Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Ja
210 (33%)
Nee
411 (66%)

Totaal aantal stemmen: 621

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:04

Ibbel schreef:
Ik wilde maar zeggen dat er andere argumenten kunnen zijn dan 'te gierig om er zelf voor te sparen' als je ervoor kiest geen eigen trailer en trekauto te hebben.
Als jij een elektrische lease-tuut van de baas hebt en alleenstaand bent/partner zonder auto of rijbewijs hebt, kún je gewoon geen trailer trekken. Even aangenomen dat je baas je geen Tesla Y onder je reet schuift.
En om er dan een verder werkeloze privé-auto naast te zetten is kapitaalvernietiging.

Er zijn weinig bedrijven die je verplichten een lease auto te hebben. Je hebt altijd de keuze om je eigen auto te gebruiken met gebruik van een mobiliteitsvergoeding.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:05

Ibbel schreef:
Nee, integendeel, ik heb zelf een trailer en leen 'm niet uit, maar ik heb bezwaar tegen de aanname dat mensen 'te gierig zijn om het zelf te betalen'

Alleen kwam die quote niet van mij....

Ibbel

Re: Vind jij dat een trailer een must is bij het hebben van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:06

Nee, en dat beweer ik toch ook niet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:15

Wij hebben gekozen voor een B-vrachtwagen (met paarden aan huis). Deels omdat ons vorige paard te groot was voor veel trailers, deels omdat je dan niet van een auto afhankelijk ben. Qua wegenbelasting is hij, omdat het een veewagen betreft, veel goedkoper dan een flink kaliber auto, qua verzekering is hij ook goed te doen en als extra voordeel heb je er dus geen E voor nodig, wat betekent dat ik er ook gewoon in kan rijden.

Uitlenen doen we niet meer. Er is enorm veel kapot aan gereden, met als toppunt het motorblok kapot gereden door langdurig over te belasten bij een verhuizing (ironisch genoeg van een hobbyauto-klusgroep, maar repareren gingen ze niet doen). Het uitlenen heeft ons duizenden euro's gekost.

En het blijft best een kostenpost, net apk gehad en met 6 uur laswerk + 4 nieuwe banden + nog wat kleine dingetjes, had je er een leuk zadel van kunnen kopen. Maar nu hebben we weer voor 2 jaar een veilige manier om bij spoed onze dieren te vervoeren.

En dat hebben we ook al een keer nodig gehad. Met de shetlander(s) met spoed naar de kliniek, een week daar gestaan in quarantaine, kantje boord geweest (zijn vriendje mocht mee maar kreeg gelukkig niets). Dat is nu onze shet met een gouden randje, want ook dat was niet bepaald gratis. Dat weet je nu eenmaal van paarden hebben. En op een pensionstalling kan je inderdaad onderling wat afstemmen, zeker voor medisch spoedtransport, maar aan huis is dat toch een stuk lastiger.

Toch heb ik nee gestemd, want ik vind het geen must, zelfs al zou ik zelf niet zonder willen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:24

Ik had een trailer, een goedkoopje (voor zover trailers goedkoop kunnen zijn), 'oud maar goud' volgens de verkoper. Maar na 3 ritten wou mijn paard er met geen mogelijkheid meer in. Laten keuren en het ding blijkt gewoon helemaal niet meer goed, op alle fronten. Oeps. Fijn dat mijn paard me waarschuwde, heb 'm uiteindelijk veel te laat terug gedaan naar de verkoper die er nog maar de helft voor terug wou geven..

Even los van de financiële strop twijfel ik of ik weer een trailer ga kopen (mijn man is tegen, haha). Heb aan de ene kant wel zin om weer te gaan starten, maar aan de andere kant heb ik geen overkapping om hem te stallen, ik gebruik 'm misschien 10 keer per jaar en ik heb geen geld over voor een hele goede.
Voor m'n hooi e.d hoef ik er geen aan te schaffen, mijn leverancier levert vrij goedkoop, daar kan ik zelf niet voor rijden. Zit dus nog erg in dubio wat ik ga doen.

