Paard verkocht, binnen 3 dagen terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Re: Paard verkocht, binnen 3 dagen terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:43

Als dat echt het geval was, dan zou FloortjeM dat toch wel weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:45

http://www.jurofoon.nl/jurofoonjournaal ... rantie.asp

Citaat:
Nieuwe wet 'Koop en Garanties'

Goed nieuws voor consumenten. Een nieuwe wet, 'Koop en Garanties', die per 1 mei 2003 in werking is getreden, biedt consumenten zes maanden garantie op nieuwe aankopen.

Product en Consumentenkoop
De wet vloeit voort uit een Europese richtlijn wet, zodat alle consumenten binnen de binnen de Europese Unie dezelfde bescherming genieten. Het betreft alleen om koop van producten. Ook moet het gaan om de koop van producten voor particulier gebruik bij een professionele verkoper (consumentenkoop), en mag het niet gaan om bederfelijke producten. De nieuwe wet geldt dus niet wanneer u fruit koopt, een reis boekt, een verzekering afsluit, een loodgieter inhuurt of bij een particulier een tweedehands auto koopt. De wet is wel van toepassing op de koop van een huisdier.

Zes maanden garantie
Sinds 1 mei heeft u als consument recht op een standaard minimum garantie van zes maanden. Gaat een product binnen deze periode defect, dan kunt u de verkoper aanspreken. Het moet wel gaan om een gebrek dat al bestond toen u het product aanschafte. De bewijslast ligt gedurende de garantieperiode bij de verkoper. Hij moet aantonen dat het product bij verkoop in orde was of dat u het zelf verkeerd heeft gebruikt. In veel gevallen een moeilijke opgave voor de verkoper.

Voor de duidelijkheid, wat is consumentenkoop
http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Wat ... faultintro

Citaat:
Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Niet elke koopovereenkomst valt onder de regels van consumentenkoop. Consumentenkoop geldt alleen voor producten zoals levensmiddelen, wasmachines en auto's. De regeling geldt niet voor diensten, zoals het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering of het aangaan van een lening.

In het eerste stukje zagen we dat een huisdier daar ook ondervalt.

Maar dus bij consumentenkoop, dat is dus niet bij een particulier

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:46

ik heb rouwens ook altijd geleerd dat kribbenbijten en luchtzuigen twee verschillende dingen zijn
]kribbebijter = vastpakken van de krib, dus bijten/knagen op een dwangmatige manier...
luchtzuigen is luchtzuigen , al dan wel of niet iets daarbij vastpakken

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:29

runningkawa schreef:
Maar aan hout knagen zoveel paarden, is dat dan meteen een gebrek?
Dan heeft bijna elk paard wel een gebrek Haha!

ja ik geloof dat ik eigenlijk ook alleen maar kribbebijters op stal heb, die van mij eten zich gewoon door de buitenbak heen, stroom ,teer ,zucht
Tja windzuigen is toch wel even wat anders al moet ik zeggen dat het mij niet zo veel uit zou maken, ik ben gelukkig ook niet perfect.
Oke terug naar het topic ja ik vind dat je hoewel onbewust verkeerde informatie gegeven hebt en dat deze mensen in hun recht staan.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:11

Ik heb geleerd dat een paard dat kribbebijt zich kan ontwikkelen als een luchtzuiger.
Dus dat een kribbebijter ook weer niet persee lucht zuigt..

Als ik al op een advertentie af zou gaan waarin vermeld wordt dat het een kribbebijter is verwacht ik geen luchtzuiger.

Nu vroeg ik me wel af..

Als je nou hobbymatig paarden opkoopt en verhandelt..
Waar val je dan onder?
Je bent dan in mijn ogen geen praticulier meer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 07:26

zodra je een inschrijving hebt bij de KvK ben je geen particulier meer en dus bedrijfsmatig bezig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 07:31

veel kkribbijters zuigen inderdaad lucht........... maar in een verkoopadvertentie staat kribbijter niet zo ernstig als luchtzuiger......

ik denk dus ook dat je het dier gewoon terug moet nemen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:26

meggiemeg schreef:
zodra je een inschrijving hebt bij de KvK ben je geen particulier meer en dus bedrijfsmatig bezig.

