Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:25

Kinderen willen ook vaak vriendinnetjes op hun pony laten, er spelletjes mee doen enzo.Ponies die daar geschikt voor zijn noemen we kinderponies. Deze pony is dus geen kinderpony. En wat betreft de tip om op het harde op te stijgen,dat vind ik juist gevaarlijk want als je er dan afvalt klap je op de stenen i.p.v. op zand.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:29

anjali schreef:
Kinderen willen ook vaak vriendinnetjes op hun pony laten, er spelletjes mee doen enzo.Ponies die daar geschikt voor zijn noemen we kinderponies. Deze pony is dus geen kinderpony. En wat betreft de tip om op het harde op te stijgen,dat vind ik juist gevaarlijk want als je er dan afvalt klap je op de stenen i.p.v. op zand.

Tegenwoordig worden paarden en pony’s vaak op het harde beleerd omdat ze dan minder snel “afgaan” dus ook minder kans om te vallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:34

Op zich kan ik me overigens wel voorstellen dat de verkoper van zo'n dier wellicht denkt "maar ik heb hem helemaal niet als kinderpony te koop gezet" en dat verkoper vindt dat het aan de koper is om in te schatten of het kind dat er op gaat rijden, wel genoeg ervaring heeft. En dat verkoper er in dit geval ook vanuit kan zijn gegaan dat het zo'n fijn dier is dat dit wel goed moest komen.

Maar nu blijkt dat dat niet zo is en het direct al dermate gevaarlijk wordt dat zelfs een zeer ervaren ruiter gevaar loopt, blijkt dat het dier toch niet geschikt is voor het doel waarmee het aangekocht werd.

Dat is voor iedereen balen maar wel een beetje het risico als je in paarden handelt, denk ik. Dat het kan gebeuren dat een dier op ander terrein toch wat gecompliceerder uit de hoek komt dan je had verwacht.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:42

Idd pmarena, genoeg kinderpony's die niet perse beginners ponies zijn, op zich niets mis mee natuurlijk, zolang je weet wat je koopt. Niet iedere pony wordt bomproof geboren, de echte beginners kinderpony's die superbraaf zijn, zijn bijzonder moeilijk te vinden en voor de kinderen die al veel verder gevorderd zijn, zoek je vaak toch een sportpony met meer go etc. Geen idee hoe het dier geadverteerd is, maar in dit geval is het opstappen zo heftig, dat het verder ook niet uitmaakt.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:44

Alja schreef:
Tegenwoordig worden paarden en pony’s vaak op het harde beleerd omdat ze dan minder snel “afgaan” dus ook minder kans om te vallen.

Ik lees dit hier al meerder malen, maar kan niet bedenken waarom een paard minder gauw af zal gaan op het harde? En wat gebeurt er dan als hij de bak in stap?
Wij stappen, bij het zadelmak maken, altijd op in de bak het paard zal het maar op een bokken zetten als je dan valt lig je zelf ook op het beton.

Ik ben benieuwt wat de verkoper gaat zeggen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:54

JeaDH schreef:
Alja schreef:

Ik lees dit hier al meerder malen, maar kan niet bedenken waarom een paard minder gauw af zal gaan op het harde? En wat gebeurt er dan als hij de bak in stap?
Wij stappen, bij het zadelmak maken, altijd op in de bak het paard zal het maar op een bokken zetten als je dan valt lig je zelf ook op het beton.

Geen idee waarom ze dit minder snel doen. maar het is wel zo.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:56

Het maakt toch niet uit wat verkoper zegt? Ts staat gewoon in haar recht om de pony terug te brengen. Verkoper zal moeten bewijzen dat de pony wel geschikt is.

Iedereen heeft het over of het wel een kinder pony is. Maar zoals ik het lees is het er ook geen voor een volwassen recreatieve ruiter met gemiddelde ervaring.