Een stalhouder hier in de buurt, waar mijn paard een paar maanden heeft gestaan, heeft ook een paardentaxi, dus in geval van nood heb ik wel een optie. Ik neig dus naar 'nee', maar alleen als je wel wat opties hebt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:30

En ja, als er bloedspoed is als onze “ trailer auto” met mijn partner mee is naar het werk.. klopt dan kan ik ook niet onmiddellijk weg. Maar ik denk zelf dat het misschien makkelijker is om dan een chauffeur te vinden die mij met mijn eigen trailer wil rijden.
Overigens kan t op stal ook misgaan als ik aan het werk ben, ik kan ook niet à la minute weg dus dan moeten we altijd maar paraat kunnen staan..?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:33

Muze schreef:
En ja, als er bloedspoed is als onze “ trailer auto” met mijn partner mee is naar het werk.. klopt dan kan ik ook niet onmiddellijk weg. Maar ik denk zelf dat het misschien makkelijker is om dan een chauffeur te vinden die mij met mijn eigen trailer wil rijden.
Overigens kan t op stal ook misgaan als ik aan het werk ben, ik kan ook niet à la minute weg dus dan moeten we altijd maar paraat kunnen staan..?

Bij bloedspoed staat volgens mij iedereen wel klaar. Bij ons op stal wel tenminste.

Als ik op vakantie ben ( wat nooit gebeurd :+ ) zal mijn stalbaas altijd het paard wegbrengen. En ik zal dat ook voor andere stalgenoten of voor de stalbaas doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:55

Ayasha schreef:
Dat bedoel ik dus. Jij vindt dat voldoende maar zelf een "grote auto en trailer aanschaffen" vind je bizar. :+ Stel je voor dat je het zelf moet betalen en onderhouden he.... :+

Maar iemand gratis laten rijden doen we niet in NL want "een paard houden is niet gratis." :+ Een grote auto en trailer houden zijn ook niet gratis. :+

Ja, dat iedereen dat verplicht zou moeten aanschaffen vind ik bizar.
Overigens heb ik een auto en trailer. Die ik dus inderdaad in geval van nood ter beschikking stel.
Heb al eens een koliekpaard van een stalgenoot naar Utrecht gebracht 's avonds laat. Daar verdien ik geen lintje voor maar ik laat geen paard doodgaan omdat ik een principe zou hebben dat mensen dat maar zelf moeten uitzoeken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:56

fransje23 schreef:

Dat staat ook nergens, maar het is wel een hobby! Geen eerste levensbehoefte.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:02

Ibbel schreef:
fransje23 schreef:
En ja, een vergoeding van de benzinekosten zou ik voldoende vinden zeker bij een spoedje.

Wettelijk gezien mág je zonder de juiste papieren ook niet meer dan dat vergoeden.

Ik dacht aan verdere vergoeding in de vorm van bloemen of wat lekkers. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:04

Benzz schreef:
fransje23 schreef:

Dat staat ook nergens, maar het is wel een hobby! Geen eerste levensbehoefte.

Volgens mij zijn er hier mensen die stellen dat je een eigen auto en trailer moet hebben of anders geen paard moet houden.
Of ik vat het verkeerd op!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:14

Tja, als ik op vakantie ben, is mijn trekauto dat ook (dat is nl onze kampeerbus).

Ik was toen ik nog geen trailer had, in de gelukkige omstandigheden dat er in geval van bloedspoed altijd wel iets te regelen viel voor het mogen gebruiken van iemands trailer.
Nooit nodig geweest, maar in het geval dat...

En een hoop andere dingen zijn in samenspraak met stalgenoten gegaan, als dat niet gekund had, had ik een deel van die uitjes niet gedaan, een deel van de andere had ik een trailer voor gehuurd.
En een deel van mijn uitjes heb ik inderdaad een trailer voor gehuurd, toen ik nog geen eigen trailer had.

