Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:07

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

A_n_n_e_

Re: Zeer eigenwijs paard wil niet op de trailer..lees eerst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:17

hmm..ik weet niet of je al de oplossing hebt gevonden..ik ken het probleem ook..en vriendin van mij heeft een training gedaan en ik weet niet precies hoelang het heeft geduurd, maar nu gaat hij er zo in..in der eentje en het paard in z'n eentje neemt ze voor de zekerheid wel steeds een longerlijn mee(2-paards trailer trouwens)met zijn een ander paard naast zich ging hij er altijd in..!die van jou ook?
we hebben hier een paard op stal en die durfde niet alleen op de trailer wel met een vriendje..toen hebben ze 1x in de week hem er in proberen te krijgen, zat die erin, meteen rijden en naar het weiland..1/2 uur laten staan, en weer terug..zo zag het paardje dat de trailer ook leuk kan zijn..!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:22

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:26

CalvinM schreef:
Gewoon elke avond in de trailer voeren. Wil hij er niet in? Dan ook geen eten. laat hem natuurlijk wel duidelijk weten dat het eten in de trailer ligt. ga elke dag met de voeremmer een stapje verder de trailer in. tot je hem er helemaal in hebt staan. Dat gewoon een maand volhouden (zonder stang of klep dicht) en dan voorzichting beginnen met stang/klep. Werkte bij ons altijd perfect. Het enige wwat nodig is, is een beetje geduld. Ga in iedergeval niet lopen trekken en wees tevreden met kleine beetjes. (en geef niet toe door te zeggen, oh wil je vandaag niet? Dan kom ik wel iets meer naar jou toe)

....En toen kwam je paard er op een dag achter dat er geen voer in de trailer ligt en dan mept 'ie je trailer in elkaar.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:29

.

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:37

Nou zo'n paard hadden wij ook,,,
Gewoon met 2 benen op de plank en dan heel hard naar achteren denderen... Huilen
Nou we hadden alles geprobeerd met longeerlijnen achter de kont en alles, niks hielp.. en het werd gewoon te gevaarlijk!
Toen kwam voor ons de oplossing, de hengstenketting !
Het klinkt misschien wel zielig, maar bij ons paardje was dat de engiste oplossing..
Ketting over de neus doen en zodra hij/zij eruit springt een ruk aangeven, en opnieuw proberen, het paard wat er bij ons niet in wou is normaal een grote door drammerd, maar hier ging hij toch echt de trailer wel mee in. Wel als hij er de ene dag ervoor braaf in heeft gelopen, wel de hengstenketting erbij houden voor het geval dat, zodat het ook weet van ojaa daar was dat ding voor.
Als ze er dan eenmaal in staat, haar bv belonen met slobber ofso..
ik hoop dat je er wat aan hebt ! Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:45

Nou, zoiets is misschien dè oplossing. De stalhouders hebben het vandaag ook geprobeerd met longeerlijnen maar het hielp niks. En ik vind het niet zielig klinken, een paard moet luisteren. Je kan als mens niet op tegen 600 kilo gewicht. Nu heeft ze haar zin gekregen doordat ze weer op stal is gezet na úren proberen. Op een vriendelijke manier en op mijn iets onvriendelijker manier. Hoe maak ik een hengstenketting? Kan dat aan een gewoon halster of moet ik daar een halster met ketting voor kopen? Ze was gewend in een 2 paards trailer en nu w3as het een 1 1/2. Maakt dat nog verschil. Maakt het ook nog verschil of ik een hooinet ophang of niet?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:58

Nouks schreef:
CalvinM schreef:
Gewoon elke avond in de trailer voeren. Wil hij er niet in? Dan ook geen eten. laat hem natuurlijk wel duidelijk weten dat het eten in de trailer ligt. ga elke dag met de voeremmer een stapje verder de trailer in. tot je hem er helemaal in hebt staan. Dat gewoon een maand volhouden (zonder stang of klep dicht) en dan voorzichting beginnen met stang/klep. Werkte bij ons altijd perfect. Het enige wwat nodig is, is een beetje geduld. Ga in iedergeval niet lopen trekken en wees tevreden met kleine beetjes. (en geef niet toe door te zeggen, oh wil je vandaag niet? Dan kom ik wel iets meer naar jou toe)

....En toen kwam je paard er op een dag achter dat er geen voer in de trailer ligt en dan mept 'ie je trailer in elkaar.

Hier niet hoor.... zolang ze er netjes in lopen kan het me eerlijk gezegd niets schelen dat er iets te eten moet liggen een handje is genoeg nu.

