Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:06

_San87_ schreef:
https://www.bokt.nl/markt/ad/522427/bra ... euwe-thuis

A.d.h.v. deze advertentie zou je niet zeggen dat het paard zo slecht is, idd.

Schaamteloos om zo te leuren met een stokkreupel paard

Ook nog zeggen dat springen zou kunnen... tot hier had ik nog twijfels maar dit is echt schandelijk. Op de filmpjes van Esha kun je echt wel zien dat hij niet goed loopt. Hoezo zou je daarmee willen springen? Arm paard...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:06

Ik schrik ook enorm van de tekst in de advertentie die TS zelf heeft geschreven.
Als je deze naast haar verhaal in de OP én de tekst die bekend is vanuit ESHA, dan wordt er bewust informatie achtergehouden.

Zo wordt er in haar eigen tekst geadverteerd dat hij spring gefokt is (met daarbij een kleine disclaimer dat ze hem nog niet zelf in actie heeft gezien, ik snap ook waarom) en daarbij óók nog zeggen dat ze verwacht dat het geen probleem zal zijn.
Maar in de OP staat dat het paard als recreatiedier paste bij wat TS voor ogen had.

Dit pleit niet voor de geloofwaardigheid van TS en doet me ook afvragen in hoeverre haar verhaal klopt voor wat betreft het contact met de huidige eigenaren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:16

Die advertentie is wel echt schokkend met de achtergrond in het achterhoofd. Niks, maar dan ook niks over alles wat hij mankeert. En je kan er nog mee springen.
Arm dier. Waarom staat daar niet gewoon dat hij met gebreken is gekocht op de veiling als All star en dat je er niks mee kunt en dus wegmoet als weidemaatje?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:23

Nadat ik de boktadvertentie gezien heb, dan klopt het verhaal niet meer wat TS hier zegt.

Triest voor deze paard.
Ik hoop dat er op dit moment wel goed voor wordt gezorgd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:26

En vinden jullie ts nog steeds de heilige maagd maria die zo lief is haar lieve paardje gratis weg te geven als weidemaatje?

Ik denk dat ts nu verder in alle talen gaat zwijgen hoor.
Ergens hoop ik dat de nieuwe eigenaren hier ook lezen en deze informatie tot zich kunnen nemen. Dan begrijpen dat ze niet bij ts aan hoeven te kloppen voor enig vorm van verantwoordelijkheid en zelf gaan doen wat het beste is voor het paard. Ofwel eens goed laten uitzoeken wat er speelt ofwel het paard laten gaan.

Dan kunnen ze altijd als ze er behoefte aan hebben proberen via advocaten het e.a terug te krijgen.
Maar paard moet nu gewoon eindelijk een keer op de eerste plaats komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:27

TS is wss gewoon een ordinaire handelaar!
(Ofzoiets)
Laatst bijgewerkt door Popstra op 18-05-24 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:31

nevica schreef:
_San87_ schreef:
https://www.bokt.nl/markt/ad/522427/bra ... euwe-thuis

A.d.h.v. deze advertentie zou je niet zeggen dat het paard zo slecht is, idd.

Schaamteloos om zo te leuren met een stokkreupel paard

Ook nog zeggen dat springen zou kunnen... tot hier had ik nog twijfels maar dit is echt schandelijk. Op de filmpjes van Esha kun je echt wel zien dat hij niet goed loopt. Hoezo zou je daarmee willen springen? Arm paard...

Ik weet niet precies wat ESHA voor bedrijf is, maar van handel in kreupele paarden vind ik ook wat.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:33

Nou dat klinkt wel erg hard voor Ts vind ik.Ze is jong en krijgt een paard kado van haar vriend.Dat is best een lief gebaar al had hij misschien beter even kunnen overleggen met haar.
Ze heeft wel haar best gedaan met longeren en weidegang begrijp ik en ze heeft geprobeerd om een fijn nieuw plekje bij deze nieuwe eigenaar te vinden voor dat paard . Ze heeft wel het beste met hem voor als je het zo bekijkt.
Misschien hadden er dingen anders gekund maar ik snap ook wel dat ze hem heeft willen verkopen toen hij nog goed liep.Zeker als het geen paard is die je zelf uit gekozen heb .Als je geen klik voelt dan is dat natuurlijk best jammer.En hou eens twintig jaar een paard aan tegen je zin ?Wie doet dat nou.

c_alsemgeest

Re: Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:38

Ik... als ik een blijvend kreupel beestje heb. Ook al zou ik er "geen klik" mee hebben hou ik hem.
Blijft hij grasmaaier of een enkeltje eeuwige jachtvelden. Die gaan niet weg.
En ik zou hem zeker niet als goed paard aanbieden op bokt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:38

Dat is het verhaal hè dat ze die kado heeft gehad van haar vriend.
Mijn vriend zou het niet in zijn hoofd halen om op een veiling of een markt een paard voor mij te kopen waarvan hij niet weet of er een klik mee is. Krijgen jullie wel eens op zo'n manier een paard? Ik geloof ook dat niet.

