zwaar gedupeerd door paardenhandelaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zwaar gedupeerd door paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:14

kimmie261 schreef:
ik vind het echt zo vreemd,dan kan dus iemand die de papieren van lazlo heeft(mijn paard) hem zomaar terug vorderen,ook al heb ik hem een jaar geleden gekocht??wetende dat zijn papier "zoek" was...

Als je een verkoopcontractje heb op laten stellen, dan niet, kan je aantonen dat hij is gekocht van de eigenaar. Maar feitelijk als je paard op papier als eigenaar van een ander staat, is hij niet echt jouw eigendom. Maar ik kan mij niet voorstellen als je kunt aantonen dat er een overdracht is geweest, bv papieren van een keuring waar eigenaar en nieuwe eigenaar op staat vermeld, of bv een overdracht van de bank, je geen eigenaar bent. Vraag mij af wat de wet officieel zegt over paarden, moeilijk.

Bij auto's is het duidelijk, de naam die op het kenteken staat is de eigenaar van de auto. Maar dat staat ook zo in de wet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:16

Wet behandeld paarden als 'goederen' .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:19

linky schreef:
Want als je een stamboekpapier op naam zet, moet je lid worden van het betreffende stamboek en dat willen een heleboel mensen niet.

Je kunt het paard ook laten registreren via het paspoort en daar mogen ze gen lidmaatschap aan verbinden...

linky schreef:
Paspoort kan ook b.v. via KNHS, heb je geen stamboek voor nodig.

Ook al stuurde je het naar de KNHS, dan nog werd en wordt je KWPN-er via het KWPN van paspoort voorzien

linky schreef:
Al met al een hele vreemde gang van zaken en een discutabele beslissing van de rechter. Het zal je maar gebeuren!

Het is voor beide partijen hartstikke vervelend... het zal jouw paard maar zijn die, je ter goede trouw bij een trainingsstal neer zet, en verkocht wordt.... van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn en plots boven water komt.... ik zou ook vechten voor mijn recht...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:20

nope,ik heb helemaal niets...ojawel,ik heb zijn paspoort... Ja

ik heb hem overgenomen van een kennis...en hem zo contant betaald...

maar wat wel zo raar is,is dat de TS wel het paard heeft gekocht,aantoonbaar dus kosten heeft gemaakt,stallingskosten enz,en dat dat nergens genoemd wordt....heel vreemd.

als de wet paarden behandeld als goederen,dan is hij dus hetzelfde als een fiets??
als je dus een 2de hands fiets koopt bij een 2de hands winkel,dan ben jij eigenaar!!als je hem op straat koopt van een junk,had je moeten weten dat er iets niet klopt,dus heb je niet ter goedertrouw gehandeld.

deze mevr koopt paard ,voor overigens niet eens een "koopje",bij een handelsstal,dan lijkt me toch dat je wel beschermt moet zijn???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:27

Je koopt een fiets bij een fietswinkel en met het garantiebewijs is geknoeid... zo zou je het min of meer moeten zien...
Of een 2e hands auto die volgens de verkoper van een oud omaatje is geweest, en er zit een geluidsinstallatie waar menig discotheek jaloers op is... dan kun je min of meer nagaan dat er iets niet helemaal klopt...

Volgens de krant, vond de rechter het bewezen dat ook de handelsstal niet ter goede trouw heeft gehandeld... paard heeft paspoort waar ook de afstamming ed in zal hebben gestaan.. waarom heeft die handelsstal geen duplicaat aangevraagd?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:32

Als jij het paard ter goeder trouw voor een aannemelijk bedrag hebt gekocht dan ben jij gewoon eigenaar. Ook al is het paard gestolen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:33

TeeGee schreef:
Als jij het paard ter goeder trouw voor een aannemelijk bedrag hebt gekocht dan ben jij gewoon eigenaar. Ook al is het paard gestolen.

