Ik mag een pony/paard maar....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: Ik mag een pony/paard maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:10

Voor het bedrag waar jij die pony voor gaat kopen, kun je eigenlijk niet tegen ziektekosten verzekeren, dat is zeer ongebruikelijk. Ik heb voor mijn paard ook niet het uitgebreide pakket, wel voor brand, ongelukken en accute ziektes van binnenuit. VOor het uitgebreide pakket moest hij opnieuw rontgonologisch gekeurd worden. Ook al iets wat je niet doet bij een pony onder de 2000 euro, omdat het gewoon erg duur is. Je verzekert dus meestal niet tegen ziektekosten. Mijn paard is net hersteld van een (vermoedelijke) vergiftiging, aantal bloedonderzoeken, consulten en verschillende medicatie, opgeteld 800 euro.. ben ik niet tegen verzekerd, helaas.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 20:40

aah zoo Tong uitsteken
Is wel jammer Boos!
ik hoop dat t goed komt!! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:49

Geloof niet dat iemand jou nog van de rose wolk af krijgt. Haha!
Hopelijk heeft haar vader een flinke pot geld voor als het wel tegen zit.
Maar goed, iedereen gunt het je wel hoor, men wil alleen dat je toekomstige pony
niks te kort zal komen en ook dat jij geen zware teleurstelling krijgt.

Ik geef je wel 1 tip. Ga niet bezuinigen op de aankoopsprijs van de pony.
Denk eerst na over je wensen en over wat je in de toekomst wil.
Voor wedstrijdsport moet de pony toch wat meer aan kunnen dan een recreatie-paard. En kan jij dié wedstrijdpony wel aan? Wat moet de maat zijn, zodat je er nog jaren op kunt rijden?
Een té goedkope pony, dat is meestal te mooi om waar te zijn. Dromen
Kijk dus goed wat voor prijs gemiddeld is voor jouw eisen. Een pony ruil je niet om na een paar jaar, dus zorg dat het precies is wat jij zoekt en schrijf dat op papier!
(kleur is niet zo belangrijk, maar wel het karakter, de hoogte,z'n ervaring. Leeftijd vind ik voor een 1ste pony minder belangrijk, wel dat hij niet te jong mag zijn.Een jong paard kan ook z'n benen breken of ziek worden, dus is niet
"beter" voor de toekomst. Een leerpony is wel "beter" voor je toekomst. Samen leren vind ik erg geromantiseerd).

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:53

Is het geen idee om je vader met de instructeur/trice in contact te brengen en gedrieen te overleggen of het een goeed idee is. Dan krijgt je vader gelijk een goed inzicht in de verantwoordelijkheden en de kosten. Aangezien je nog minderjarig bent zijn je ouders in principe verantwoordelijk voor het welzijn van je paard/pony. Ga ook uit van normale stallingsprijzen bij jullie in de buurt. Het kan namelijk voorkomen dat je niet tot het einde der dagen op je goedkope stal (weide) kan blijven staan. Verder heb je denk ik ruim voldoende tips gekregen, maar blijf realistisch! Succes!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:37

Ik ben het eens dat je niet moet bezuinigen op de aankoopsprijs. Je betaalt elke maand een bepaald bedrag of het nu een slechte of een goede pony is. Als je dit bedrag over de jaren optelt ben je meerdere keren een aankoopsprijs kwijt. Dus dan kan je beter voor eentje gaan waar je wat mee kan, als je dat wil tenminste.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:42

Dat wil ik zeker Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:18

esthertjuh_ schreef:
Ik heb me aan gemeld om te poetsen , en bij een hondentrimsalon.
Poetsen verdient veel.
Thuis denk ik dat ik ook klusjes kan gaan doen.

Dat ligt eraan hoe oud je bent

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:46

Maar... als ik eerlijk moet zijn, is het meer een leerschool van je ouders om je erachter te laten komen dat het misschien nu nog niet zo goed zal lukken. Paarden zijn nu eenmaal geen dieren waarop je kunt bezuinigen. De enige manier waarop je zou kunnen bezuinigen op je paard, is een eigen stal te hebben, een deal te kunnen maken met een boer (jij werkt mee op het land voor een jaar lang minder te hoeven betalen voor stro en hooi) en niet naar de ponyclub te gaan, maar ook zéker geen officiele wedstrijden rijden.

Als jongere krijg je echt niet zo snel zoveel geld bij elkaar, je zult bijvoorbeeld toch ook andere dingen nodig hebben, zoals kleding etc. (meestal moeten jongeren dat zelf (gaan) betalen).

Bovendien, en dat ik vind het heel banketstaaf om te zeggen, maar je geeft eigenlijk al aan dat je eigenlijk geen zin hebt te veranderen. Het zijn, als je het echt wilt, geen onoverkomelijke dingen.

Ik zie dat je 13 bent, met 1,5 jaar echt rijervaring. Jammer genoeg zijn de 'goedkope' paarden de hele jonge, of de al wat ouderen. Voor de jongen heb je veel nieuw materiaal nodig, en een heel deel meer ervaring, en oudere paarden zullen waarschijnlijk meer kosten qua dierenarts en speciaal voer etc.

