Dwaling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:26

Tja een braaf paard bokt niet maarrrrr niet ieder paard kan met iedere ruiter omgaan.

Ik zocht een bijrijder voor mijn vorige pony en er kwam een leuke meid proefrijden. Eerste keer ging okee maar toen was het erg warm. Tweede keer deed ze alles zelf zodat ik kon kijken hoe dat ging. Zodra ze erop zat deed de pony zuur en toen ik uit zicht was ging ze staken. Derde keer eerst samen grondwerk gedaan en daarna ik er even op en daarna zij. Pony blokkeerde volledig wou haalde uit naar haar been, wilde niet lopen en vertikte het om iets te doen. Zo had ik haar in 7 jaar niet gezien. Dan denk je misschien nou misschien was die pony geen andere ruiters gewend, maar zeker wel, ik gaf haar met een gerust hart mee aan stalgenoten op buitenrit... dus tja waar lag het aan?

Toen ze de verkoop in ging was het na 10 seconden al zichtbaar of ze de ruiter wat vond of niet. Reed ik voor dan was het een engeltje, kijker erop en ineens ging ze klieren. Ik wil hiermee zeggen dat het paard van ts niet matcht bij ts en dat duidelijk aangeeft, maar bij een ander wellicht heel braaf is.

Met mijn nieuwe pony die mega braaf is in de bak moet ik soms ook even in mijn achterhoofd houden dat hij er pas 3,5 maand is. Eerste buitenrit viel ik eraf, hij schrok en draaide super snel om, kan gebeuren. Hij vindt het spannend maar doet zn best. Eerste maand dikke zuurpruim op stal, gaat nu prima. Grondwerken en wandelen vond hij stom, hij wou alleen rijden, hij was niet anders gewend. Maar dat soort dingen kosten nou eenmaal tijd. Vandaag alleen met hem buitengewandeld, super trots.

Maar ts als je merkt dat jij hele andere dingen leuk vind dan het paard en het paard maakt je bang dan matcht het niet. Sommige dingen kun je aanleren of afleren maar dat lukt niet met angst. Ik zou zeggen: is het paard fijn in de omgang, leuk met alles behalve rijden, zoek dan goede hulp voor jullie samen ( niet een vriendin die er wel even opstapt, maar een professional). Zo nee, dan verkopen maar dat uitbesteden. Ik denk dat het ondoenbaar is om te bewijzen dat het paard onder valse voorwendselen aan jou verkocht is, ik bedoel dat het al een draak was en aan jou als troetelbeer verkocht is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:33

Ik zou niet langs gaan en idd alles schriftelijk doen. Vraag raad bij een advocaat of je rechtsbijstand en probeer zo snel mogelijk de koop te ontbinden vanwege dwaling, het paard is niet geschikt voor de doeleinden waar jij het voor gekocht hebt. Er is namelijk toegezegd dat het dier braaf en voor een beginner geschikt zou zijn. Uit de reacties van anderen hier, neem ik aan dat het dier absoluut niet braaf is, heb het filmpje niet gezien. Een net niet passende combinatie die nog moet groeien of een staatsgevaarlijk paard vind ik wel een verschil, het eerste geval gebeurd, het blijft een dier, maar dit is iets heel anders dan voorgeschoteld werd bij verkoop. Balen ts, ik zou het er zeker niet bij laten zitten. Tuurlijk moet een paard wennen, maar een braaf paard heeft geen 2 maanden nodig normaal en wordt ook niet ineens levensgevaarlijk, dan denk je toch aan wat kijkerigheid, stress of een bokje, wat uitproberen. Dat hoort er soms bij, maar dit klinkt als veel meer en over een langere periode. Was hij direct vanaf het begin stout, of ging dit toch langzaam aan? Ik las nl een ander topic van je in de eerste week dat hij heel braaf was. Denk er over wat je online zet, de verkoper kan dit natuurlijk ook mee lezen. Het kan best eens dat een braaf paard anders op een nieuwe ruiter reageert, die misschien veel stress heeft, of wat knijpt, maar dan nog, als jij er 1 koopt die voor een beginner geschikt moet zijn, dan kan hij onder een andere ruiter super braaf geweest zijn, maar feit is, nu direct na aankoop absoluut niet en dus niet voor jou geschikt. Ik denk dat je bij een handelaar een hele goede kans hebt dat de koop ontbonden zou moeten worden, maar gelijk moeten halen als iemand anders niet thuis geeft, is altijd heel vervelend. Hier net ook een pony met flink verborgen gebrek (medisch) gekocht en gewoon erg teleurstellend zoiets.. Een hoop gedoe. Wij hebben het er ook niet bij laten zitten en wat kunnen regelen, vaak fijner dan de juridische weg, die kan namelijk erg lang duren is ons verteld, wel een jaar tot anderhalf jaar, waarin jij al die tijd het paard moet aanhouden, financieel ook niet fijn wanneer je stalling en verzorging blijft betalen, houd daar ook rekening mee. Kun je evt terugvragen indien het een rechtszaak wordt, maar gelijk hebben en krijgen is altijd lastig, blijft een risico waar je in die tussentijd voor blijft betalen..

