Welke auto voor de 2 paards trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Foresttravel

Re: Welke auto voor de 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:50

gaat hier over massa ledig voertuig. niet maximale treklast

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:04

thanks waratje, ik had al geen lucht meer om te zuchten Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:15

Waratje schreef:
Snap je het nu wel? Pling

Oh...ik snap het wel hoor. En jij ook. We hebben het steeds over twee verschillende dingen..dat is me nu wel duidelijk geworden.

De quote die jij aanhaalt gaat over wel rijbewijs je ergens voor nodig hebt.
Hetgeen ik op gereageerd heb en nogmaals heb uitgelegd, gaat over wat je achter welke auto mag hangen en op welke manier. Dit staat los van E rijbewijs of niet...dit ging over wat een auto mag trekken en niet over wat de bestuurder mag rijden.
Daar zit de communicatiestoornis volgens mij. En ik snap niet waarom er zo gezucht moet worden als ik reageer op een bewering van iemand die onjuist is.

Snappen we het nu allebei? Pling

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:47

polly2 schreef:
Je bent echt strafbaar als je met een aanhanger rijdt die incl. laadvermogen over het te trekken gewicht van de auto heen gaat...al is de aanhanger leeg! En dat geldt ook voor mensen met een E rijbewijs!

Nou met iets meer lucht dan: ONZIN!!!!

Lees die FAQ nou maar, ik heb 'm zelfs gequote. Wat daar staat is 100% zeker juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:48

Idd Margreet
Zelfs na de faq en zoveel topics
Wat daar gezegt wordt is voor B niet voor E

Met E geld gewoon letterlijk wat je er achter hebt hangen aan gewicht.
Niks geen laadvermogen gedoe van de aanhanger.
Maar werkelijke gewichten

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:51

papieren gewicht en werkelijk gewicht

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:55

Tong uitsteken heeft mijn rij instructeur die ook les geeft met aanhanger het dan toch altijd fout gehad Vork

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:36

Foresttravel schreef:
Tong uitsteken heeft mijn rij instructeur die ook les geeft met aanhanger het dan toch altijd fout gehad Vork

En de mijne....

En de examinator ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:43

Of heben jullie het verkeerd begrepen? Lachen
Want zelf nu met uitleg en een faq lijkt het kwartje nog niet te vallen Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:57

runningkawa schreef:
Of heben jullie het verkeerd begrepen? Lachen
Want zelf nu met uitleg en een faq lijkt het kwartje nog niet te vallen Lachen

Nou nee hoor. Heb het net aan mijn buurman gevraagd, die is oom agent bij de verkeerspolitie....en hij beaamt het en zegt dat het één van de grootste misverstanden is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:23

oke, ik ga mee zuchten....
jeetje..... Frusty

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:24

polly2 schreef:
Nou nee hoor. Heb het net aan mijn buurman gevraagd, die is oom agent bij de verkeerspolitie....en hij beaamt het en zegt dat het één van de grootste misverstanden is....

Ik weet niet wat voor oom agent jouw buurman is, maar hier even artikel 15 uit het regelement rijbewijzen:

Artikel 15
1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:

a. bromfietsen (Rijbewijs AM);

b. motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);

c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

d. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C);

e. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer dan 3500 kg, doch ten hoogste 7500 kg bedraagt, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C1);

f. motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D);

g. motorrijtuigen, die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 doch niet meer dan 16 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D1);

h. motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C, C1, D of D1 voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E) mits

I. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie C1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg of

II. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie D1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg en de aanhangwagen niet wordt gebruikt om personen te vervoeren.

2. Voor de bepaling van het aantal wielen worden twee naast elkaar aangebrachte wielen van gelijke afmeting als één wiel beschouwd, indien de afstand tussen de binnenzijden van de op die wielen gemonteerde banden niet meer bedraagt dan de breedte van één van die banden in normale spanningstoestand en in onbelaste staat.

3. In afwijking van het eerste lid worden motorrijtuigen, ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, waarvan de toegestane maximum massa als gevolg van een aan het voertuig aangebrachte bepantsering meer dan 3500 kg bedraagt, begrepen onder de rijbewijscategorie B.

DIT IS DE WET!!! JOUW BUURMAN IN HET BIJZONDER HOORT DIE TE KENNEN!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:30

Dit vind je op elke site

Citaat:
rijbewijs B

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden. De maximum massa (ledig gewicht plus laadvermogen) van de aanhangwagen mag niet meer zijn dan de ledige massa van het trekkend motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Gewicht aanhangwagen bij rijbewijs BE
Het gewicht van de aanhangwagen is niet meer van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.

Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet meer van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:03

Margreet schreef:
Met je Golfje? (daar had je het immers over) Zal je zwaar op de maag liggen Haha!

Je bent echt een vermakelijk ventje zeg, heerlijk dat haantjes gedrag *LOL* Hoe zat dat ook alweer met mannen en hun auto's? Dat hield ergens verband mee toch? Knipoog

Jij de Saab..........Michel zijn gti tje Haha!