Bovendien hoop ik dat je weet dat mensen van 13 en 14 officieel geen minimum loon hebben, mensen van 15 hebben een minimum loon van 2,19 Bruto. Met klusjes enz. haal je dus niet zoveel bij elkaar. Ik ben 22, en mijn netto loon is pas 6,25 per uur met mijn bijbaan. (ik heb een fulltime baan van 40 uur pw., en een bijbaan).

Ik zou het je heel erg gunnen hoor, maar je kunt vaak net zoveel met een verzorgpaard. Andere mensen betalen voor het paard, jij doet er dingen mee/voor.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:52

Als ik jou was, zou ik nog even wachten. Als je nog met school etc. zit, heb je niet genoeg tijd om het geld binnen te krijgen voor je paard. Stel dat hij ziek word? Hoefsmit? Entingen? Wormenkuren etc. Het is niet niks een paard hebben Lachen Je kan beter nog een paar jaartjes wachten denk ik Ja

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 03:56

Vergis je alsjeblieft niet in het financiele plaatje alles kost veeel duurder dan je denkt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:00

Ik kan je nog 1 tip geven, ook al wil je niet luisteren:

Voordat ik mijn paard kocht, heb ik ruim een half jaar de kosten die ik aan de stalling kwijt zou zijn gespaard. Dus per maand een bepaald bedrag apart zetten.. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik het geld voor de aanschaf bij elkaar had, plus dat ik wist of ik het wel of niet kon betalen.

Je zou dit ook kunnen proberen, hoewel ik het idee krijg dat dit tegen dovemans oren is gezegd Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:02

Kijk eens verder vooruit dan vandaag...

Je bent 13? Dan verdien je met geen een baantje echt genoeg geld om een paard te onderhouden. Een geloof me, net als je denkt dat je alles voor elkaar hebt kom je erachter dat je paard gruwelijke mok heeft/je zadel niet past/ je paard een peesblessure krijgt/ je paard koliek krijgt en daar sta je dan....

Ga hard op zoek naar een baantje en een leuke verzorgpony. Spaar door tot je een jaar of 16 bent en koop dan een leuk paard. Dan heb je een reserve opgebouwd en weet je van jezelf beter wat je met je paard wil.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:03

Wat wil je vader nou precies betalen?
Volgens mij hangt daar alles van af....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:26

Je bent 13? Luister alsjeblieft naar alle goed bedoelde adviezen die je hier krijgt en wacht tot je wat ouder bent en fulltime werkt. Ik wil je eventueel wel even mijn veearts rekeningen laten zien die ik helaas heb 'mogen' krijgen na een stom ongeluk van mijn merrie... en met die rekeningen waren maar een fractie van mijn extra onkosten gedekt. Ik ben binnen 1 maand tijd minimaal Euro 3000,- EXTRA kwijt geweest aan mijn lieve meisje. Dat zijn bedrgaen die je helaas echt niet bij elkaar krijgt door op je 13e hier of daar wat bij te beunen... Ik ben volwassen, heb een goede baan en zelfs voor mij was het toen lastig om het hoofd boven water te houden. het is een hele grote verantwoordelijkheid en als je nog naar school moet en daarbij ook zelf nog het geld voor het onderhoud moet verdienen... Pfoeh, ik ben blij dat ik geen eigen paard had toen ik 13 was hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:12

khirshanta schreef:
Ik zie dat je 13 bent, met 1,5 jaar echt rijervaring. Jammer genoeg zijn de 'goedkope' paarden de hele jonge, of de al wat ouderen. Voor de jongen heb je veel nieuw materiaal nodig, en een heel deel meer ervaring, en oudere paarden zullen waarschijnlijk meer kosten qua dierenarts en speciaal voer etc.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Wel dat jonge paarden vaak duurder zijn, ook doordat er veel mis gaat bij onervaren mensen(extra lessen, materiaal etc)
Maar oudere paarden hoeven niet extra te kostenaan D.A kosten of speciaal voer. Ik ken genoeg jonge paarden die meer onderhoud kosten hebben dan wat oudere paarden.

Verder denk ik dat je vader best wel weet wat het gaat kosten, maar hij wil dat jij ook gaat leren hoeveel geld waard is en hoeveel een paard kost. Dat je niet alles maar kan krijgen, maar dat je er wat voor moet doen.