Ik vind het dus nog steeds geen must om er 1 te hebben, maar het is wel zinvol om van te voren na te gaan hoe je in geval van spoed aan vervoer kunt komen. En het dus niet vanzelfsprekend te vinden dat het dan wel goedkomt.
Dat heb ik het namelijk zelf nooit gevonden, maar ik had wel bepaalde afspraken van te voren gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:25

Ibbel schreef:
Kuggur schreef:
Rare discussiewending.
Als je je zo veel zorgen maakt om het milieu dan kun je beter meteen ophouden met je héle paardenhobby.

Ik wilde maar zeggen dat er andere argumenten kunnen zijn dan 'te gierig om er zelf voor te sparen' als je ervoor kiest geen eigen trailer en trekauto te hebben.
Als jij een elektrische lease-tuut van de baas hebt en alleenstaand bent/partner zonder auto of rijbewijs hebt, kún je gewoon geen trailer trekken. Even aangenomen dat je baas je geen Tesla Y onder je reet schuift.
En om er dan een verder werkeloze privé-auto naast te zetten is kapitaalvernietiging.

Daarnaast is er het fenomeen paardentaxi. Je hoeft dus helemaal niet allemaal een eigen trailer en auto te hebben, of je nou te knieperig bent of niet.

Milieu er bij betrekken is een beetje een zwaktebod denk ik. Mij maakt je niet wijs dat dát de hoofdreden is bij de meeste mensen. :+

Als ze niet te gierig waren zouden niet zoveel mensen zo’n slechte ervaringen hebben. Dan zouden ze degelijk vergoeden en niet zeiken als hun paard schade maakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:42

Als je hier de bizarre dingen leest hoe men denkt over de trailer van een ander. Ongelooflijk.
Dan is "alleen Maar" schade niet betalen bijna een kleinigheidje.

En als je van te voren iets afspreekt over gebruik van iemands trailer. Prima natuurlijk.
Maar mensen voor blok zetten is wat anders.

Of zelf al eens enkele taxi's in je telefoonlijst zetten.

Dan hoeft die eigen trailer niet.
Maar rijd er ook niemand die eigenlijk niet wil. Maar iemand niet wil laten stikken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:45

DuoPenotti schreef:
Als je hier de bizarre dingen leest hoe men denkt over de trailer van een ander. Ongelooflijk.
Dan is "alleen Maar" schade niet betalen bijna een kleinigheidje.

En als je van te voren iets afspreekt over gebruik van iemands trailer. Prima natuurlijk.
Maar mensen voor blok zetten is wat anders.

Of zelf al eens enkele taxi's in je telefoonlijst zetten.

Dan hoeft die eigen trailer niet.
Maar rijd er ook niemand die eigenlijk niet wil. Maar iemand niet wil laten stikken

Na dit topic te volgen gaat mijn antwoord vanaf nu ook zijn ‘bel maar een taxi. Succes.’ Bij de meeste mensen. :n

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:48

Ayasha schreef:
Bij het volgen gaat mijn antwoord vanaf nu ook zijn ‘bel maar een taxi. Succes.’ Bij de meeste mensen. :n

Bij mij ook!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:51

Ayasha schreef:
Na dit topic te volgen gaat mijn antwoord vanaf nu ook zijn ‘bel maar een taxi. Succes.’ Bij de meeste mensen. :n

Dat is een voordeel aan de vrachtwagen; die komt niemand lenen }>

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:58

Dat heeft dit topic mij dus ook in laten zien.
Gaf het gisteren ook al aan.

Door de antwoorden in dit topic is mijn gevoel bevestigd. De gemakzucht, de vanzelfsprekendheid.
Over iemands dure trailer (plus eventueel auto)
En zelf gaan ze van dat geld andere luxe dingen doen die wij er het voor laten.

