[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:09

Silly1972 schreef:
2.0 turbo 241.000, nieuwe brandstof pomp, schokdempers, accu en airco, verder van alle gemakken voorzien, lichtgroen ;-)

B5 of B7 motor??

Als het een schoon blok is, kan daar nog minimaal 250k bij......

Silly1972

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:12

Oh geen idee wat voor blok, ja ik weet dat die saabs inderdaad makkelijk de 400-500 k kunnen halen

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:32

ikke schreef:
Man0n89 schreef:
Wij hebben een kia sportage 2.7 V6. Auto trekt prima (mag 1800 trekken) en is ook niet al te prijzig bij aanschaf.

Niet om het een of ander maar autoweek geeft voor alle 2,7 6-pitters 1600kg trekgewicht op.
Ik weet wel dat autoweek niet foutloos is, maar voor potentiele kopers een puntje om goed te controleren!

In het kenteken staat 1800 dus dat zal ook wel kloppen neem ik aan! We vervoeren maar 1 paard dus het kan sowieso makkelijk en dat tanken valt bij ons ook wel mee want we gebruiken deze auto enkel voor de trailer en grote afstanden. Hij loopt op de snelweg 1 op 9 en als je lekker sportief zonder trailer rijdt ja dan kan tie 1 op 6 rijden haha

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:36

Sammy_xxs schreef:
Oh dat is wel weinig! Had ik niet verwacht. Maar wat gebeurd er als je zwaarder gaat trekken?

Dan ben je niet verzekerd!
altijd erop letten, verzekeringen zijn daar echt heel streng in!

gr
an

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:50

Ik heb een vraagje: op de trailer staat kogeldruk 100 kg, mijn auto kan slechts 80 kg kogeldruk hebben. Maar ik ga ervan uit dat de kogeldruk een gevolg is van de belading van de trailer? Dus deze trailer die max. 2000 kg mag wegen - terwijl ik 'm maar vul met pony's tot maximaal 1500 kg, heeft dan toch zowiezo een lagere kogeldruk dan 100kg ? (bij een aanhanger kun je de massa op de wielen leggen en zo de kogeldruk verlagen, maar dat is met een pony wat ingewikkelder...)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 06:45

Volgens mij is het zo dat de kogeldruk die op je trailer wordt aangegeven, de maximale kogeldruk is waarvoor de op de trailer gemonteerde koppeling is goedgekeurd. Wat je zelf al zegt: door met de manier van belading te "spelen", kun je de kogeldruk die uiteindelijk daadwerkelijk gegenereerd wordt beïnvloeden. En dat is natuurlijk 2 kanten uit: als je alles in de punt douwt, zal de daadwerkelijke kogeldruk een stuk hoger uitvallen. Een fabrikant kan dus naar mijn idee nooit een harde uitspraak doen hoeveel kogeldruk een door hem gebouwde aanhanger uiteindelijk zal genereren.

Overigens is het wel zo dat bij tandemassige voertuigen zoals paardentrailers het beïnvloeden van de kogeldruk door te manipuleren met waar je het zwaartepunt van de belading legt veel minder van invloed is dan bij een enkelassige aanhanger, omdat het ding voor het grootste deel toch op zijn eigen wielen staat. Zeker als je er inderdaad een paard/pony in stopt, want heel veel variatie in waar je die neerzet is er niet. Als je een trailer met verplaatsbare voorstangen hebt, praat je over een verschil van max. 15cm ofzo, op een voertuig van inclusief de dissel zo'n 4,5 meter lang. Tel uit je winst...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:56

Eirikur schreef:
Volgens mij is het zo dat de kogeldruk die op je trailer wordt aangegeven, de maximale kogeldruk is waarvoor de op de trailer gemonteerde koppeling is goedgekeurd. Wat je zelf al zegt: door met de manier van belading te "spelen", kun je de kogeldruk die uiteindelijk daadwerkelijk gegenereerd wordt beïnvloeden. En dat is natuurlijk 2 kanten uit: als je alles in de punt douwt, zal de daadwerkelijke kogeldruk een stuk hoger uitvallen. Een fabrikant kan dus naar mijn idee nooit een harde uitspraak doen hoeveel kogeldruk een door hem gebouwde aanhanger uiteindelijk zal genereren.

