Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shir89

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:27

Kia - Sorento. Helaas is ie alles behalve zuinig :(

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:58

AAAAAAHHHH, sorry m'n frustatie even kwijt.

Ik had het helemaal in gedachten, ik wilde een Toyota rav4, maar die mag maar 75 kogeldruk hebben.
Nu is de trailer die ik gebruik een tweepaards van 100kg. dus dat kan weer niet.
En dan hebben we er maar 1 paard er in staan.
dus weer verder zoeken..... :(

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:04

Of een andere trailer

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:37

Paul11 schreef:
Met trailer van 600 kg en twee paarden van 550 zou het met rijbewijs B+E moeten mogen
Met alleen B dus niet

Maar het is toch zo dat je met max. beladen gewicht moet rekenen? Niet met daadwerkelijk gewicht.. Zou dus officieel ook niet met lege trailer mogen rijden..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:13

marije1987 schreef:
Paul11 schreef:
Met trailer van 600 kg en twee paarden van 550 zou het met rijbewijs B+E moeten mogen
Met alleen B dus niet

Maar het is toch zo dat je met max. beladen gewicht moet rekenen? Niet met daadwerkelijk gewicht.. Zou dus officieel ook niet met lege trailer mogen rijden..

*diepe zucht* Lees a.u.b. de sticky hierover nog eens door. Met E-rijbewijs gaat het om echte gewichten, met B-rijbewijs met maximale gewichten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:24

Ik heb een Volvo 940 2.3 (20 jaar oud maar rijdt als de brandweer :-)), 1,5-paards trailer en een BE rijbewijs (laatste niet alleen om niet meer na hoeven denken waarmee ik wel en niet weg mag rijden, maar ook om mezelf met trailer overal uit te redden).

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:38

heb nu een andere auto en is de bedoeling dat die de anderhalfpaards gaat trekken. Het is een ouwe volvo 850 geworden. :)

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:58

Morris schreef:
Of een andere trailer

ja dol graag, maar zolang ik de trailer van de eigenaar van het paard kan gebruiken hoor je mij niet klagen.
Verder staat een eigen trailer zeker wel op mijn verlanglijstje, maar ja, ook hier zal dan eerst de lotto moeten vallen. Dus tegen die tijd spaar ik maar elke maand wat centjes....gaat alleen iets langzamer.

wyomi1302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:37

Tja ligt aan veel factoren...ik heb zelf een Kia Sportage ervoor staan..trekt een 2 paards met 1 paard erin en dat gaat goed *D

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:46

Weet niet hoeveel je maximaal uit wilt geven. Ik heb nu een Chevrolet Captiva uit 2006, 2 liter diesel. Die mag maximaal 2.000 kg trekken.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:51

Op mijn stage gebruiken we eigenlijk altijd de Hummer. Als die even niet beschikbaar is hebben we de Kia

meabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:41

volvo XC90
maar we hebben een vrachtwagentje, dus gaan bijna nooit met de trailer ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:38

stefanvi schreef:
Pebblesther schreef:
Als ik met mijn ouders auto op pad ga rij ik in een Diesel VW passat TDI stationcar met maximum te trekken aanhanger van 1600 kg.
Als ik met de auto van mijn vriend ga rij ik in een Renault Laguna benzine die maximaal 1400 kg mag trekken.

Nu is het maximale laadvermogen van de trailer 2000 kg (2-paards trailer) maar als je de trailer met 1 paard achter de auto hangt kom je op ongeveer 1200 kg denk ik.

Dan is dat toch wel toegestaan?

Qua trekgewicht wel, indien BE, maar qua kogeldruk niet. Beide auto´s mogen vast geen 100 kg kogeldruk hebben en dan ben je dus alsnog in overtreding.
Het is niet voor niets dat je voor een 2-paards vrijwel altijd een dikke (terrein)auto ziet staan.

Oke. Bij het kopen van de VW passat hebben mijn ouders bij de dealer geïnformeerd of de auto een 2-paards trailer zou mogen trekken. Hij heeft weer contact opgenomen met iemand die trailers verkoopt en volgens hem mocht de VW passat wel een 2-paards trailer trekken.

Hoe kun je eigenlijk de kogeldruk opmeten? Ik weet dat je voor een caravan zo'n soort stok hebt die je onder de aankoppeling van de caravan kunt doen en dan kun je kijken hoe zwaar hij is. Als je een trailer met paard er in hebt kun je dat niet doen want die kan je niet loskoppelen van de auto als het paard er in staat.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:50

Pebblesther schreef:
Hoe kun je eigenlijk de kogeldruk opmeten? Ik weet dat je voor een caravan zo'n soort stok hebt die je onder de aankoppeling van de caravan kunt doen en dan kun je kijken hoe zwaar hij is. Als je een trailer met paard er in hebt kun je dat niet doen want die kan je niet loskoppelen van de auto als het paard er in staat.

Want hij kan achterover kantelen... of juist voorover! Afhankelijk van hoe het paard staat.

D.w.z.: de kogeldruk is variabel bij een paardentrailer. Heel moeilijk vast te leggen.

Bij een gewone aanhanger is de kogeldruk redelijk (dubbelasser) tot sterk (enkelasser) afhankelijk van de plaatsing van de lading.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:24

Oké dan blijft het dus altijd koffiedik kijken wat de kogeldruk is met een trailer er achter.