@ikke, een braaf paard kan ook een keer bokken, zeker wel. Het is een dier, geen fiets, in een nieuwe situatie en onder een nieuwe ruiter kan het een keer iets onverwachts doen of je uitproberen. Hier een grote, vriendelijke reus die in de eerste paar weken een paar keer flink gebokt heeft om te proberen of hij ook onder het werk uit te kunnen komen. Braver heb ik ze nog nooit gehad, lummel is hier nu 5 jaar en zelfs mijn kleine kinderen rijden er mee weg en kunnen hem longeren, verder nooit een stap meer verkeerd gezet. Wordt nu dan ook ingezet als kinderpony :o Maar goed, een keer een bok is iets anders dan ts omschrijft, dat zou een braaf paard zeker niet horen te doen.

Heel veel succes ts, klinkt alsof je er ook beter niet meer op kunt klimmen.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 19:40

Nee hoor, hij heeft vanaf het begin aan streken gehad.
Hoewel hij op de grond wel braaf is.

Alleen heb ik het in de eerste instantie gelinkt aan de voeding, daar ging de vraag ook over in dat topic. Of dit ermee te maken kon hebben.

Met die muesli zijn we inmiddels gestopt, de streken zijn er een paar weken later nog steeds.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:42

Zeker had dat idd gekund, veel mensen geven veel te veel brok of muesli, maar indien je dat al geminderd hebt, zal het daar nu vast niet meer aan liggen. Hoeveel voer je nu?

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 19:45

Enkel basisbrok + Hooi

Muesli is volledig geschrapt, al een paar weken

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:45

Maar hoeveel basisbrok, 1 of 6 kilo maakt natuurlijk verschil :+

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 19:47

Ohja Goedemorgen :')

hij krijgt een halve schep in de ochtend
een halve schep in de avond

verder hoooooooooooooooi :'D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:47

Dat klinkt idd niet als teveel ;)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:49

Ik zou hem helemaal van de brok afhalen voorlopig. Die van mij wordt op 1 kg per dag al knettergek.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:50

Ik heb er eentje die pislink werd van wortels en dan bedoel ik echt een wortel of vier per dag :+

Qua voer kan het echt in hele vreemde dingen zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:54

MightyMike schreef:
Dat klinkt idd niet als teveel ;)

Nee.

Ik heb intussen het filmpje gezien en ik denk eerlijk gezegd niet niet dat het in die hoek zit.

In z'n algemeenheid: sommige paarden reageren heel slecht op voordroog.
Daar zou je nog naar kunnen kijken, maar gezien de info in het filmpje geloof ik daar niet zo in.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:54

Nee ik heb nergens belang bij, ik heb blijkbaar gewoon een andere mening. Dat mag toch?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:18

Galuppy0546 schreef:
Ohja Goedemorgen :')

hij krijgt een halve schep in de ochtend
een halve schep in de avond

verder hoooooooooooooooi :'D

Dat klinkt wel als aardig veel.
En wat voor basisbrok?
Weet je ook het merk of de samenstelling?

Ik zou ook zeggen helemaal geen brok meer.
Als je bang bent voor voernijd, kun je ook een paar brokjes geven of iets van een vitaminebrok. Vitalbix of Oerbalans ofzo.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:24

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar het filmpje zodat ik ook beter mee kan denken!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:48

Kocht onlangs ook een pony
Was daar braaf met proefrijden ook
Eenmaal thuis ging t de 1e dag nog
Vanaf dag 2 een ramp
Schrikken van een vlieg m peren en dochter van 12 eraf.
Dag erna dik vet in de staak en smerig bokken
Dag erna gelongeerd met moeite
Inmiddels verkoper op de hoogte gesteld
Deed wat moeilijk zoals TS omschrijft dit gedrag nooit gezien.
Bla bla
Dag erna ik erop
Met veel moeite kreeg ik haar door de baan
Na een aantal ferme tikken met de zweep , ja de zweep was helaas meer als een verlengstukje om hulp te geven
Toen kwam ik oudere verkoop adv tegen van eerder dit jaar
Andere handelstal
Werd de pony als erg groen omschreven.
Heb verkoper gemaild
Geconfronteerd met dit feit
Artikel over dwaling / non conformiteit erin gezet gezegd tot een nette oplossing te willen komen
Imo pony terug en koop ongedaan maken anders genoodzaakt verdere maatregelen te nemen en alle gemaakte kosten op verkoper te verhalen
Overigens ook manege / handel stal
En 3 dagen later pony terug gebracht
Ze is een dikke week bij ons geweest
Maar ik wilde dit niet langer afkijken ...
Gevaarlijk gedoe

Ben benieuwd TS hoe jou paard doet
( filmpje ) en duim voor een goede oplossing
Succes

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:21

Tja... ik lees veel over de voeding. Nu heb in het filmpje niet gezien maar ik vind het niet ondenkbaar dat het beestje misschien pijn heeft en daarom in verzet komt? Neemt niet weg dat het paard natuurlijk niet voldoet aan jouw “eisen”.

