Mensen komen gekocht paard niet halen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ulleke

Re: Mensen komen gekocht paard niet halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:34

voila mooi einde zou ik zeggen.. (hint hint)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:37

Ulleke omdat jij je zegje hebt kunnen doen wil dat nog niet zeggen dat iemand anders ook niets meer aan dit topic wil of kan toevoegen. Er zijn meer meningen en opvattingen dan die van jou alleen.

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:52

wow
dat was absoluut niet wat ik bedoel
ik bedoel alleen maar dat het hier weer maar eens voor de zoveelste keer de verkeerde kant opgaat.. en dit haalt gewoon niks uit, alleen het forum verziekt ermee
en dat jij zo reageert zegt dan alweer genoeg (en dit is absoluut niet aanvallend bedoeld!)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:17

Heb het hele topic gelezen, en ik ben het met daantje eens.. als ik de TS was zou ik het veulen overdag bij mams laten en snachts van elkaar scheiden..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:34

Snoekiej schreef:
Heb het hele topic gelezen, en ik ben het met daantje eens.. als ik de TS was zou ik het veulen overdag bij mams laten en snachts van elkaar scheiden..

ja idd dat vond ik ook..liever dag en nacht maar anders dat.
misschien kan je dat eerst proberen en zo aankijken ipv ineens van de moeder af?

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:06

Pff.. wat gezellig hier.

Ik snap iets niet..
Waarom zegt de koper dat ze het veulen te jong vind terwijl ze zelf hem met 3 maanden zou ophalen. Maar 2 weken vroeger ophalen is dan weer te veel gevraagd.

Okay misschien is 2,5 maand wel te vroeg, hier ga ik ook niet over discussieren aangezien ik er geen verstand mee heb.

Volgens mij heeft de koper gewoon een nieuw veulen op het oog en die zou waarschijnlijk meer "status" hebben dan dit veulen. Dit is natuurlijk maar een assumptie maar zo zitten mensen in elkaar.. Als je de keuze hebt voor een kruising en een "volbloed" dan kiezen ze toch echt het laatste.

Ts@ meid zoek gewoon een goede eigenaresse voor dit veulen. Ik hoop ook van harte dat het goed komt met je merrie.

Oh en mijn post is absoluut geen aanval naar iemand hoor.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:31

Myryana schreef:
Volgens mij heeft de koper gewoon een nieuw veulen op het oog en die zou waarschijnlijk meer "status" hebben dan dit veulen. Dit is natuurlijk maar een assumptie maar zo zitten mensen in elkaar.. Als je de keuze hebt voor een kruising en een "volbloed" dan kiezen ze toch echt het laatste.

Dat hoeft toch helemaal niet. Want die zijn vaak ook een stuk duurder dan een kruising.Als je geen kruising wilt ga je er toch niet bij kijken en een aanbetaling doen?lijkt mij dan.Dan ga je wel gelijk voor een paardje met papier kijken als je dat toch zoekt.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:05

vanaf dat ze diezel zagen wouden ze hem eigenlijk al hebben, en de rest was allemaal geen probleem. lijkt mij ook niet dat ze niet niks voor niks helemaal vanuit omg. rotterdam naar belgie zijn gekomen? ze hadden, op dat moment, echt wel een boel over voor het veulen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:03