Toen ik met mijn E-rijbewijs bezig was zei mijn rijleraar ook al tegen mij dat je bij een aanhanger met lading de lading makkelijk kunt verdelen en als je te veel kogeldruk hebt doe je wat lading naar achteren. Maar bij een paard in de trailer valt er niks te verdelen, hij past er maar op 1 manier in :P

Misschien moet ik er toch maar eens over na gaan denken om onze 2-paardstrailer om te ruilen voor een 1.5 paards trailer aangezien we toch altijd maar 1 paard vervoeren en dan heb ik ook wat meer zekerheid dat de kogeldruk goed is als ik de trailer achter de Laguna hang.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:34

Mij is ook al opgevallen dat ze rustig bij een trailer dealer zeggen dat een bepaalde auto iets mag trekken, terwijl op papier dat juist niet mag.

Een dealer hier in onze regio zei tegen mijn ouders dat een Opel Minerva 1.6 benzine makkelijk een 1 paardstrailer zou moeten kunnen trekken.
Op papier mag die auto maar 1200 kg trekken. Daarnaast kan ik dus nergens de max kogeldruk vinden. Mijn moeder zegt dan dat ze de zwaarste trekhaak erop hebben zitten.

Ik ben van mening dat het absoluut niet kan.
Ik heb 2 grote KWPN-ers. Waarvan er 1 al 1.73 is. Die past vaak gewoon al niet in een 1 paards, zou 1 1/2 moeten zijn.

Ik ben van mening dat die opel het niet mag trekken.
Maar inmiddels heeft mijn moeder wel kosten gemaakt met de trekhaak enzo.
Er is nog geen 1 keer een trailer mee getrokken omdat ik dit weiger....

Ik heb al het 1 en ander op probere te zoeken maar zie nergens de kogeldruk van de minerva.

Wat vinden jullie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:39

Een Minerva? Bedoel je misschien deze?
Afbeelding

Of misschien deze?
Afbeelding
O:)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 01:40

Meriva gok ik zo :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:18

Toch jammer, die onderste Minerva vind ik wel wat hebben 8-)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:19

Sorry typfoutje........Meriva

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:19

Meriva, mag maximaal 50 kg hebben, en dat bij 1200 kg totaalgewicht.
(http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 4&cache=no)

Zou hier dus zeker geen paardentrailer achter hangen. De auto is daar gewoon niet geschikt voor.

De motor heeft hier overigens ook nauwelijks genoeg vermogen voor.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:00

Hoi!
Ik val hier ook even binnen hoor want ik zie door de bomen het bos niet meer zegmaar :P.

Ik mag een auto uitzoeken rond de 5000 euries. En nu zou ik graag eentje willen die een (wat oudere) anderhalf paards trailer mag trekken. Ik heb nog geen E rijbewijs maar ben wel bereid deze te halen. Daarnaast moet ie een beetje zuinig rijden en de wegenbelasting niet te hoog zijn. Ik heb dus ook geen flauw idee of deze eisen voor dit bedrag wel mogelijk zijn. En zo niet, dan ga ik maar op zoek naar een gewoon wat kleiner autootje maar ik dacht ik heb nu de kans dus waarom niet eentje die gelijk een trailertje mag trekken :=.

Ik heb zelf gekeken al naar de Renault Scenic en Ford mondeo ofzo.. Maar over Renault hoor ik niet al te beste verhalen ;).

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:28

Wel afgezien van niet zulke beste verhalen, ik heb een renault grand tour 1.5 DCi 74 kW, max kogeldruk 75 en geremd 1300 kg, daar heb ik een 1.5 paardstrailer achter hangen leeggewicht 620, max gewicht 1700 kg kogeldruk 75.
Mag met B dus niet ( gewicht op papier van trailer hoger dan trekgewicht auto, 1700 om 1300 ), maar met B+E ( heb ik ) mag dat wel, met een paardje van 600 kg.
Het loopt prima, voldoende trekkracht etc.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:17

Olga88 schreef:
Hoi!
Ik val hier ook even binnen hoor want ik zie door de bomen het bos niet meer zegmaar :P.

Ik mag een auto uitzoeken rond de 5000 euries. En nu zou ik graag eentje willen die een (wat oudere) anderhalf paards trailer mag trekken. Ik heb nog geen E rijbewijs maar ben wel bereid deze te halen. Daarnaast moet ie een beetje zuinig rijden en de wegenbelasting niet te hoog zijn. Ik heb dus ook geen flauw idee of deze eisen voor dit bedrag wel mogelijk zijn. En zo niet, dan ga ik maar op zoek naar een gewoon wat kleiner autootje maar ik dacht ik heb nu de kans dus waarom niet eentje die gelijk een trailertje mag trekken :=.

Ik heb zelf gekeken al naar de Renault Scenic en Ford mondeo ofzo.. Maar over Renault hoor ik niet al te beste verhalen ;).

Zit wel een beetje verschil tussen een Senic en een Mondeo, en welke motor, type brandstof etc ;)
Renault is een super fijne trekwagen, maar dan natuurlijk wel trekken met de type's die dit mogen, er is nl. wel een verschilletje (DUH) tussen een Clio en een Espace.....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:53

Olga, wat jij zoekt dat bestaat niet. :)
Iedereen wil zo zuinig mogelijk en zo min mogelijk wegenbelasting, maar als ze een trailer mogen trekken zijn ze zowiezo duur. Alleen de ene is nog duurder dan de ander. :+
Qua aanschaf heb je voor dat geld keus zat.