Ze heeft geprobeerd eerst het paard te verkopen zonder eerlijk verhaal. Maar omdat die mensen genoeg kennis bezaten om te zien dat er iets niet klopte is dat niet gelukt. Dan maar gratis weg want hem houden dat kost alleen maar geld.

Als ze echt haar best had gedaan had ze wat onderzoeken laten uitvoeren en afhankelijk daarvan het beste gedaan voor het paard.

Hard maar waar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:39

De advertentie is nadat wij gaan kijken en het paard dus écht kreupel (duidelijk zichtbaar) was gesloten. Paard op de veilingfilmpjzs was niet goed maar ook niet superslecht, wss werd die daar vooral lange rechte lijnen getraind. Het kan dus dat ts weinig problemen had bij licht werk, maar als paard daadwerkelijk 6 weken niet gewerkt heeft en dus alle bespiering kwijt raakte, dan kreupel eruitkwam.
Na ons bezoek is paard bij ons weten uit de verkoop gehaald.
Dus ts zo erg afschilderen is niet nodig, we weten niet precies wat de waarheid is. Het kan zijn dat het verhaal dat wij te horen kregen de waarheid was. Misschien was het dat niet. Er is geen manier om dat te weten te komen vrees ik…
Alsnog verkopen/weggeven was wel een domme zet ten koste van het paard…

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:46

Als hij echt zo mooi en lief is dan zou ik hem ook niet naar de slacht kunnen sturen hoor.En een paard op pension is best prijzig.Een paard houden is heerlijk maar geeft ook stress en zeker als die niet is wat je wil.
Ik voel wel een klik als ik hem zo zie en z’n karakter hoor .Dier kan er niks aan doen dat hij niet perfect gezond geboren is .Veel hele grote paarden zijn wat kwetsbaarder heb ik het idee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:50

office schreef:
Nou dat klinkt wel erg hard voor Ts vind ik.Ze is jong en krijgt een paard kado van haar vriend.Dat is best een lief gebaar al had hij misschien beter even kunnen overleggen met haar.
Ze heeft wel haar best gedaan met longeren en weidegang begrijp ik en ze heeft geprobeerd om een fijn nieuw plekje bij deze nieuwe eigenaar te vinden voor dat paard . Ze heeft wel het beste met hem voor als je het zo bekijkt.
Misschien hadden er dingen anders gekund maar ik snap ook wel dat ze hem heeft willen verkopen toen hij nog goed liep.Zeker als het geen paard is die je zelf uit gekozen heb .Als je geen klik voelt dan is dat natuurlijk best jammer.En hou eens twintig jaar een paard aan tegen je zin ?Wie doet dat nou.

Ze heeft het beste met hem voor?
Denk dat je beter kunt zeggen dat ze het beste met zichzelf voor heeft!
Nee niemand heeft behoefte nog 20 jaar voor een kreupel dier te zorgen maar hem dan maar gewoon aanbieden als rijpaard hier op Bokt vind ik wel stuitend.

Dat noemt men ook wel "oplichting"

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:53

Duhelo schreef:
De advertentie is nadat wij gaan kijken en het paard dus écht kreupel (duidelijk zichtbaar) was gesloten. Paard op de veilingfilmpjzs was niet goed maar ook niet superslecht, wss werd die daar vooral lange rechte lijnen getraind. Het kan dus dat ts weinig problemen had bij licht werk, maar als paard daadwerkelijk 6 weken niet gewerkt heeft en dus alle bespiering kwijt raakte, dan kreupel eruitkwam.
Dus ts zo erg afschilderen is niet nodig, we weten niet precies wat de waarheid is. Het kan zijn dat het verhaal dat wij te horen kregen de waarheid was. Misschien was het dat niet. Er is geen manier om dat te weten te komen vrees ik…

Ze heeft jullie ook niet verteld dat ze tevergeefs al contact had gezocht met de vorrige eigenaar ivm de gebreken. Dus ze wist zelf wel degelijk hoe of wat en heeft het paard toch te koop gezet zonder eerst te kijken wat het is en of het te verhelpen is en of het nog wel eerlijk was om het paard weer door te verkopen.

