Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:23

Nielojram schreef:
Popstra schreef:
Wow wat een uitspraak, punten niet waard. Gelukkig denk een jury daar anders over!
Heerlijk hoor, paard douchen na het werk en dan in de molen buiten rustig laten stappen. Helemaal als je er nog 4 of meer moet rijden

Wellicht wat minder paarden rijden?

Ga er juist meer rijden. Lang leve de molen }:)

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:53

Laten we elkaar verder ergens anders afmaken in een ander topic over de stapmolen en dit forum weer gewoon on topic houden en het hebben over de (eventuele) tariefverhogingen +:)+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:16

Popstra schreef:
Nielojram schreef:
Wellicht wat minder paarden rijden?

Ga er juist meer rijden. Lang leve de molen }:)

Een stapmolen is iets voor luie mensen }:)

Hoorde dat ergens de pensionhoudster een stapmolen op slot had gedaan omdat mensen naar stal kwamen, hun paard in de stapmolen zetten, zelf in de kantine gingen zitten en daarna het paard weer op stal zetten. Verder er niks mee deden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:19

imaudy schreef:

Een paard toch ook? Het paard doet al het werk en de ruiter zit er maar een beetje op ... O:)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:26

Lieser schreef:
imaudy schreef:

Een paard toch ook? Het paard doet al het werk en de ruiter zit er maar een beetje op ... O:)

Ja je hebt gelijk :D
Allemaal een fiets nemen, is het probleem van dit topic ook weg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:43

Zonnetje81 schreef:
Een stapmolen kan handig zijn met droog stappen. Maar verder een onding en ik heb geen een paard gehad die het leuk vond.

Ik moet zeggen: hier vonden de meeste het wel fijn, ondanks dat ze de hele dag vrije beweging hebben. Maar het feit dat ik vroeger na hun rondjes stapmolen daar hun krachtvoer gaf, zal er ook wel mee te maken hebben. Maar zelfs nu nog hoef ik maar de poort van de molen open te zetten en ze gaan er vrijwillig in. Maar is hier echt maar stapmolen, dus niet draven of zo, eerder wat uitbuiken na een dagje wei, voor ze op de paddock gaan.

Zo had ik eens de dierenarts op bezoek om mijn merrie zaliger te onderzoeken. Ze liep nog in de paddock, en ik vreesde dat ze zich moeilijk ging laten vangen bij het zien van de dierenartse. Open ik de deur van de stapmolen, komt ze er op een drafje in gehold. Dierenartse zei stomverbaasd: "Gekke paarden heb jij :P "

Zonnetje81

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:48

Haha de mijne deden juist de moeite om er weer mee uit te lopen.

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:43

Kan het weer gaan, waarover dit topic moet gaan?
Maak een discussie plek aan over een stapmolen ofzo..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:49

Om het weer terug te brengen.. ik hoorde van een oud stalgenoot dat ze bij haar binnenkort met 50 euro omhoog gaan. Flinke stijging in één keer. :oo

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:51

Hier komt er begin volgend jaar ook 40 euro bij. Best pittig op 150 euro.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:58

Maar zal het dan niet zo wezen er gewoon heel lang veels te weinig aan stalgeld gevraagd is!?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:01

Hoe zit dat met paarden onder de drie jaar op een gewone pensionstal? Is daar nog iets te doen met het lagere btw tarief voor opfok?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:01

Hij staat op een boerderij gestald, zonder verder enige luxe.
Maar de loonwerker was echt veel duurder geworden hoorde ik, vandaar dat de prijs van alles zowat omhoog ging.

Ik kan me niet voorstellen dat ze er verlies op gedraaid hebben in het verleden. En mijn stalhouder kennende kan hij ook echt niet anders nu.
Het zijn liefhebbers die zelf wat paarden hebben, en er 3 stalletjes bij verhuren.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:54

Ik heb een vraag aan jullie waarover ik de laatste tijd best vaak over aan het na denken ben..
Ik sta echt op een hele fijne kleinschalige stal, waar alles gedaan wordt. Ook wij hebben dit jaar €40,- verhoging gehad ( 1ste x in 10 jaar ) Ik betaal nu voor 2 paarden €975,-, maar ik wilde mijn eigen paarden zelf uitmesten omdat degene die het normaal doet, ik niet tevreden over was..Ik betaal dus voor 2 stallen €180,- voor het uitmesten..En krijg dus geen korting op mijn stalgeld, hoe gaan jullie hiermee om.? Gewoon braaf betalen omdat ze super staan of toch een keertje aan kaarten.?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:59

VixillHedinn schreef:
Kan het weer gaan, waarover dit topic moet gaan?
Maak een discussie plek aan over een stapmolen ofzo..

Gaat er toch over wat men belangrijk /noodzakelijk vindt aan faciliteiten? Nou dit is er zo eentje, dus hier op zijn plek lijkt me.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:03

Elco schreef:
Ik heb een vraag aan jullie waarover ik de laatste tijd best vaak over aan het na denken ben..
Ik sta echt op een hele fijne kleinschalige stal, waar alles gedaan wordt. Ook wij hebben dit jaar €40,- verhoging gehad ( 1ste x in 10 jaar ) Ik betaal nu voor 2 paarden €975,-, maar ik wilde mijn eigen paarden zelf uitmesten omdat degene die het normaal doet, ik niet tevreden over was..Ik betaal dus voor 2 stallen €180,- voor het uitmesten..En krijg dus geen korting op mijn stalgeld, hoe gaan jullie hiermee om.? Gewoon braaf betalen omdat ze super staan of toch een keertje aan kaarten.?