Overigens is het wel zo dat bij tandemassige voertuigen zoals paardentrailers het beïnvloeden van de kogeldruk door te manipuleren met waar je het zwaartepunt van de belading legt veel minder van invloed is dan bij een enkelassige aanhanger, omdat het ding voor het grootste deel toch op zijn eigen wielen staat. Zeker als je er inderdaad een paard/pony in stopt, want heel veel variatie in waar je die neerzet is er niet. Als je een trailer met verplaatsbare voorstangen hebt, praat je over een verschil van max. 15cm ofzo, op een voertuig van inclusief de dissel zo'n 4,5 meter lang. Tel uit je winst...

Heb je dat weleens uitgeprobeerd dan? Iedereen heeft het er wel over, maar feitelijk vastgestelde cijfers heb ik nooit gezien.
Wat de beperkende factor van een tandemasser op de kogeldruk betreft, dat is betrekkelijk. Leg eens tien stoeptegels voorin je trailer en voorin een enkelasser en meet de druk onder de koppeling.......

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:25

Ik begreep wel dat: In de praktijk kijk je gewoon of de auto en de trailer redelijk recht staan dan is het goed. Maarja als je bezig bent een trailer te kopen...

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:26

Ik heb mijn bedrijfsbus ervoor: Iveco Daily

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:08

Ik ga maar'ns bij een trailerboer langs om echt advies...

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:57

Even een vraagje voor de kenners. Hier komt een Volvo S60 D4 (5 cylinder) voor een anderhalfpaards. Hij mag het trekken. Daar twijfel ik niet over. Maar gaan jullie voor het trekken van een trailer eerder voor een automaat of voor handgeschakeld?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:18

Lusitano schreef:
Even een vraagje voor de kenners. Hier komt een Volvo S60 D4 (5 cylinder) voor een anderhalfpaards. Hij mag het trekken. Daar twijfel ik niet over. Maar gaan jullie voor het trekken van een trailer eerder voor een automaat of voor handgeschakeld?

Dat ligt eraan of jij in staat bent om met de automaat om te gaan tijdens zware belasting.
Persoonlijk prefereer ik een handbak, mits voorzien van de juiste verhoudingen. Hoewel ook voor de handbak geldt dat de chauffeur dient te weten waar ie mee bezig is......

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:32

Lusitano schreef:

Hou er rekening mee dat sommige auto's met een automaat minder mogen trekken dan dezelfde auto handgeschakeld.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:35

Dat is toch altijd van toepassing als je met trailer rijdt, dat de bestuurder weet waar die mee bezig is ;)
Ik heb gereden in een Mercedes vito bus met automaat, dat ging heerlijk.
Maar met een iets lichtere auto en minder vermogen zou ik zelf voor handgeschakeld gaan.
Met een automaat lever je toch altijd iets in op de power is mij verteld.
Lichtere auto's handgeschakeld vind ik fijner rijden dan automaat.
Tenzij het dus een grote zware bak is met veel vermogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:21

Don_Zhivago schreef:
Dat is toch altijd van toepassing als je met trailer rijdt, dat de bestuurder weet waar die mee bezig is ;)
Ik heb gereden in een Mercedes vito bus met automaat, dat ging heerlijk.
Maar met een iets lichtere auto en minder vermogen zou ik zelf voor handgeschakeld gaan.
Met een automaat lever je toch altijd iets in op de power is mij verteld.
Lichtere auto's handgeschakeld vind ik fijner rijden dan automaat.
Tenzij het dus een grote zware bak is met veel vermogen.

Modernere automaten hebben een lock-up en tegenwoordig zijn veel automaten en half-automaten gewoon gerobotiseerde handbakken. Die leveren dus geen vermogen in op de koppelomvormer.