Ik ben voor een ijzeren geduld, schot wijd zetten, lekker vol hooi net, bak met voer en niet stil staan voor de trailer óf je gaat vooruit óf je gaat achteruit. Stilstaan op de klep vind ik even goed maar dan is de kans op voer voorbij en gaat ie weer achteruit.

Bij onze 5 (waarvan er 2 moeite hadden met laden) werkt dit perfect.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:31

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:36

Ik ben ook van de vriendelijke aanpak , maar ook ik verlies natuurlijk ook wel eens mijn geduld. Ach gut

Ik was het gevecht ook zat dat elke keer naar achteren denderen en stijgeren en springen.

Ik was al erg bezig geweest met grondwerk maar ze was gewoon te sterk voor mij.
Gister Lodi Berk laten komen om mij even te helpen.zie vorige post van mij in dit toppic.

en jawel na een uurtje oefenen stond deze, ook geen bange maar koppige eigenwijze niet welwillende merrie, (qua trailer) op de trailer, en er weer af netjes achteruit en er weeer in en er weer uit........

rust en vertrouwen
Afbeelding

Er netjes in
Afbeelding

Er netjes rustig achteruit weer uit
Afbeelding

Ik ben echt super blij. Kan weer normaal op stap. komende dagen even goed bevestigen.

Ik heb erg bewondering voor Lodi. hij heeft voor mij nu twee paarden geleerd te laden en dan heb ik het niet over makkelijke paarden . Mijn eerste merrie die steigerde en liet zich achterover vallen zodra ze de trailer zag. En staat als ik even niet oplet eerder inde trailer dan dat ik er in sta. Knipoog

Ik hoop ook voor anderen dat het zo gaat. Je gaat toch rustiger weg.
Laatst bijgewerkt door stephanie81 op 19-01-08 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:39

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:05

Net weer even geladen en het ging super in mijn eentje.

Geen enkel protest meer!! OK dan!

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:48

mooi zo, maar is het probleem van de topic openenr nou ook verholpen ?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:54

.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:19

waar moet je heen? woon vlak bij je in de buurt. Kan je miss wel helpen als je geen hulp hebt.

Al ben ik wel van plan, mocht het een beetje christelijk weer zijn, wel op pad te gaan naar het duin(Egmond)

en TS is jouw probleem al verholpen???

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:22

.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:25

.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:32

oh sorry Blond

De TS heeft precies dezelfde manier als die ik toepas.

En echt heeeeel belangrijk Concequent zijn

Zeker voor de eigenwijze paarden onder ons!! Ik spreek uit zeer veel ervaring ondertussen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:34

.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:32

volgens mij is dat bij alle paarden zo.
Vaak werkt het alleen maar averechts hoe meer hulpmiddelen en mensen je er bij hebt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 01:32

Citaat:
en jawel na een uurtje oefenen stond deze, ook geen bange maar koppige eigenwijze niet welwillende merrie, (qua trailer) op de trailer, en er weer af netjes achteruit en er weeer in en er weer uit........

Nou, met de mijne zijn ze 2 uur bezig geweest op een paardvriendelijke manier maar ze wilde geen stap meer verzetten. Ze wilde de laadklep al helemaal niet meer op. Dus alle respect voor deze Lodi die het allemaal kon realiseren in één uur!

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 01:44

ik ken een paard die echt een draak was! niemand hield haar zodra ze een trailer zag.
na alles geprobeerd te hebben probeerden we een blind doek.
paard HEEL VOORZICHTIG voetje voor voetje en veel praten naar de trailer begeleiden. en echt het werkte keer op keer!!!!
later was de blind niet meer nodig !!!
het is het proberen waard.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 07:35

.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:25

flicka schreef:
Citaat:

Nou, met de mijne zijn ze 2 uur bezig geweest op een paardvriendelijke manier maar ze wilde geen stap meer verzetten. Ze wilde de laadklep al helemaal niet meer op. Dus alle respect voor deze Lodi die het allemaal kon realiseren in één uur!

Inderdaad alle respect. Afgod
Ik kreeg haar voor geen mogelijkheid in de buurt van de trailer. Laat staan er in.

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:01

Regel 1 : Gebruik nóóit geweld! Dus geen zwepen, longeertouwen en niet trekken of duwen. Niet dwingen! Als je dit wel doet, word het paard alleen maar banger voor de trailer, omdat het weet dat ze erin word geslagen of geduwd, en verliest het mpaard nog meer vertrouwen!

Suc6, heb vooral geduld. Na een paar weken elke dag proberen lukt het écht! Knipoog