Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:19

Pebblesther schreef:
Als ik met mijn ouders auto op pad ga rij ik in een Diesel VW passat TDI stationcar met maximum te trekken aanhanger van 1600 kg.
Als ik met de auto van mijn vriend ga rij ik in een Renault Laguna benzine die maximaal 1400 kg mag trekken.

Nu is het maximale laadvermogen van de trailer 2000 kg (2-paards trailer) maar als je de trailer met 1 paard achter de auto hangt kom je op ongeveer 1200 kg denk ik.

Dan is dat toch wel toegestaan?

als je E hebt wel, met B niet.

Pebblesther

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:23

Ik heb inderdaad E :j

Ik wil nog wel een keer op de weegbrug om te kijken wat de trailer met mijn paard er in nou precies weegt.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:16

Wij hebben een Opel Vectra ervoor staan :) Je merkt helemaal niet dat er een trailer achter zit. Maar er zit ook wel een zware motor in :)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:18

Pebblesther schreef:
Als ik met mijn ouders auto op pad ga rij ik in een Diesel VW passat TDI stationcar met maximum te trekken aanhanger van 1600 kg.
Als ik met de auto van mijn vriend ga rij ik in een Renault Laguna benzine die maximaal 1400 kg mag trekken.

Nu is het maximale laadvermogen van de trailer 2000 kg (2-paards trailer) maar als je de trailer met 1 paard achter de auto hangt kom je op ongeveer 1200 kg denk ik.

Qua trekgewicht wel, indien BE, maar qua kogeldruk niet. Beide auto´s mogen vast geen 100 kg kogeldruk hebben en dan ben je dus alsnog in overtreding.
Het is niet voor niets dat je voor een 2-paards vrijwel altijd een dikke (terrein)auto ziet staan.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:47

Misschien een hele stomme vraag maar de regels wat betreft het trekken van een trailer zonder E rijbewijs zijn die internationaal vastgelegt. Houd dat in aangezien ik naar duitsland ben verhuist dat ik ook daar nog mijn trailer zonder E rijbewijs kan trekken als die voldoet aan de regels zoals bij de rdw omschreven?

duitse bekende had er nog nooit van gehoord namelijk en ik was in de overtuigen dat dat europees geregeld was nu begin ik echter te twijfelen...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:57

Ik heb gewoon m'n E achter B gehaald, dan zit je wat rijbewijs altijd goed.

(overigens werk ik niet voor een rijschool hoor, ha ha)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:00

lars schreef:
Misschien een hele stomme vraag maar de regels wat betreft het trekken van een trailer zonder E rijbewijs zijn die internationaal vastgelegt. Houd dat in aangezien ik naar duitsland ben verhuist dat ik ook daar nog mijn trailer zonder E rijbewijs kan trekken als die voldoet aan de regels zoals bij de rdw omschreven?

duitse bekende had er nog nooit van gehoord namelijk en ik was in de overtuigen dat dat europees geregeld was nu begin ik echter te twijfelen...

Ze zijn er in Europa mee bezig de regels gelijk te trekken, waarschijnlijk vanaf 2012. Op de site van het Europees parlement is er een dossier over, misschien kan je dat even opzoeken: http://www.europa-nu.nl/id/vi8rm2znypyz/rijbewijs Ahum, niet even opzoeken, is nogal een berg info :o

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:06

dat betekend dus dat ik nog niet zonder E zou mogen rijden in duitsland...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:42

Pebblesther schreef:

Ja zeker mag dat.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:09

Pebblesther bedoel je daar BE mee of alleen met een B rijbewijs

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:24

Yvonniej schreef:
Pebblesther schreef:

Ja zeker mag dat.

Mits Pebblesther B-E rijbewijs heeft, en dan nog loop je het risico op een te hoge kogeldruk voor de auto, met name bij die Laguna.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:36

Nou ik heb sowieso B + E dus dat is het probleem niet.
Het gaat mij eigenlijk meer om of de beide auto's het mogen trekken. Kun je de maximale kogeldruk terugvinden in het kentekenbewijs van de auto's?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:30

Pebblesther schreef:
Nou ik heb sowieso B + E dus dat is het probleem niet.
Het gaat mij eigenlijk meer om of de beide auto's het mogen trekken. Kun je de maximale kogeldruk terugvinden in het kentekenbewijs van de auto's?

