Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
janderegelaa schreef:sunny16 schreef:In het contract staat dat ze minimaal 3x per dag ruwvoer krijgen (gezien in de zomer en winter de frequentie verschillend is. Mondeling is daarbij uitgelegd dat we werken met de minimale 1,5% van het lichaamsgewicht. Daar zijn ze ook mee akkoord gegaan. De stalling prijs is een 'vanaf' prijs, eventuele extra's zoals meer ruwvoer of wat extra vlas in de winter zijn bespreekbaar tegen inkoopprijs.
Maar als een paard invalt moet je hem geen ruwvoer geven maar krachtvoer.
Ik zou die 12% korting ook een lachtertje vinden en als dat het geld is wat je op voedimg bespaard dan geef je inderdaad te weinig.
ElCamino schreef:Ik vind het niet normaal dat een stalhouder dat maar "gewoon" moet pikken of incalculeren.
We zijn allemaal fatsoenlijke mensen normaal gesproken.
De meesten lossen het altijd gewoon prima op.
Echter, er blijven rotte appels af en toe die er onderuit proberen te komen op slinkse wijze en daar hou ik gewoon niet van. Ik zie er zát komen en gaan hier, de meesten blijven werkelijk járen staan en gaan weg met een goede reden : verhuizing, paard verkocht of overleden, paard aan huis, of ergens heen waar ze meer buiten staan in de winter. Eerlijk verhaal , netjes opzeggen en vaak zelfs al meerdere maanden van tevoren.
Dan heb je de stalhoppers.... ( bv zoals die van TS), staan nergens lang, gaan overal heen, en flikken dit dus.
Of dan de mensen die het zo doen: hebben nooit ergens over geklaagd, alles is leuk en goed en dan zeggen ze de 31e om 22.00 uur op , dan ben je op tijd, das waar.... ze blijven ook netjes de maand staan alleen kun je als stalhouder nooit meer iemand van de wachtlijst bereiken die op tijd kan opzeggen. Vind ik ook een luizenstreek persoonlijk, je weet echt eerder dat je weggaat, zeg dan gewoon eerder op.... dan heb je als stalhouder de kans iemand te bellen, want deze mensen willen óók netjes opzeggen.
Of opfok mensen die gewoon niet meer betalen....
En rechtzaken kosten geld, die lui hebben vaak een gratis advocaat en de stalhouder moet alles betalen.
Ik heb mijn al 25 jaar, heb op een stuk of 7 stallen gestaan maar altijd netjes op tijd opgezegd, mijn maand afgemaakt en netjes alles afgerond, ik kan ook overal gelukkig terugkomen als ik zou willen....
Een maand borg heb ik echter maar bij 1 bedrijf hoeven betalen, de andere stallen nooit.
Al is het wel een goed idee voor dit soort praktijken.
Babootje schreef:Sclimpre schreef:Maar als je de berekening gaat maken wan wat er niet verbruikt is, moet je ook die posten meerekenen waarbij de stalhouder extra kosten heeft. Zoals de box helemaal schoonmaken, eventueel iets herstellen wat het vorige paard beschadigd heeft (niemand zet zijn paard graag in een box met een afgeknabbelde eetbak), extra toezicht bij de introductie van een nieuw paard, etc.
Dan kom je algauw terug op het oorspronkelijke bedrag uit.
Het maakt ook nog een verschil of je op een stal staat waar een ruime winstmarge genomen wordt, of net op een stal waar de prijs krap berekend is.
Sorry hoor maar onderhoud hoort echt bij de kosten van de verhuurder. Extra toezicht bij de introductie van een nieuw paard hoort ook bij de verantwoordelijkheid/werk van een stalhouder. Zou het echt raar vinden om daar extra voor te rekenen.
Babootje schreef:Sclimpre schreef:Maar als je de berekening gaat maken wan wat er niet verbruikt is, moet je ook die posten meerekenen waarbij de stalhouder extra kosten heeft. Zoals de box helemaal schoonmaken, eventueel iets herstellen wat het vorige paard beschadigd heeft (niemand zet zijn paard graag in een box met een afgeknabbelde eetbak), extra toezicht bij de introductie van een nieuw paard, etc.
Dan kom je algauw terug op het oorspronkelijke bedrag uit.
Het maakt ook nog een verschil of je op een stal staat waar een ruime winstmarge genomen wordt, of net op een stal waar de prijs krap berekend is.
Sorry hoor maar onderhoud hoort echt bij de kosten van de verhuurder. Extra toezicht bij de introductie van een nieuw paard hoort ook bij de verantwoordelijkheid/werk van een stalhouder. Zou het echt raar vinden om daar extra voor te rekenen.
Knert schreef:Net als een maand opzegtermijn erbij hoort als je daar vooraf schriftelijk akkoord op had gegeven.
safina schreef:Poekkie schreef:@babootje: Maar in dit geval is de overeenkomst echt wel nagekomen van de zijde van de stalhouder.
Op basis van wat TS hier schrijft zou je denken van wel. Maar een pannekoek heeft altijd twee kanten. Wij kennen hier maar één kant. De andere kant kan verrassend zijn.
Gini schreef:... Dat je als stalklant vaak wel aan het kortste eind trekt als het om een opzegtermijn gaat, ben ik het met je eens. En dat kan ook vaak een gevoel van machteloosheid geven, wat hier misschien mee speelt....
Babootje schreef:Ineke2 schreef:Al zou de stalhouder slechtere zorg verlenen als vooraf werd beloofd, dat valt moeilijk te bewijzen voor de wet.
De stalhouder heeft een wettelijke zorgplicht (staat o.a. in de wet dieren). Als een paard zonder andere aantoonbare reden vermagert kan dat best worden bewezen.
Polly schreef:en in de OP staat dat het beest z'n normale portie hooi al niet eens op kreeg, waarom moet je dan nog meer geven?
Ineke2 schreef:De andere paarden zijn wel goed doorvoed... daarnaast heeft de stalhouder haar best gedaan mbt ontworming. De dierenarts kan dat in elk geval aantonen ( in elk geval dat er een wormenkuur is afgenomen)
In het verhaal kwam naar voren dat er geen tandarts bij het paard is geweest. Als het paard door die reden niet goed kan eten dan word het lastiger om het dier aan te laten komen met hooi.
Ayasha schreef:Maar heeft bokt nog zin als we topicstarters gewoon niet meer gaan geloven?
En hoe ver mogen we daarin gaan? Mogen we dan ook overwegen dat heftig tegengeluid bij dit soort zaken kan komen van de tegenpartij? (eventuele vrienden)