Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:06

ruitje schreef:
Ik denk dat je aan dit topic al ziet dat iedereen andere wensen heeft, dat is toch ook helemaal prima? En ik denk dat weinig mensen staan op een stal die het 100% doet zoals je zou willen...
Maar als je ze aan huis hebt is het ook niet 100% zoals je wil.
Je moet alleen zelf bedenken wat je de belangrijkste pijlers vind denk ik...

Klopt. En zo verschilt iedereen in wat hij/zij basis vindt en wat niet.
Zo wil een boscrosser graag goede uitrij mogelijkheden. Voor ons zijn die minder belangrijk en is een rondje om de stal ook goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:13

Celebi schreef:
Bij de basis denk ik puur aan passende voeding, buiten kunnen staan, contact met soortgenoten en een droge ligplek. Qua faciliteiten zou water, licht en een plek om redelijk jaarrond te rijden/longeren het zijn denk ik.

Ik zou denken dat het hebben van een stapmolen al een vorm van luxe is.

Grappig inderdaad hoe iedereen dat anders ziet.

Klopt een stapmolen is een zekere luxe, maar voor ons - omdat we ook zelf uitmesten - is deze onontbeerlijk want het bespaart tijd. Nu kunnen we 2 stallen mesten en kunnen de paarden ondertussen in de molen voor ze aan het werk gaan. Ik vind voldoende beweging in stappen ook wel echt goed voor een paard. Kan ook aan de hand maar heel veel mensen doen dat ook niet met slecht weer of vanwege de tijd en stappen dan op een onopgewarmd paard zo van stal en gaan na 5 minuten stappen meteen aan de slag. Zeker als het koud is. Goed voor je paard is dat ook niet.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:22

Reken ook maar eens uit; pachtprijzen/waterschapslasten/afschrijving machines/uren/zaaizaad/bemesting/folie/ophaalkosten

Vervolgens een seizoen waarbij je laat het land op kan, geen groeizaam weer is (minder snedes, minder opbrengst). Dan is het logisch dat de verkoopprijs van een baal bijna verdubbeld is tov aantal jaar geleden. Daarnaast startte het weideseizoen voor velen ook veel later door de weersomstandigheden moest er langer bijgevoerd worden.

Wij kiezen dan idd voor een prijs per baal, waarbij de kosten gedekt zijn, we er nog ietsje op verdienen (zelf brood kunnen kopen is ook fijn ;-)) en is dat teveel? Geen probleem, genoeg melkveehouders die wel belangstelling hebben (voordeel, die willen lager drogestofpercentage)

Buxy

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:35

Ja hoor er is gewoon toezicht, onze molen buiten is zand, zolang het niet dagen lang heel hard vriest kunnen ze daar eigenlijk altijd in.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:38

Ik moet wel grinniken om t wensenlijstje van Babootje. Ik ken genoeg Z+ ruiters zonder een 60 bak en stapmolen. De lange lijnen train je dan buiten in de grasberm of in een stuk wei waar je mag rijden. Als het weer dramatisch is, ga je naar de bak vd rijvereniging, maar in 98 procent vd gevallen kun je prima in een niet-overdekte bak rijden.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook liever die 60 bak met dak, maar zonder is t allemaal prima mogelijk

En mooi verwoord Ruitje, iedereen wil wat anders.

Zo staat bij mij op 1 dat mijn paard minimaal 6 uur per dag in de paddock/wei staat, liever langer a 12 uur of 24 uur. En de rest van mijn wensen volgt dan daarna, of dus niet (in geval van een binnenbak bijv ;( )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 14:41

Ik heb mijn eigen stal en heb mijn paarden niet staan volgens mijn ideale wensenlijst :D .

