Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:28

Een stapmolen kan handig zijn met droog stappen. Maar verder een onding en ik heb geen een paard gehad die het leuk vond.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:53

Hier ook geen fan van stapmolens om de reden die DuoP aangeeft. Maar goed, makkelijk praten als je alles aan huis hebt en je paarden vrij bewegen en niet in een paddock hoeven te staan.

Blijf me toch verbazen over de bedragen en reacties op verhogingen. Ik ben puur voor eten, stalbedekking, onbeperkt hooi en stro voor 2 paarden bijna €600 kwijt. Aan huis. Zonder kosten voor weidebeheer, stroom, water etc.
En dan heb ik ook nog al het werk ervan. Het is bijna onbegrijpelijk hoe pensionstallen het redden voor 350€ inclusief arbeidsloon. Bedragen van rond de €500-600 lijken me dan een stuk redelijker. Maar ja, de stallen die dat vragen zijn in mijn ogen vaak beperkt in wat ze bieden om een paard, paard te laten zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:43

Ik lees hier ook veel met verbazing eigenlijk.... overdekte bakken nodig vanwege vroege veulens? Misschien moet je dan een maandje later dekken? Wat is dat toch, dat idee dat alles maakbaar is?
Hetzelfde geldt voor paarden niet naar buiten als de boel bevroren is.... ja, als je paarden te weinig buiten komen is dat een risico ja, maar dan ga je ze toch niet nog meer opsluiten? Bovendien: binnenbakken bevriezen ook. Je kunt beter zorgen dat het terrein mooi vlak is, een rondje slepen voordat het bevriest doet wonderen.

Hier heb ik de paarden nu 10 jaar aan huis, en daarvoor in volpension met binnenbak :j
Het grappige is dat het werk me eigenlijk heel erg meevalt (het meeste vind ik ook gewoon leuk, laat mij maar een dagje rondlopen met de bosmaaier in het weekend, vind het prima!), ik heb nu niet minder tijd om te rijden dan voorheen eigenlijk. Vooral omdat ik niets meer van doen heb met al die sociale staldingetjes denk ik, en ik hoef geen reistijd meer te rekenen, dat was vaak toch wel 20 minuten enkele reis.
Afgelopen winter was wel prut, toen heb ik nauwelijks gereden omdat de moed me in de schoenen zakte omdat mijn lessen iedere keer weer niet door konden gaan. Ook al heb ik een heel goede buitenbak (20 bij 40 met verlichting), dit jaar heeft hij met regelmaat blank gestaan en dat was natuurlijk net altijd als ik een les gepland had. En vervoer heb ik niet (trouwens, de bakken van de rijverenigingen in de omgeving zijn niet beter dan mijn bak, dus de enige rijdbare bakken zijn die van pensionstallen met binnenbak).

Hooi is hier in de omgeving nog volop te koop dit jaar, eerste snede was wel later dan anders, maar wel heel mooi paardenhooi want lekker lang stengelig.
Qua kosten: tja, ik snap ook niet precies hoe de pensionstallen het ervoor kunnen doen, maar ik moet wel zeggen dat ik niet bezuinig op hooi bijvoorbeeld, ik betaal zo 65 euro voor een grote ronde baal als ik weet dat de kwaliteit goed is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:47

Olympia per maand?

Daar verbaas ik mij dan juist weer over. Kom daar niet eens bij in de buurt bij zo'n bedrag

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:51

Achterom schreef:
Ik lees hier ook veel met verbazing eigenlijk.... overdekte bakken nodig vanwege vroege veulens? Misschien moet je dan een maandje later dekken? Wat is dat toch, dat idee dat alles maakbaar is?

:')
Veel is inderdaad maakbaar ja. Een paard houden is in z'n geheel al maakbaar

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:55

Als particulier gewoon hooi scoren bij de fourage handel is denk ik veel duurder dan inkopen in het groot. Niet iedereen is daar handig is. Verder als je thuis dus ze mooi in het stro of vlas hebt staan dan kosten ze genoeg geld. Ik weet nog ruim 8 jaar terug kocht ik voor 100-125 euro pm hooi voor 1 pony die veel buiten stond. Dan 1 a 2 pakken vlas per week en brokjes. Dan kost het al snel genoeg.

Je hebt geen btw aftrek etc en je betaald de gewone prijzen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 31-08-24 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:55

DuoPenotti schreef:
Olympia per maand?

Daar verbaas ik mij dan juist weer over. Kom daar niet eens bij in de buurt bij zo'n bedrag

Yep. Maar heb dan ook geen hooi van eigen land. Dus ik zit wel ruim in mijn ‘reservering’ van geld daarvoor. Hooi en stro om te eten, gehakseld stro en afvoer mest zit ik aan de €350 voor 2 paarden.