Nee, heel soms, maar in het instructieboekje van de auto moet je dit zeker kunnen vinden. (heel) Soms staat dit ook met een sticker op de kofferklep.
Op de trekhaak kijken kan ook, maar daar staat op wat de trekhaak maximaal mag hebben en niet de auto.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:42

Oké, nog best lastig allemaal! En hoe weet ik dan weer wat het gewicht van de trailer op de trekhaak is? Jullie zeggen 100 kg maar dat kan toch ook weer per trailer verschillen? En ik vervoer maar 1 paard dus of ik hem nu in een 11/2 of 2-paards trailer vervoer dat moet qua gewicht toch niet zo heel veel verschillen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:58

Pebblesther schreef:
Oké, nog best lastig allemaal! En hoe weet ik dan weer wat het gewicht van de trailer op de trekhaak is? Jullie zeggen 100 kg maar dat kan toch ook weer per trailer verschillen? En ik vervoer maar 1 paard dus of ik hem nu in een 11/2 of 2-paards trailer vervoer dat moet qua gewicht toch niet zo heel veel verschillen?

Op de koppeling van de trailer staat aangegeven hoeveel de maximale druk (en trekgewicht) is van de koppeling is (die waardes kunnen dus afwijken van de gegevens van de trailer!). Wanneer de waardes van de koppeling overeenkomen (of lager zijn) dan wat de auto mag hebben, dan mag je er vanuit gaan dat je goed zit.

Je kunt de koppelingsdruk meten met een weegschaal (of speciale kogeldrukweger); onder het neuswiel geeft een werkbare indikatie.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:40

_Tamara schreef:
Wij hebben een Opel Vectra ervoor staan :) Je merkt helemaal niet dat er een trailer achter zit. Maar er zit ook wel een zware motor in :)

Wat voor uitvoering/ motor hebben jullie in jullie vectra dan?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 23:18

een laguna 2.0 aut mag 75kg kogeldruk hebben (bekende heeft er een), passat idem.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:32

Pebblesther schreef:

Zoals ikke zegt, je kunt het idd wegen. Maar grof genomen kun je ongeveer 75 kg voor een 1,5 paards en 100 kg voor een 2-paards trailer aanhouden.
Veel normale personenauto's mogen deze 100 kg niet hebben, en dat is dan ook de reden dat je achter bijna geen een personenauto een 2-paards trailer mag hangen.

Er zit natuurlijk wel verschil tussen een 1,5 en 2 paards, en dat is het eigen gewicht. Een 2-paards weegt al snel zo'n 200 kg meer dan een 1,5 paards trailer (leeg). Dat verschil heb je dus wel.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:57

Wij hebben een Volvo 460 met daarachter een 2-paards Bockman-trailer. De trailer is erg licht, je merkt aan de auto amper dat er iets achter hangt.

Wij vervoeren doorgaans 1 paard en af en toe een merrie met veulen.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:58

Wij hebben 2 paard trailer en hebben geregeld een VW Golf TDI (met 1 paard) of VW Passat 4 motion (2 paarden) ervoor, beide illegaal :+ Heb wel BE haha, maar dat maakt in dit geval weinig uit ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 01:24

V6 TDI 4Motion mag vlgs mij wel 100 kg kogeldruk / 1800 kg hebben hoor, dus als je een lichte trailer en niet al te lompe paarden hebt kan het net..

4Motion heeft een nogal andere achteras enz. nl., chassisbalken zijn daardoor ook verzwaard.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 01:26

Wij hebben een Opel Frontera ervoor staan, met een 2 liter motor, volgens mijn pa mocht het best een 2,5 liter zijn, hoeft dan minder hard te werken en is zuiniger...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 01:28

Dat klopt idd Shana.. bekende van me trok een zware caravan met een Opel Omega 2.0 (laatste type Omega), dat liep gemiddeld 1 op 5. Toen hij 'm inruilde op een 2.5 V6 ging het verbruik naar 1 op 7 :)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:54

HLPhoto schreef:
V6 TDI 4Motion mag vlgs mij wel 100 kg kogeldruk / 1800 kg hebben hoor, dus als je een lichte trailer en niet al te lompe paarden hebt kan het net..

4Motion heeft een nogal andere achteras enz. nl., chassisbalken zijn daardoor ook verzwaard.

Denk het niet, want de trailer mag max. 2000 beladen en de Passat 1700 trekken ;)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:13

Met trailer van 600 kg en twee paarden van 550 zou het met rijbewijs B+E moeten mogen
Met alleen B dus niet