Het is echt lief dat je het voor haar opneemt. Maar denk jij na dat te lezen dat ze eerlijk tegen jullie was? Oprecht hè.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:56

Nou oplichting je ziet zelf wat je koopt toch ? Dit is de handel in goedkope paarden die krijg je voor de slacht prijs of iets meer omdat ze iets mankeren.Er komen vracht wagens vol goedkope tinkers en Spaanse paarden voor de snelle handel hier naar toe.
Iemand zonder sport ambities kan toch nog jaren genieten van een recreatie paard met een bemerking.
Moeten al die paarden met krampbenen of een scheef bekken of wat dan ook allemaal maar dood omdat ze toch nooit olympische kampioen kunnen worden ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:03

Popstra schreef:
office schreef:

Ze heeft het beste met hem voor?
Denk dat je beter kunt zeggen dat ze het beste met zichzelf voor heeft!
Nee niemand heeft behoefte nog 20 jaar voor een kreupel dier te zorgen maar hem dan maar gewoon aanbieden als rijpaard hier op Bokt vind ik wel stuitend.

Dat noemt men ook wel "oplichting"

Er van uitgaand dat ts tijde de verkoop (moment van de advertentie waar ik ook op reageerde) wist dat het dier kreupel was.
Als het verhaal van 6 weken stilstaan door tijdsgebrek klopte, kan het zijn dat ts dit toen idd niet wist.
Advertentie werd hierna gesloten, dus op dat vlak heeft ze dan wel netjes gehandeld. Dier mocht echter daarna niet meer alsnog de verkoop in gaan of weggegeven worden. Dat is wel kwalijk.

Paard liep tijdens de bezichtiging braaf zijn rondje zonder protest of zelfs maar een lelijle blik. Zeer lief dier. Als die nu wel protesteert hebben de nieuwe eigenaars hem wss nog meer de vernieling in gereden…

@befunny: ik weet niet op welke tijdlijn ze contact gezocht heeft met de vorige eigenaars ivm de gebreken, was dit voor of na mijn bezoek?

En of ik denk dat ze eerlijk is? Echt geen idee. Het verhaal ons opgespeld klinkt plausibel. Als paard voor de veiling in lichte training stond kon het zijn dat die na 6 weken rust slechter was.
Ts had de week ervoor de afspraak wel afgezegd ivm een ziek kind. Misschien was hij die dag ook al kreupel? Maar Als ze voor ons bezoek even had gelongeerd had ze me niet laten langskomen om te kijken gok ik, want zoals die toen liep zag zelfs een blinde dat die niet goed was.

Dus ik hoop dat ts ten tijde van de advertentie wel eerlijk was en er niets van doorhad of hoopte dat het niet zo erg zou zijn. Ik heb de keuringsrapporten ook kunnen inzien voor we langsgingen (die shivering had ik zelf ook gemist. De schiefels en onregelmatigheid op kleine volte had ik wel gelezen). Ik had dat al even telefonisch overlegd met onze DA, en die zei ook, dergelijke afstamming voor minder dan 5000 euro, daar is iets mis mee. De vraag is echter of dat doorwegend is voor hetgeen jullie hem willen gebruiken (recreatieve bosritjes).n, maar dat kunnen we pas beoordelen als we hem zien.
Gezien de advertentie na ons bezoek weggehaald werd, ging ik er ook vanuit dat ze hem uit de verkoop trok en eerlijk was toen ze tegen mij zei na enkele weken dat die zeker niet meer wegging nu ze al deze informatie had.

Maar ik vermoed bij het nu weggeven dat er wel het een en het ander verbloemd is, gezien de uitspraak dat hij nooit kreupel was bij haar en ik daar toch wel filmpjes van heb die het tegengestelde bewijzen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:07

Office: wel als ze pijn hebben of dusdanig slecht lopen. Dan zijn ze vele malen beter af als ze ingeslapen worden dan bij iemand die niet eens een onderzoek laat uitvoeren door een deskundige da. Op de video's is het niet een beetje onregelmatig maar echr gewoon slecht. Daar is niks geschikts aan om nog op te gaan zitten, dat doe je alleen maar voor jezelf en zeker niet voor het paard. Zelfs weidemaatje is maar de vraag of dat in het belang van het paard is. Het paard weggeven is dat niet, omdat het bijna altijd fout gaat en zo'n dier weer gereden wordt of de handel in gaat.
Net als 2 keer per dag longeren, dat js voor geen enkel paard goed en betekent dat de stalling gewoon slecht is. Laat staan bij een paard dat sowieso al niet goed is.

