Ervaringen met schuldbemiddeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:20

Brainless schreef:
Little_Gift schreef:
[
Nee dat kan niet want je hebt geen paspoort en paard is illegaal en mag BIJ WET nergens meer aangeboden worden,.zelfs niet aan een dierenarts die ter plaatse bij jou komt!

Dat is purte onzin.. een DA zal altijd een dier behandelen, ook al wordt hij illegaal gehouden.
Ipv een oplossing helpen te bedenken kun je wel blijven roepen dat TS in overtreding is en dat het haar eigen schuld is en in grote problemen zal komen.. nou daar heeft ze niet echt veel aan hé?!

DA hebben juist geen wettelijke meldingsplicht of een dier wel/niet gechipt is.

Dit heeft niks met een chip te maken, wel met een veranderde wetgeving in België omtrent registratie waar paardachtige doorheen België gehouden worden en verplicht is sinds februari 2022 met een overgangsperiode tot juli 2022.

En daar hebben dierenartsen wel degelijk meldingsplicht over jegens de FAVV.

Deze wetgeving komt van de overheid, niet van de paardenloketten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:21

Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Re: Ervaringen met schuldbemiddeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:26

En waar staat dan dat DA-en een meldingsplicht hebben?
En dan nog... heb je een oplossing voor TS ipv te roepen dat ze een probleem heeft?
Ze mag het dier niet hebben, niet wegdoen, niet vervoeren en/of verkopen.. wat is dat volgens jou dé oplossing om dit probleem aan te pakken?

Het zijn gewoon de EU regels die dus ook in Nederland gelden en DA-en hebben daar geen meldplicht bij, zij horen elk dier in nood te helpen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:28

Littlegift: Dat is heel fijn, maar heeft niets te maken met mijn probleem. Overigens ook niets met het transport van het paard. Ik zou het appreciëren als je stopt met hierover te blijven drammen.

Daarnaast zijn twee van mijn eigen paarden nog met nederlands paspoort. De kosten om die overgezet te krijgen zijn hoger dan een mogelijke boete (je krijgt normaal gezien eerst zelfs nog een waarschuwing ook trouwens). Ik zal eens polsen bij de andere eigenaars (en paspoorten opvragen :o ) maar ga die registratie voorlopig nog even laten voor wat het is. Er loopt trouwens ook een topic ergens hierover, met erg weinig animo voor die registratie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:33

Die registratie is in NL ook sinds vorig jaar.
Is Europees.

Kan zo 3 pony's opnoemen die niet geregistreerd staan.
Waarvan 1 onder behandeling da staat.
De da gaat echt niet beoordelen of je het paard wel aangemeld hebt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:39

Brainless schreef:
En waar staat dan dat DA-en een meldingsplicht hebben?
En dan nog... heb je een oplossing voor TS ipv te roepen dat ze een probleem heeft?
Ze mag het dier niet hebben, niet wegdoen, niet vervoeren en/of verkopen.. wat is dat volgens jou dé oplossing om dit probleem aan te pakken?

Het zijn gewoon de EU regels die dus ook in Nederland gelden en DA-en hebben daar geen meldplicht bij, zij horen elk dier in nood te helpen.

Juist ja...
En rabiës entingen voor huisdieren hebben ze ook geen meldingsplicht voor en paarden met vermoeden op besmettelijke ziektes hebben ze ook geen meldingsplicht voor?

En qua oplossing... Dan had ze moeten zorgen dat ze in orde was, dan stond ze al een stuk sterker.
Nu creëert ze eigen problemen en dan moet de pony als oplossing maar koliek gevoerd worden... Wát een nette stalhouder!
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 03-09-22 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:40

Dus je eist van de eigenaren maar je bent zelf niet in orde en niet van zin dit in orde te brengen... Maar je roept dan wel een pony koliek te voeren... Wauw!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:41

Een DA is daar inderdaad helemaal niet voor. De NVWA gaat controles uitvoeren, daar lees ik althans over.

Roepetoeteren dat ts in de problemen komt heeft weinig zin. Ts zit al in de problemen namelijk :')
Ik hoop dat je zsm in contact komt met de eigenaar van de pony ts. Heb je de aangetekende brief al gemaakt / verstuurd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:43

Little_Gift schreef:
[
Juist ja...
En rabiës entingen voor huisdieren hebben ze ook geen meldingsplicht voor en paarden met vermoeden op besmettelijke ziektes hebben ze ook geen meldingsplicht voor?

