Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anjali schreef:Kinderen willen ook vaak vriendinnetjes op hun pony laten, er spelletjes mee doen enzo.Ponies die daar geschikt voor zijn noemen we kinderponies. Deze pony is dus geen kinderpony. En wat betreft de tip om op het harde op te stijgen,dat vind ik juist gevaarlijk want als je er dan afvalt klap je op de stenen i.p.v. op zand.
Alja schreef:Tegenwoordig worden paarden en pony’s vaak op het harde beleerd omdat ze dan minder snel “afgaan” dus ook minder kans om te vallen.
JeaDH schreef:Alja schreef:Tegenwoordig worden paarden en pony’s vaak op het harde beleerd omdat ze dan minder snel “afgaan” dus ook minder kans om te vallen.
Ik lees dit hier al meerder malen, maar kan niet bedenken waarom een paard minder gauw af zal gaan op het harde? En wat gebeurt er dan als hij de bak in stap?
Wij stappen, bij het zadelmak maken, altijd op in de bak het paard zal het maar op een bokken zetten als je dan valt lig je zelf ook op het beton.
Ik ben benieuwt wat de verkoper gaat zeggen...
MarjanB schreef:Het maakt toch niet uit wat verkoper zegt? Ts staat gewoon in haar recht om de pony terug te brengen. Verkoper zal moeten bewijzen dat de pony wel geschikt is.
Iedereen heeft het over of het wel een kinder pony is. Maar zoals ik het lees is het er ook geen voor een volwassen recreatieve ruiter met gemiddelde ervaring.
Over op t harde opstappen, paarden zijn daar zelf gewoon voorzichtiger op zichzelf dus gaan daardoor minder snel over hun grens dan op een zachte bodem.
pmarena schreef:Op zich kan ik me overigens wel voorstellen dat de verkoper van zo'n dier wellicht denkt "maar ik heb hem helemaal niet als kinderpony te koop gezet" en dat verkoper vindt dat het aan de koper is om in te schatten of het kind dat er op gaat rijden, wel genoeg ervaring heeft. En dat verkoper er in dit geval ook vanuit kan zijn gegaan dat het zo'n fijn dier is dat dit wel goed moest komen.
Maar nu blijkt dat dat niet zo is en het direct al dermate gevaarlijk wordt dat zelfs een zeer ervaren ruiter gevaar loopt, blijkt dat het dier toch niet geschikt is voor het doel waarmee het aangekocht werd.
Dat is voor iedereen balen maar wel een beetje het risico als je in paarden handelt, denk ik. Dat het kan gebeuren dat een dier op ander terrein toch wat gecompliceerder uit de hoek komt dan je had verwacht.
Supertje schreef:pmarena schreef:Op zich kan ik me overigens wel voorstellen dat de verkoper van zo'n dier wellicht denkt "maar ik heb hem helemaal niet als kinderpony te koop gezet" en dat verkoper vindt dat het aan de koper is om in te schatten of het kind dat er op gaat rijden, wel genoeg ervaring heeft. En dat verkoper er in dit geval ook vanuit kan zijn gegaan dat het zo'n fijn dier is dat dit wel goed moest komen. Ik bedoel, dan ligt de fout toch niet bij de verkoper?
Maar nu blijkt dat dat niet zo is en het direct al dermate gevaarlijk wordt dat zelfs een zeer ervaren ruiter gevaar loopt, blijkt dat het dier toch niet geschikt is voor het doel waarmee het aangekocht werd.
Dat is voor iedereen balen maar wel een beetje het risico als je in paarden handelt, denk ik. Dat het kan gebeuren dat een dier op ander terrein toch wat gecompliceerder uit de hoek komt dan je had verwacht.
Ik ben het eerlijk gezegd echt grotendeels met je eens hierin.
Over het aangeboden als kinderpony daar laat ik me liever even niet over uit. Wel wil ik zeggen dat kind echt genoeg ervaring heeft om de pony zoals hij zich daar toonde te handelen, en dat hij wat wakkerder zou zijn op nieuw terrein is daar ook bij ingecalculeerd. Was geen probleem geweest, dan was ik er zelf (of instructrice) er een tijdje opgestapt om de ergste randjes er vanaf te halen.
Babootje schreef:Nu ja een rij-pony - in een bepaalde maat - (ik weet niet hoe groot hij precies is) is in principe natuurlijk wel bedoeld voor kinderen. Vervolgens komt de koper met een kind aan die komt proefrijden. Dan kun je wel zeggen dat de pony als kinderpony is verkocht. Anders had de verkoper moeten zeggen dat de pony niet geschikt voor kinderen zou zijn. De maatstaf waaraan zo'n pony moet voldoen qua gedrag is gewoon een andere dan bij volwassenen.
DuoPenotti schreef:Precies dat Babootje.
Ik meen gelezen te hebben dat het een E pony is.
Het zou anders zijn geweest als je als volwassene komt proefrijden, kind is nergens in beeld.
En thuis vind je dat het ook maar een kinderpony moet zijn.
Maar hier kwam het kind al mee om te proefrijden, dus het doel van de pony was duidelijk.
JeaDH schreef:Alja schreef:Tegenwoordig worden paarden en pony’s vaak op het harde beleerd omdat ze dan minder snel “afgaan” dus ook minder kans om te vallen.
Ik lees dit hier al meerder malen, maar kan niet bedenken waarom een paard minder gauw af zal gaan op het harde? En wat gebeurt er dan als hij de bak in stap?
Wij stappen, bij het zadelmak maken, altijd op in de bak het paard zal het maar op een bokken zetten als je dan valt lig je zelf ook op het beton.
Ik ben benieuwt wat de verkoper gaat zeggen...
Supertje schreef:DuoPenotti schreef:Precies dat Babootje.
Ik meen gelezen te hebben dat het een E pony is.
Het zou anders zijn geweest als je als volwassene komt proefrijden, kind is nergens in beeld.
En thuis vind je dat het ook maar een kinderpony moet zijn.
Maar hier kwam het kind al mee om te proefrijden, dus het doel van de pony was duidelijk.
Kind is de enige die proef gereden heeft. Gaat inderdaad om een E pony, we kwamen voor een D maar deze leek geschikter. Bovendien had ze hiervoor een grotere E (1.56, deze is net boven de 1.50) en zelf qua maat een voorkeur voor een flinke D/kleine E. Kind haar geschatte eindlengte is ruim boven de 1.80, speelt ook een beetje mee. We kopen namelijk liever een pony die kan blijven, dan eentje waar ze over 2 jaar uitgegroeid is.
bigone schreef:Aangezien nu niemand zonder gevaar voor eigen leven er op kan stappen ben ik heel benieuwd hoe de verkoper het aan gaat pakken.
Miran schreef:Rij je ook andere paarden met dit zadel? Is bijv de boom nog wel heel, niets anders wat prikt of irriteert, ook al lijkt de pasvorm goed? Of de singel? Ik vind de manier waarop dit gedrag omslaat wel bijzonder, zou dan toch ook meer onrust verwachten.
Miran schreef:Rij je ook andere paarden met dit zadel? Is bijv de boom nog wel heel, niets anders wat prikt of irriteert, ook al lijkt de pasvorm goed? Of de singel? Ik vind de manier waarop dit gedrag omslaat wel bijzonder, zou dan toch ook meer onrust verwachten.