En dan heb ik voor mijn Fjord nog een eisenlijst die ongeveer haaks staat op de lijst van mijn draver :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:46

Het dak is niet wat het veilig maakt bij een stapmolen, de bodem is een veel grotere factor. Zo'n ongeluk heb ik ook al meegemaakt een aantal keer, maar ook bij overdekte. En dat was door de bodem, niet vanwege dak oid. Ik heb overdekte gezien waar ik mijn paard nooit in zou zetten ook al kreeg ik er geld voor en molens in de buitenlucht waar ik dat ook nooit zou doen. Maar dus ook zat super veilige die geen dak hadden.

Voor die dagen dat het te glad is heb ik liever een longeerbak oid zodat ze toch nog vrije beweging kunnen krijgen of hun benen kunnen strekken. Een dagje zonder vrije beweging, liever niet, maar het kan. Dan stap ik wel aan de hand in de binnenbak, want ik heb liever niet dat ze uit hun dak gaan in de molen. Ook voor het longeren stap ik eerst aan de hand in, juist vanwege het instappen en opwarmen.

Maar qua hoeveelheid paarden, ik heb op stallen gestaan met toch flink aantal paarden en die konden wel gewoon hele dagen op het land. Dat is voor mij toch echt wel een basisvoorwaarde. Dat het in de winter lastig is, snap ik. Maar in de zomer betekent het dat er gewoon te weinig ruimte is en te veel paarden. Of dat er prioriteit aan luxe gegeven wordt ipv welzijn.

Er is wel echt een verschil in wat de basis is voor elk paard en wat je zelf als eisen hebt. En dan heb je eisen waar je niet vanaf wijkt en waar je compromissen in kan sluiten. Helaas zijn die compromissen wel regelmatig op de punten van het paard ipv die van de mensen zelf. Daarom zou zo'n wet over die basis eigenlijk wel goed zijn, ook al zit een groep daar niet op te wachten. Liever zou het zo voor elkaar zijn dat een wet niet nodig is, maar goed. Dus voldoende vrije beweging, voldoende ruimte, contact met soortgenoten, droge schone ligplek en goed en voldoende ruwvoer(en nee dat is niet alleen onbeperkt). En zelfs als je het ruwvoer los zou laten want dat is wat minder zwart wit zou de rest wel gewoon voor elk paard aan dezelfde minimale eisen moeten voldoen.

Hier op stal ook Z en subtop ruiters die dus geen 20x60 hebben. En gebruiken de stapmolen ook nooit haha. Er wordt gelest in 20x60 1 keer in de zoveel tijd maar ze komen toch goed mee zonder. Ja, met is makkelijker, maar er zijn er echt zat die niet die afmetingen hebben thuis. Als ik uit 2 precies dezelfde stallen kon kiezen waarvan er 1 met en 1 zonder was en verder voor paard alles in orde koos ik met. Maar nu zonder, omdat het voor paard veel beter is.

Edit: en wat ruitje zegt het wisselt wrl per paard wat ideaal is :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:52

Vind een 20*60 bak ook echt wel luxe ook als je Z rijdt. := geen basis.
Stampmolen net zo. Basis is imo weidegang en droge ligplaatsen/stal. Twee maal daags krachtvoer (optioneel natuurlijk. Niet iedereen wil er krachtvoer in) en voldoende hooi.
Voor te rijden kan je al een heel eind komen met 16*40 al is 20*40 absoluut fijner.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 14:55

Hier 20x40 de laatste stal als springruiter en dat is helemaal aan poten om daar wat moois van te maken. :D ze worden wel lekker lenig.

Om even on topic te blijven, ik betaalde 350 voor:
20x40 buitenbak
Zomer (wei) en winter (paddock) buiten zetten.
Onbeperkt goed ruwvoer van eigen land en ook goed stro van eigen land.
Voeren werd ook gedaan, dat kocht ik zelf en bakjes klaar zetten.
Mesten zat er niet bij in maar in overleg deden ze dat wel eens voor me. Niet ideaal maar voor het paard was het er heel fijn. Rustig en veel buiten.
Geen echte uitrij mogelijkheden.