Echt balen voor je ts! Na de aankoop van je eerste eigen paard hoor je op een soort roze wolk te zitten. Wat een desillusie moet dit voor je zijn. Voel je wel enige genegenheid voor het beestje of is zelfs dat al om zeep?

Je bent natuurlijk al bezig met stappen nemen. Ik zou misschien zelf nog eens overwegen te laten herkeuren door een andere arts. Als hij inderdaad een pijnstiller oid gehad heeft, moet het gebrek nu zeker naar boven komen.

Ik hoop dat jullie er samen uit komen en er ook nog aan het welzijn van het paardje gedacht wordt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:47

Zizi-jewel, je hebt de pony binnen een week ongeveer al terug gebracht? Dat vind ik wel heel snel. De laatste die we hier nu zo'n 7 weken hebben staan (en dus helaas op gezondheid nu kwakkelt), zou een brave leerpony zijn van 18 jaar voor de echte beginner. Veel gezien dus, maar diertje was het hier helemaal kwijt door de verhuizing. 2 weken lang, geen land mee te bezeilen, maakte zich enorm sterk, was niet op de poetsplaats te houden, kon niet fatsoenlijk mee lopen of longeren, helemaal in de stress, onze dochter durfde niet eens in de buurt te komen, was geen hoofdstel om te krijgen zonder dat hij er van tussen wilde bikkelen. Dus gewoon even rustig laten gaan en na 2 weken de superbrave pony die hij bij het kijken ook leek te zijn en nu compleet geen stress meer. Van de 5 paarden en pony's die ik hier aan huis heb gehad de laatste paar jaar, was er maar 1 vanaf de 1e dag netjes te rijden en overal braaf mee. 3 van de 4 die we hier nu hebben zijn bomproof, superbraaf, echt topdiertjes waar ik onze kinderen gerust mee op pad stuur, maar hadden echt allemaal een wenperiode nodig gehad. Mijn allerbraafste heeft dus flink gebokt in het begin. Soms hebben ze echt wel even nodig om tot rust te komen en zichzelf weer te vinden. Al in geval van ts heeft ze hem al 2 maand en lijkt het alleen maar erger te worden. Maar vergis je niet in wat het toch doet met een diertje soms, verhuizen. Even de tijd geven hoort er soms bij!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:59

MightyMike schreef:
Zizi-jewel, je hebt de pony binnen een week ongeveer al terug gebracht? Dat vind ik wel heel snel. De laatste die we hier nu zo'n 7 weken hebben staan (en dus helaas op gezondheid nu kwakkelt), zou een brave leerpony zijn van 18 jaar voor de echte beginner. Veel gezien dus, maar diertje was het hier helemaal kwijt door de verhuizing. 2 weken lang, geen land mee te bezeilen, maakte zich enorm sterk, was niet op de poetsplaats te houden, kon niet fatsoenlijk mee lopen of longeren, helemaal in de stress, onze dochter durfde niet eens in de buurt te komen, was geen hoofdstel om te krijgen zonder dat hij er van tussen wilde bikkelen. Dus gewoon even rustig laten gaan en na 2 weken de superbrave pony die hij bij het kijken ook leek te zijn en nu compleet geen stress meer. Van de 5 paarden en pony's die ik hier aan huis heb gehad de laatste paar jaar, was er maar 1 vanaf de 1e dag netjes te rijden en overal braaf mee. 3 van de 4 die we hier nu hebben zijn bomproof, superbraaf, echt topdiertjes waar ik onze kinderen gerust mee op pad stuur, maar hadden echt allemaal een wenperiode nodig gehad. Mijn allerbraafste heeft dus flink gebokt in het begin. Soms hebben ze echt wel even nodig om tot rust te komen en zichzelf weer te vinden. Al in geval van ts heeft ze hem al 2 maand en lijkt het alleen maar erger te worden. Maar vergis je niet in wat het toch doet met een diertje soms, verhuizen. Even de tijd geven hoort er soms bij!