Dus de trailer word hier door dit topic niet meer uitgeleend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:59

ikke schreef:
Ayasha schreef:

Dat is een voordeel aan de vrachtwagen; die komt niemand lenen }>

Ik kan ook zeggen dat onze een C is. _O- _O-
Nee maar echt. Hoe makkelijk er gedacht wordt over lenen en de kosten enz… :\ ‘beetje benzine geld’ en je zou nog dankbaar moeten zijn ook. :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:00

Vraag s of het bij de meeste mensen zo gaat of dat dit excessen zijn.

Dat gezegd hebbende ik leen mijn trailer niet uit. Krijg je ook nooit gezeur over eventuele schade.
Maar ik wil best mensen met hun paard naar de kliniek brengen. In sommige gevallen ook bij nacht en ontij.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:02

Ik heb nee aangeduid, met een hoop 'maar'-s :')

Nee omdat ik de paarden op zich weinig vervoer en ik best geloof dat er nog mensen zijn die hun paarden zelden van hun plek moeten vervoeren.

Maar.

Ik kon oprecht niet gerust leven met het gedacht dat er ooit iets aan de hand zou zijn met 1 van de paarden en ik niet op een kliniek zou geraken. Dat is de belangrijkste reden dat ik er alsnog een gekocht heb.

Verder haat ik het om afhankelijk te zijn van anderen en hoewel ik zonder te vragen de trailer van mijn schoonbroer mag lenen, kan ik daar echt niet tegen. Voel me dan altijd schuldig en heb het idee dat ik dan moet verantwoorden waar ik naartoe ga en dat ik dan geen leuke dingen kan doen, alleen dringende zaken. En ik weet dat zij dat zo niet zien maar zo voelt dat wel en ik kan dat niet hebben :=

En nu ik hem hier heb, ga ik ook met de trailer altijd hooi halen en uiteindelijk wordt ie vaker gebruikt dan gedacht, ook als schoonfamilie met meer dan 2 paarden op pad moet pakken ze hem mee dus hij heeft zichzelf al meer dan opgebracht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:05

Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur dus dat C wagentje stelt hem niet veel voor... :D

De ene na de andere kent hier onfatsoenlijk uitleen verhalen.
En de een na de ander vind gewoon even lenen wel vanzelfsprekend in dit topic.
Dus of het zo weinig voorkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:08

DuoPenotti schreef:
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur dus dat C wagentje stelt hem niet veel voor... :D

De ene na de andere kent hier onfatsoenlijk uitleen verhalen.
En de een na de ander vind gewoon even lenen wel vanzelfsprekend in dit topic.
Dus of het zo weinig voorkomt?

Jij vind dus dat iedereen een auto + trailer moet hebben staan?

Ik lees niet dat mensen even lenen vanzelfsprekend vinden maar dat áls ze eens nodig zijn ze een trailer huren, paardentaxi bellen en in geval van nood op de voorhand iets geregeld hebben.

En ik vind het van mensen nogal onbeschoft ja als je iemand in nood niet zou helpen. Als ik niet thuis ben (en mijn auto en trailer ook niet) dan ben ik ongelooflijk dankbaar als mijn vrienden óf de staleigenaar die toevallig wel in de buurt zijn met hun trailer rijden. En andersom zou ik dat ook meteen doen. Je ligt nu eenmaal niet 24/7 naast je auto en trailer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-23 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:09

Nee. Lees maar terug.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:14

Spenk schreef:
En ik vind het van mensen nogal onbeschoft ja als je iemand in nood niet zou helpen. Als ik niet thuis ben (en mijn auto en trailer ook niet) dan ben ik ongelooflijk dankbaar als mijn vrienden óf de staleigenaar die toevallig wel in de buurt zijn met hun trailer rijden. En andersom zou ik dat ook meteen doen. Je ligt nu eenmaal niet 24/7 naast je auto en trailer.

Nee, als je alles had gelezen had je deze opmerking niet gemaakt.