Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:33

Bielsje schreef:
Dat iemand per stal betaald wordt voor uitmesten, wil niet zeggen dat de klant apart betaald voor uitmesten. Elco heeft het over korting, daaruit blijkt imo dat het mesten bij de prijs inzit?

Als het bij de prijs inzit dan zou je eigenlijk niet hoeven weten wat het kost?
Die andere twee die zelf mesten..ben benieuwd of die ook het volle bedrag betalen?
Ik vind het niet heel vreemd als er geen "korting" gegeven wordt. Dan is het een totaal prijs en dan kun je zelf mesten of niet mesten. Wat je wilt.

Sky_As

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:01

Ik sta op een stal waar we zelf moeten mesten, en zelf mogen strooien. En eerlijk? Als ik ooit een eigen stal zou hebben, zou ik dat ook direct invoeren.

Klanten kunnen nooit zeuren dat er te weinig stro in ligt, of dat ze vies staan....
En daarbij, als je iemand in moet huren om 30 stallen te mesten iedere dag, kost zo iemand ook zo maar 1500 euro in de maand.
Dan moeten klanten wel heel veel strooien willen ze voor 1500 euro extra strooien. Stro moet er namelijk toch in....

Ik vind het ideaal als klant.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:06

Ik weet niet of ik het als pensionhouder zou willen: dan loop je het risico dat het paard van de ene klant weken in zijn eigen mest staat, terwijl een ander dan dagelijks bergen proper stro op de mesthoop gooit, die je dan ook extra moet afvoeren.

Ben wel van plan om uitmesten van weides en paddock te vragen aan eventueel toekomstig nieuwe pensionklanten, dat dan wel (maar eerder met systeem van korting als ze het doen, want ik zie het al gebeuren dat sommigen dan beloven en niet doen of uitstellen, en dat ik het dan intussen zelf gedaan heb, ik ken mezelf wel een beetje hierin :) )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:39

Toen ik nog mensen op pension had was het inclusief mesten.

Heb het op andere plaatsen wel gezien.
Oh kan vandaag niet. Nou ja mesten kan best overgeslagen worden. Ooh voel me niet lekker. 3 dagen kan ook best.

En de ander schept drollen weg zonder iets te zeven en prachtig mooi stro verdwijnt op de mestbult.

En met vlas idem. Pak per week. Meer nodig was bij kopen. Dat werd dus niet gedaan.
Of van elkaar gestolen.

Nee all in of weg blijven.
Ik wil dat elk paard er fijn bijstaat.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:07

imaudy schreef:
Bielsje schreef:
Dat iemand per stal betaald wordt voor uitmesten, wil niet zeggen dat de klant apart betaald voor uitmesten. Elco heeft het over korting, daaruit blijkt imo dat het mesten bij de prijs inzit?

Als het bij de prijs inzit dan zou je eigenlijk niet hoeven weten wat het kost?
Die andere twee die zelf mesten..ben benieuwd of die ook het volle bedrag betalen?
Ik vind het niet heel vreemd als er geen "korting" gegeven wordt. Dan is het een totaal prijs en dan kun je zelf mesten of niet mesten. Wat je wilt.

Klopt, maar dat iemand het niet hoeft te weten, wil niet zeggen dat ze het niet weten natuurlijk :+

Ik weet van een aantal mensen wat ze verdienen terwijl ik daar echt helemaal niets mee te maken heb :Y)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:36

hwn schreef:
Ik weet niet of ik het als pensionhouder zou willen: dan loop je het risico dat het paard van de ene klant weken in zijn eigen mest staat, terwijl een ander dan dagelijks bergen proper stro op de mesthoop gooit, die je dan ook extra moet afvoeren.

Ben wel van plan om uitmesten van weides en paddock te vragen aan eventueel toekomstig nieuwe pensionklanten, dat dan wel (maar eerder met systeem van korting als ze het doen, want ik zie het al gebeuren dat sommigen dan beloven en niet doen of uitstellen, en dat ik het dan intussen zelf gedaan heb, ik ken mezelf wel een beetje hierin :) )

Mijn ervaring is dat het bij ons op stal echt goed gaat..... Natuurlijk wordt er ooit wel eens een dag overgeslagen, maar ze staan Nooit vies bij ons. Komt misschien ook wel door het soort mensen wat bij ons op stal staat.
Als ze denken dat je niet op stal past, dan mag je er ook gewoon niet komen staan.
En mochten ze toch ergens iets van vinden, dan zeggen ze dat ook gerust.
Ik vind het top! Maar als er vanuit de stal uit goed gemest zou worden zou ik dat ook prima vinden.

Toch als staleigenaar lijkt het me een hoop werk schelen, zeker als het gaat zoals bij ons op stal.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:39

Sky_As schreef:
hwn schreef:

Mijn ervaring is dat het bij ons op stal echt goed gaat..... Natuurlijk wordt er ooit wel eens een dag overgeslagen, maar ze staan Nooit vies bij ons. Komt misschien ook wel door het soort mensen wat bij ons op stal staat.
Als ze denken dat je niet op stal past, dan mag je er ook gewoon niet komen staan.
En mochten ze toch ergens iets van vinden, dan zeggen ze dat ook gerust.
Ik vind het top! Maar als er vanuit de stal uit goed gemest zou worden zou ik dat ook prima vinden.

Toch als staleigenaar lijkt het me een hoop werk schelen, zeker als het gaat zoals bij ons op stal.