De rest is voor voer en supplementen waar ze aan vastzitten voor nu (ik voer wel duurder voer dan de schep Pavo of Subli die ze kregen in pension).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:03

Hoe zit het met de btw verhoging. Ik hoor diverse berichten maar kan het niet vinden.

Dingen als van 9 naar 25%

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:04

Van 9 naar 21 vanaf januari

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:35

Buxy schreef:
Van 9 naar 21 vanaf januari

Over vlas betaalden we toch al 21%?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:39

Vlas is de laatste jaren sowieso enorm gestegen.
Ik haal gelukkig wel 1 baal per paard per week, heel soms eens eentje meer.
Betaal nu nog 7 euro de pak, wel zelf ophalen, ooit eens begonnen met 4 euro..

Brokjes heb ik niet zo heel duur, dat is hier ook niet nodig, dat scheelt.
Ja ook de vitamine korrel is erg gestegen, dat wel, maar blijft dan i vergelijking met andere dingen nog steeds niet duur. Maar ga wel voor januari kopen.

Stro gebruik ik alleen om te voeren, dus kom met 2 grote balen al een heel eind.
Over 2 weken 1 halen, ja is duurder dan wat we van het land konden halen, maar onze schuur mag over 2 weken even gebruikt worden voor overdekte tent bij een bbq, en precies daar waar het stro ligt.
En dat is nu bijna op en daar nu net een nieuwe lading neer te leggen is niet handig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:52

Ik kocht vlas ook nog netjes in, gebracht voor 8,25 euro (wat al duur voor mijn begrippen is). Inderdaad ooit begonnen op 3,5/4 euro ofzo. Dat vonden we toen al prijzig genoeg. Ik strooi 1a2 per week op.

Even opgezocht:
Januari 2023 betaalde ik 7,50 euro gebracht per pak en dat is nog was het jaar ervoor dacht ik nog 5,20 euro.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:57

Winter en zomer scheelt ook natuurlijk. Sowieso qua stalbedekking. Ik heb een trauma van pensionstallen en in mijn ogen vieze stallen. Mijn merrie redt het met 5 in de maand en m’n zwijntje zit aan 7-8 pakken gehakseld stro in de maand. Zie net dat de prijs voor een pallet met €26 omhoog is gegaan. Nu 399 voor 48 pakjes.

Heb voor dat geld wel alles aan huis gebracht. Ook het hooi en stro om te eten. De mijne zijn wel gek op stro naast onbeperkt hooi. Dus heb ook 8 grote pakken stro per jaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:01

Ja dat moet ik zeggen, hier 2 hele nette paarden op stal.
Poepen en plassen altijd netjes op dezelfde plek.
Dat scheelt natuurlijk wel.
Ja als je er zoeen hebt die er 7 pakken doorjaagt ja dan loopt het wel op... :x niet fijn

En uren buiten is hier zomer en winter op een paar uurtjes na gelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:07

Maar voor een pensionstal ligt het er ook aan hoeveel paarden je hebt. Kleinschalige kunnen zowat nooit winstgevend zijn, doordat de kosten per paard gewoon erg hoog liggen. Er is een omslag punt. Dus stellen dat het nooit kan voor 350 euro kan je niet. Want de vergelijking tussen max 5 paarden of 50 is gewoon niet te doen. Korting bij grotere afname, sommige kosten worden niet meer per paard want die staan vast en worden dus juist minder bij meer paarden en ga zo maar door.

Maar ook de regio bepaalt een groot deel van de kosten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:09

Precies de regio maakt enorm veel.
En ook of je in de zomer je complete voorraad op kunt slaan.
Vanuit het land je hooi en stro kopen scheelt echt zo enorm veel.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:13

Dat het kan is een feit. Anders betaalde je meer dan €350. Maar, los van de hoeveelheid paarden, blijft het een feit dat de basis voor voer en strooisel betaald moet worden (en onderhoud terrein). En dat er dan, ook bij €350, een miezerig arbeidsloon overblijft. Ik zou er mijn bed niet voor uitkomen bij wijze van.

Zomer en winter is beduidend verschil bij mij qua hooi (want weidegang). En ze gaan met donker naar binnen. Dus 17-18.00 of 22.00 en 6 uur naar buiten is vooral bij de bunzing een groot verschil ;-)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:19

Nu zijn de lonen de afgelopen jaren gestegen. En zie de lonen van beveiligers nu ook veel hoger.
Maar mijn uurloon was ook maar 12 euro nog wat bruto! per uur En dat was al boven minimumloon
Geen hbo/academisch loon met dito betaling.