Juist bij de recreatieve paarden komt enorm veel leed voor. Recreatie is helemaal niet minder zwaar als basissport. Vaak nog zwaarder ook, met ruiters die het paard niet de training kunnen geven die het dier nodig zou hebben om te kunnen omgaan met de beperkingen. En ja, daar is het paard de dupe van want dan zijn ze zogenaamd niet onregelmatig of ja hij loopt niet goed maar heeft geen pijn en noem alle excuses maar.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:14

MyWishMax schreef:
Office: wel als ze pijn hebben of dusdanig slecht lopen. Dan zijn ze vele malen beter af als ze ingeslapen worden dan bij iemand die niet eens een onderzoek laat uitvoeren door een deskundige da. Op de video's is het niet een beetje onregelmatig maar echr gewoon slecht. Daar is niks geschikts aan om nog op te gaan zitten, dat doe je alleen maar voor jezelf en zeker niet voor het paard. Zelfs weidemaatje is maar de vraag of dat in het belang van het paard is. Het paard weggeven is dat niet, omdat het bijna altijd fout gaat en zo'n dier weer gereden wordt of de handel in gaat.
Net als 2 keer per dag longeren, dat js voor geen enkel paard goed en betekent dat de stalling gewoon slecht is. Laat staan bij een paard dat sowieso al niet goed is.

Juist bij de recreatieve paarden komt enorm veel leed voor. Recreatie is helemaal niet minder zwaar als basissport. Vaak nog zwaarder ook, met ruiters die het paard niet de training kunnen geven die het dier nodig zou hebben om te kunnen omgaan met de beperkingen. En ja, daar is het paard de dupe van want dan zijn ze zogenaamd niet onregelmatig of ja hij loopt niet goed maar heeft geen pijn en noem alle excuses maar.

Ja daar heb je gelijk in.Al is er ook in de top sport veel leed dat komt de laatste tijd steeds weer naar boven in de media.
Maar ik zie wel vaak paarden opknappen na rust dus direct inslapen vind ik niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door office op 18-05-24 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:16

Duhelo schreef:

6 weken niet gewerkt, kan alvast niet kloppen, want TS schrijft zelf dat zij vanaf einde Weide, toen het paard alleen maar nog op de paddock kon 2x dags gelongeerd heeft ( zij een nog een vriendin)
.

Maar een aantal weken 2x dag longeren kan wel de kreupelheid verklaren ivm met het rapport en dan was al bekend dat hij kreupel liep voordat of tijdens jullie contact hadden

Verder wordt in de op geschreven, ,kleine vergoeding... dit is later bijgesteld na : alleen vergoeding voor transport.

Nu stel je had niet jouw kennis en ervaring gehad... want in de advertentie en vooraf werd het probleem niet benoemd.
Echt kreupel ziet iedereen... onzuiver bij lange na niet iedereen.

office

Re: Paard particulier verkocht, plots een hele hoop klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:19

Veel paarden zijn niet helemaal zuiver mensen ook niet kijk eens vanaf een terrasje hoe krom en scheef veel mensen zijn.Dan kunnen ze nog wel gewoon licht sporten.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:20

_San87_ schreef:
nevica schreef:

Ik weet niet precies wat ESHA voor bedrijf is, maar van handel in kreupele paarden vind ik ook wat.

Voor zover ik weet alleen een tussenpersoon. Je levert er zelf paarden, keuringsrapporten, foto’s en video’s aan. Alles via je eigen huis, zelf ff filmpje maken.

Om het heel kort door de bocht te zeggen; als je je paard niet verkocht krijgt kan je hem altijd nog via ESHA all stars te koop zetten. :Y) Niks om hun, ze maken er echt geen geheim van dat die categorie All Stars paarden zijn waar je ff extra op moet letten.

Hadden ze het moeten zien? Misschien. Maar het is nooit hun paard geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:23

Niet zuiver is kreupel en op een kreupel paard rijdt je niet. Punt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:34

prugelpiet schreef:
_San87_ schreef:

Voor zover ik weet alleen een tussenpersoon. Je levert er zelf paarden, keuringsrapporten, foto’s en video’s aan. Alles via je eigen huis, zelf ff filmpje maken.

Om het heel kort door de bocht te zeggen; als je je paard niet verkocht krijgt kan je hem altijd nog via ESHA all stars te koop zetten. :Y) Niks om hun, ze maken er echt geen geheim van dat die categorie All Stars paarden zijn waar je ff extra op moet letten.

