Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:53

Het is een verschil imo van ik vind het niet erg dat je ook nog zelf mest of dat je het ziet als een keuze. Ik zie het maar zo: de stal wordt gemest, niet naar je zin? haal je wat extra eruit maar je zal nooit de complete stal hoeven doen tenzij ze gezegd heeft ik doe het zelf. Maar dat is dan een eigen keuze lijkt me.

Ik ben nog nooit een halfuur bezig geweest met 1 stal mesten....dan heb je wel een zware dobber als je er 40 hebt staan, zou je die dag 20 uur bezig zijn met mesten :+

gomir

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:06

Ze hebben het over een half uur per week niet per dag ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:14

Dat is voor een stalhouder verwaarloosbare tijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:16

Precies Ibbel :+
En als ze misschien leest staat er dat het er ook vanaf hangt welke box. Degene naast elkaar waar de wanden compleet open gaan duren minder lang ook al zijn die groter als de box waar ik sta, want daar hebben ze en andere machines voor nodig en die kan niet volledig open dus gaat gewoon minder snel. Dan nog het uitzoeken zodat er niet onnodig stro weggegooid wordt en het opstrooien.
Maar degene die met de hand mesten, dus klanten zelf, zijn juist weer veel langer bezig. Ik ben zelfs met elke dag mest eruit halen al langer bezig, juist om geen stro te verspillen.

En toch redden ze hier +/- 30 boxen in max 3,5 uur. De boxen zoals de mijne kosten de meeste tijd.

Daarnaast, de stallen die ik ken waar speciaal iemand ingehuurd werd voor alleen het uitmesten werden er wel gewoon minder uren gegeven en uitbetaald dus als er minder stallen te mesten zijn. Alleen voor de echte stalhulpen maakte het geen verschil, want die gingen gewoon wat anders doen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:26

Jet schreef:
Elco schreef:
Ik heb een vraag aan jullie waarover ik de laatste tijd best vaak over aan het na denken ben..
Ik sta echt op een hele fijne kleinschalige stal, waar alles gedaan wordt. Ook wij hebben dit jaar €40,- verhoging gehad ( 1ste x in 10 jaar ) Ik betaal nu voor 2 paarden €975,-, maar ik wilde mijn eigen paarden zelf uitmesten omdat degene die het normaal doet, ik niet tevreden over was..Ik betaal dus voor 2 stallen €180,- voor het uitmesten..En krijg dus geen korting op mijn stalgeld, hoe gaan jullie hiermee om.? Gewoon braaf betalen omdat ze super staan of toch een keertje aan kaarten.?

Hoe weet je dat twee stallen laten uitmesten € 180,00 kost bij jullie? Als je dat ergens zwart op wit hebt staan, kan je misschien het gesprek met de stalhouder aangaan voor korting omdat je je stallen zelf uitmest.
Aan de andere kant heb je nu dus € 40,00 per paard meer nadat de stalprijs al 10 jaar niet verhoogd was. Van hun niet slim om niet ieder jaar een kleine verhoging te doen, maar ik vind het over zo'n lange tijd nou ook geen wereldbedrag. Als je van jouw mestbedrag uit gaat, zou je dus alsnog minder stalgeld gaan betalen dan je deed. Dat is ook wel apart.

Misschien kan je voorstellen dat je geen verhoging krijgt, maar ook geen verlaging omdat je zelf mest.

Omdat de uitmester per box uit betaald wordt..Die €40,- vind ik ook helemaal geen probleem..Ze staan echt helemaal prima, maar dat stukje van het uitmesten blijft bij mij een beetje knagen en was gewoon benieuwd wat anderen daar van vinden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:27

Maar doe jij 100% zelf de stal of doe je het nog extra? Ik denk dat je blij mag zijn dat je het zelf mag doen ook.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:33

Er zijn genoeg volpension stallen waar je niet uit mag mesten inderdaad, dus het is op een vlak bijna luxe dat het wel mag. :+

Ik heb op die stallen gestaan maar dan in de groepshuisvesting dus ik heb geen idee hoe mijn paard op stal was geweest. Maar op mijn vorige stal stond hij dus wel 's nachts op stal en mestte ik zelf en kwam ik erachter hoe vies en nat hij is. Was dagelijks echt een hele klus om alles weer schoon te krijgen. Kan me dus haast niet voorstellen dat hij droog zou blijven bij 1x per week leegtrekken en dagelijks op strooien bijvoorbeeld. Goed misschien valt het mee hoor, maar het is echt een varken en hij plaste ook gewoon veel door PPID.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:34

Zonnetje81 schreef:
Maar doe jij 100% zelf de stal of doe je het nog extra? Ik denk dat je blij mag zijn dat je het zelf mag doen ook.