Over op t harde opstappen, paarden zijn daar zelf gewoon voorzichtiger op zichzelf dus gaan daardoor minder snel over hun grens dan op een zachte bodem.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:04

MarjanB schreef:
Het maakt toch niet uit wat verkoper zegt? Ts staat gewoon in haar recht om de pony terug te brengen. Verkoper zal moeten bewijzen dat de pony wel geschikt is.

Iedereen heeft het over of het wel een kinder pony is. Maar zoals ik het lees is het er ook geen voor een volwassen recreatieve ruiter met gemiddelde ervaring.

Over op t harde opstappen, paarden zijn daar zelf gewoon voorzichtiger op zichzelf dus gaan daardoor minder snel over hun grens dan op een zachte bodem.

Ik bedoel ook meer in de zin van met wat voor oplossing de verkoper komt....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 10:21

pmarena schreef:
Op zich kan ik me overigens wel voorstellen dat de verkoper van zo'n dier wellicht denkt "maar ik heb hem helemaal niet als kinderpony te koop gezet" en dat verkoper vindt dat het aan de koper is om in te schatten of het kind dat er op gaat rijden, wel genoeg ervaring heeft. En dat verkoper er in dit geval ook vanuit kan zijn gegaan dat het zo'n fijn dier is dat dit wel goed moest komen.

Maar nu blijkt dat dat niet zo is en het direct al dermate gevaarlijk wordt dat zelfs een zeer ervaren ruiter gevaar loopt, blijkt dat het dier toch niet geschikt is voor het doel waarmee het aangekocht werd.

Dat is voor iedereen balen maar wel een beetje het risico als je in paarden handelt, denk ik. Dat het kan gebeuren dat een dier op ander terrein toch wat gecompliceerder uit de hoek komt dan je had verwacht.

Ik ben het eerlijk gezegd echt grotendeels met je eens hierin.
Over het aangeboden als kinderpony daar laat ik me liever even niet over uit. Wel wil ik zeggen dat kind echt genoeg ervaring heeft om de pony zoals hij zich daar toonde te handelen, en dat hij wat wakkerder zou zijn op nieuw terrein is daar ook bij ingecalculeerd. Was geen probleem geweest, dan was ik er zelf (of instructrice) er een tijdje opgestapt om de ergste randjes er vanaf te halen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:44

Ik zou eerst de verkoper laten komen, zien wat de pony doet en horen wat de bevindingen van de verkoper zijn, daarna de vervolgstap bedenken.

Een opstapprobleem is héél vervelend, dus ik begrijp je twijfel goed, maar met wat geluk is er medisch niets aan de hand en is het een probleem dat nog goed op te lossen is. Aangezien de pony verder wel voldoet, is het de moeite van het proberen waard.

Als de verkoper niet te ver weg woont, zou ik haar een paar keer laten komen. De eerste keer (of keren) opstappen mag het wat minder gaan, als er maar een stijgende lijn in zit. Ik kan wel diverse scenario's en overwegingen gaan uitschrijven, maar ik zou dat eerst even willen zien én willen horen wat de verkoper voelt met opstappen.

Was ik de verkoper, dan zou ik het ook zelf willen zien en voelen. Je merkt snel genoeg of het dier erg geschrokken is, maar snel terug kan naar 'normaal' of dat er meer aan de hand is. Mocht het een serieus probleem zijn (medisch of gedragsprobleem/trauma), dan kan je vervolgens overleggen over een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:27

Supertje schreef:
pmarena schreef:
Op zich kan ik me overigens wel voorstellen dat de verkoper van zo'n dier wellicht denkt "maar ik heb hem helemaal niet als kinderpony te koop gezet" en dat verkoper vindt dat het aan de koper is om in te schatten of het kind dat er op gaat rijden, wel genoeg ervaring heeft. En dat verkoper er in dit geval ook vanuit kan zijn gegaan dat het zo'n fijn dier is dat dit wel goed moest komen. Ik bedoel, dan ligt de fout toch niet bij de verkoper?