Van de 6 paarden die hier in de jaren de revue gepasseerd zijn heeft er precies eentje een hoop heisa gemaakt van de verhuizing en strikt genomen is die na drie jaar nog steeds niet helemaal de oude. Er is wel gewoon mee te rijden maar ze is nog steeds wat rillerig, wat ze tijdens proefrijden (daar hebben we een maand voor uitgetrokken!) dat echt niet had.
Ze mag blijven want ZIJ wilde met mij mee en daar is ze, ondanks alles, nog steeds 100% van overtuigd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:15

Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje.

Maar zoals ik alles nu lees zou ik hem gewoon verkopen. Als je zelf er niet mee door wilt wat ik heel goed snap dan zou ik me de moeite besparen om het met de handelaar uit te vechten. Ken ook een meisje die vroeger een leuke pony kreeg van haar ouders, beest was getikt en dat is ondanks alles proberen nooit goed gekomen. Uiteindelijk hebben ze hem verkocht naar een handelsstal en een braaf paard ervoor terug gekregen. Hadden ze veel eerder moeten doen want na al het gemartel was ze een stuk onzekerder geworden. Nog iemand heeft ook haar paard verkocht die niet te vertrouwen was en loopt nu in een tweespan voor de koets. Doet het super en was gewoon niet gemaakt voor het rijden.

Dus een andere plek zou voor dit paard misschien beter zijn. Je kan altijd eerlijk zijn over wat je verkoopt en kijken wat eropaf komt of anders toch weer de handel in

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:28

een normaal braaf paard gaat van brok,müsli,voordroog,verhuizing, of wat dan ook,zich niet levensgevaarlijk gedragen.Dan is het geen braaf paard! En daar had ts wel om gevraagd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:31

Brok zou ik vervangen door vitamine korreltje, sterk geconcentreerd zoals pavo vital of marstall force.
Heb je 80 gr per dag voor nodig.
Dan krijgt hij toch alles binnen en de kans dat hij dan teveel energie heeft door de brok is wel erg klein.
Maar wat ik zelf vaak zie bij paarden die teveel energie hebben is dat ze loperig worden.
Ruiter alleen maar zit te houden. Uit joligheid bokken, dat soort dingen.
Dat is hier niet te zien.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:36

Ik denk dat je eerst eens moet vragen aan de vorige eigenaar of je haar zadel mag lenen. Als hij echt flink bokt lijkt het mij het meest aannemelijk dat het probleem daar zit. Zadelpassers zijn niet allemaal even goed, en stel het zadel ligt volgens het boekje, kan het paard daar alsnog heel anders over denken.
Een verkoopster in een schoenenwinkel kan ook tegen jou zeggen dat de schoenen perfect zitten, maar als jij pijn voelt valt haar hele verhaal in het water uiteraard. De verkoopster kan volhouden dat het past maar dat is gewoon niet zo als jij pijn voelt.
Zo werkt het met zadels ook.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:39

ik vind het wel grappig. ts vraagt of het dwaling is of niet. en bijna alle reacties zijn hoe je een paard weer braaf krijgt. dat is de vraag niet.

als de verkoper meedacht en mee wilde werken had ze al deze oplossingen aan kunnen dragen.
goh, probeer eens mijn zadel, of goh zullen we samen naar het voer kijken, zal ik hem even een paar keer voor je rijden etc etc etc. maar de verkoper houdt de boot af.

grote kans dat dit op niks uitdraait en TS met een paard zit waar ze niet op zit te wachten. dan kunnen al jullie adviezen zeker nuttig zijn. maar nu gaat het er over. kan het paard terug en hoe zou het paard terug kunnen.

helaas heb ik daar ook onvoldoende verstand van TS, ik wens je wel heel veel succes

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:51

_Nelleke_ schreef:
Nee ik heb nergens belang bij, ik heb blijkbaar gewoon een andere mening. Dat mag toch?

Op zich mag dat, maar ik vind het gewoon verbazend waarom je met alle macht een hupsend, bokkend en uitproberend paard onder de noemer 'braaf leerpaard voor onzekere ruiter' wilt duwen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:50

Joltsje schreef:
ik vind het wel grappig. ts vraagt of het dwaling is of niet. en bijna alle reacties zijn hoe je een paard weer braaf krijgt. dat is de vraag niet.

als de verkoper meedacht en mee wilde werken had ze al deze oplossingen aan kunnen dragen.
goh, probeer eens mijn zadel, of goh zullen we samen naar het voer kijken, zal ik hem even een paar keer voor je rijden etc etc etc. maar de verkoper houdt de boot af.

grote kans dat dit op niks uitdraait en TS met een paard zit waar ze niet op zit te wachten. dan kunnen al jullie adviezen zeker nuttig zijn. maar nu gaat het er over. kan het paard terug en hoe zou het paard terug kunnen.

helaas heb ik daar ook onvoldoende verstand van TS, ik wens je wel heel veel succes

Het zou inderdaad een mogelijkheid zijn dat het zadel ergens klemt ja. Ik neem toch aan dat ts dat wel uitgesloten heeft?