Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:32

Zonnetje81 schreef:
Buxy schreef:
Van 9 naar 21 vanaf januari

Over vlas betaalden we toch al 21%?

Vlas/stro inkoop is nu nog 9%
Als er voor je uitgemest wordt, wordt het een dienst en moeten ze 21% rekenen.

Loonwerkdiensten zoals het persen en/of wikkelen van balen is paar jaar geleden al van 9 naar 21 procent gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:01

DuoPenotti schreef:
Stapmolen is een geestdodend alternatief voor te weinig ruimte.
Imo geen luxe dus. Integendeel.

_/-\o_

Stapmolen zou een leuke optie kunnen zijn om je paard gecontroleerd te laten bewegen na een blessure.

Als je te lui bent om je paard in- en uit te stappen, dan ben je de punten niet waard.
Je doet het samen, of niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:24

Nielojram schreef:
DuoPenotti schreef:

_/-\o_

Stapmolen zou een leuke optie kunnen zijn om je paard gecontroleerd te laten bewegen na een blessure.

Als je te lui bent om je paard in- en uit te stappen, dan ben je de punten niet waard.

Dat mag toch iedereen zelf weten. Wat een oordelen.

Maaike_Ma

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:28

wat ik ook een erg nadeel aan een stapmolen vindt is het omdraaien na de andere kant.
Ik zie paarden die heel scherp draaien dat lijkt me ook helemaal niet goed

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:59

Een stapmolen zou me eigenlijk best fijn lijken om mijn oudere dame in de winter te voorzien van wat meer beweging naast gewoon de beweging die ze al krijgt normaal. In de zomer bewegen ze met grazen veeel meer hapje stapje, in de paddock staan ze veel meer of bij het hooi te eten of te slapen. Ze keutelen wel wat heen en weer, maar zoveel als op de wei, nooit.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:32

Wat een oordelen over een stapmolen en wel of niet in en uit stappen.
Dat bepaald iedereen toch zelf?
Hier just fan ervan, ideaal voor haar spieren, zeker in de winter. Even onbelast zonder ruiter uitstappen terwijl ik de spullen opruim..

Qua kosten, 10 jaar terug alles in eigen beheer gehad, koste me niet veel. Maar in tijd wel. Elk weekend druk, of mest weg rijden, of hooi halen. Wei maken, mesten, 2x daags, door weer en wind erheen. ( stonden niet bij mij zelf aan huis)

Ik betaal heel graag nu dat alles gedaan wordt, dat er een binnenbak is die altijd begaanbaar is en fijne plek met warm water!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:02

Juist goed om de paarden op te warmen voor het instappen zelfs. Maar dat weet men ook niet. Het is vaak onwetendheid, dat harde geroep. Maakt niet uit. Maar laat een ander er lekker wel gebruik van maken :j zonder diegenen af te kraken.
Dat jij het niet gebruikt. Prima. Jou paars vindt t niks. Kan ook.
Een ander ziet wel het nut. Ook helemaal prima.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:35

Ik denk dat een stapmolen vooral gebruikt moet worden als extra, en niet als vervanging.
Dus 10 minuten extra in of uitstappen, prima.
S avonds half uurtje af en toe als ze al de hele dag buiten hebben gelopen,ook prima.

Maar niet buiten komen maar wel een uur in de molen, niet oke. Tenzij het revalidatie betreft waarbij wandelen aan de hand geen optie is. Of alles bevroren is behalve de molen. Maar dan heb je het over enkele dagen op jaarbasis, en niet structureel.

Ik denk dat dat het beeld is wat mensen beetje hebben.
Zeker de stallen die aanbieden, of uurtje paddock, of uurtje molen, beide is natuurlijk niet meer van deze tijd en zou echt niet moeten kunnen/mogen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:20

Precies dat Sky_As. Voor zulke dingen gebruik ik hem ook wel eens, hoewel in en uitstappen doe ik gewoon aan de hand. Want ja, het is heel goed om een stuk stappen te doen zonder ruiter, maar ik doe zelf ook aan warming up en cooling down dus die doen we samen en vind ik de molen geen fijne vervanging voor.

Roepen dat iemand die tegen is meteen ontwetend is is ook afkraken. Mensen kunnen ook tegen iets zijn terwijl ze wel verstand ervan hebben.
Net als dat er mensen zijn die het als extra doen zijn er ook mensen die het als vervanging doen. Of geen zin hebben om naast het rijden nog met paard bezig te zijn, dus uitstappen is te veel moeite. De groep paardrijdliefhebbers ipv paardenliefhebbers. En een groep die er tegen is vanwege onwetendheid maar ook een groep die tegen is juist omdat ze zich verdiept hebben.

Ik vind dat je in deze tijd best je tegen het gebruik als vervanging van vrije beweging mag reageren. Dat is gewoon ouderwets en het is geen vervanging. Net als dat poetsen, rijden of longeren geen vervanging is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:41

Nielojram schreef:
DuoPenotti schreef:

_/-\o_

Wow wat een uitspraak, punten niet waard. Gelukkig denk een jury daar anders over!
Heerlijk hoor, paard douchen na het werk en dan in de molen buiten rustig laten stappen. Helemaal als je er nog 4 of meer moet rijden

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:20

Ik vind een stapmolen vooral handig voor wanneer er meerdere paarden te rijden en je zo de paarden extra kunt laten in- en uitstappen.

