ShannaY schreef:Huur toch asjeblieft een goede stevige bus voor die paar keren dat je op pad gaat met de trailer, ipv te zoeken naar een goedkope oplossing.
Wij hebben altijd met een bus voor de trailer gereden, maar wegens omstandigheden kan die er niet meer voor. Omdat ik te laat was met het huren van een bus, moesten we de Ford Sierra 2.0I van mijn opa lenen, die mag 1500 kgs trekken, en we trokken er 1200 kgs mee. Nou, ik ben nog nooit zo bang in een auto geweest.. een Ford Sierra is een hele sterke auto, maar als er een vrachtwagen langs kwam, slingerden we alle kanten op. Gelukkig kan mijn vader aardig sturen met een trailer, en kreeg hem weer recht, maar ook die vertelde later dat hij het spaansbenauwd had! Een kleinere personenwagen is gewoon minder stabiel voor een groot object als een paardentrailer. Met de bus zijn we nooit gaan slingeren, of andere gevaren tegen gekomen.
Ik snap ook echt niet dat mensen op pad gaan met een trailer achter een golf en/of astra, levensgevaarlijk, vergeleken met een trailer + paard is die auto niks, en rijd je echt met een groot risico… Ik trek echt wit weg als ik dat weer zie op de weg… Ook al mogen ze het trekken.. ze zijn gewoon niet stabiel, de trailer vangt namelijk ALLE wind op omdat het over de personenwagen heen gaat, en daardoor trek je automatisch meer kgs mee. Al het gewicht komt dus op de trailer te staan, ook windstoten, en probeer je kleine astra en/of golf dan nog maar eens in balans te houden.
Daar zou ik nog weleens een berekening op los willen laten. Ik ken mensen met een bus waar 2 ton achter mag maar omdat de motor vrij weinig PK heeft haalt hij amper de 80 op de snelweg. Een bus vangt weer meer wind zelf. Die wind vang je toch of het nou je bus of je trailer is. En ik vertrouw de mensen die trailers en auto's bouwen best in hun berekeningen wat een auto wel of niet kan trekken, het is echt niet alleen de grote en het gewicht dat van belang is.
Het gaat er bij mij niet in dat lage auto's een trailer minder goed trekken en minder stabiel zijn dan een bus. Wij hangen een lichte 2paards(met uiteraard 1 paard) achter de golf en hebben nog nooit last gehad van slingeren je voelt amper dat de trailer erachter hangt. Misschien dat je dan toch eens naar je rijgedrag of de wegligging van de trailer moet kijken. Voor de eigen trailer huurde we en dan merk je wel verschillen qua wegligging ed. Er staat ook weleens een grotere volvo voor heeft 170pk en mag 1600 kg trekken, is net zo laag als de golf alleen breder en langer. Trekt echt niet beter dan de golf, weegt ook zelf niet zo heel veel meer en is een benzine ipv diesel. Het hangt van zoveel factoren af of een combinatie geschikt is.
) maar ouder/broer rijden voor me) met tweepaards, soms 1 pony, soms 2 pony's erin. Heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Beide auto's zijn wel relatief zwaar. De Xantia mag 1400 trekken en de XM 1600 dacht ik. Deze auto's zijn van zichzelf ook al vrij zwaar dacht ik begrepen te hebben.
) betaalbaar. Bovendien kunnen we daar zelf meer onderhoud aan doen, goedkopere onderdelen (een tijd geleden een nieuwe motor in de volvo gezet, deed aardig zeer in mijn portemonnee...), en zijn er geen kosten voor wegenbelasting (die Volvo kost aardig wat in de wegenbelasting!) en is de verzekering goedkoper, uiteindelijk dus minder kosten voor ons.