Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:12

Ik vind het toch ook wel heel tof hoe FloortjeM ook nu weer zo'n fijn en uitgebreid advies heeft gegeven.
Kost je niets en je kan er wat mee.
Áls je dan om juridisch advies vraagt, dan heb je aan haar een goeie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:12

Jonge kleine pony, die je zelf even op moet voeden nu die op een nieuwe locatie staat, het voorjaar wordt en hij z’n ballen nog heeft.

Ik zie niks voor een juridische oplossing hier staan. Wel een wijze les voor jezelf :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:14

Ik lees hier niet echt schokkende dingen, als instructeur kom ik geregeld bij dit soort situaties, en heel eerlijk de meeste zijn in 1 of 2 sessies opgelost. Kwestie van de communicatie fine-tunen en de eigenaar handvatten geven. Ik weet niet in welke regio dit afspeelt, maar als ik in de buurt zit dan wil ik graag helpen.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:14

Lieser schreef:
AppleSter schreef:
Er mag hier een slotje worden geplaatst, ik ga niet in op alles dat geïnsinueerd wordt en niet klopt. Bokt heeft z’n ongezouten mening alweer gevormd, zoals altijd. Ik zie dat in heel veel topics gebeuren en voor mij reden om definitief af te zwaaien :wave:

Het is een juridisch verhaal, dus geen toevoeging om hier van alles aan de grote klok te hangen. Het ging puur om advies op juridisch vlak.
Maar dat was via andere wegen ook opgepakt en dat loopt.

Dank voor de berichten die wel inhoudelijk waren! +:)+

Ik had niet begrepen dat je (vriendin) juridisch advies wilde.

In de openingspost vraagt TS wat de rechten zijn van haar vriendin en of ze nog beroep kunnen doen op de vorige eigenaar :j Dat lijkt me indd vragen om juridisch advies.
Vind ook dat het een rare wending heeft gekregen. Iedereen kan een account aanmaken op Bokt, dus of de "ex verzorgster" oprecht is weten we natuurlijk ook niet. Dus om daar nou blind op af te gaan, wij zijn er zelf natuurlijk niet bijgeweest.
Lastige kwestie, TS ik wil je vrienden veel succes wensen en ben benieuwd wat de uiteindelijke uitslag/handelswijze word :j

Edit; Verder ben ik het met de rest eens over de reactie van @FloortjeM dat zou ik zeker meenemen als ik jullie was
Laatst bijgewerkt door Kirrietje op 05-04-24 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:16

Als de verkoper de pony niet terug wil en het is nog een hengst, zou de eerste stap zijn het castreren. Tijdje wat met rust laten, dan zien hoe hij is zonder hengstengedrag, en dan beslissen aanhouden of verkopen.
Dan heeft die pony ook alle kansen. Nu heeft hij alle kansen om negatief gedrag te ontwikkelen en afleren is moeilijker dan aanleren vaak.

Op dit moment met dit gedrag zou ik hem in geen geval bij kinderen of mensen van buitenaf in de buurt laten.

Verder ben ik het niet helemaal eens met degenen die makkelijk doen over een kleine pony die gericht komt steigeren. Natuurlijk is het makkelijker er overwicht op te krijgen dan bij een grotere pony of paard. Maar zo’n kleintje kan ook fel zijn hoor en hebben net zo goed harde hoeven en tanden.
En geweld toepassen is ook niet persé fair. Daarom eerst maar eens castreren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:18

Rennie89 schreef:
1,5 week? Volgens TS zijn ze inmiddels een maand verder dus kan het niet zijn dat dit een andere pony betreft? Ik maak namelijk op uit de berichten van TS dat de betreffende pony al bereden werd dus lijkt mij dat je nu in een topic reageert wat helemaal niet over jouw oude verzorg pony gaat en nu een beetje een chaos creëert. Verwacht dat de pony waar het in dit topic over gaat zo’n 3-6 jaar oud is. Misschien heb ik dat laatste verkeerd geïnterpreteerd (dat rijden) maar punt blijft dat TS aangeeft dat dit al een maand aan de gang is, niet 1,5 weken zoals jij zegt.

Welk bericht dan voor mijn was het al duidelijk uit de berichten dat het om een Pony van jonger dan 3 zou gaan

Onali

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:25

Klok, klepel.

Het bericht wat verwijderd is stond in dat het steigergedrag na 1,5 week is begonnen.
Het inladen gebeurde buiten het terrein en dat kende hij niet.
Toen na 1,5 week steigerde hij weer.