En de recher heeft dus anders beslist.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:48

Alane schreef:
TeeGee schreef:

Nee hoor. Je bent bezitter. Dus volgens jouw ben je altijd je eigendommen kwijt als ze gestolen worden, door een heler verkocht worden voor een marktwaarde Vingers aflikken aan iemand die helaas te goeder trouw is? Dus een heler die handelt in gestolen waar en onschuldige slachtoffers weet te maken, doet goede zaken. Die heler wordt opgepakt, zijn klantjes zijn de gelukkigen van de gestolen eigendommen van een ander. Ben je te goeder trouw, wordt je niet vervolgd, dat klopt, maar betaal je geen reeele marktwaarde, wordt je gezien als niet ter goeder trouw en dan kan je ook vervolgd worden. De spullen worden in beslag genomen en gaan naar de rechtmatige eigenaar, maar jij als nieuwe eigenaar kan misschien, omdat je ter goeder trouw bent en al lange tijd goed gezorgd hebt voor die spullen/dieren wellicht aanspraak gaan maken. Maar dan moet je een goede advokaat hebben, en elk geval wordt apart bekeken.

Zoals die fries die gestolen was. 8 jaar lang waren de eigenaren met het dier bezig, kind was er ape trots op, totdat de rechtmatige eigenaar zich meldt. Rechtzaak volgt, kind raakt paard kwijt. S*hit happens.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:52

maar bij een kennis van ons werd een auto gestolen,en die moest dus wachten of de dief afstand wilde doen van de auto....

omdat deze eerst claimde dat de auto van hem was.

daarnaast heeft mevr denk ik wel een reeele marktwaarde betaald voor het paard,bijna 3000 euro (is toch 6500 gulden),als ze er nu 750 euro voor betaald had...

maar goed,ik heb hier een paard staan van een kennisje,het paspoort ligt hier,deze kan ik dus zonder probleem verkopen,ik vang de centjes,en uiteindelijk kan mijn vriendin hem terug claimen...
heel interessant,zeker omdat ik totaal buiten schot blijf Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 23-01-07 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:53

makkelijk geld verdienen he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:54

kimmie261 schreef:
maar bij een kennis van ons werd een auto gestolen,en die moest dus wachten of de dief afstand wilde doen van de auto....

omdat deze eerst claimde dat de auto van hem was.

Dat is een wettelijke procedure, maar in de regel wordt dat gewoon gelast als hij moeilijk doet. Alles heeft zijn regeltjes en gelukkig maar, maar kan ook frustreren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:57

Zo makkelijk is het niet, kimmie. Het is nl. zo dat jij aansprakelijk wordt gesteld voor de schade die geleden is door koper. Maar als je vriendin kwaad wil kan ze jou ook aanklagen voor geleden (emotionele) schade. Bovendien zal de justitie ook wel bij je aankloppen.

Want jij wist dat het niet jouw paard was, en je hebt bewust gelogen tegen de verkoper. En je wist ook dat je vriendin dit paard niet wilde verkopen.
Minder schakels dan ts d'r probleem. Jij blijft dus niet buiten schot.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:58

joh,dat wist ik niet.....

ik zeg dan dat ik het paard gekocht heb,en deze weer doorverkoop Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:00

kimmie261 schreef:
daarnaast heeft mevr denk ik wel een reeele marktwaarde betaald voor het paard,bijna 3000 euro (is toch 6500 gulden),als ze er nu 750 euro voor betaald had...

