Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marije1987 schreef:Paul11 schreef:Met trailer van 600 kg en twee paarden van 550 zou het met rijbewijs B+E moeten mogen
Met alleen B dus niet
Maar het is toch zo dat je met max. beladen gewicht moet rekenen? Niet met daadwerkelijk gewicht.. Zou dus officieel ook niet met lege trailer mogen rijden..
Morris schreef:Of een andere trailer
stefanvi schreef:Pebblesther schreef:Als ik met mijn ouders auto op pad ga rij ik in een Diesel VW passat TDI stationcar met maximum te trekken aanhanger van 1600 kg.
Als ik met de auto van mijn vriend ga rij ik in een Renault Laguna benzine die maximaal 1400 kg mag trekken.
Nu is het maximale laadvermogen van de trailer 2000 kg (2-paards trailer) maar als je de trailer met 1 paard achter de auto hangt kom je op ongeveer 1200 kg denk ik.
Dan is dat toch wel toegestaan?
Qua trekgewicht wel, indien BE, maar qua kogeldruk niet. Beide auto´s mogen vast geen 100 kg kogeldruk hebben en dan ben je dus alsnog in overtreding.
Het is niet voor niets dat je voor een 2-paards vrijwel altijd een dikke (terrein)auto ziet staan.
Pebblesther schreef:Hoe kun je eigenlijk de kogeldruk opmeten? Ik weet dat je voor een caravan zo'n soort stok hebt die je onder de aankoppeling van de caravan kunt doen en dan kun je kijken hoe zwaar hij is. Als je een trailer met paard er in hebt kun je dat niet doen want die kan je niet loskoppelen van de auto als het paard er in staat.
Olga88 schreef:Hoi!
Ik val hier ook even binnen hoor want ik zie door de bomen het bos niet meer zegmaar.
Ik mag een auto uitzoeken rond de 5000 euries. En nu zou ik graag eentje willen die een (wat oudere) anderhalf paards trailer mag trekken. Ik heb nog geen E rijbewijs maar ben wel bereid deze te halen. Daarnaast moet ie een beetje zuinig rijden en de wegenbelasting niet te hoog zijn. Ik heb dus ook geen flauw idee of deze eisen voor dit bedrag wel mogelijk zijn. En zo niet, dan ga ik maar op zoek naar een gewoon wat kleiner autootje maar ik dacht ik heb nu de kans dus waarom niet eentje die gelijk een trailertje mag trekken.
Ik heb zelf gekeken al naar de Renault Scenic en Ford mondeo ofzo.. Maar over Renault hoor ik niet al te beste verhalen.