Al je als recreant, met een eigen paard, al niet eens de tijd wilt nemen om die fatsoenlijk in en uit te stappen en 'm daarom maar in de molen zet, dan ga ik met met Nieljorams reactie. :o

Als wat extra beweging, naast paddock/rijden/longeren bvb kan het wel weer een prima optie zijn.
Fijner dan bvb op winteravond, wanneer het buiten donker is, in een rijbak te stappen waar het druk is met ruiters.

Ik zou een stapmolen voor mezelf dan ook als (overbodige) luxe zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:23

Natuurlijk weet men dat wel dat hij daarvoor te gebruiken is.
Kun je het nog een onding vinden.
Als je hem gebruikt voor extra instappen kan.
Doe dat liever zelf want ook dan kun je al fijn schakelen in stap.

Maar als men gaat benoemen dat de overdekte stapmolen een basis is. Geen extra aanvulling. Waarop mijn reactie was gebaseerd.
Ja dan maak ik deze opmerking.
En sta daar dan volledig achter
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-09-24 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:23

Cioccolato schreef:
Achterom schreef:
Ik lees hier ook veel met verbazing eigenlijk.... overdekte bakken nodig vanwege vroege veulens? Misschien moet je dan een maandje later dekken? Wat is dat toch, dat idee dat alles maakbaar is?

:')
Veel is inderdaad maakbaar ja. Een paard houden is in z'n geheel al maakbaar

Tja, jij maakt je punt dat een overdekte bak nodig zou zijn vanwege een vroeg veulen.
Het grappige is dat de meeste paarden niet zelf bepalen wanneer ze gedekt worden, dat bepaalt de eigenaar, die ook weet hoe lang een paard gemiddeld draagt.
Dus ja, de eigenaar bepaalt dan dat er een vroeg veulen komt, beetje onzinnig in mijn ogen, dek een maand later en het veulentje kan meteen met moeders naar buiten.

Ik weet dat een aantal eigenaren bewust zo vroeg dekt omdat het veulen dan in het voordeel is bij de keuringen ten opzichte van latere veulens, maar dat is toch de wereld op z'n kop?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:39

Achterom schreef:
Tja, jij maakt je punt dat een overdekte bak nodig zou zijn vanwege een vroeg veulen.
Het grappige is dat de meeste paarden niet zelf bepalen wanneer ze gedekt worden, dat bepaalt de eigenaar, die ook weet hoe lang een paard gemiddeld draagt.
Dus ja, de eigenaar bepaalt dan dat er een vroeg veulen komt, beetje onzinnig in mijn ogen, dek een maand later en het veulentje kan meteen met moeders naar buiten.

Ik weet dat een aantal eigenaren bewust zo vroeg dekt omdat het veulen dan in het voordeel is bij de keuringen ten opzichte van latere veulens, maar dat is toch de wereld op z'n kop?

Als je dat doet heb je gewoon iets overdekts nodig waar ze voldoende in kunnen bewegen. Heel simpel :)
Niks mis met een vroeg veulen. Niks mis met een laat veulen, al is dat in meerdere opzichten lastiger voor sommige mensen.
Dat iemand kiest voor een bepaalde termijn is ieders eigen keuze, maar zorg wel dat je de juiste spullen kan bieden voor de keuze.
Als je dat niet hebt, moet je er vooral niet voor kiezen om vroeg te dekken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:24

Met de weers omstandigheden van tegenwoordig is het wel handig ja een overdekte ruimte te hebben waar moeders met veulens hun benen kunnen strekken als weides niet begaanbaar zijn.
sommige mensen doen dat nu eenmaal op een proffesionele manier en daar is niks verkeerd aan. Die willen gewoon goed zijn voor hun kostbare dieren

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:45

Het hele jaar door als we zulke jaren hebben _O-

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:35

Een veulen met merrie kan toch ook in een wat nattere wei staan of ben ik gek? En als je alleen maar drek hebt bij je stal is de vraag of fokken daar wel zo praktisch is…?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:00

Zonnetje81 schreef:
Een veulen met merrie kan toch ook in een wat nattere wei staan of ben ik gek? En als je alleen maar drek hebt bij je stal is de vraag of fokken daar wel zo praktisch is…?

Naaaah, de eerste 3 weken gingen de kleintjes hier al gauw naar binnen. Ze liggen zoveel dan nog en als de grond koud en nat is en/of het regent. Dat is vragen om problemen.