Waarschijnlijk een stalhouder die goed luistert naar de klanten en de basis (accommodatie en voer) goed voor elkaar heeft. Daar krijg je dan serieuze klanten voor terug!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 00:35

hwn schreef:

Dit principe hanteren wij op ons paddock paradise. 1 mest en hooibeurt geeft je X korting mest/hooi je vaker is dus meer korting. Geen last van gebruik van stro etc want dat is er niet op de tracks. Er zijn er wel die wat meer doen dan nodig en voor sommige soms even een herinnering hoeveel een volle kruiwagen is. Maar gaat eigenlijk heel goed. Iedereen geeft uiterlijk weekend voor begin nieuwe week aan welke dag of dagen ze komen. Indien teveel mensen op 1 dag moet er geschoven worden. Sommige mensen hebben vaste mest/hooi dag.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:01

Ik verhuis naar een nieuwe plek, een doe het samen stal.
Diensten worden onderling geregeld, en mesten doe je zelf naar eigen inzicht.

Op mijn vorige stal was het in principe 1x per week zelf mesten, zij strooiden op. Maar julius is zon smeerkees dat ik een extra keer mocht mesten.
Maar daarvoor betaalde ik wel extra, ik nam ook extra stro af natuurlijk.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:03

Jeetje dat wordt een flinke kostenstijging de aankomende 2 jaar. Per 2026 komt er ook een verhoging op pensionstalling en lessen -O-
Ik denk dat er vele gaan verkassen naar het buitenland

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:07

Hieperdi schreef:
Jeetje dat wordt een flinke kostenstijging de aankomende 2 jaar. Per 2026 komt er ook een verhoging op pensionstalling en lessen -O-

Wat is er per 2026 dan?

En verkassen naar het buitenland lijkt me niet realistisch voor het merendeel van de mensen ...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:10

Ik denk dat veel mensen hun paard moeten verkopen.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:13

Lieser schreef:
Hieperdi schreef:

Wat is er per 2026 dan?

En verkassen naar het buitenland lijkt me niet realistisch voor het merendeel van de mensen ...

Wijzigingen per 1 januari 2026

Per 1 januari 2026 worden ook andere btw-regels aangepast die invloed hebben op de kosten binnen de paarden ondernemingen:
•Paardrijlessen: Het lage btw-tarief van 9% op het geven van paardrijlessen op een eigen accommodatie komt te vervallen. Vanaf 2026 geldt het standaardtarief van 21% voor alle paardrijlessen en andere sportactiviteiten binnen de paardenhouderij.
•Pensionstalling: Het deel van de pensionstalling waarover nu nog het lage btw-tarief van 9% wordt gerekend (meestal1/3 deel van het totale bedrag), zal per 2026 ook belast worden met het standaardtarief van 21%. Dit zal leiden tot een aanzienlijke kostenverhoging voor paardeneigenaren die hun paarden in pensionstalling hebben.

(van Hoefslag)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:14

Dat zijn weer flinke verhogingen.

Is op stalling van 500 euro pm dan toch naar 555 euro pm.
Of is het al uitgesplitst?

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:17

Is de btw verhoging van hooi/sto/ vlas inmiddels ook definitief?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:21

Maar voor een bedrijf die gewoon alles zakelijk heeft en doet maakt de btw toch helemaal niet uit?

Dat wordt toch gewoon verrekend?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:22

Voor de klant maakt het wel uit.

edit: die journalisten hebben daar denk ik geen verstand van en schrijven maar wat.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:25

Want?
Dat pensionstallen het als reden zien om hun prijs te verhogen omdat ze altijd al te weinig vroegen?
En ze nu denken minder over te houden? Dat is niet zo. Of in ieder geval, niet minder dan dat ze toch al deden.
Maar btw kost een bedrijf geen geld....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:26

Ze moeten wel want als ze 9% in rekening brengen en 21% moeten afdragen dan gaat het wel mis. Dus de prijzen gaan omhoog.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:34

Sky_As schreef:
Want?
Dat pensionstallen het als reden zien om hun prijs te verhogen omdat ze altijd al te weinig vroegen?
En ze nu denken minder over te houden? Dat is niet zo. Of in ieder geval, niet minder dan dat ze toch al deden.

Natuurlijk wel. Wij vragen nu €280 incl btw. Daarvan is een deel 21% belast en een deel 9% belast. Als alles naar 21% gaat en ik hou het tarief €280 incl btw hou ik onder de streep minder onder omdat ik meer btw moet afdragen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:35

Wij hebben een kor regeling dus ik moet die kosten wel doorberekenen

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:41

Jinte schreef:
Sky_As schreef:
Want?

Natuurlijk wel. Wij vragen nu €280 incl btw. Daarvan is een deel 21% belast en een deel 9% belast. Als alles naar 21% gaat en ik hou het tarief €280 incl btw hou ik onder de streep minder onder omdat ik meer btw moet afdragen.

Krijg je die BTW niet terug dan?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:49

Nee die moet naar de belastingdienst. Je krijgt als ondernemer wel de btw terug van facturen die je betaald.

Ik heb dit jaar mijn paard verkocht en dit soort berichten helpen wel als pleister voor de wonde. Het is voor de middenklasse die ook nog een beetje wil sporten niet meer te betalen met alle stijgende kosten. Dan zit je in midden Nederland toch snel op een hobby van 600-1000 in de maand en dan moet je nog bidden dat ze niet ziek worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 12:15

Hieperdi schreef:

In het buitenland is een fatsoenlijke stalling nog veel duurder

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:22

Onze stalling word ook weer duurder en heeft aangegeven 30eu omhoog te gaan.. afgelopen keer ookal 25eu omhoog..

Ik vraag me ook soms af of het niet realistischer is om te gaan stoppen, mijn hobby gaat straks 1000eu kosten als het zo doorgaat en dat vind ik niet fair tegenover mijn gezin.. :( :n