Hadden ze het moeten zien? Misschien. Maar het is nooit hun paard geweest.

Ah, het is echt een soort van marktplaata voor afgeschreven paarden...

Vind ik ook wat van :o. Maar dan aan de kant van de verkopende partij.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:36

office schreef:
Veel paarden zijn niet helemaal zuiver mensen ook niet kijk eens vanaf een terrasje hoe krom en scheef veel mensen zijn.Dan kunnen ze nog wel gewoon licht sporten.

Ja joh.
Het grote verschil is dat als ik last van mijn rug heb ik echt geen zware rugtas ga dragen en een paard kan dat niet zeggen.
Maar het het paard wat van ts was kon nog wel licht sporten en zelfs springen volgens jou dus want sommige mensen zijn ook wel krom
en dat bij mensen die niet precies weten wat het paard mankeerd en mogelijk niet eens veel ervaring hebben in paarden . Gaat het verder met je.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-05-24 22:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:37

Je hoeft inderdaad geen Queen of Google te zijn om het paard te vinden op de veilingsite. Dan kun je vervolgens op de volledige naam via google ook het keurrapport vinden, en de Bokt-advertentie die TS onder andere naam heeft geplaatst. Waarin er zelfs specifiek wordt aangegeven dat ze een koper zoekt die er "echt mee aan de slag gaat".

TS zegt over dat keurrapport dat het paard volledig was goedgekeurd voor recreatie, maar dat is natuurlijk niet zo gezien er duidelijk in staat dat hij op de volte zowel links als rechtsom onregelmatig was.
Valt het paard op de veilingsite onder Allstars dan aanvaard je het risico dat het niet goed komt, ik vind dat heel helder, je kunt ook geluk hebben.
Op de onder zadel video vind ik hem echt kreupel, niet een beetje onregelmatig maar echt sneu. Rechtuit voor de wagen is ie wel wat beter, wat ook wel overeenkomt met klinische keuring qua volte/rechte lijn. En wat is hij daar superbraaf zeg, ik hoop ook echt zo dat er iemand echt gaat proberen hem te helpen.

Maar heel bijzonder om dan bij een paard wat duidelijk zonder garantie wordt verkocht als zijnde klinisch niet goed met zelfs beeldmateriaal erbij, toch verhaal te willen gaan halen bij verkoper. Dat een advocaat daar überhaupt aan is begonnen vind ik opmerkelijk. Zo'n paard koop je op de gok, je gaat hopen dat het iets is wat je op kunt lossen en je begint dan eerst eens met nader onderzoek lijkt me.

Dat doet TS dan allemaal niet, en zet hem weer te koop maar verzuimd in de advertentie te zetten dat ie in ieder geval klinisch niet goed is en al niet was toen ze hem kocht. Gelukkig wordt er door Duhelo nog heel netjes op gewezen dat hij in deze toestand beter uit de verkoop gehaald kon worden.

Dan komt er een mega vaag verhaal van een dierenarts wat niet verder gaat dan constateren van een litteken in de lies. Is er dan echt niks gedaan qua diagnostiek verder? Als je ergens aan geopereerd bent kan dat ook een probleem juist opgelost hebben? Onderzoek dan wat er in dat gebied zit of gezeten heeft? Nou goed, als je dat niet wil om wat voor reden ook dan is het vervolgens wel je goed recht om hem aan te bieden als weidemaatje naar mijn mening. Maar is dat wel zo helder gecommuniceerd als hier wordt beweerd....

Het paard is overgedragen, en of dat nou voor 20.000 is of "om niet" (ik zie vergoeding voor transport niet als vergoeding voor het paard) maakt eigenlijk niet uit, je hebt het paard overgedragen en op wie z'n naam paspoort of chip staat maakt helemaal niet uit, hij is vanaf dat moment van overdracht van de andere mevrouw. De overdracht van hand tot hand staat letterlijk beschreven en is gefotografeerd. Maar klopt dat deel van het verhaal wel? Er wordt zo enorm de nadruk op gelegd dat ik dat ook weer raar vind. Of is soms afgesproken dat zij het paard na wat gelegenheid tot vrije beweging op haar eigen locatie nog zou laten nazien door haar dierenarts? Dat kan natuurlijk ook. Zou goed zijn haar eigen verhaal te horen. Misschien de volledige naam van het paard in het topic droppen zodat het gevonden wordt als ze daarop googled :o

Of die mevrouw iets op TS te verhalen heeft hangt helemaal af van het echte verhaal. En vraag me hard af of we dat gaan horen.