100% zelf

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:35

Elco schreef:
Zonnetje81 schreef:

100% zelf

Ik weet dat je op veel stallen er zelf niet aan mag zitten.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:37

Elco schreef:
Zonnetje81 schreef:

100% zelf

Ik weet dat je op veel stallen er zelf niet aan mag zitten.[/quote]

Wij hebben 9 pension paarden waarvan er 4 door de eigenaar zelf uitgemest worden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:42

Wat wil je nu zeggen? Ik zeg dat er op veel stallen het niet mag. Niet dat het op iedere stal niet mag. Ik denk vooral op de grotere stallen dat ze er niet gecharmeerd van zijn. Ivm rotzooi, teveel stro verbruik etc. Net zo als dat je vaak zelf geen hooi mag geven.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:45

Zonnetje81 schreef:
Wat wil je nu zeggen? Ik zeg dat er op veel stallen het niet mag. Niet dat het op iedere stal niet mag. Ik denk vooral op de grotere stallen dat ze er niet gecharmeerd van zijn. Ivm rotzooi, teveel stro verbruik etc. Net zo als dat je vaak zelf geen hooi mag geven.

Volgens mij praten we langs mekaar heen, ik heb het niet over of het wel of niet mag..Maar puur over korting op het stallings geld, hoe jullie daar over denken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:50

Ik sta en kom eigenlijk altijd op grotere stallen en maar op 1 stal mocht je helemaal niet zelf mesten. Dan op een andere mocht je of zelf mesten of zij deden het en mocht je zelf tussendoor niks eruit halen.

Maar bij de meeste kan je kiezen tussen stal laten mesten of zelf mesten en dan mag je bij beide opties alsnog elke dag mest uit de box halen. Alleen niet volledig leeg trekken, dat mag dan zoveel keer per week. Bij de ene 1 keer, bij de ander 2 keer bijvoorbeeld.

Allemaal stallen met tussen de 20 en 80 pensionklanten. En overal korting als je zelf uitmestte, of juist meerprijs als stal het moet doen. Qua stro verbruik waren er gewoon regels, maar vooral ook verstand gebruiken. Stonden overal goed in de bodembedekking, maar mensen die te veel verspilden kregen gewoon een waarschuwing en uitleg wat de gevolgen zouden zijn. Werkte overal bij elke stal goed.

Ik doe het extra, dus er wordt door stal uitgemest machinaal 1 keer per week en dagelijks door ons drollen eruit en netjes rechttrekken /opstrooien. En dat rechttrekken en opstrooien heb ik op iedere stal gedaan en mocht overal.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:56

Elco schreef:
Zonnetje81 schreef:

Volgens mij praten we langs mekaar heen, ik heb het niet over of het wel of niet mag..Maar puur over korting op het stallings geld, hoe jullie daar over denken.

Als een stal zegt wij bieden alleen All-in en geen keuze dan vind ik het logisch dat je geen korting krijgt en een luxe als je het toch zelf mag doen als je dat wil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:15

Zonnetje81 schreef:
Als een stal zegt wij bieden alleen All-in en geen keuze dan vind ik het logisch dat je geen korting krijgt en een luxe als je het toch zelf mag doen als je dat wil.

Dit is ook mijn mening.

Beetje als je krijgt basisbrok erbij, wil je andere dan is dat voor eigen kosten.

Hier ook stal mesten zit erbij, er is geen optie wie zelf mest betaald minder.
Dat je dat dan toch zelf doet moet je zelf weten. (wat al fijn is dat het mag)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:30

Zonnetje81 schreef:

Ik sluit me hier ook bij aan. Een bedrijf kiest gewoon een bepaald pakket wat ze bieden. Sommigen bieden wel opties extra en dan met korting. Zover ik het in de situatie begrijp van Elco is het gewoon een all-in prijs en zou ik dus ook geen korting verwachten. Maar, als het aan je blijft knagen, kan je natuurlijk altijd het gesprek eens aan gaan. Ik snap alleen niet waarom je dat dan niet eerder gedaan hebt en pas nu met stijgende prijzen mee komt. Dat zou ik zelf als ik de staleigenaar was wel enigszins vreemd vinden en wees je bewust van dat het ook verkeerd kan uitpakken en minder fijne sfeer kan opleveren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 12:18

Zelf mesten levert een stalhouder op:
-meer stro verbruik
-meer rotzooi op het erf
-meer kapotte spullen
-meer conflicten en klanten moeten aanspreken

Wat mij betreft zou zelf mogen mesten geld moeten kosten :+

Een bedrijf bied A aan voor prijs B. Als ik bij de sportschool de spinning zaal niet gebruik maar zelf erheen fiets krijg ik ook geen korting :D