Als het een stal is die volpension enkel aanbiedt, dan zou ik aankaarten waarom je niet tevreden bent en daarover in gesprek gaan.

Ik kan me nml voorstellen dat niet iedere stalhouder er happig op is dat mensen zelf gaan uitmesten, ivm stro verspillen enzo.

Zeg niet dat jij dat zult doen, natuurlijk, maar dat weet een staleigenaar niet

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:11

Sherivey schreef:
Elco schreef:

Als het een stal is die volpension enkel aanbiedt, dan zou ik aankaarten waarom je niet tevreden bent en daarover in gesprek gaan.

Ik kan me nml voorstellen dat niet iedere stalhouder er happig op is dat mensen zelf gaan uitmesten, ivm stro verspillen enzo.

Zeg niet dat jij dat zult doen, natuurlijk, maar dat weet een staleigenaar niet

Zelf uitmesten vindt ze totaal geen probleem, ik doe het al jaren en we staan op gehakseld stro..En ben zuinig in gebruik, de reden van het uitmesten dat weet ze.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:57

Elco schreef:

Hoe weet je dat twee stallen laten uitmesten € 180,00 kost bij jullie? Als je dat ergens zwart op wit hebt staan, kan je misschien het gesprek met de stalhouder aangaan voor korting omdat je je stallen zelf uitmest.
Aan de andere kant heb je nu dus € 40,00 per paard meer nadat de stalprijs al 10 jaar niet verhoogd was. Van hun niet slim om niet ieder jaar een kleine verhoging te doen, maar ik vind het over zo'n lange tijd nou ook geen wereldbedrag. Als je van jouw mestbedrag uit gaat, zou je dus alsnog minder stalgeld gaan betalen dan je deed. Dat is ook wel apart.

Misschien kan je voorstellen dat je geen verhoging krijgt, maar ook geen verlaging omdat je zelf mest.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:49

Tja ze zullen een verdienmodel hebben waar uitmesten een onderdeel van is. Als ze iedereen die zelf mest korting moeten geven hebben ze zelf minder werk en moeten elders erbij gaan werken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:54

GJ9 schreef:
Tja ze zullen een verdienmodel hebben waar uitmesten een onderdeel van is. Als ze iedereen die zelf mest korting moeten geven hebben ze zelf minder werk en moeten elders erbij gaan werken?

Maar elco betaald dus al 10 jaar volle pot terwijl ze zelf uit mest. Waarom is dat dan niet al eerder besproken?

Die 40 euro is gebaseerd op de huidige gang van zaken. Zelf uitmesten van Elco dus er bij gezien ze dat al zo lang doet?
Dan is het logisch dat er geen korting is want de reden voor stijging veranderd niet door te laten uit mesten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 03:45

Ik vind het wel apart dat er geen korting is met zelf mesten, ja. Op de stallen waar ik gestaan heb of gekeken heb waar zelf mesten toegestaan was gaf dat altijd korting. Gemiddeld zo'n 30 euro per maand. Het scheelt hen toch tijd.
Verspillen ben je alsnog bij als stalhouder, daar spreek je mensen op aan. Als ik kijk naar hoe ik uitmest ben ik juist zuiniger dan stal zelf die machinaal mest.

Maar hoe lang mest je al zelf? En heb je het daar nooit eerder over gehad?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:07

Op onze stal wordt er ook geen korting gegeven bij zelf uitmesten. Er wordt vanuit stal voornamelijk opgestrooid (en 1 dag in de week leeggetrokken). Dus veel eigenaren halen zelf elke dag de mest en de natte plekken weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:15

Bij ons mag je ook gewoon elke dag de mest eruit halen. Zowel als je zelf mest als wanneer stal mest. Alleen het scheelt hen toch al snel half uur of meer per week als je helemaal zelf mest, ligt een beetje aan in welke box je staat en welk materiaal ze kunnen gebruiken, dus iets meer als 2 uur per maand. Korting daarvoor vind ik gewoon netjes, het opstrooien tussendoor doen ze voor alle paarden. Of in ieder geval nieuwe plakken erbij.
Als we het dan toch telkens over doorberekenen hebben zou het juist logisch zijn om korting te geven met zelf mesten. Minder uren, minder slijtage aan machines. Stro is een aparte kostenpost die ze allemaal hebben dus dat in dit geval je niet het volledige 'mest' bedrag als korting zou krijgen is ook logisch.

Op andere stallen was andere bodembedekking als stro wel een toeslag per maand. Omdat dat extra inkoop was, maar ook de mestafvoer niet samen kan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:30

Maar stel ze besparen een half uur per week, maar ze hebben iemand in dienst voor het mesten, dan gaan de uren van diegene niet terug van bijvoorbeeld 40 naar 39,5. Dus heeft de stal geen kostenbesparing.

Als het niet als losse dienst wordt afgenomen, zou ik geen korting verwachten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:36

Nou wilde dat net zeggen ja, personeel kun je niet een half uur minder gaan betalen omdat Pietje liever zelf uit mest.