Jeej! ik heb echt alles gelezen Knipoog

Ik zal wat met jullie delen Clown
Ik heb hier een merrie die, ondanks onbeperkt ruwvoer en heul veel krachtvoer, toch echt heel mager word tijdens het zogen, nog meer als ze ook alweer opnieuw drachtig is. Deze merrie voed niet zo heel goed op, de veulens ervan zijn wel altijd sterk met een goed en braaf karakter. Zodra de 3 maanden-grens nadert gaan we de merrie en het veulen eens extra goed bekijken. Als de merrie het echt niet trekt en het veulen is sterk genoeg, dan gaat het met 3 maanden eraf, kan ik het rekken, dan rek ik het... Wel hou ik als oplossing, ook omdat de merrie nou eenmaal slecht opvoed zolang ze aan de voet lopen, de mogelijkheid om het veulen 6 weken na afspenen terug te plaatsen bij de merrie in de kudde. Niet samen in een box hoor (wel met een leeftijdsgenootje indien mogelijk), het is immers afgespeend en dat blijft het. Maar op het moment dat het afgespeend en wel terug komt in de kudde, dan begint de merrie aan de opvoeding van het veulen. Zij is het kindermeisje, de dominante merrie voed de veulens (allemaal) min of meer op zolang die aan de voet lopen, deze merrie waar ik het over heb die voed ze op vanaf terugkomst na afspenen. Zo krijgen ze toch de opvoeding die ze nodig hebben, ze leren "paard" en "kuddegenoot" zijn. Is het veullie al vroeg verkocht, dan is het aan de nieuwe eigenaren om te kiezen voor een plek (hetzij bij ons, hetzij in opfok of wat dan ook) waar het veulen wel of niet alsnog opgevoed word. Het is dan immers mijn probleem niet meer. Maar zolang ik het zeggen over het veullie heb, dan plaats ik ze graag terug.... Alleen maar leeftijdsgenootjes om zich heen is niet voldoende, volwassen dieren kunnen ze veel meer leren. De ideale combi is dan voor mij ook opgroeien in kudde. Met hengstveulens is dat wat ingewikkelder, maar een combi van volwassen ruinen, misschien een merrie die niet meer drachtig en/of hengstig word, veulens en jaarlingen kunnen bij elkaar, jaarlingen en 2 jarigen kunnen bij elkaar, 2 en 3 jarigen kunnen bij elkaar, tis net wat je hebt en hoe je het in kunt delen.

Dit jaar hadden we 2 volwassen merrie's en 2 jaarlingmerrie's op de wei. ivm shows en een operatie enz. was er af en toe 1 jaarling aanwezig. Deze situatie was ideaal, want samen spelen en gek doen, gedragen als veulens, maar wanneer er 1 was dan was het ineens een jonge maar volwassen ogende merrie die een plekje in de rangorde probeerde te veroveren, die volwassen met de andere 2 meeliep, geen gepuber en gedoe, gewoon normale activiteiten zoals de volwassen dieren het doen. Door de zomer heen hebben ze zich dus leren gedragen als volwassenen, maar tegelijk hebben ze kunnen spelen en klieren als veulens in de veulenpuberteit.

Gebrek aan opvoeding is niet te wijten aan het wel of niet bij moeder lopen, opvoeding krijgen ze in een kudde, van kuddegenoten, jong en oud, ieder dier heeft een grens en kan die grens duidelijk maken, dat is opvoeding! Gebrek aan voeding, zoals melk bij het vroeg afspenen, kun je opvangen of voorkomen doordat er inmiddels zo'n enorm aanbod aan vervangende middelen is, of het nou om veulenbrok gaat of kunstmelk. Uit melk krijgen ze echt geen opvoeding en de basis voor de verdere toekomst ligt niet zozeer in de (hoeveelheid) melk, maar wel in de biest. Een veulen wat biest heeft gemist heeft een grotere kans op gezondheidsproblemen, een veulen wat melk mist kan evt. een groeiachterstand krijgen maar met de juiste opvang kan dat direct hersteld of voorkomen worden.
Ik heb geen problemen met een heel jong afgespeeend veulen mits de voeding opgevangen is en de opvoeding wel geregeld is. Een veulen wat 6 maanden of meer bij een 2 of 3-jarige moeder heeft gelopen, en alleen met die moeder, daar zou ik dan toch eerst wat meer over willen weten, want die merrie's zijn vaak te jong en te veulen-achtig om een goede opvoeding te kunnen geven...