Jantje gebruikt geen krachtvoer, Pietje gebruikt minder stro, Klaasje rijd alleen maar buiten en gebruikt de bak nooit... niet te doen denk ik :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:23

ruitje schreef:
-meer stro verbruik
-meer rotzooi op het erf
-meer kapotte spullen

Een bedrijf bied A aan voor prijs B. Als ik bij de sportschool de spinning zaal niet gebruik maar zelf erheen fiets krijg ik ook geen korting :D

Jantje gebruikt geen krachtvoer, Pietje gebruikt minder stro, Klaasje rijd alleen maar buiten en gebruikt de bak nooit... niet te doen denk ik :o

Dat wanneer je voor 1 persoon een uitzondering maakt je die andere X-aantal hun uitzonderingen ook moet geven en de eerste uitzondering daardoor spontaan een uur werk meer per dag wordt krijg je er niet in. :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:42

ruitje schreef:
-meer stro verbruik
-meer rotzooi op het erf
-meer kapotte spullen

Mijn vorige stal moest men stro per kilo betalen, ook zelden zulke kale en smerige stallen gezien als wanneer stro verbruik direct doorberekend werd naar de klant :+

Vond ik wel een fijn systeem verder, scheelt best veel gezeik denk ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 13:02

Ja, maar dan moet je daar als stalhouder tegen kunnen, langs stallen lopen waar paarden op het beton staan.

Word ik heel ongelukkig van :o

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:06

Ja dat is wel zo, al zorgen meeste klanten wel goed voor hun paarden.

Die stalhouder is in ieder geval geen paardenman.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:38

ruitje schreef:
Ja, maar dan moet je daar als stalhouder tegen kunnen, langs stallen lopen waar paarden op het beton staan.

Word ik heel ongelukkig van :o

Als ik kijk naar de stallen waar ik gestaan heb en regelmatig kom klopt jouw redenering niet voor hen. Zij wilden allemaal liever mensen die zelf mesten dan dat zij extra betaald werden voor het mesten. :+ Dat zouden ze niet doen als het voor hen duurder zou zijn

Rotzooi op het erf is er niet meer bij ons, ze blazen iederen dag het erf en mensen vegen gewoon als ze daarna nog mesten. De mensen die zelf mesten hebben een maximum aan plakken stro die ze mogen pakken en dat is zat.
De boxen die machinaal gedaan worden gaat meer schoon stro mee de mesthoop op dan degene die zelf mesten wat met de hand gebeurd, want daar wordt uitgezocht en machinaal bij de meeste boxen niet. De andere dagen gooit stal zelf stro erbij, dat is bijna elke dag en geen enkel paard zou dus op beton kunnen staan.

Misschien zijn wij gewoon allemaal nette klanten :') Er is afgelopen 3 jaar 1 keer de opmerking gemaakt op te letten met hoeveel stro er gepakt werd en weggegooid werd en dat was toen we er net stonden. Daarna nooit meer.
De spullen die hier kapot gaan zijn de mestboys en die worden niet gebruikt voor het uitmesten haha

Kijk, mijn box wordt door stal gemest, alleen ik strooi hem zelf op. Heb ik zo mijn redenen voor, maar daar verwacht ik ook absoluut geen korting voor ook al doen ze bij mijn box dus minder als bij anderen.

Bij volledig eigen ruwvoer geven zou ik wel snappen dat er een verschil zit qua prijs. Krachtvoer niet geven is weer meer een keuze en ook niet echt de hoogste kosten, maar wel meer werk. Degene met eigen krachtvoer hebben bakjes en dat kost meer tijd als gewoon schep erin gooien.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:41

En hoeveel stro gebruikt iemand.. als ze meteen zelf mesten en er 4 plakken per keer meer in gooien bijwijze van.

En de een gooit alleen mest weg tot de andere een halve kruiwagen met geel stro..

Als het normaal machinaal word gedaan is er ook weer een "haken en ogen" verhaal.

Laat staan rotzooi , niet iedereen veegt het weer aan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:42

Bij Elco is er een prijs voor laten mesten.
Ik snap dat het blijft knagen, misschien toch maar vragen hoe dat zit met de prijs icm met zelf mesten. Als je boven het gemiddelde stroverbruik zit zou ik het zo laten.
Ik mest ook wel eens mijn eigen stallen. Echt niet zelf mogen mesten zou ik niet willen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:47

Dat iemand per stal betaald wordt voor uitmesten, wil niet zeggen dat de klant apart betaald voor uitmesten. Elco heeft het over korting, daaruit blijkt imo dat het mesten bij de prijs inzit?