Het aankoopbedrag stond niet ter discussie, wel het feit dat het paard zonder stamboekpapieren is verkocht en de koper wist dat er papieren bij hoorden te zitten... Er was geknoeid met het paspoort...etc

kimmie261 schreef:
maar goed,ik heb hier een paard staan van een kennisje,het paspoort ligt hier,deze kan ik dus zonder probleem verkopen,ik vang de centjes,en uiteindelijk kan mijn vriendin hem terug claimen...
heel interessant,zeker omdat ik totaal buiten schot blijf Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Ik weet niet of jij buitenschot blijft...
dat wordt ook niet vermeld in het krantenbericht dat die handelsstal buiten schot blijft...

en dan zal jij met namen moeten komen van wie jij dat paard dan weer gekocht hebt... crimineel zijn is niet zo heel gemakkelijk als je de perfecte misdaad wilt begaan Tong uitsteken

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:01

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:07

ships....gaat hier niets worden dus???

maar goed,zoals ik al zei,ik heb mijn paard ook gekocht,wel met paspoort,maar zonder papier,en ook eens een rottweiler gekocht,welke een stamboom had,maar deze zat er niet bij...

nou ja ,goed,ik zou dus wel verwachten ,als ik ergens en paard koop,en deze heeft een paspoort(wat niet iedere particulier weet hoe of wat erin moet staan..),en je koopt deze ter goeder trouw,dat het dan wel jou dier is...

zeker ook omdat je een bepaalde tijd wel voor het dier gezorgd hebt,en dat dit nu ook totaal irrelevant lijkt...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:16

linky schreef:
Er was in dit geval wel duidelijk geknoeid met het paspoort!!!!
Daar staat ALTIJD de naam van de vorige eigenaar in, als die is op een of andere manier is weggehaald kun je er beter niet aan beginnen dus! Een stamboekpapier is GEEN eigendomsbewijs, je zult de paarden de kost geven die op een andere naam staan dan van degene van wie ze in werkelijkheid zijn. Zo ben ik "op papier" nog eigenaar van minstens 4 Friese hengsten Haha! die ik ooit als veulen verkocht heb maar die nog nooit op naam van de nieuwe eigenaar gezet zijn. Want als je een stamboekpapier op naam zet, moet je lid worden van het betreffende stamboek en dat willen een heleboel mensen niet. Paspoort kan ook b.v. via KNHS, heb je geen stamboek voor nodig.
Al met al een hele vreemde gang van zaken en een discutabele beslissing van de rechter. Het zal je maar gebeuren!

Meestal staat de naam van de fokker er. Ik ben geen lid van het stamboek, mijn paarden staan beiden niet op mijn naam. Maar inderdaad, paspoort is geen eigendomspapier.

En ZEKER een discutabele uitspraak.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:48

Ik heb 2 jaar geleden 2 merries gekocht, beide welsh-pony's met een paspoort... en niet dat ik de verkoper niet vertrouwde heb ik toch het stamboek gebelt waarom er alleen een paspoort was afgegeven en geen stamboek papier erbij...

Op zich zouden er toch belletjes moeten zijn gaan rinkelen bij de handelsstal dat het paard zonder stamboekpapier aangeboden wordt en met alleen het paspoort....

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:00

Toch nog even een reactie van mij:
Wat wij ervaren hebben: Theo Bosman (Willem Smit) deed erg moeilijk als je bij je paard wilde komen kijken. Als er na veel pijn en moeite een concrete afspraak gemaakt was, dan belde hij die afspraak vaak weer af met een k*t-smoes. Wat dat betreft kan ik me heel goed voorstellen dat die vrouw er pas heel laat achterkwam dat haar paard weg was. (ervan uitgaande dat het klopt dat dat dier zonder haar medeweten 'verdwenen' is).

Hij wilde ook best veel papieren ed van het paard. Maar wij hadden op die kopieën met Tippex gegevens weggehaald en het vervolgens weer gekopieerd. Dus op die gekopieerde papieren was voor hem niet heel veel meer te lezen dan de afstamming. In de telefoongesprekken gaf hij altijd aan dat het super ging met het paard, dat er serieuze eventuele kopers (oa uit Amerika) waren geweest die interesse hadden, dat het wachten was op de bankgarantie enzo. enzo. Ik denk dat hij tegen de eigenaren die daar paarden in training hadden staan ook leugens op hing. Ik weet dat toen stal Destino failliet verklaard was, er een aantal paarden waren waarvan de eigenaar niet bekend was.