Maar ja, dat is dan mijn mening he! Ik wil beide partijen veel succes wensen, ik kan beide meningen begrijpen en respecteren. Wel ben ik van mening dat beide partijen misschien iets meer aan communicatie en informatie-inwinning hadden kunnen doen, maar dat is de aard van het beestje...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:06

Myryana schreef:
Ik snap iets niet..
Waarom zegt de koper dat ze het veulen te jong vind terwijl ze zelf hem met 3 maanden zou ophalen. Maar 2 weken vroeger ophalen is dan weer te veel gevraagd.

Ik krijg juist 't idee dat de koper met dierenartsen heeft gepraat en uiteindelijk de 3 maanden ook te vroeg vond. Maargoed dat kan aan mij liggen.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:55

poeh zeg, er is al heel wat gezegd en geschreven! De koper en verkoper zijn denk ik allebei in de fout gegaan. De koper had duidelijk moeten vragen om het veulen nog twee weken bij de moeder te laten staan en de verkoper had duidelijk moeten vertellen waarom het veulen er eerder van gespeend moest worden. Communicatie is van beide geen sterk punt.

Wat me wel op valt is dat de verkoper lang wacht met een reactie, nadat de koper een eerste reactie heeft geplaatst. Dit roept toch wel een beetje vraagtekens op. Je opent een topic en je leest dat de tegenpartij ook reageert, en je reageert dan zelf niet hierop, vreemd.

Ik zou zelf ook geen veulen kopen van 2,5 of 3 maanden oud. Ik heb een veulen gekocht van 4 maande oud en die is altijd zwak geweest, at niet goed ( al eens een haflinger gezien die niet met zijn hoofd aan de grond staat te grazen?). Ik heb bij dezelfde fokker twee veulens gekocht, 1 van 5 maanden en 1 van 4 maanden. Het veulen van 4 maanden is helaas gestorven met 2 jaar. Puur omdat ze zelf te zwak was. Daarnaast waren de veulens niet ontwormt bij hun moeder en hebben ze bloedwormen opgelopen. Het 4 maanden oud veulen heeft dit uiteindelijk niet overleefd, ondanks alle zorgen van de dierenarts.

tuurlijk is niet ieder dier het zelfde en zullen andere veulens wel sterk genoeg zijn, maar toch, in het wild lopen de veulens ook veel langer bij de merrie, dit is allemaal beter voor de ontwikkeling.

Verder doe ik zelf nooit een aanbetaling, ook vraag ik nooit een aanbetaling. Kwestie van vertrouwen denk ik. want een mondelinge overeenkomst is net zo bindend als een schriftelijke met aanbetaling.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 13:54

ik heb hun duidelijk verteld aan de telefoon WAAROM, dus ik heb gedaan en alles wat ik kon.
mijn merrie is gelukkig al heel volwassen en is een zeer goede moeder, qua opvoeding voor de hengst, dus die mist wat dat betreft niks...
en idd de koper heeft verschillende dierenartsen gebeld, boeken opengeslagen, mensen gehoord, hebben ze me ook verteld, en zien er dan vanaf. terwijl ze van tevoren zooooo uitkeken naar de 15e december wanneer ze hem kwamen halen...
gebrek aan communicatie is het niet, hun hebben gewoon de koop verbroken, kan ik niks
aan veranderen.

ik heb juist een aanbetaling gevraagd; ik zei van, dan hebben JULLIE zekerheid en IK ook. maar zo zie je maar, met aanbetaling heb ik nog geen zekerheid....helaas....

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 13:56

mondelinge overeenkomst kan je niet bewijzen, wat op papier en aanbetaling wel! vandaar heb ik het gedaan. in dit geval is het dus jammer voor de kopers dat hun hun geld kwijt zijn en ik opzoek moet naar een nieuw baasje.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:07

Ik heb het hele topic gelezen en ik ben een beetje duizelig!