Ik ben het eerlijk gezegd echt grotendeels met je eens hierin.
Over het aangeboden als kinderpony daar laat ik me liever even niet over uit. Wel wil ik zeggen dat kind echt genoeg ervaring heeft om de pony zoals hij zich daar toonde te handelen, en dat hij wat wakkerder zou zijn op nieuw terrein is daar ook bij ingecalculeerd. Was geen probleem geweest, dan was ik er zelf (of instructrice) er een tijdje opgestapt om de ergste randjes er vanaf te halen.

Maar doet dat er niet toe? Als het als brave kinderpony te koop stond, dan voldoet hij niet. Als het als gewoon pony te koop stond en jij besluit dat je nichtje er prima mee uit de voeten kan, ook nadat hij wat liet zien bij het binnengaan van de longeercirkel, dan is dat jouw inschatting die niet ok is geweest toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:32

Maar een ervaren verkoper kan ook zeggen, beste Supertje, je denkt te goed over de rijkunsten van je nichtje.
Ik vind dit niet verstandig dus verkoop niet.
Of is het een handelaar die alleen maar :$ ziet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:33

Nu ja een rij-pony - in een bepaalde maat - (ik weet niet hoe groot hij precies is) is in principe natuurlijk wel bedoeld voor kinderen. Vervolgens komt de koper met een kind aan die komt proefrijden. Dan kun je wel zeggen dat de pony als kinderpony is verkocht. Anders had de verkoper moeten zeggen dat de pony niet geschikt voor kinderen zou zijn. De maatstaf waaraan zo'n pony moet voldoen qua gedrag is gewoon een andere dan bij volwassenen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:44

Precies dat Babootje.
Ik meen gelezen te hebben dat het een E pony is.
Het zou anders zijn geweest als je als volwassene komt proefrijden, kind is nergens in beeld.
En thuis vind je dat het ook maar een kinderpony moet zijn.
Maar hier kwam het kind al mee om te proefrijden, dus het doel van de pony was duidelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:45

Babootje schreef:
Nu ja een rij-pony - in een bepaalde maat - (ik weet niet hoe groot hij precies is) is in principe natuurlijk wel bedoeld voor kinderen. Vervolgens komt de koper met een kind aan die komt proefrijden. Dan kun je wel zeggen dat de pony als kinderpony is verkocht. Anders had de verkoper moeten zeggen dat de pony niet geschikt voor kinderen zou zijn. De maatstaf waaraan zo'n pony moet voldoen qua gedrag is gewoon een andere dan bij volwassenen.

Het schijnt een E-pony te zijn.Daar kunnen ook kleine lichte volwassenen op.Ts had er samen met haar nichtje op willen gaan rijden.Maar het nu getoonde gedrag van de pony maakt hem momenteel in elk geval niet veilig voor een 9-jarige.En ook niet voor een doorsnee recreatieve volwassen ruiter eigenlijk,tenzij iemand met zeer veel lef en een vaste zit.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 12:59

DuoPenotti schreef:
Precies dat Babootje.
Het zou anders zijn geweest als je als volwassene komt proefrijden, kind is nergens in beeld.
Maar hier kwam het kind al mee om te proefrijden, dus het doel van de pony was duidelijk.

Kind is de enige die proef gereden heeft. Gaat inderdaad om een E pony, we kwamen voor een D maar deze leek geschikter. Bovendien had ze hiervoor een grotere E (1.56, deze is net boven de 1.50) en zelf qua maat een voorkeur voor een flinke D/kleine E. Kind haar geschatte eindlengte is ruim boven de 1.80, speelt ook een beetje mee. We kopen namelijk liever een pony die kan blijven, dan eentje waar ze over 2 jaar uitgegroeid is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:09

JeaDH schreef:
Alja schreef:

ik denk omdat er altijd bezigheid is om de dieren heen in het gangpad, poetsen en smid, opzadelen, dieren zijn daar meer op hun gemak en gewend aan rondlopende mensen die rondom met van alles aan en om de pony bezig zijn, dan valt het opstappen meer als gewoon.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:13

Ik zou denken dat een paard weet minder grip op beton te hebben?

