[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:32

inderdaad, mijn instruchteur heeft een Bockman of een iforwilliams, weet even niet meer welke. die heeft 2 friezen van 1.70 en gezamelijk gewicht is dan 2400kg dus dat gaat niet lukken.

Maar iemand anders die ik ken heeft een polyester, met een e pony en een haflinger en dat gaat bvwel weer net lukken.

Aangezien ik wel kan raden wat je er in wilt vervoeren, vrees ik dat het echt te krap is ivy

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:44

het is niet voor mijzelf ;)
Maar ik had even een discussie, die ik dus duidelijk gewonnen heb :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:48

ooh haha, dan heb je inderdaad gewonnen ;-)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:40

Ik kom even binnenvallen
Ik kan een trailertje kopen.
Laadvermogen is 700 kg. en leeg weegt hij 630 kg.
Echter verwacht ik samen geen 1330 kg te gaan trekken.

mijn paard weegt geen 700 kg.

Maar nu mijn vraag, welke redelijk lichte auto,s kunnen ervoor?
Ik zelf heb B -E rijbewijs dus dat is geen probleem.
Maar een hele grote terrein wagen kan ik gewoon niet betalen!

Graag jullie reacties!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:42

joyce_eddy schreef:
Ik kom even binnenvallen

Graag jullie reacties!

Jouw paard weegt wellicht geen 700kg, maar die trailer weegt in ieder geval meer dan 630kg! Als gewicht zo'n issue is voor je, zet de trailer dan eerst even op de weegbrug, voordat je 'm koopt!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:22

ikke schreef:
joyce_eddy schreef:
Ik kom even binnenvallen

Graag jullie reacties!

Jouw paard weegt wellicht geen 700kg, maar die trailer weegt in ieder geval meer dan 630kg! Als gewicht zo'n issue is voor je, zet de trailer dan eerst even op de weegbrug, voordat je 'm koopt!

De trailer weegt dus wel 630 kg. Het is een tussenmaat van 1 naar 1.5 paards trailer en hij is net terug gekeurd dus het klopt wel!
gewicht is niet echt het probleem maar ik vraag mij gewoon af wat voor auto,s ervoor kunnen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:58

joyce_eddy schreef:
ikke schreef:

De trailer weegt dus wel 630 kg. Het is een tussenmaat van 1 naar 1.5 paards trailer en hij is net terug gekeurd dus het klopt wel!
gewicht is niet echt het probleem maar ik vraag mij gewoon af wat voor auto,s ervoor kunnen!

630kg op papier is niet hetzelfde als 630kg in werkelijkheid!! houdt er rekening mee dat dat ding minimaal 700kg weegt, maar waarschijnliojk meer! meten is weten!

Maar om een antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag: zoek je voertuig in de klasse Ford Mondeo, VW Passat, dat soort wagens. Als er een keer poep gebeurt onderweg, wil je wel wat te melden hebben!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:26

ikke schreef:
Maar om een antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag: zoek je voertuig in de klasse Ford Mondeo, VW Passat, dat soort wagens. Als er een keer poep gebeurt onderweg, wil je wel wat te melden hebben!
Opel Vectra, Mazda 6, Toyota Avensis, Audi A4, Nissan Primera, Citroën C5, Renault Laguna, Peugeot 406/7...

Motorvarianten benzine vanaf 1.8 (of liever nog 2.0 ltr), indien te vinden met turbo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:08

ik ben nu aan het rond kijken naar een wat grotere auto
ik heb bijna 5 jr gereden met een Daihatsu Terios [ mag 1400kg trekken 4 wheel ]
was een super auto, nu heb ik een Suzuki Vitara op het oog [ mag 1600kg trekken 2 wheel / 4 wheel ]

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:14

Prima auto

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:16

Silly1972 schreef:
Prima auto

bedoel je de Vitara?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:30

Yep, zag ik ook staan, maar heb uiteindelijk toch voor de Mitsubishi outlander genomen, omdat die wat goedkoper in aanschaf en verbruik is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:55

Silly1972 schreef:
Yep, zag ik ook staan, maar heb uiteindelijk toch voor de Mitsubishi outlander genomen, omdat die wat goedkoper in aanschaf en verbruik is.

mooie bak ,maar veel te groot voor mij :j
het is verder een boodschappen auto,en dan is de Vitara al groot zat

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:43

hij is niet groter dan de Vitara hoor haha, mensen vergissen zich er nogal in, ik hoor het vaker, maar mijn saab 9-3 hatchback was groter ;-)

Brendijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:11

Die C4 van mij is echt niet groot en mag wel veel trekken.
je kan altijd een keer proberen hoor.

gr

Charlotte345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:37

De Volkswagen Tiguan 1.4 benzine motor mag volgens de gegevens 2000 kg trekken. Maar is die motor daar wel sterk genoeg voor?
Ben op zoek naar een auto voor een 1 1/2 paards trailer, dus zal max 1500 kg trekken.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:37

Wij hebben BMW x1 voor onze 2 paards humbaur rapid.
We vervoeren er 1 e-pony en 1 c-pony in.
De auto trekt hem eigenlijk te makkelijk maar verder wel heel fijn :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:26

Eirikur schreef:
ikke schreef:
Opel Vectra, Mazda 6, Toyota Avensis, Audi A4, Nissan Primera, Citroën C5, Renault Laguna, Peugeot 406/7...

