$/maand
Dat waren wel luxe stallen waar ze ook buiten kwamen.
Binnenkort staat er 1 boven Brussel a 495/maand...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:31

In de US lachen ze om een stalling met alle faciliteiten voor 600 euro :D

Wiwabalia schreef:
Ik vraag me ook soms af of het niet realistischer is om te gaan stoppen, mijn hobby gaat straks 1000eu kosten als het zo doorgaat en dat vind ik niet fair tegenover mijn gezin.. :( :n

Een van de redenen waarom ik heb verkocht :j Snap ik heel goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:39

Popstra schreef:

Ik vind jou prijzen niet buitensporig als het om luxe stallen plus weidegang gaat.
Dat zijn hier de prijzen toch ook, op die 1200 na dan.

Maar zonder de luxe voor de ruiter, kun je dan in het buitenland ook niet goedkoper staan?

Dat is hier in Nederland wel het geval dat als je de menselijke luxe weg laat, maar wel de "luxe" voor het paard zoals weidegang overdag. In de nacht op stal, goede buitenbak maar niet perse een all weather. Wat in delen van Nederland ook kan.

Dat drukt dan ineens de prijs hard. Tegenover de kantine, 3 binnenbakken solarium en springtuin

Pantykous

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:49

In delen van Nederland misschien maar in/rond de Randstad betaal je dan zo ook 350-450 voor zulke stallen. Ik denk dat veel paardeneigenaren moedwillig niet helemaal doorrekenen wat het allemaal kost per maand. :D Hoefsmid, wat extra zorg, lesje, benzine geld, inschrijfgeld, onderhoud, de grotere auto.. etc etc. Dat met je ogen dicht rekenen lukt nog wel tot een zeker niveau, maar als je dan op een gegeven moment 800 kwijt bent voelen de meeste mensen dat wel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:58

DuoPenotti schreef:
Maar zonder de luxe voor de ruiter, kun je dan in het buitenland ook niet goedkoper staan?

Dat is hier in Nederland wel het geval dat als je de menselijke luxe weg laat, maar wel de "luxe" voor het paard zoals weidegang overdag. In de nacht op stal, goede buitenbak maar niet perse een all weather. Wat in delen van Nederland ook kan.

Dat drukt dan ineens de prijs hard. Tegenover de kantine, 3 binnenbakken solarium en springtuin

Jaar of 4 terug betaalde ik in de Randstad 450 voor een stal zonder binnenbak obv zelf mesten, tot zover al die menselijke luxe :')

Daarna vergelijkbaar bedrag wel met een kleine binnenbak maar verder geen kantine, springtuin of welke bijzondere gemakken dan ook. Maar gigantisch veel weidegang :)

Nu 550 en die springtuin laat nog steeds op zich wachten hoor :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:28

Maar niet heel Nederland woont in de randstad :D

Je kan niet alle prijzen daarop baseren.
Dat het daar extreem duur is weten we wel.

Maar vind de prijzen van Popstra van incl luxe dus niet duur. Want ook dat betaal je hier ook op de sportstallen. Alleen dan zonder weidegang. Want dat bestaat dan ineens niet meer...

Je hebt hier wel stallen met 1 binnenbak en toch jaar rond weidegang.
Of met droge buitenbak.
En ik ben dan benieuwd naar die prijzen in het buitenland met dat soort accommodatie.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:39

Pantykous schreef:
Nee die moet naar de belastingdienst. Je krijgt als ondernemer wel de btw terug van facturen die je betaald.

Ik heb dit jaar mijn paard verkocht en dit soort berichten helpen wel als pleister voor de wonde. Het is voor de middenklasse die ook nog een beetje wil sporten niet meer te betalen met alle stijgende kosten. Dan zit je in midden Nederland toch snel op een hobby van 600-1000 in de maand en dan moet je nog bidden dat ze niet ziek worden.

Dit dus. Ik hoor en zie het veel om mij heen ook. Paard overlijdt men koopt er geen nieuwe meer voor terug want “kosten”. Ik denk er zelf ook steeds meer over na. Mijn paard is nu 16 en gaat hopelijk nog heel wat jaren mee maar een nieuwe met deze kosten. Nee het is gewoon niet meer te doen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:40

Popstra schreef:

Omg dat wist ik dus niet :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:44

Ik denk dat er naast dat de kosten omhoog gaan veel paarden verkocht gaan worden, ook het feit dat er gewoon nog maar weinig stallen zijn. Hier in de regio zijn er de afgelopen jaren best behoorlijk wat gestopt.

Ik heb wegens een blessure geen paard meer, maar ook omdat ik werkelijk niet weet waar ik dat dier moet stallen zonder dat ik stress de hele dag heb of het wel goedgaat en of er genoeg gevoerd wordt.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:49

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:52

Verder vind ik de prijzen in Nederland wel schokkend.
Tuurlijk, pensionstallen doen veel, alles wordt duurder, houden al weinig marge over, etc, maar neemt niet weg dat een hobby van 1000,- per maand gewoon vreselijk duur is. En als het nou enkel en alleen de hobby is, maar nee huurprijzen, hypotheken, boodschappen, alles wordt duurder.