Als je een veulen wil kopen en hij moet gespeend worden met 3 maanden en de verkoper vraagt of je hem 2 weken eerder op wil halen zie ik het probleem niet want het is in ieder geval jong om te spenen, maargoed dat is mijn mening! Knipoog

Ik zelf kies er ook niet voor om een veulen zo jong te spenen maar laten we het nu ook eens van een andere kant bekijken, het hoeft echt niet gelijk een hulpeloos veulentje te worden hoor! Maar de merrie is mager aan het worden, kan komen door de omslag van het drinken bij een veulen van ongeveer 6 weken, gaan ze veel meer drinken(regeldagen), een veulen drinkt ongeveer 100 keer per dag! Mijn merrie ging ook zo afvallen toen het veulen ongeveer 2 maanden oud was! Zie ik dat mensen erbij schrijven, bijvoeren en alles, mijn merrie kreeg 8 kilo krachtvoer en hooi erbij en slobber, is gewoon niet tegenaan te voeren, dus ik herken het ''probleem' van de verkoper! Mijn advies: probeer je veulen er toch bij te laten, heel veel merries hebben dit probleem, mijn veulen heeft exact 6 maanden bij de merrie gestaan. Merrie was wel heel erg mager maar gaat nu na 4 weken weer helemaal goed!
Hoeveel mensen die hun mening klaar hebben staan (wat overigens mag uiteraard) hebben zelf een merrie gehad met veulen? Knipoog

Ikzelf heb 2 kinderen en weet uit ervaring dat voeding geven aan je kleine heel erg uitputtend is en heb het ook vol gehouden maar kost veel energie! Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:31

freespirit schreef:
dit zegt toch al genoeg over die lui ? Moet je helemaal niet treurig over zijn.....wees blij dat je er nu al achter komt, nu is er tenminste geen schade voor je veulen. Gewoon verder zoeken naar een goed thuis voor 't ventje.

Ik snap je teleurstelling, maar eigenlijk moet je heel erg blij zijn !!

Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens!!
Dit zegt alles over die mensen en de aanbetaling zou ik ook lekker houden!!

Succes en hopelijk vind je snel een nieuw en goed thuis voor hem...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:42

Es79 schreef:
Mijn merrie ging ook zo afvallen toen het veulen ongeveer 2 maanden oud was! Zie ik dat mensen erbij schrijven, bijvoeren en alles, mijn merrie kreeg 8 kilo krachtvoer en hooi erbij en slobber, is gewoon niet tegenaan te voeren, dus ik herken het ''probleem' van de verkoper! Mijn advies: probeer je veulen er toch bij te laten, heel veel merries hebben dit probleem, mijn veulen heeft exact 6 maanden bij de merrie gestaan. Merrie was wel heel erg mager maar gaat nu na 4 weken weer helemaal goed!

Misschien is het wel tijd dat mensen gewoon gaan accepteren dat het normaal is dat een merrie nu eenmaal magerder wordt als ze een drinkend veulen heeft. Dat je dan gewoon het werk op het een lager pitje moet zetten. Meteen paniekerig het veulen weg gaan halen als de merrie ook maar heel ietsje magerder wordt is niet nodig. Merrie komt snel genoeg weer bij zoals in jou geval. Natuurlijk wel goed blijven bijvoeren.

Bij de in het "wild" levende kuddes drinken de veulens ook maanden lang en wordt de merrie niet eens bijgevoerd met kilo's krachtvoer. Zal ze best mager van worden maar komt ook allemaal weer goed.

Als het daar kan moet het bij een merrie die meer te eten krijgt toch ook kunnen.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:47

Wat ik me afvraag:
De TS heeft met de koper afgesproken dat het veulen opgehaald wordt op een leeftijd van 3 maanden. Maar dit is dus al afgesproken dat het veulen +- 2 maanden was?! Waren er toen al medische problemen met de moeder? Ik zou er een 2de dierenarts na laten kijken ipv het veulen zo snel weg te halen.

Dat de koper er van afziet kan ik wel begrijpen. Waarschijnlijk is het veulen een emotionele aankoop geweest en is pas achteraf bedacht dat 3 maanden wel erg vroeg is. Het was misschien slimmer geweest om dit eerder te bedenken maar het was nog slimmer geweest te zorgen dat de 2 jarige merrie niet drachtig was geworden. Achterafgepraat natuurlijk maar toch....