Ik kan me dus wel een beetje voorstellen dat het (als die vrouw de waarheid spreekt) voor haar ook een vreemde situatie is geweest.

Met heel veel gedoe is het paard van vriendin daar weggehaald. Paard was verwaarloosd (heel mager) en zo enorm fout gereden dat het dier heel erg last van zijn lijf heeft gehad. En daardoor een tijd heeft moeten 'revalideren'.

Een hele foute man die Theo.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:16

naar mijn wetens is voor de wet degene die de papieren in zijn bezit heeft de eigenaar.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:48

ik heb er totaal geen verstand van, maar wil de TS toch echt wel heel erg veel sterkte en succes wensen.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:05

wechelshof schreef:
toen indertijd maakte Theo Bosman zo reclame: (jaar 2005)

'****GEGARANDEERDE VERKOOP BINNEN 2 MAANDEN****
EUROPEAN SPORT STABLES IS EEN PROFESSIONELE STAL
MET 3 VESTIGINGEN IN
BELGIE - MEERLE / MEER / GROBBENDONK.
ONZE RUITERS MAKEN PAARDEN ZADELMAK/CORRIGEREN
EN BRENGEN UIT OP CONCOURS VAN HET LAAGSTE NIVEAU
T/M INTERNATIONAAL.OOK ZEER MOEILIJKE PAARDEN KUNNEN
WIJ CORRIGEREN EN ZADELMAK MAKEN.ALLES OP EEN CORRECTE
WIJZE.VERDER KUNNEN WIJ DOOR ONZE CONTACTEN UW PAARD
BINNEN 2 MAANDEN GEGARANDEERD VERKOPEN(VRAAG DE VOORWAARDEN)
WIJ WERKEN MET KWPN/BWP/SELLE FRANCE/HOLSTEINER/AES/SPAANSE
PAARDEN/ARABIEREN/FRIEZEN ETC.
ONS TEAM BESTAAT UIT 9 LEDEN, DRESSUUR/SPRINGRUITERS,HOEFSMID
MAIL ONS VOOR INLICHTINGEN.'

en er zijn idd heel veel gedupeerden van deze handelsstal
wij hebben indertijd (2005) onze 11jarige hengst daar terug zadelmak laten maken
(in Meerle in stal Destino/Maxburg zat hij toen) en zijn "in tegenstelling tot vele
anderen zo te horen" wel tevreden. Wij zijn toen regelmatig gaan kijken
naar de vorderingen en zijn hem zonder problemen na 2 maanden
gaan ophalen : let wel: ons paard stond niet in de verkoop !!! enkel
om zadelmak te maken... wij hebben toen veel mailtjes gekregen van
mensen die info vroegen omtrent deze stal omdat wij toen positieve
commentaar hadden gegeven.

de stal is in 2006 failliet verklaard en sindsdien zitten er andere mensen in.

in ieder geval, succes met je zaak en hopelijk komt er een lichtpuntje
voor je dochter.

En op deze advertentie van european sport stables hebben wij dus ook gereageerd en hierna zijn we in een wereld terecht gekomen van leugens en bedrog.
Theo Bosman kwam vertrouwd over en na een goed gesprek hebben we onze 4-jarige kwpn merrie gebracht en € 600,- betaald voor deze 2 maanden.
Na deze 2 maanden hoorden we vervolgens niks meer en koste het flink wat moeite om contact met hem te houden. Diverse malen heeft hij ons verteld dat ons paard was verkocht en dat hij het geld had ontvangen, zo heeft hij ons vele maanden aan het lijntje gehouden. Dan was er opeens iets mis met de boeking bij de bank, dan had ie het geld nog niet ontvangen van de kopers, dan ging ons paard waarschijnlijk naar het buitenland, dan moest ze opeens "weer" gekeurd worden....ongelofelijk wat hij bij elkaar kan liegen. Gelukkig hadden wij alle orginele papieren van ons paard, hij had alleen kopieen.
Na veel mailen en zeuren was uiteindelijk alles rond en maakte we een afspraak om alles af te handelen. En ja hoor, hij had weer een smoes om af te bellen. Gestoord