Dat moet je ook wel meenemen in de vergelijking van daar kom ik mijn bed niet voor uit.
Als je dat lage loont gewend bent kom je al sneller je bed uit hoor :P

Daarmee zeg ik niet dat het allemaal oke is voor de uren die ze maken, ook de verborgen uren.
Maar met vergelijken moeten we daar wel ook rekening mee houden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:41

Maar wat ik zeg, het hooi voor 5 paarden is per paard duurder als voor 50. De kleine partijen zijn duurder als de hele grote per kilo. Bij 50 paarden heb je meer over na de aftrek van kosten even heel zwart wit gezegd. Want een deel van de kosten zijn gewoon vast, ongeacht hoeveel paarden. Een deel zal in totaal stijgen maar door bijvoorbeeld grote partijen weer minder stijgen als bij kleine partijen. Of hooi van eigen land met lagere kosten als volledig in moeten kopen. Krachtvoer in bulk is per kilo goedkoper en noem maar op.

Er zijn gewoon stalling die het hebben laten berekenen hoeveel paarden ze 'moeten' hebben. En er zijn veel verschillende manieren van werken. Niet overal zijn ze van 's ochtends tot 's avonds aan het werk bij wijze van. Ik ken stallen waar er s ochtends 3 uur werk is en dan pas weer s avonds een uur, later nog half uur, dus 5 tor 6 uur werk. Die hebben het op zo'n manier geregeld dat het efficiënt is en het aantal uren minder is als wat hier als voorbeeld gegeven wordt. Want niet elke dag mesten, niet met de hand mesten, bak soepel of sproeien hoeft niet dagelijks, voeren is in een kwartier gebeurd en noem maar op. Daar is het dan enorm efficiënt geregeld en de hoeveelheid paarden brengen genoeg op, ook met die 350.

Kleine stallen is gewoon bijna niet winstgevend te krijgen. En dan hangt het er ook nog vanaf hoe de eigen paarden meegenomen worden in de berekening.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:56

Klopt natuurlijk als het gaat om uurtarieven. Twee eigenaren van pensionstallen waar ik stond rekenden uit dat ze voor 1 of 2 euro per dag per paard aan het werk waren. En dat was wel een berekening op basis van alle vaste lasten die ik als hobbyhouder niet meereken. Nou, ik vind dat een klap werk voor dat dagtarief.
Dan zit er echt een heel stuk liefhebberij en passie voor wat je doet bij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:00

Klopt helemaal MWM

Waar ik vroeger stond was het in de ochtend paarden buiten zetten en uitmesten en hooi klaar leggen.
En dan om 5 alles weer binnen en brokjes
En dan rond 23 uur nog een hooironde
In die zin ben je de hele dag met paarden bezig, maar niet alle tijd volop bezig.

En de wat grotere stallen hebben daarbij ook stagiaires.

En zoals paarden aan huis een way of life moet zijn
geldt dat natuurlijk voor elke manier van veehouderij.
Die koeienboer als die elk uur telt....wil niet ruilen....
Toch willen zij niet ruilen met die kantoorbaan oid

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:16

Die hebben gelukkig geen zeurende rotzooi makende klanten haha.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:26

haha, ja dat is waar.
Dat is hetgeen wat het meeste voor betaald zou moeten worden :D
daar moet je echt type mens voor zijn daar tegen te kunnen

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:58

Ik sta met mijn paard in Overijssel nabij de veluwe.

Wij hebben enkel een buitenbak (zand), weidegang (zomers 7 uurtjes) in de winter staan ze op de paddock ( max 3 uurtjes),in de buurt zijn wat zandpaden waar je een klein rondje kan maken. Stal is verder all.in. Hooi deels van eigen land en andere helft wordt ingekocht.

Gisteren hebben wij vernomen dat de stal prijs per 1 oktober met €30,- omhoog gaat en dat dit in de winter waarschijnlijk nog een keer gebeurt. We betalen dan rond de €400,- voor een stal.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:20

Het maakt ook uit of je echt álles moet inkopen.
Wij hooien veel zelf en hebben zowel binnen als buiten ruimte om op te slaan.
Stro kopen we, maar halen we zelf van het land.

We doen hier in de buurt veel samen, samen hebben we (behalve de persen) alle machines en kunnen we efficiënt werken. Bovendien heb ik een bijzonder technische/handige echtgenoot, dus een deel van het stro en het persen wordt 'betaald' in arbeid. In deze tijd is dat echt win-win voor iedereen en blijft alles betaalbaar.

Afbeelding