Ik kwam van 500+
Grote bak binnen en 20x40 buiten.
Paddock service in de winter 5 dagen, half uurtje buiten alleen.
Zomer overdag op de wei, ook betaalde service.
Eigen brok kopen.

En dat is, op een redelijk te rijden afstand, ongeveer wat er te halen is hier in de buurt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:00

Zelfs weidegang vind ik geen basis. Als er maar genoeg ruimte en vrije beweging is. Maar dat komt misschien ook omdat mijn PPIDer niet meer zoveel op gras mag. Dat maakt de zoektocht ook nog heel lastig kan ik je vertellen.

En vaak geen schuilmogelijkheden op grote stukken land vanwege vergunningen voor stallen of bomen maakt trouwens ook dat ik veel weidegang op veel plekken niet meer prefereer, zeker niet met een oudje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:16

Ladyson schreef:
Ik moet wel grinniken om t wensenlijstje van Babootje. Ik ken genoeg Z+ ruiters zonder een 60 bak en stapmolen. De lange lijnen train je dan buiten in de grasberm of in een stuk wei waar je mag rijden. Als het weer dramatisch is, ga je naar de bak vd rijvereniging, maar in 98 procent vd gevallen kun je prima in een niet-overdekte bak rijden.

Dat is echt een andere werkelijkheid hoor Ladyson. Hier zijn geen bakken van rijverenigingen in de omgeving :D
Alleen maar manege's of privestallen waar buitenstaanders niet welkom zijn, behalve als je bij 1 van hun eigen instructeurs komt lessen. Dus als je stal die niet zelf heeft dan kun je niet in een 20x60 trainen.
En ik had het niet over een overdekte bak. Van mij mag hij wel best niet overdekt zijn, maar wel jaarrond rijdbaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:57

20x60 perse nodig voor Z?
Ik had een 18x18 buitenbak om te trainen in de winter toen ik de paarden nog niet bij huis had. Daar heb ik in getraind tot en met het ZZlicht. In de zomer als het lukte een baan in het gras soms. En ik ging wel naar binnenbak, maar nergens precies 20x60.
Het enige wat echt moeilijk was waren galopsappuyementen, rechtuit en wissel in 18x18.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:04

Ik heb toch echt aantal bakken doorgekregen hier in de omgeving hoor. Kan je gewoon terecht, doen mijn stalgenoten ook en ik ben ook aan het plannen. Stalgenootje 1 die Zz zwaar start lest 1 keer in de maand of 2 maanden buiten de deur, daar alleen buiten 20x60 dus in de winter alsnog in 20xt40 trainen en dan gaat ze wel eens ergens anders bak huren, maar ook dat maar af en toe. Maar verder altijd 20x40.
Het is makkelijker, maar echt niet onmogelijk zonder. Ook in deze omgeving niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:18

Stapmolen is een geestdodend alternatief voor te weinig ruimte.
Imo geen luxe dus. Integendeel.

Z heb ik gereden zonder binnenbak en zovele met mij.
Droge bodem is dan wel handig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:45

DuoPenotti schreef:

Z heb ik gereden zonder binnenbak en zovele met mij.
Droge bodem is dan wel handig.

Nou wij hadden een stapmolen op beide stallen waar ik afgelopen jaren heb gestaan. Maar die hadden wel genoeg ruimte. Wordt ook meer gebruikt voor het droog stappen of bij die uitzondering dat ze niet los kunnen in paddocks die paar dagen. Maar wel naast paddock / weide. Niet in plaats van. Soms vind ik het makkelijk hoor, maar idd saai. Ik doe het maximaal 1 keer per week in de winter en dan 15 minuten, ook vanwege de hoeven en de voltes.