Dat is echt nonsens. Ik heb een KvK-inschrijving voor de stichting derdengelden van mijn advocatenkantoor. Zodra ik mijn paard verkoop, is dat zeker particulier. Een KvK-inschrijving die in de doelomschrijving heeft staan: 'de in- en verkoop van paarden', is een indicatie, maar als je erover gaat procederen, speelt er veel meer mee. Je moet dan ook kijken naar of je beoogd had winst te maken met je onderneming (dat klinkt flauw, maar er zijn genoeg mensen met een eenmanszaakje die een KvK-nummer hebben en een BTW-nummer om de kosten van hun hobby in aftrek te kunnen brengen. Als je dat verstandig doet, kom je daar een heel eind mee). De belastingdienst speelt dus een rol. Verder kan de regelmaat waarmee je een paard verkoopt een rol spelen en de manier waarop je naar de koper presenteert. Een aantal handelsstallen heeft een tijdlang zelf alle paarden verkocht, maar dan de naam van een (particuliere) kennis op het contract gezet, zodat het consumentenrecht (met de bescherming van de consument vandien) kwam te vervallen. Rechters prikken daar echter doorheen.

In dit geval lijkt me dat van particulier naar particulier is verkocht, dus speelt het hele consumentenrecht niet en zal de koper moeten aantonen dat het paard de aandoening al had bij de verkoop. Omdat tussen jullie beiden duidelijk is dat dat zo is, speelt nog slechts de vraag: voldoet het paard aan hetgeen de wederpartij verwachtte te kopen. En dus kom je op de discussie: toen jij zei dat hij een kribbebijter was, hadden zij er toen in redelijkheid rekening mee moeten houden dat hij lucht zoog. En dat is het moment dat ik als jurist tegen mijn client zeg: zorg dat je een dierenartsverklaring krijgt, die we in de procedure kunnen overleggen en waarin de dierenarts stelt hoe het wat hem betreft met het onderscheid en hoe dat zich verhoudt met de stalondeugd van dit paard.

om even terug te komen op de discussie hiervoor over gewijzigde wetgeving: dat is de wetgeving waarbij het consumentenrecht en de zes-maands-termijn in de wet is vastgelegd en die is echt al weer een heel aantal jaren oud.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 12:14

De dierenarts heeft niets aan het paard gezien dat t een kribbebijter is, heeft t gebit ook bekeken.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:22

cri Box zal wel voor verwarring zorgen onder de bokkers, ik weet niet beter dat kribbebijter een paard is wat zich vastbijt en er soms bij zuigt en soms ook niet .....

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 12:34

Cri box zou misschien wel kunnen helpen, wij hebben t nooit gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:35

Heb je hem nu weer terug gehaald of niet? Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:38

Ja, ben ook wel benieuwd.....
Leek mij ook het beste om hem terug te halen, anders heb je geen idee waar ie terecht komt... aangezien zij er erg graag vanaf wil lijkt me dat geen lekker idee.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:39

littleroosie schreef:
Cri box zou misschien wel kunnen helpen, wij hebben t nooit gebruikt.

nou cribox is veel fijner dan zon martelwerktuig om de nek.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:43

Vraag me net hardop af of het paard het alleen op stal doet of ook buiten? Beetje offtopic wellicht, maar het is wel heel jong om al zo'n nare gewoonte te ontwikkelen.
Je ziet dit toch voornamelijk bij paarden die lange staldagen maken en zich vervelen?
En een driejarige zal niet zoveel op stal staan lijkt me.
Of vergis ik me in het bovenstaande, even ter info voor mezelf.....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:46

sommige paarden ontwikkelen het ook voor 3e jaar....

ik denk persoonlijk dat maagzweer/ulcers hier de grootste boosdoener van is, dan bv verveling lange dagen op stal....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:50

sigrid1182 schreef:

ik denk persoonlijk dat maagzweer/ulcers hier de grootste boosdoener van is, dan bv verveling lange dagen op stal....

Maar komt dat dan niet weer voort uit stress? En uiteindelijk dus wel te weinig afleiding/ontspanning...weidegang?
Ik ga nu wel als een idioot offtopic he?
Fluit me maar terug hoor! Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:45

FloortjeM schreef:
meggiemeg schreef:

Dat is echt nonsens. Ik heb een KvK-inschrijving voor de stichting derdengelden van mijn advocatenkantoor. Zodra ik mijn paard verkoop, is dat zeker particulier. Een KvK-inschrijving die in de doelomschrijving heeft staan: 'de in- en verkoop van paarden', is een indicatie, maar als je erover gaat procederen, speelt er veel meer mee. Je moet dan ook kijken naar of je beoogd had winst te maken met je onderneming (dat klinkt flauw, maar er zijn genoeg mensen met een eenmanszaakje die een KvK-nummer hebben en een BTW-nummer om de kosten van hun hobby in aftrek te kunnen brengen. Als je dat verstandig doet, kom je daar een heel eind mee). De belastingdienst speelt dus een rol. Verder kan de regelmaat waarmee je een paard verkoopt een rol spelen en de manier waarop je naar de koper presenteert. Een aantal handelsstallen heeft een tijdlang zelf alle paarden verkocht, maar dan de naam van een (particuliere) kennis op het contract gezet, zodat het consumentenrecht (met de bescherming van de consument vandien) kwam te vervallen. Rechters prikken daar echter doorheen.