Denk ook aan het weitje, dat je de pony niet alleen kan neerzettten!
Dat andere het wel eens doen, wil niet zeggen dat het goed is. Veel paarden kúnnen niet alleen staan en het blijft een kudde dier. Het is oneerlijk om een paard/pony alleen te zetten.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:23

Hoe oud ben je?
Op je 15e/16e kun je vakkenvullen in een winkel, of op je 16e ook achter de kassa staan.
Verdiend redelijk.
Als je 17 bent of ouder kun je schoonmaakwerk gaan doen, wat ik er van hoor verdiend dat echt goed! Is zo'n beetje het enigste baantje waarmee je als minderjarige goed mee verdiend..
De rest van de eisen van je vader zijn wel te doen. Als je je kamer een grote schoonmaakbeurt geeft, en je gewoon 1x per 2 dagen stofzuigt, en al je rommel dat je maakt gelijk weer opruimt, heb je na je kamer ook geen omkijken. Anders moet je compromissen sluiten met je vader,
dat hij bijvoorbeeld ook een bijdrage levert (denk aan verhoging van zakgeld ofzo) of als hij in een erg goede bui is kun je proberen of hij de stalling of hoefsmid wilt betalen, of het voer enz.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:24

Oh ik zie dat je 13 bent met weinig ervaring,
wacht maar even dan 3/4 jaren ermee, dan heb je én meer ervaring én meer kans op een goed baantje.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:31

Bij ons kun je igg al vanaf je 14'e in de supermarkt werken voor een vast minimum loon.
En je bent volgens de wet dan ook verzekerd bij de werkgever, dus als je rond die leeftijd
bent zul je pas een fatsoenlijk, beter betaald baantje kunnen krijgen.

Maar je kunt inderdaad ook een deal sluiten met een boer waar je de pony neer kunt
zetten door daar te helpen met klusjes en andere werkzaamheden op de boerderij.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:12

Ik ga dalijk naar de boer toe om de kosten te bespreken en te vragen of ik daar niet kan helpen.
Ik heb alles uitgerekent voor een jaar , plus de aanschafskosten.
Het kan me makkelijk lukken met het geld wat ik uitgerekent krijg.
Ik ga elke week het hele huis poetsen, en daar krijg ik best veel van.
Ik kan nog een baantje zoeken.
En ga zo maar door , maar ik spaar door tot ik in principe al het geld heb voor 1 jaar stalling (+ hoefsmid , wormkuren,inentingen,extra sparen voor bijv. dekens en alles wat ik nog verder verdien gaat naar de d.a )mijn vader betaalt trouwens de d.a als ik het niet in een keer kan brengen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:35

Dan gaat je vader veel frequenter moeten betalen als hij denkt.
Wanneer je echt zeker wil zijn dat je paardje nooit iets tekort gaat komen is de beste tip die ik je kan geven je vader dit topic eens laten lezen Lachen Zo heeft hij een goed overzicht van de kosten.

En een vraagje: Wat na dat jaar? Dan mag pappie voor alles opdraaien ofzo?

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:37

Nee , ik spaar door tot ik alles voor een jaar heb gespaard.
Daarna spaar ik door , maar heb ik zeg maar een voorsprong op t geld en gaat het wat makkelijker. Haha!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:42

Maar wat ik me afvraag. Weet je vader de precieze kosten?
Heb je hem een lijstje voorgelegd zoals er hier een paar in het topic staan?

Het zou spijtig zijn moest je vader er na een tijdje achterkomen dat de kosten hoger liggen dan gedacht en beslissen dat je paard weg moet. En dan ben je er al helemaal aan gehecht en ga je heel wat verdriet hebben. Dat is wat je moet proberen te voorkomen hé.
Wanneer je vader goed op de hoogte is van de kosten is het geen enkel probleem om een paard aan te schaffen volgens mij.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:45

Ja , ik wil het ook voorkomen.
Ik heb alles uitgerekent wat het kost , en wat ik verdien.
Daarnaast wil ik afspreken met mijn vader dat ik de pony wat sneller krijg door per maand af te betalen zeg maar.
Daarna wilde ik overal langs gaan en de kosten bespreken zodat ik alles precies wist.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:46

Weet jouw vader hoe hoog de DA rekeningen kunnen zijn? Want nogmaals, ik wil mijn rekeningen a Euro 3000,- wel even laten zien hoor... Huilen Ik gun je trouwens wel een paard hoor... maar wat ik je nog meer gun is een onbezonnen jeugd Lachen . En er is nog een groot voordeel aan wachten tot je 18 bent... dan kan je nog meer sparen! Haha! En dus een behoorlijk knap paard kopen of een beter gevuld reserve potje hebbn voor noodgevallen. Als je 13 bent is school trouwens nog behoorlijk makkelijk, dat gaat ook nog een stuk pittiger worden waardoor je misschien wel minder tijd krijgt voor een paardje... Na je schooltijd is dat ook weer makkelijker. En oh, nog een voordeel aan wachten tot je 18 bent is dat je nog 5 jaar extra ervaring op kan doen! Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:46

zoals ik het zie mag je van je vader eigenlijk geen paard of pony Bloos Wanneer je 13 bent en je bent naast school bezig met poetsen en kamer opruimen en studeren wanneer heb je dan tijd voor je pony????? Want er zijn ook nog verjaardagen en andere leuke dingen.
Kun je niet beter eerst leasen met misschien mogelijkheid van later kopen. Zo kan je zonder jezelf in de problemen te brengen uitproberen of het werkt.