Hier dus echt niet eerder dan eind april veulentjes. En dat was dit jaar eigenlijk ook nog te vroeg :/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:16

Ja, er zijn mensen die al zo vroeg dekken dat ze een of een begin maart of eind maart/begin april veulen krijgen, terwijl ze niet die faciliteiten hebben. Dat vind ik idd gewoon egoïstisch, want je kan makkelijk iets later gaan dekken.
Maar een overdekte ruimte kan zelfs later in het jaar nog wel nuttig zijn voor die hele kleintjes. Hier moest zelfs 1 die in mei geboren werd eerst nog in de overdekte bak. Niet dat de wride zo slecht was, maar het weer wel. Continu zeikregen en gewoon fris nog. Dat je dat de 1e paar dagen niet wil kan ik ook later in het jaar inkomen.

Dit was ook gewoon een bizar voorjaar qua water. Wij zijn nog nooit zo laat het land op gegaan. En de merries met veulens mogen altijd al eerder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 13:58

Misschien gaan we straks allemaal wel een overdekte faciliteit nodig hebben om onze veulens los te zetten met die wolven in de buurt....
Onze merrie staat nu drachtig in Putten. Nu nog aan de kant waar geen wolven te zien zijn nog maar toch slaap ik er nu al niet van. Ze staat bij een dierenarts die de hele merriebegeleiding doet, dus verplaatsen is geen optie. Ook krijgt ze veel stress van het weer moeten wennen aan een nieuwe groep wat ook niet bevorderlijk is voor de dracht.
En vind maar eens een plek straks waar merrie's met veulens kunnen staan waar geen wolven in de buurt zijn. Die worden straks ook schaars.

Onze merrie krijgt ook een vroeg veulen. Ze is vorig jaar het veulen met 3 maanden verloren en toen was er geen tijd meer om een 2e keer te dekken. Nu was ze zo mooi hengstig dat het zonde was om de gelegenheid voorbij te laten gaan. Het juiste moment wanneer te insemineren is van zoveel dingen afhankelijk, dat het niet altijd een expliciete keuze is.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:14

Babootje. wij hebben een merrie stal met geboortebegeleiding. onze paarden staan gewoon 24/7 buiten vanaf mei.
Ook heb ik vroege veulens. deze staan ook gewoon buiten wanneer het fris is welliswaar met een dekentje.

hier in de buurt zijn nog niet discreet wolven gespot

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:54

Zonnetje81 schreef:

Nou, laten we eerlijk zijn dat het dit jaar dramatisch was. Wij staan op bosgrond, normaal altijd droog, zelfs in de winter.
Dit jaar hebben we zowel koeien als paarden terug naar binnen moeten halen vanwege de regen en dat alles Blank stond.

Dus kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij het echt wel fijn is.
Overigens bepaal je natuurlijk zelf welke basis eisen je voor je hobby stelt.
Voor mij is dat ook een binnenbak.
Ik ben echt een hobbyist, en met stortregen rijden vind ik weinig aan. Dus als ik veel geld aan mijn hobby uit geef, mag ik natuurlijk ook zelf bepalen welke eisen ik daar aan stel.
Mits de basis voorwaarden voor het paard natuurlijk in mijn ogen in Orde zijn. Dus altijd water, ruim voldoende hooi, veel buiten en vriendjes.
De rest van de eisen zijn voor mijzelf, zodat ik ook plezier beleef aan mijn hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:33

Popstra schreef:
Wow wat een uitspraak, punten niet waard. Gelukkig denk een jury daar anders over!
Heerlijk hoor, paard douchen na het werk en dan in de molen buiten rustig laten stappen. Helemaal als je er nog 4 of meer moet rijden

Wellicht wat minder paarden rijden?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:35

Je bent hier alleen om te provoceren denk ik.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:12

Nielojram schreef:
DuoPenotti schreef:

_/-\o_

Dat is wel een grote aanname. Als je 1 paard te rijden heb, snap ik nog ergens je punt. Hoewel een goede cooling down ook bevorderlijk is voor het paard en ik dat als mens niet per se zo nodig moet meelopen of ondertussen tijd kan besparen.

Een paard is en blijft een bewegingsdier, dus een extra half uurtje of neem nog een uur, is alleen maar beter dan snel op stal. Ok, mss luimannekes zweet, maar nog altijd extra beweging voor het dier.
Nu met dit weer is het allemaal heel leuk en aangenaam en kan je nog tot half 10 buiten werken (wat ook weer korter aan het worden is). Sommige, en ik vermoed nog steeds de meesten onder ons, mensen hebben ook nog gewoon een fulltime baan (vaak ook niet 9-5), een huishouden en andere zaken te doen, buiten de paarden. Dus voor een stapmolen en paddock(winter)/weide betaal ik graag, zodat mijn paarden al buiten komen overdag en ook mijn training van 2-3 paarden 's avonds iets vlotter kan verlopen. Is het ideaal, mss niet, maar een pensionstal vinden waar dat al kan, is al best schaars. En ja ik heb dan ook graag de betere faciliteiten (goede bodems, was-en poetsplekken, solarium, opbergplek en ruime stallen), mss egoïstisch, maar ja de paarden zijn hobby/passie op een best professionele manier.

On topic, prijsstijgingen zijn logisch en voor sommige stallen nog niet genoeg. Ik betaal echt gerust graag voor kwaliteit en service.