Maar ik kom ook uit de tijd dat je beleerd in de bak. Mocht het verkeerd gaan val je minder hard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:17

Hoe ervaren je ook bent, als je er niet op kan stappen zonder gevaar voor eigen leven dan maakt dat ook weinig uit...

Laten we er gewoon vanuit gaan dat geen van de partijen slechte bedoelingen heeft gehad, niemand van hen iets raars heeft gedaan, maar dat het gewoon puur pech is dat dit gedrag direct na het verhuizen boven water komt. Dat het zo snel al fout gaat maakt dat TS toch best wel sterk staat, lijkt mij.

Zo te horen kan TS best leven met een pony die een keer een jolig huppeltje doet of een keer verschiet, maar als het dier kortsluiting krijgt bij het opstappen en op dat moment echt gevaarlijk is....hoe lief hij verder ook is, dan zit daar een probleem en is het logisch dat je je niet meer op je gemak voelt bij een dier dat "om niks" zó uit zijn stekker kan gaan.

Hopelijk komt verkoper snel kijken en neemt ze de trailer mee, omdat het dier gewoon niet goed functioneert hier en de situatie gevaarlijk is. Hoe langer het dier dan blijft staan, hoe lastiger het allemaal wordt :(:)

En hopelijk kunnen ze er aan werken om het boven water gekomen probleem er uit te krijgen zodat het beestje een nieuw baasje kan vinden. Maar een 9-jarige moet je daar tegen in bescherming nemen, dat is niet aan zo'n meiske om haar nek te riskeren om het dier hier doorheen te helpen :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:30

Supertje schreef:
DuoPenotti schreef:
Precies dat Babootje.

Kind is de enige die proef gereden heeft. Gaat inderdaad om een E pony, we kwamen voor een D maar deze leek geschikter. Bovendien had ze hiervoor een grotere E (1.56, deze is net boven de 1.50) en zelf qua maat een voorkeur voor een flinke D/kleine E. Kind haar geschatte eindlengte is ruim boven de 1.80, speelt ook een beetje mee. We kopen namelijk liever een pony die kan blijven, dan eentje waar ze over 2 jaar uitgegroeid is.

Het is altijd beter om een pony te kopen waar je kind nu meteen op kan rijden,dan er een op de groei te kopen die op dit moment te moeilijk is voor het kind.Want daar heeft ze nu dus niets aan.Ik zou deze pony terugdoen wegens mismatch.Een goede handelaar snapt dat .Als die het goed afhandelt is het reclame voor die persoon. En anders zware slechte publiciteit.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:47

Rij je ook andere paarden met dit zadel? Is bijv de boom nog wel heel, niets anders wat prikt of irriteert, ook al lijkt de pasvorm goed? Of de singel? Ik vind de manier waarop dit gedrag omslaat wel bijzonder, zou dan toch ook meer onrust verwachten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:54

Aangezien nu niemand zonder gevaar voor eigen leven er op kan stappen ben ik heel benieuwd hoe de verkoper het aan gaat pakken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:56

bigone schreef:
Aangezien nu niemand zonder gevaar voor eigen leven er op kan stappen ben ik heel benieuwd hoe de verkoper het aan gaat pakken.

En of de verkoper hem voor het aankoopbedrag terug neemt. De pony is nu toch een soort verpest. En wie daar de schuldige van is, is een welles nietus situatie..

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:58

Miran schreef:
Rij je ook andere paarden met dit zadel? Is bijv de boom nog wel heel, niets anders wat prikt of irriteert, ook al lijkt de pasvorm goed? Of de singel? Ik vind de manier waarop dit gedrag omslaat wel bijzonder, zou dan toch ook meer onrust verwachten.

Dit vind ik wel een hele goede tip om naar te kijken ts.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 14:01

Miran schreef:

Ja, zadel wordt ook op een ander paard gebruikt. Is ook zeer recent nog nagekeken (niet aangepast, gewoon nagekeken en netjes gemaakt/opgevuld). Ik heb meerdere zadels liggen en wilde er na het overlijden van mijn vorige rijpaard een aantal van verkopen, vandaar.