Daar slaat die anderhalf op, niet op andere dingen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:30

Biebz schreef:
AppleSter schreef:
Ik heb een video schermopname van het app contact gekregen van vriendin en daar staat echt in dat hij
1) supermak en geschikt was voor haar gebruikersdoel omdat het zo’n “zacht ei” en “super allemansvriendje” zou zijn. Een liever paardje van die leeftijd zou niet bestaan.
2) Beide partijen erkennen het steigeren bij het inladen en in de trailer op vertrouwd terrein
3) verkoper wil hem pertinent niet terug
4) Verkoper wilde er eerst niet aan dat hij zo moeilijk is, maar bij tonen bewijs van het gedrag schrijft verkoper “zet hem gewoon te koop, ik begrijp je helemaal, dit moet je niet willen”
De appjes zijn van voor bezichtiging tot zeer kort geleden.

Niet letterlijk het gesprek is gedeeld. Dat maken mensen er nu zelf van.

TS heb je het bericht van FloortjeM gelezen? Die is er nuttig gezien zij jurist is!

Ik denk dat veel mensen nu alles in twijfel gaan trekken omdat je niet meer wilt reageren en zelfs niet de bewering van de ex verzorger ontkracht. Dat maakt dat mensen gaan twijfelen of haar verhaal niet meer de waarheid zal zijn. Even kort reageren met klopt niet is al meer dan je nu doet. Wie weet gaat dat wel over een totaal andere pony .

Dat is exact wat ik bedoel; Iemand schrijft iets en Bokt maakt daar (al begint een topic oprecht inhoudelijk) een compleet eigen verhaal van. En geloven iedereen direct als ik aangeef niet inhoudelijk op reacties die er niet toe doen (en buiten mijn redenen voor openen van een topic) in te gaan.
En beschuldigen mij nu zelfs van lekken van gesprekken. Helaas, dat heb ik nergens gedaan. Ik kijk wel uit, ik ken de juridische en privacy regels erg goed. Dit was een eigen interpretatie en simpele opsomming.

Ik kan ontkrachten of zeggen wat ik wil, maar dat is niet on topic en de toon is daarnaast toch al gezet. Lees wat berichten die sindsdien volgen en begrijp wat ik bedoel. Ik heb geen behoefte daar wat mee te doen of tegenin te gaan. Denk wat je denken wil, ik lig er niet wakker van. Het ging mij puur om het juridische stukje.

Het gaat precies zoals het altijd gebeurt hier; half Bokt reageert al met al het bijbehorende zuur, maar leest half (of niet) en is enkel op sensatie uit, maar heeft om topic niets te melden. Gelukkig hebben enkele Bokkers hier (of per pb) wel inhoudelijk gereageerd met advies en ervaringen. En daar ben ik blij mee, dus dank aan die Bokkers. :j

Er loopt nu nog zo’n topic waar het compleet de andere kant op ging; Van een probleem met de nieuwe buren werd alleen het raam (dat zijdelings een keer werd genoemd door TS) op een erfgrens onthouden. Maar daar ging het die TS niet om. En toch gaat Bokt daar compleet mee op hol. Er zijn er vast veel meer voorbeelden; topics gaan vaak van leuk en inhoudelijk naar zuur, shaming en sensatie. Typisch Bokt.
Jammer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:30

Hoe het ook zit, het gaat om een jong hengstje in de lente op vreemd terrein bij nieuwe mensen.

Dan kunnen het nog zo'n brave diertjes zijn, de meeste gaan dan toch kijken hoe de rangorde zit.
Niks raars aan, dan hoeft de verkoper niets gelogen te hebben.
En dat gaat idd op en af, van nu braaf, tot nu "stout" tot weer braaf. Ook nog meespelend de concentratieboog.
Al met al gewoon normaal jonge hengstengedrag.

Castreren helpt enorm en uiteraard je eigen ervaring in deze.
Al met al geen oplichting en gedrogeerde dieren bij verkoop of iets in die richting.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:35

Maar waar lezen jullie dat het om een hengst gaat? TS heeft noch het geslacht nog de leeftijd (behalve jong) aangegeven?
Of heb ik iets gemist? :+

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:36

[/quote]
In de openingspost vraagt TS wat de rechten zijn van haar vriendin en of ze nog beroep kunnen doen op de vorige eigenaar :j Dat lijkt me indd vragen om juridisch advies.
Vind ook dat het een rare wending heeft gekregen. Iedereen kan een account aanmaken op Bokt, dus of de "ex verzorgster" oprecht is weten we natuurlijk ook niet. Dus om daar nou blind op af te gaan, wij zijn er zelf natuurlijk niet bijgeweest.
Lastige kwestie, TS ik wil je vrienden veel succes wensen en ben benieuwd wat de uiteindelijke uitslag/handelswijze word :j