En dan leen in de Aston Martin van een vriendje Haha!

paasei wat een haantjesgedrag in dit topic zeg Clown ( geen aanval op jou Haha!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:20

Weet je wat ik nou niet snap

Of iets nou wel of niet wettelijk mag......... je doet toch wat verstandig is

Ik had voor mijn aanhangers in eerste instantie ook mijn E niet nodig, ben hem toch gaan halen, al is het alleen maar om discussies langs de snelweg te voorkomen. Ik zorg ervoor dat de trekkende auto, de aanhangers makkelijk kan hebben.......

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:25

Is deze discussie nou nog steeds aan de gang ?
Ongelooflijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:24

Citaat:
De maximum massa (ledig gewicht plus laadvermogen) van de aanhangwagen mag niet meer zijn dan de ledige massa van het trekkend motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

nog 1 keer...
het gaat meestal fout bij het woordje EN en het begrip toegestane maximum massa... Duivel

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:42

KiWiKo schreef:
Weet je wat ik nou niet snap

Of iets nou wel of niet wettelijk mag......... je doet toch wat verstandig is

Ik had voor mijn aanhangers in eerste instantie ook mijn E niet nodig, ben hem toch gaan halen, al is het alleen maar om discussies langs de snelweg te voorkomen. Ik zorg ervoor dat de trekkende auto, de aanhangers makkelijk kan hebben.......

Precies!!

Niet alleen discussies langs de weg maar wat denk je van de verzekering. Je bent niet verzekerd als je niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:44

En je leert ook nog eens een boel... Komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede.
Ook vast genoeg mensen die met alleen B keurig sturen hoor, maar de jaarlijke caravan-uittocht en bijbehorende ongevallen spreekt wel boekdelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:55

precies............. Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:35

ikke schreef:
polly2 schreef:

Ik weet niet wat voor oom agent jouw buurman is, maar hier even artikel 15 uit het regelement rijbewijzen:

Artikel 15
1. Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:

a. bromfietsen (Rijbewijs AM);

b. motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);

c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

d. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C);

e. motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer dan 3500 kg, doch ten hoogste 7500 kg bedraagt, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C1);

f. motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D);

g. motorrijtuigen, die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 doch niet meer dan 16 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D1);

h. motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C, C1, D of D1 voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E) mits

I. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie C1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg of

II. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie D1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg en de aanhangwagen niet wordt gebruikt om personen te vervoeren.

2. Voor de bepaling van het aantal wielen worden twee naast elkaar aangebrachte wielen van gelijke afmeting als één wiel beschouwd, indien de afstand tussen de binnenzijden van de op die wielen gemonteerde banden niet meer bedraagt dan de breedte van één van die banden in normale spanningstoestand en in onbelaste staat.

3. In afwijking van het eerste lid worden motorrijtuigen, ingericht voor het vervoer van ten hoogste 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, waarvan de toegestane maximum massa als gevolg van een aan het voertuig aangebrachte bepantsering meer dan 3500 kg bedraagt, begrepen onder de rijbewijscategorie B.

DIT IS DE WET!!! JOUW BUURMAN IN HET BIJZONDER HOORT DIE TE KENNEN!!!

Voor de allerlaatste keer: ik heb het niet over wat je wel en niet mag met je B(E) rijbewijs. En hier wordt er weer lustig gequot uit de wet op de rijbewijzen....daar ging mijn punt niet over!!!

Ik begon met een reactie te geven (op een vraag die iemand daar over stelde, of een opmerking plaatste) over welk voertuig met welke toegstane treklast je voor welke aanhanger mag zetten. Los van of je daar je E voor nodig hebt of niet (wat je dus bij een twee-paards wel nodig hebt).
En daarover zegt oom agent dus dat er veel misverstanden zijn. Dus dat men denkt dat een tweepaards, slechts beladen met 1 shetlandpony dan wel achter een auto mag die bijv. 1600 kg mag trekken. Immers...je ledig gewicht + het gewicht dat je geladen hebt overschrijdt die 1600 kf niet. Echter dit mag niet (ook niet met E rijbewijs). Je meot kijken naar wat in theorie het ledig gewicht incl max laadvermogen is (en dat is bij een tweepaards minmiaal 2000 kg, soms nog meer) en dat moet je auto mogen trekken...anders mag die trailer er zelfs niet leeg achterhangen. (al heb je je E rijbewijs) Ik weet niet hoe ik het nu nog anders uit kan leggen waar ik het over heb...want jullie hebben het allemaal over wel of niet E rijbewijs..dat is dus een ander thema...
Als er nou nog niet begrepen wordt wat ik bedoel, dan geef ik het op. Dan willen jullie het misschien wel niet begrijpen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:41

ik begrijp je heel goed, maar het is onzin.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:44

Margreet schreef:
ik begrijp je heel goed, maar het is onzin.

Dit topic eindigt nooit meer .............

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:46

Ik ben er allang klaar mee Haha!

Al 3 keer verzocht om die onzin weg te halen om verwarring te verkomen, maar er komt niet echt sjoege...

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:47

Margreet schreef:
Ik ben er allang klaar mee Haha!

Al 3 keer verzocht om die onzin weg te halen om verwarring te verkomen, maar er komt niet echt sjoege...

Ach ik heb zelfs agenten gezien die het niet snappen. Het is best ingewikkeld Vork