In dit geval lijkt me dat van particulier naar particulier is verkocht, dus speelt het hele consumentenrecht niet en zal de koper moeten aantonen dat het paard de aandoening al had bij de verkoop. Omdat tussen jullie beiden duidelijk is dat dat zo is, speelt nog slechts de vraag: voldoet het paard aan hetgeen de wederpartij verwachtte te kopen. En dus kom je op de discussie: toen jij zei dat hij een kribbebijter was, hadden zij er toen in redelijkheid rekening mee moeten houden dat hij lucht zoog. En dat is het moment dat ik als jurist tegen mijn client zeg: zorg dat je een dierenartsverklaring krijgt, die we in de procedure kunnen overleggen en waarin de dierenarts stelt hoe het wat hem betreft met het onderscheid en hoe dat zich verhoudt met de stalondeugd van dit paard.

om even terug te komen op de discussie hiervoor over gewijzigde wetgeving: dat is de wetgeving waarbij het consumentenrecht en de zes-maands-termijn in de wet is vastgelegd en die is echt al weer een heel aantal jaren oud.

Zodra je dus een inschrijving hebt met als omschrijving paarden in te kopen en te verkopen bedoel ik dan ook. Moet nu echt alles zo precies en letterlijk worden beschreven zodat je tig regels nodig hebt om iets uit te leggen?????
Zolang je dus handeld uit eigen bedrijfsnaam waar je dus een kvk inschrijving voor hebt met als omschrijving in en verkoop van paarden ben je dus bedrijfsmatig bezig en niet meer hobby matig. Dat bedoelde ik dus met mijn vorige reactie op de vraag wanneer hobby en wanneer niet!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:51

sigrid1182 schreef:

erfelijkheid ?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:57

Tja mijn merrie is ook een kribbebijter, die dus lucht aanzuigt en dit doet ze helaas al
vanaf veulen af aan. Geen idee hoe ze er mee begonnen is, ze was toen nog niet van mij, maar
het gebeurd dus helaas ook wel bij jonge dieren.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 18:45

De merrie is (nog) niet terug. We zijn het er nog niet mee eens en als we de merrie terug nemen dan zijn wij niet van plan het volle aankoop bedrag terug te geven omdat wij kosten aan de merrie hebben gehad voor haar.

De merrie heeft tot haar 3,5 jaar altijd buiten gestaan. Buiten doet ze het ook niet. En bij ons deed ze het alleen tijdens het voeren. Bij haar dus ook tussen het voeren door. Ik denk dat dit veroorzaakt is door de stress. De merrie is 's ochtends gekeurd, verhuisd. Daar stond die dus te zuigen, toen hebben zij de merrie naar een andere stal gebracht waar meerdere paarden staan. Daar deed ze het nog steeds en is toen weer terug gegaan naar de huidige stal van de koper.

kribbie29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:15

Als ze het paard binnen 3 dagen terugbrengt bij een nieuw stalgebrek dan moet je haar terugnemen,dus binnen 3x 24 uur is wettelijk.
Als je haar op de hoogte hebt gebracht bij verkoop kan ze haar niet terugbrengen.
Dan is het een ontdeugd wat al bestond en geen verborgen gebrek.
Dus je hoeft haar niet terug te nemen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:37

tis een "nieuw" stalgebrek,,,

het gebrek wat het paard volgens de koper had, klopt niet...

volgens koper een kribbebijter maar blijkt luchtzuiger te zijn....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:39

oja schiet me nog te binnen....

stel dat het rechtzaak word....

dan kan je er op rekenen dat je vanaf dag dat koper heeft gemeld dat het paard luchtzuigt, ook de stallingskosten e.d.
terug betalen....

hier in de buurt was ook een geschil tussen koper en verkoper...

koper heeft 1,5 jaar stalling terug kunnen betalen....

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:45

wil je je paard daar nog laten na dit alles? ik zou gewoon het paard terugnemen uiteraard hoef je niet op te draaien voor de da kosten van keuringen