Ik heb zowel handbak als automaat voor mijn trailer gehad en hoewel ik nu dus een automaat heb, verlang ik voor het trailergebeuren toch terug naar mijn Disco met handbak. De verhoudingen liggen gewoon beter voor het zwaardere trekwerk.
Wil ik de automaat in een fijn werkgebied hebben, tezamen met de motor, dan moet ik eigenlijk te hard rijden, namelijk 95 echte km/h bij 2100 toeren. Op een lege, rechte snelweg zit ik daar niet mee, maar ik rijdt zo zelden met een trailer op momenten dat de snelweg leeg is.........
De handbak loopt 85km/h bij 3000 toeren in 4. dat is juist voorbij het max. koppel en net voor je max. vermogen. Als er wat moet, heb je ook wat beschikbaar.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:43

Rij jij veel in de bergen dan, Ikke?
Ik rij ook met de trailer het liefst met zo laag mogelijke toerentallen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:51

sflj schreef:
Rij jij veel in de bergen dan, Ikke?
Ik rij ook met de trailer het liefst met zo laag mogelijke toerentallen.

Ik rijdt daar waar de motor optimaal kan presteren en ook nog puf heeft om vlot te reageren als ik het gaspedaal intrap.
Vergeet in de vergelijking tussen een handbak en een (oudere) automaat niet de versterkingsfactor van de koppelomvormer. Die is bij de ZF 4HP22 een factor 1,8!

Bedenk daarnaast dat je bij een Range Rover-met-volle-trailer een combi van ongeveer 4500kg op de weg hebt. Dan wil je pep in de motor, ongeacht het toerental. "Het nieuwe rijden" is aan mij niet besteed, dat laat ik over aan anderen.......

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:56

Is het juist niet zo dat als je een trailer erachter hebt je liever met een wat hoger toerental rijdt?
Dat is mij ooit eens verteld tenminste

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:16

Silly1972 schreef:
Is het juist niet zo dat als je een trailer erachter hebt je liever met een wat hoger toerental rijdt?

Mij is juist verteld dat je op deze manier je motor aan gort trekt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:58

Ik rij ook hoger in de toeren, anders kan je niet snel reageren (keer gas bijgeven) en als je bij een laag toerental de bult op rijd dan kom je niet boven. Zolang je niet te lang in het rode gebied rijd is er niks aan de hand.

Ik heb laatst trouwens een mooie overwinning geboekt met mn golfje ;) Had concours gehad en het was extreem modderig alle auto's zonder 4 wiel aandrijving moesten met trekker uitgesleept worden.
Die beste man zag me aankomen en wil al mijn kant oprijden. Ghehe ik tuf er zo doorheen met t golfje en 1,5 paards trailer! Met een beetje beleid en goed kijken kom je al een heel eind!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:11

haha, dat is zo, maar is natuurlijk wel leuk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:54

ivy_power89 schreef:
Silly1972 schreef:

Mij is juist verteld dat je op deze manier je motor aan gort trekt.

Dat is een kwestie van weten in welke toerengebieden je vermogens- en koppelpieken zitten.
Tikkie kort door de bocht: trekken doe je op koppel; accelereren doe je op vermogen.

Daarnaast kun je een Diesel straffeloos continue belasten op 90% van z'n maximale belasting, waar een benzineblok de geest geeft bij 80% continue belasting.......

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:54

Het nieuwe rijden is voor mij ook niet nieuw; ik deed dat altijd al. ;)
En als ik snel(ler) optrekken wil, schakel ik wel ff terug. Of als ik een helling tegenkom. Ik zie geen voordeel in het constant rijden met een hoger toerental. Alleen maar nadeel. Maar de motor kapot trekken valt volgens mij (met een diesel) echt wel mee hoor.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:05

Jongens even over dat be rijbewijs halen via vakantieveilingen: kijk uit > ik heb gisteren geboekt / betaald - leek inderdaad heel aantrekkelijk maar vervolgens hoor je helemaal niets meer. Nergens telefoonnummer de nadah. Dus ja leuke prijzen, maar klantenservice waardeloos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:59

Dankzij dit topic laatst dus afgezien van een ML320.
Na wat verder zoeken ben deze week eigenaar van en perfect onderhouden BMW X5 uit 2001 met 125km en net grote beurt gehad. Nu nog op trailer jacht :P
Ik zal wel mijn A4 gaan missen, dat was zo'n fijne cruise auto maar zal nu wel ergens in oosteuropa eindigen.