Op andere stallen wordt het idd gebruikt als vervanging van buiten staan want die hadden 2 paddocks op 100 paarden oid. Bestaat nog steeds, wel met iets meer paddocks maar denk dan aan 6 ofzo. Dat vind ik wel schandalig, als het in plaats van vrije beweging is en ze er elke dag in komen voor lange tijd.

Het Z rijden ging niet over binnenbak maar over 20x60 ipv 20x40.en binnenbak is luxe maar zonder kan ik niet rijden. Maar daar betaal ik dus voor, maar wel met vrije beweging hele jaar door. Daarom ook maar 20x40 :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:53

Ik heb eigenlijk geen ervaring met stapmolens, maar hoe vinden de paarden het? Want wij kunnen het wel saai vinden, maar dat betekent nog niet automatisch dat paarden dat ook zo ervaren.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:58

Hier gaan ze iedere avond 15 a 20 minuten in de stapmolen (dus niet ipv wei of paddock maar om 's avonds nog even extra er uit te zijn) en ik heb nog ooit gemerkt dat ze het verschrikkelijk vinden... ze hebben van alles te zien, lekker even bewegen, nee ik geloof niet dat ze het zo erg vinden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:29

Stapmolen is idd wel een luxe en fijne aanvulling. Maar ieder zo z'n eigen mening.
Maar bokt geeft altijd een ongezouten mening mer een vieze nasmaak. Geef je mening Maar gedraag je gewoon als volwassene en heb respect voor een ander die het wel fijn vindt om te gebruiken. Moet nier moelijk zijn.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:32

Shadow0 schreef:
Ik heb eigenlijk geen ervaring met stapmolens, maar hoe vinden de paarden het? Want wij kunnen het wel saai vinden, maar dat betekent nog niet automatisch dat paarden dat ook zo ervaren.

Ik zou ook denken dat het saai is. Maar als bij ons de molen aan staat terwijl ik mijn paard naar de paddock of iets breng, dan probeert hij toch wel subtiel een keertje de route te veranderen naar de molen :')
Maar zoiets zal vast per paard verschillen gok ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:46

Cioccolato schreef:
Stapmolen is idd wel een luxe en fijne aanvulling. Maar ieder zo z'n eigen mening.
Maar bokt geeft altijd een ongezouten mening mer een vieze nasmaak. Geef je mening Maar gedraag je gewoon als volwassene en heb respect voor een ander die het wel fijn vindt om te gebruiken. Moet nier moelijk zijn.

Dat slaat op mijn reactie.. Ben een volwassene en spreek me gewoon aan... Dus wat je zelf predikt

Ja mijn mening is dat ik het een onding vind.
Dat mag toch.

Als een ander er bij zweert lekker gebruiken.

En ja in veel gevallen is het om beweging te compenseren omdat de basis van de stal niet goed is. 4 paddocks op 50 paarden of zo... Dat is toch gewoon niet meer van deze tijd?

Lijkt me juist een volwassen constatering...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:53

Shadow0 schreef:

Mijn paard vond het verschrikkelijk. Begon hard te hinniken als me zag, het klonk als "haal me hier uit" :D

Zat paarden gezien die er geen moeite mee hadden, maar voor ons was het geen succes :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:53

Het laat een beetje zien dat er eigenlijk te weinig verstand van is momenteel. Het niet zien van nut in bepaalde dingen :j

Niet erg. T is geen moetje. Maar een ander ziet het wel en gebruikt t graag :D
En de ander z'n paard vindt t niks. Kan ook nog. Zoveel wegen.. zoveel wegen.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:16

Tsja dat wisselt per paard hoor. Die van mij duwde hem het liefst vooruit, vond dat 't ding te traag ging en werd er gefrustreerd van. Hij heeft er twee keer in gestaan (kijken of de eerste keer niet onwennigheid was) en daarna niet meer. Hij had liever een drsfmolen :D Dan loop ik wel met hem over het erf, nog gezelliger ook. Maar als ie het wel OK had gevonden had ik geen probleem gehad om hem erin te zetten hoor. En het paard van een vriendin van mij vindt het juist hartstikke prima om er in te staan. Wat je wilt toch, ieder zijn smaak.