Motorvarianten benzine vanaf 1.8 (of liever nog 2.0 ltr), indien te vinden met turbo.

En een deel van deze auto's in een kleinere uitvoering als er dan maar een dikke diesel in ligt.
VW Golf en Toyota Auris kunnen ook (minimaal 2.0 diesel).

Een 1.8 benzine Avensis heeft een eigen gewicht van +/- 1300kg de Auris 2.2 diesel een gewicht van 1500+kg. Om van koppel nog maar niet te spreken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:29

Ik heb een olditimer Diahatsu Rocky oor mijn 2 prds polyester trailer (mag 2800 kg trekken, geen wegenbelasting, diesel maar niet bepaald zuinig). Ik heb de auto eigenlijk alleen voor de trailer, we hebben er een golfje naast. :)

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:14

Silly1972 schreef:
Gribeltje schreef:
Hoi, ik rijd met een toyota RAV 4. Mag 1500 kg trekken.
Ik heb een 2 paards trailer (westfalia), maar neem telkens maar 1 paard mee.
(Voor meerdere heeft mijn vader een zwaardere auto, mercedes Eklasse 250 en een vrachtwagen dus dat komt in orde.)

Ikzelf heb niet voor een zwaardere auto gekozen,
RAV 4 rijd super, niet te veel electronische opties! En is vrij zuinig : Rij 30 000 à 35 000 km per jaar...

en wat is vrij zuinig? en rij je diesel?

ja diesel... 7 a 7.5 l per 100 km

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:23

Ik rij te weinig om diesel te rijden, daarom maar voor LPG gekozen

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:32

Ik heb een Nissan Primera, benzine, beetje duur maar erg degelijk en een uitstekende trekauto!! Ben er heel tevreden over.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:15

Ik heb afgelopen weekend voor een vriendin met een suzuki vitara gereden.
Die auto mag 1500 kilo trekken, we hadden er een twee paard trailer achter hangen, met een pony erin. Aan die 1500 kilo kwamen we dus echt niet.
Maar wat een levensgevaarlijke combinatie zeg! Ik snap echt niet dat zo'n auto 1500 kilo mag trekken.

Plankgas kreeg ik hem 80 op de snelweg. Als de snelweg wat omhoog liep, moest ik terugschakkelen naar z'n 4 en dan ging hij plankgas 70.
Remmen moest ik ook door de rem door de bodem heen te trappen en dan had ik inderdaad wel het idee dat we wat vaart minderden.
Die auto had echt niks over de trailer te vertellen en ik was erg blij dat we weer veilig thuis waren.

ik snap echt niet dat een vitara aan wordt geraden als trekauto, in ieder geval niet het oude type :n

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:35

joyce_eddy schreef:
ikke schreef:

Een trailer wordt leeg gewogen, daarna komen de extra dingen er nog bij zoals de gietvloer/ rubberen matten op de klep, reserviewiel eventueel. Terug keuren heeft alleen met het laadgewicht te maken en niets met hoeveel een trailer nu daadwerkelijk weegt.

Kies voor een auto die het ruimschoots kan hebben en ga niet er net overheen met een paar kg. Dan drukt de trailer je gewoon door als je een noodstop moet maken (en ja die gebeuren hoe voorzichtig je zelf ook bent onderweg, er zijn altijd nog genoeg andere gekken op pad die nergens rekening mee houden!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:21

loulou schreef:
Ik heb afgelopen weekend voor een vriendin met een suzuki vitara gereden.
Die auto mag 1500 kilo trekken, we hadden er een twee paard trailer achter hangen, met een pony erin. Aan die 1500 kilo kwamen we dus echt niet.
Maar wat een levensgevaarlijke combinatie zeg! Ik snap echt niet dat zo'n auto 1500 kilo mag trekken.

Plankgas kreeg ik hem 80 op de snelweg. Als de snelweg wat omhoog liep, moest ik terugschakkelen naar z'n 4 en dan ging hij plankgas 70.
Remmen moest ik ook door de rem door de bodem heen te trappen en dan had ik inderdaad wel het idee dat we wat vaart minderden.
Die auto had echt niks over de trailer te vertellen en ik was erg blij dat we weer veilig thuis waren.

ik snap echt niet dat een vitara aan wordt geraden als trekauto, in ieder geval niet het oude type :n

Zou die Vitara niet gewoon ernstig vermoeid kunnen zijn? Wellicht toe aan een hele grote onderhoudsbeurt?
Wellicht beter informeren naar de koppel-toeren-kromme en daar je rij- en schakelgedrag op afstemmen?

De oudere Vitara is geen topper, maar zo "gevaarlijk" als jij beschrijft, dat herken ik toch ook weer niet.
Andere Bokkers die dit herkennen, danwel kunnen tegenspreken?