Als er een meldingsplicht is voor een bepaalde ziekte.. ja dan zullen ze dat moeten melden; maar dat staat los van of een dier gechipt/aangemeld is.
Jij vertelde dat een DA altijd een meldingsplicht heeft als een dier niet (goed) geregistreerd staat en dat een DA niet komt behandelen.
Dat laatste beweerde jij en jij kan daar geen bewijs voor leveren omdat het niet waar is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:45

Het is net die aangetekende brief die nu problemen kan veroorzaken want daarmee geeft TS zwart op wit toe dat die pony illegaal bij haar staat!

En daar kan de eigenaresse heel wat mee!
Die kan het ook omdraaien en zeggen dat doordat TS niet in orde was en dit ook niet wenst te doen (schrijft ze hier zelf), zij besloten heeft als pressiemiddel niet meer te betalen tot TS de wettelijke verplichting als pensionhouder nakwam en dat zij bijgevolg schade leed door TS haar nalatigheid want zij kon pony niet meer vervoeren, verplaatsen, verhuizen, slachten of inslapen NAV TS haar nalatigheid!!

Pas dus op met wat je doet!
Straks heb je ipv procedurekosten en misgelopen stalgeld, zelf nog een schadevergoeding aan je been

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:46

Little_Gift schreef:
Dus je eist van de eigenaren maar je bent zelf niet in orde en niet van zin dit in orde te brengen... Maar je roept dan wel een pony koliek te voeren... Wauw!

Nu beweer je weer iets wat niet klopt! 8)7
Nergens zegt TS dat ze de pony koliek gaat voeren.

Hoe kan TS het op orde maken dan? Zij is geen eigenaar nl.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:47

Ik heb helaas weinig toe te voegen TS, vrees net als jij dat er geen gratis plekken zijn waar je deze pony naartoe kunt brengen. Die zijn namelijk allemaal overvol...
En jammer van die sneren die je krijgt, misschien willen die mensen de pony dan niet ophalen, maar wel een stukje meebetalen aan de verzorging?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:47

Little gift… ik heb getemd.
Verder is dat roeptoeteren over koliek nergens voor nodig. Zoals je kan lezen zijn we momenteel bezig met alle mogelijke andere oplossingen te zoeken en is die pony koliek voeren momenteel nog totaal niet aan de orde. Dat was een uitspraak onder. ‘Als er echt niks anders helpt of werkt en ik geen enkele uitweg zie voor de schulden op te vangen’ en in die post staat ook letterlijk dat ik dit zelf niet zou willen. Stop dan ook aub met dit steeds in mijn neus te willen wrijven terwijl hier nu gewoon een prima blije pony op mijn kosten in de wei staat.

Verder heeft die registratie echt niets te maken met dit betalingsprobleem. En zijn de controles ook vanuit compleet andere instanties. Al ooit eens hier in de buurt rondgekeken hoeveel paarden hier staan en hoeveel pistes? Ik ken exact 1 iemand die de registratie heeft gedaan en exact 0 particulieren waarbij de piste is vergund (kan ook niet). Succes met controleren. Heeft ook niets met paardenwelzijn hier te maken.

@?: mail is verstuurd, nog geen reactie.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 03-09-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:48

Little_Gift schreef:
Het is net die aangetekende brief die nu problemen kan veroorzaken want daarmee geeft TS zwart op wit toe dat die pony illegaal bij haar staat!

En daar kan de eigenaresse heel wat mee!
Die kan het ook omdraaien en zeggen dat doordat TS niet in orde was en dit ook niet wenst te doen (schrijft ze hier zelf), zij besloten heeft als pressiemiddel niet meer te betalen tot TS de wettelijke verplichting als pensionhouder nakwam en dat zij bijgevolg schade leed door TS haar nalatigheid want zij kon pony niet meer vervoeren, verplaatsen, verhuizen, slachten of inslapen NAV TS haar nalatigheid!!