Succes met de verkoop dat het veulen.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:52

Citaat:
Gebrek aan opvoeding is niet te wijten aan het wel of niet bij moeder lopen, opvoeding krijgen ze in een kudde, van kuddegenoten, jong en oud, ieder dier heeft een grens en kan die grens duidelijk maken, dat is opvoeding!

Ik zie een pony hengstje van 3 maanden niet zo snel z'n draai vinden in een opfok. Dat wordt rennen voor z'n leven Ach gut

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:59

Vader van mijn veulen was 3 maanden toen hij verkocht werd, erg jong maar heeft er niets aan over gehouden, ziet er goed uit en is een grote sterke beer. Mijn merrie heeft hem toen hij zo jong was onder haar hoede genomen en beschermde hem volledig! (Ondanks dat ze toendertijd nog geen 1 veulen had gekregen)

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:09

Winkie schreef:
Wat ik me afvraag:
De TS heeft met de koper afgesproken dat het veulen opgehaald wordt op een leeftijd van 3 maanden. Maar dit is dus al afgesproken dat het veulen +- 2 maanden was?! Waren er toen al medische problemen met de moeder? Ik zou er een 2de dierenarts na laten kijken ipv het veulen zo snel weg te halen.

Ja, dit is dus ook de reden waarom ik me afvraag waarom TS zo laat komt met haar verhaal. waarom heeft ze al afgesproken om het veulen met 3 maanden te spenen, terwijl het toch echt normaal is dat een veulen rond de 5a 6 maanden worden gespeend.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:00

achterad praten is makkelijk. dat de merrie drachtig is geworden kon ik 0,0 niks aan doen.
en overigens gaat diezel het makkelijk redden, hij is dominant genoeg, gedraagt zich al als een ''hengst''.

en goed, ik ben niet aan iedereen het verhaal schuldig om het helemaal uit te leggen. heb er verder geen zin meer in. het is nu eenmaal zo. en de mensen komen hem niet meer halen...
ik ga lekker opzoek naar baasjes die hem wel willen hebben.

groetjes!

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:03

met mijn merrie doe ik niks, longeer of rijdt die niet. ze is alleen maar een hoopje botten met een lapje vel erover. om die nu aan het werk te zetten, doe ik der niet eens aan. energie zit er 0,0 in...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:25

Er staat geen bepaalde tijd voor het spenen, "mooiste" tijd is 5 tot 6 maanden! Maar verschilt per veulen! Het ene veulen zou met 2 maanden al weg kunnen terwijl het andere veulen daar pas met 6 a 7 maanden aan toe is!
Dus daar kan iedereen telkens over blijven vallen maar dit scheelt echt per veulen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:22

Even nog wat vraagjes... voor beide partijen

@ de TS... wat is de preciese (medische) reden waarom de merrie het niet trekt? En waarom melde je dit niet eerder in het topic. In de eerste reacties op de (ex)koper van jou was er namelijk niets te lezen over dit medische aspect, dat je bijvoerde en dat de da erbij was geweest. Pas wanneer Kim deze mogelijkheden voor het vroege afspenen aandroeg, haakte jij er heel mooi op in. Maar toen je eerder werd aangevallen behoorde deze niet tot je argumenten... erg vreemd i.m.o.

@Daantje: Waarom wilde je met 3mnd het veulen dan wel hebben... dit is ook te vroeg, dan maakt die halve maand ook geen ruk meer uit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:57

@ de TS... wat is de preciese (medische) reden waarom de merrie het niet trekt? En waarom melde je dit niet eerder in het topic.

Ze heeft toch gezegd dat de merrie helemaal wordt leeg gezogen?! Het hoeft niet gelijk een medisch aspect te zijn! Misschien op aanraden van de DA dat het veulen ervan af moet!