Ze zijn in de tussentijd verhuisd naar baarle nassau en ik verbaas me er dan ook weer over dat ze dit nieuwe adres wel hadden doorgegeven aan ons.
Onverwachts zijn we 2 keer op bezoek geweest en gelukkig stond ze er nog in een normale conditie. Vervolgens kwamen alle beloftes weer en hij kan zo goed banketstaaf dat we hem toch nog een kans wilde geven. Maar er ging daarna weer zoveel tijd overheen dat ik het echt helemaal zat was en aan niets anders meer kon denken. Huilen
We zijn met de trailer naar baarle nassau gereden en hebben haar opgehaald. Het hek was op slot en een telefoon opnemen is bij hun ook wereldvreemd. Na een tijdje toeteren kwam er een auto aangereden met daarin Theo en zijn vrouw. Z'n zoon en dochter bleken daar al binnen te zijn maar die hadden blijkbaar weinig zin om open te doen.
Na een hoop heisa en getier moesten we ook nog stallingskosten betalen voor die periode anders kregen we haar niet mee. Ongelofelijk, hij houd je aan het lijntje en je mag vervolgens nog toebetalen ook. We hebben geloof ik 150 euro betaald om er maar vanaf te zijn, was allang blij dat ik niks meer met ze te maken had. Hamer

Met ons paard was verder gelukkig alles goed, dat had zo te horen dus ook heel anders af kunnen lopen. Ze hebben mij toendertijd verteld dat het zadelmak maken wel wat moeilijk ging omdat ze zo snel en fel is en dat maar 1 bepaald persoon erop kon rijden. Maar later ging het wel erg goed met rijden en ze vertelde dat ze volledig zadelmak was, goed aan de hulpen en zo een proefje kon rijden.
Juist ja......we hebben haar thuis in training gezet en ze wist verdorie niet eens wat een beenhulp was, laat staan dat je haar kon sturen. Zelfs het zadel vond ze doodeng op haar rug......
Na veel vertrouwen en geduld hebben we haar ingereden en is ze helemaal niet zoals zij haar hebben beschreven.

Mijn kijk op mensen is door deze Theo Bosman in ieder geval enorm veranderd. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen je zo kunnen besodemieteren en hier hun geld mee willen verdienen. Misselijk

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:19

Je kunt pas iemand bedonderen als die zich laat bedonderen...
maw je hebt altijd 2 partijen nodig...

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:30

Ik vind het een raar verhaal. Als onze pony gestolen zou worden zou ik gelijk aangifte doen en het overal bekend maken. Ik snap niet dat de rechter in jouw nadeel beslist.
Het is toch raar dat als ze weten waar het paard is ineens aangifte gaan doen!!!!
Zoals ik jouw verhaal lees lijkt het wel of ze het zo hebben willen spelen en er geld aan hebben willen verdienen. Loopt de zaak nog?
Ik vind het heel erg voor je en hoop dat het op de een of andere manier nog goed gaat komen.
Succes ermee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:58

Citaat:
STAL ********** IN BAARLE NASSAU NEEMT UW PAARD IN TRAINING MET VERKOOP TEGEN GARANTIE VRAAG OM CONDITIES UW PAARDEN MOET GOEDE BLOEDLIJNEN HEBBEN,GEEN GEBREKEN ...

Dit is een oude advertentie maar ik moest er meteen aan denken toen ik de bovenstaande verhalen las.
Ik ben hier ooit geweest en kreeg er de kriebels van.

Wie meer wil weten --> pb