Edit; Verder ben ik het met de rest eens over de reactie van @FloortjeM dat zou ik zeker meenemen als ik jullie was[/quote]

Dank voor je reactie. Exact wat ik bedoel.
Bokt is niet voor blaming/shaming of geroddel maar voor inhoudelijke reacties in een topic als dit. En iedereen kan van alles beweren of met stront strooien, Bokt zit er duidelijk naar te smachten maar helaas hebben jullie aan mij niets op dit vlak.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:37

Volgens mij heeft de ts het nergens gehad over oplichting of drogering. Ze wilde advies of er richting de verkoper nog iets aan deze situatie te doen is. Niet meer en niet minder. Dat advies krijgt ze nu via andere wegen.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 05-04-24 11:38, in het totaal 3 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:37

Kirrietje schreef:
Maar waar lezen jullie dat het om een hengst gaat? TS heeft noch het geslacht nog de leeftijd (behalve jong) aangegeven?

Exact! Insinueren van alles maar totaal niet on topic reageren op mijn juridische vraag. De juridische kant loopt inmiddels; Er kan een slotje op.
Laatst bijgewerkt door AppleSter op 05-04-24 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:39

AppleSter schreef:
Bokt is niet voor blaming/shaming of geroddel maar voor inhoudelijke reacties in een topic als dit. En iedereen kan van alles beweren of met stront strooien, Bokt zit er duidelijk naar te smachten maar helaas hebben jullie aan mij niets op dit vlak.

Maar je geeft toch zelf ook nergens antwoord op?

Zeg dan wat er niet klopt aan het bericht van de verzorger, maar je ontkend niets van haar bericht.

geef dan aan, het is geen hengst van 1,5, ik heb hem vanaf die datum of desnoods week wil je niet precies zijn. Dus het kan niet om dezelfde pony gaan.

Maar je blijft zelf op elke vraag vaag al vanaf het eerste bericht. Om vervolgens bokt de schuld geven van van alles verinnen, maar daar werk jezelf aan mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:42

Niqui schreef:
Volgens mij heeft de ts het nergens gehad over oplichting of drogering. Ze wilde advies of er richting de verkoper nog iets aan deze situatie te doen is. Niet meer en niet minder. Dat advies krijgt ze nu via andere wegen.

Dat zeg ik ook niet dat ze dat heeft gezegd.
Maar ik zeg wel dat de verkoper dus niks gelogen hoeft te hebben over de braafheid.
Bokt begint dan meestal over bloedtesten en keuringen enz.
En dan zeg ik, kans klein dat hij gedrogeerd is, en opgelicht in de zin van dat het geen brave pony was.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:42

Ho, wacht even.
Ik beschuldig jou nergens van, laat staan van het delen van gesprekken.
Dat heb je er helemaal zelf van gemaakt.
Ik snap dat je gepikeerd bent omdat het topic nu een andere wending heeft genomen door het aandeel van de (vermoedelijke) ex-verzorgster, ondanks dat je zelf niet te veel in detail wilde treden.

En nee, je bent ons geen verklaring schuldig, maar je ontkent ook niet dat het om een jonge hengst gaat.
Iets wat de hele situatie wel degelijk anders maakt.
En hoe harder je tegengas geeft en steigert (no pun intended), des te meer de rest daar voer uithaalt om er nog meer bovenop te gaan zitten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:43

Nou ja en hoe wil je juridisch advies als je eigenlijk al kan bedenken dat zo’n pony een keer boevig wordt?

Het is lastig te bewijzen met zulk gedrag. En als het daadwerkelijk een jonge hengst is dan kan je het gewoon een keer verwachten dat er even een hormoontje her en der naar boven komt.

isamelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:45

Jolien87 schreef:
isamelle schreef:
wat..zijn er whatsapp gesprekken gedeeld?

Geen screenshots, enkel uitspraken.

Kun je met zekerheid zeggen dat het 100% om dezelfde pony gaat?
Zoals je merkt hebben jouw berichten in dit topic nogal wat stof doen opwaaien en het zou jammer zijn als dit alles op een misverstand is gebaseerd.

ik ben er zeker van dat dit over dezelfde pony gaat.
ik vind het jammer hoe dit loopt. tis zo’n lief beestje altijd geweest.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:47

Idd, TS wil geen details prijsgeven, maar als het niet klopt, kan je toch makkelijk zeggen dat pony geen hengst is en bv ouder?