Pas dus op met wat je doet!
Straks heb je ipv procedurekosten en misgelopen stalgeld, zelf nog een schadevergoeding aan je been

:') :') Sorry maar dit is compleet van de pot gerukt en kan niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:50

@LG
Dan moet mevrouw haar pony maar ophalen en brengen naar een plek die wel de boel op orde heeft.. wat officieel niet kan want de pony is niet te registreren omdat de eigenaresse zelf de boel niet op orde heeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:51

Jij je zin... Het is jouw pakkie an, niet het mijne.
Succes!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:52

Brainless schreef:
@LG
Dan moet mevrouw haar pony maar ophalen en brengen naar een plek die wel de boel op orde heeft.. wat officieel niet kan want de pony is niet te registreren omdat de eigenaresse zelf de boel niet op orde heeft.

Ze kan ze niet ophalen aangezien de pony niet meer vervoerd mag worden

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:53

Pony mag prima vervoerd worden met paspoort.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:53

Brainless schreef:
Little_Gift schreef:

Nu beweer je weer iets wat niet klopt! 8)7
Nergens zegt TS dat ze de pony koliek gaat voeren.

Hoe kan TS het op orde maken dan? Zij is geen eigenaar nl.

Dan moet je eens beter terug lezen... Poekkie schrijft wel degelijk letterlijk zelf (in meerdere berichten) dat ze dan uiteindelijk de pony maar koliek zal voeren om zo te kunnen euthaniseren...

Bovendien zijn er meerdere posters voor mij die daarop reageren, dus jawel, ze zegt het wel degelijk zelf...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:53

Ik weet niet of het al voorbij is gekomen (heb niet het hele bericht gelezen), maar in Nederland zit er een groot verschil tussen 'houder van het dier' en 'eigenaar van het dier'. Het betekent dat je als houder van het dier niet zomaar mag stoppen met verzorgen van het dier etc. Ik weet natuurlijk niet hoe dit in de wetgeving van België geregeld is, maar aangezien ik hier reacties zie staan die duiden op "dump de pony bij haar voor de deur" en dergelijke, wilde ik het toch even genoemd hebben..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:54

Afbeelding

Afbeelding
Poekkie schreef:

Nee pony mag niet vervoerd worden, zelfs niet met paspoort aangezien deze niet geregistreerd is op inrichting voor juli 2022

Sterker nog, naast de registratie op inrichting dient er zelfs een register bijgehouden te worden die vermeld welke verplaatsingen het paard wanneer heeft gedaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:58

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:59

Little_Gift schreef:
Jij je zin... Het is jouw pakkie an, niet het mijne.
Succes!

Precies. Dus waar bemoei je je eigenlijk mee?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:59

Little_Gift schreef:
Poekkie schreef:

Nee pony mag niet vervoerd worden, zelfs niet met paspoort aangezien deze niet geregistreerd is op inrichting voor juli 2022

Sterker nog, naast de registratie op inrichting dient er zelfs een register bijgehouden te worden die vermeld welke verplaatsingen het paard wanneer heeft gedaan.

Even praktisch: wat is het risico als je het gewoon doet?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 11:59

Marjo schreef:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen (heb niet het hele bericht gelezen), maar in Nederland zit er een groot verschil tussen 'houder van het dier' en 'eigenaar van het dier'. Het betekent dat je als houder van het dier niet zomaar mag stoppen met verzorgen van het dier etc. Ik weet natuurlijk niet hoe dit in de wetgeving van België geregeld is, maar aangezien ik hier reacties zie staan die duiden op "dump de pony bij haar voor de deur" en dergelijke, wilde ik het toch even genoemd hebben..

Dat klopt, is hier inderdaad het geval en ook de reden dat ik als houder zorgplicht heb. Maar als ik de stal opzeg weet ik niet of ik nog de ‘houder’ ben eigelijk. Ik kan hierover niets vinden. Idem voor als ik daarna het paard bij de eigenaar / ouders eigenaar zet. Die databaseregistratie boeit mij niet, ook dat transport is geen probleem. Maar ik wil op dit punt geen problemen met politie etc als ik de pony ergens af zou zetten.

@ little gift: registratieplaats in paspoort is gewoon de vorige plek of zoals bij mijn paarden het adres van de fokker. Daar valt niemand over, dus nogmaals het verzoek om te stoppen met drammen hier.

@ kendra: niets. Zolang paspoort er is, is dat gewoon ok, ook bij controle.