Waar 't voor mij vaak op stukloopt is een goed rijdbare bak, hoeft helemaal niet overdekt te zijn maar er wordt zo vaak geadverteerd met "het hele jaar door te rijden" en in werkelijkheid is dat dan in de lente en in de herfst, 's zomers is de bak te zwaar en 's winters te nat. Of de bak is gedraineerd, maar wel 30 jaar geleden aangelegd en sindsdien niet meer onderhouden. Heb je ook niet veel aan. Ik heb veel stallen bezocht toen ik op zoek was en één had een droge buitenbak én longeerbak toen de hemel werkelijk waar open gebroken was. De rest stond meteen wekenlang blank, ja daar heb je toch niets aan. Niet als er dus geen overdekt alternatief is!

Nu is mijn paard met pensioen dus ik heb geen eisen meer naast genoeg buiten en ruwvoer. Maar het is lastig hoor. Wat ik vooral eng vind is als je eenmaal goed staat, het moeilijk is om een back up te vinden en ik vind het toch wel een fijn idee om dat te hebben. Zoveel stallen sluiten in de omgeving, waar kan je dan terecht als die van jou er ook mee ophoudt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:24

DuoPenotti schreef:

Ik vind het hebben van een molen wel degelijk luxe met paarden die getraind worden. Trouwens, ookijn pensioeners lopen er swinters in als de wei dicht is. Lekker uit/droog stappen na het douchen of gewoon paar x per week een rondje in wandelen..
Ik ben er iig blij mee, ook al heb ik veel ruimte. En dan is hij geeneens overdekt, lopen ze op klinkers met een dun laagje zand er op. Nooit glad want we ruimen de poep er uit. Gaat al 9 jaar goed hier

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:38

@Babootje binnen 10/12 km van jouw huidige stal zit een rijvereniging met 3 (niet overdekte) rijbanen, waarvan 1 20x60 :+ Zonder verdere stalling overigens.

Als ik alle berichten lees mag ik nog steeds in mijn handen knijpen met mijn huidige stal en eigenaresse :o Ze verhoogt niet graag en heeft dat afgelopen jaar voor het eerst in tijden gedaan. Ik betaal nu 335 en komt 10 bij voor trailerstalling. Daarvoor krijg ik:

Een 3.5 x 3.5 box met buitenluik
Stro en voer naar behoefte. Waarbij het ruwvoer van eigen land komt.
Volpension. Dus er wordt gevoerd, gemest en de paarden worden buiten en binnen gezet. Als je er bent en kunt helpen daarmee wordt dat zeer gewaardeerd.
In de winter paard in afgestemde groep in de paddock. Helaas momenteel niet langer dan een 1,5 uur ong, maar een 2e paddock is in de maak.
In de zomer weidegang op een totaal van 12ha. Dit hebben ze uiteraard niet volledig ter beschikking, maar het zijn wel grote stukken die ze hebben. Van 9 tot 5. Merriegroep en ruinengroep.
Een verlichte goed gedraineerde buitenbaan die eigenlijk altijd wel rijdbaar is. Bij vorst wordt er voor gezorgd dat de hoefslag begaanbaar is.
Springmateriaal aanwezig. Eigen instructie mag, alhoewel dat liever tot een minimum wordt beperkt.
Plek voor je trailer en rijvereniging op loopafstand.
En een eigenaresse die altijd bereid is als er wat met je paard is. Zoals paard vd kliniek ophalen als je zelf op vakantie bent :+ Of medicijnen geven.

Is alles perfect? Zeker niet. Maar dat is het in mijn optiek nergens. Ik vind dat ik voor deze prijs heel veel krijg en in mijn handjes mag knijpen.

Edit:Regio Zuid-Holland