Net door alles te ontwijken en alleen maar te schreeuwen hoe typisch bokt het is, maak je het erger.

Je vraagt advies, maar net door het ontbreken van heel wat info kan niemand deftig advies geven(want het advies voor bv een 3 jarige ruin van 1.40 of of effictief een mini jaarling hengstje, zal totaal verschillend zijn)

En door het ontbreken van de cruciale info en dan het opduiken van een verzorger worden ontbrekende puzzelstukjes gevuld en als die niet weerlegt worden, valt de puzzel in elkaar.
Zo werkt het bij mensen, dat staat los van bokt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:48

@isamelle

Kun jij samen met de verkoper niet wat regelen dat hij terug kan?
En dan een nieuw huisje zoeken waar hij wel gewenst is?

Voor de pony een stuk fijner.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:50

AppleSter schreef:
Kirrietje schreef:

Exact! Insinueren van alles maar totaal niet on topic reageren op mijn juridische vraag. De juridische kant loopt inmiddels; Er kan een slotje op.

Nou, dat de pony een 'hij' is, is gewoon gegeven door TS in de OP.

Gezien het gedrag zijn de (niet juridische) vragen of het een hengst is, of een klophengst begrijpelijk.
Wellicht niet ter zake, maar 'insinuatie' vind ik overdreven.
:)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:51

Ik heb heel het topic gevolgd door mee te lezen := Ik ben het met TS eens dat Bokt vaak zijn eigen verhalen er van maakt en dat topics wel zuur worden, maar ik ben het zeker ook eens met merendeel van de mensen hier. TS ontwijkt alle vragen omtrent leeftijd en geslacht en dat is jammer. Want zo laat je de verhalen ook hun eigen leven leiden. Ik vind het hier dus de verantwoordelijkheid van de TS dat het zo uit de hand gelopen is :=

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:52

DuoPenotti schreef:
AppleSter schreef:

Maar je geeft toch zelf ook nergens antwoord op?

Zeg dan wat er niet klopt aan het bericht van de verzorger, maar je ontkend niets van haar bericht.

geef dan aan, het is geen hengst van 1,5, ik heb hem vanaf die datum of desnoods week wil je niet precies zijn. Dus het kan niet om dezelfde pony gaan.

Maar je blijft zelf op elke vraag vaag al vanaf het eerste bericht. Om vervolgens bokt de schuld geven van van alles verinnen, maar daar werk jezelf aan mee.

Nee. Gewoon heel simpel; Nee.
Dit is exact wat Bokt wil, sensatie. Het ging mij om een juridisch advies / ervaringsverhalen, het stellen van een juridische vraag. Dit heb ik vanaf het begin aangegeven.

Ik ben niet verplicht te antwoorden, anderen te blamen of shamen of wat wat ook. Daar wordt de situatie niet beter of anders van, alleen de zure Bokt club. Je kunt blijven jennen en proberen me uit de tent te lokken om inhoudelijke details prijs te geven, maar ik heb vanaf de openingspost aangegeven dat niet te zullen doen, ongeacht wat mensen beweren of er zelf van maken. Maak je eigen verhaal en ga weer wat nuttigs doen. Of niet, maar reageer hier alleen nog inhoudelijk on topic en alleen als je denkt dat het wat toevoegt.

Ik heb 3/4 van de berichten oppervlakkig waargenomen nadat het topic deze wending kreeg en daarmee het kaf van het koren gescheiden en mijn vragen zijn beantwoord. Voor mij is dit voldoende.

Dus that’s it. :Y)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:54

Nu, druk dan op 'volg dit topic niet meer' Dan ben je er van af.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:55

Furst schreef:
Ik heb heel het topic gevolgd door mee te lezen := Ik ben het met TS eens dat Bokt vaak zijn eigen verhalen er van maakt en dat topics wel zuur worden, maar ik ben het zeker ook eens met merendeel van de mensen hier. TS ontwijkt alle vragen omtrent leeftijd en geslacht en dat is jammer. Want zo laat je de verhalen ook hun eigen leven leiden. Ik vind het hier dus de verantwoordelijkheid van de TS dat het zo uit de hand gelopen is :=

Nu is het mijn schuld dat 3/4 Bokt niet inhoudelijk reageert in mijn eigen topic? _O-

Nogmaals; vooraf aangegeven wat mijn vraag was en dat ik inhoudelijk niet zou ingaan op de situatie. Ongeacht wat er geschreven wordt. Dit topic is niet bedoeld om mensen te blamen of shamen maar tot een hippisch juridisch advies te komen.