Ik houd mn hart vast de komende tijd en blijf maar genieten van alles wat nog kan..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:11

Maar welk gedeelte van de pensionkosten gaat dan nou omhoog in de btw? Want zoals ik het lees is het niet de volledige 100% van de stalling die van 109% naar 121% gaat. Maar welk deel nou wel? Vanaf januari 2025. Want ik begrijp dat een ander deel januari 2026 omhoog gaat. Maar nu komen er ‘gewoon’ stal verhogingen voorbij waarbij ik de verklaring mbt pensiongeld nog niet helemaal terug kan vinden. Ik ben juist wel benieuwd naar die onderbouwing!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:13

Ik kan me zo voorstellen dat de pensionhouders ook last hebben van de inflatie. En die zullen, met de toegenomen vraag, ook misschien wat nodige correcties doorvoeren zodat er hopelijk eens wat overblijft of er een nodige investering gedaan kan worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:23

Keebish schreef:
Ik vind de vergelijking maken met andere landen heel raar, trouwens. In Zwitserland is een stalling dan misschien duurder, maar daar zijn de gemiddelde inkomsten ook een stuk hoger. Ter voorbeeld: Modaal inkomen is daar € 5.657,-. tegenover € 3.658,- in Nederland.

brongebruik:
1. https://www.bfs.admin.ch/bfs/en/home/st ... 88270.html
2. https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=1C06C

Das mooi maar dat veranderd niks voor de stalhouder he. De onkosten zijn echt niet minder omdat het loon lager ligt.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:28

Buxy schreef:
Is de btw verhoging van hooi/sto/ vlas inmiddels ook definitief?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit inderdaad 1 januari 2025 ingaat

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:37

DuoPenotti schreef:

In Arnhem betaal je ook al 480 euro per maand, zonder paddockservice of weidegang.
https://dewaterberg.nl/lessen-en-ritten/tarieven/
Dus ook buiten de randstad is 800 euro per maand inclusief les, hoefsmid en vaccinaties niet heel gek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:43

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

In Arnhem betaal je ook al 480 euro per maand, zonder paddockservice of weidegang.
https://dewaterberg.nl/lessen-en-ritten/tarieven/
Dus ook buiten de randstad is 800 euro per maand inclusief les, hoefsmid en vaccinaties niet heel gek.

ja ho, ik had het niet over les enz. Dat kan men ook weer zo gek maken als je wilt.

Ik had het over stalling, niet over de rest :)

en ik vergeleek zonder binnenbak kantine enz, maar met weidegang.
Jij nu ineens weer andersom?

Voor mij is een stal zonder grote paddock of wei sowieso geen paard stallen :o
Vroeger al niet, nu nog steeds niet. Voor mij is dat de basis van een paard houden, dan komt de rest dat geld mag kosten in mate hoeveel dat er bij zit

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:49

De vergelijking met het buitenland ging meer om de opmerking dat veel richting buitenland zou gaan verkassen.

Het is daar dus echt niet veel goedkoper.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:55

Popstra schreef:
De vergelijking met het buitenland ging meer om de opmerking dat veel richting buitenland zou gaan verkassen.

Het is daar dus echt niet veel goedkoper.

Popstra schreef:
Hieperdi schreef:
Jeetje dat wordt een flinke kostenstijging de aankomende 2 jaar. Per 2026 komt er ook een verhoging op pensionstalling en lessen -O-
Ik denk dat er vele gaan verkassen naar het buitenland

In het buitenland is een fatsoenlijke stalling nog veel duurder

maar veel duurder dan toch ook niet?

Op Amerika na dan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:51

Ik heb een pony verkocht naar Zandvoort. Die mensen betalen voor incl beperkte tijd per dag buiten zetten/komen al minimaal 700 euro. Nog geen les of hoefsmid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:54

Maar wie gaan dan naar het buitenland?
Misschien mensen die de paarden aan huis willen houden en daarom verhuizen naar een land waar grond goedkoper is.
Of je brengt je veulen of pensionada naar het buitenland, naar de grote vlaktes.

Maar als je ‘gewoon’ een paard hebt is dat - behalve in de grensstreek geen optie toch?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:08

Kendra schreef:
Maar wie gaan dan naar het buitenland?
Misschien mensen die de paarden aan huis willen houden en daarom verhuizen naar een land waar grond goedkoper is.
Of je brengt je veulen of pensionada naar het buitenland, naar de grote vlaktes.

Maar als je ‘gewoon’ een paard hebt is dat - behalve in de grensstreek geen optie toch?

Lijkt mij ook niet moet je elke keereind reizen om naar je paard te gaan en te rijden..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:11

Kendra schreef:

Ik zie dat ook niet gebeuren. Dan ben je twee uur bezig om naar je paard te komen, en met de brandstofkosten erbij is het verschil nihil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:52

DuoPenotti schreef:
maar veel duurder dan toch ook niet?

Op Amerika na dan?

Nee maar als je het groepje neemt hier die nog voor geen 300/maand staan zijn dit andere prijzen uiteraard.