DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:08

Paardenfann4 schreef:
Als je zo nog 10 paarden treft ben je duizenden euro's verder en heb je nog niks.

Dat staat toch verder overal los van. Dat is de consequentie als je akkoord gaat met keuren kosten koper, ook bij afkeuren. Dat is een keuze en heeft helemaal niets met deze discussie te maken.

Eigenaar van paard heeft in mijn ogen te allen tijden recht om te weten wat een DA van zijn paard vond als de koper de koop ontbindt.
Zelfde geldt voor een huis. Als je een huis koopt en als ontbindende voorwaarde stelt een bouwtechnische keuring en voorbehoud financiering, dan kan je als verkoper het keuringsrapport inzien en de bankgegevens dat de financiering niet gegeven wordt bij ontbinding van de koop.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:09

maximuss schreef:
Als het om de betaling van de keuring gaat: dit dient altijd voor de keuring afgesproken te worden... Achteraf kun je een factuur echt niet doorschuiven.

Wij waren heel duidelijk en ook afgesproken opdrachtgevers (en daarmee ook betalers, ik geloof dat daar eerder onduidelijkheid over bestond).

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:11

In het verleden ook iets soortgelijks meegemaakt. Jong paard laten keuren. Zou eerst klinisch doen, maar gezien de prijs toch besloten ook foto's te laten nemen. Eigenaresse ging mee naar de DAP en was zichtbaar bijzonder nerveus en constant aan het sms-en (whats app bestond nog niet ;) .
Paard bleek op diverse plaatsen chips te hebben, die overigens wel operabel waren.
Wij hadden met ons andere paard al anderhalf jaar revalidatie erop zitten en wilden er graag nog even een paar dagen over nadenken of we dit traject op voorhand weer wilden in gaan.
Niet heel gek denk ik.
Wij waren opdrachtgever en betaler van de keuringskosten. Dame in kwestie heeft kopie keurrapport gehad en heeft een binnen 2 dagen het paard verkocht aan iemand anders. Hele vreemde gang van zaken.
Wij hadden dus geen schijn van kans om nog voor het paard te kiezen en de verkoopster had fijn een gratis rapport en trof blijkbaar snel een koper die de chips geen probleem vond.

Het delen van info/keurrapport kan dus leiden tot ongewenste gevolgen.

upendo

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:12

Dat is ook wel een hele bijzondere situatie.. :\

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:13

Wescha schreef:
Ts is opdrachtgever. Ts betaald. Lijkt mij dan heel logisch dat dierenarts met ts belt. Nu is het paard niet goed voor het doel wat ts voor ogen had. Dan had ts de verkopende partij kunnen inlichten en ook kunnen overleggen wat er met het rapport zou geven. Dat is aan de ts. Nu heeft verkopende partij eenvoudig gratis informatie

Denk dan eens in het belang van het paard. Voortdurende nieuwe keuringen zijn niet goed voor het paard,want met buigproeven kun je hem kreupel trekken,en röntgenstraling voor foto's is ook niet onschadelijk.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:14

Ik vind het ook niet normaal dat een DA het keuringsrapport aan de eigenaar van het paard geeft zonder overleg met de opdrachtgever. De TS is de opdrachtgever en niet de eigenaar van het paard. Mochten zij het willen kunnen ze zelf de opdracht geven toch?

Anyway ik zou zelf ook een klacht neerleggen dmv een nette email naar de DA.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:16

Wie zegt dat de verkoper het rapport + foto’s heeft gekregen?
Er is toch enkel bekend dat de verkoper de bemerkingen telefonisch door heeft gekregen van de da.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:19

Dan zou net zo goed een situatie als die van Mirranda kunnen volgen. :)

En anjali, wij zijn de kwaadsten niet en hebben al aangegeven de uitslagen te willen delen. Echt, we hebben geen problemen met de verkoper.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:23

Sommige verkopers hebben geen geduld en kiezen voor de eerste die met geld en trailer voor de deur staat... Ergens kun je hen geen ongelijk geven...

Ik heb het meegemaakt met kopers die twee uur lang allerlei opmerkingen hadden over het paard om uiteindelijk hun bod van 1/5 van de vraagprijs te verantwoorden. Dat zijn 2 verspilde uren...
Of kopers die met veel gedoe (dure auto, volledig in Kingsland/animo,enz) komen kijken maar dan uiteindelijk het geld niet hebben... Of keuringen ed laten uitvoeren, het paard niet moeten hebben en dan ineens hun DA ook niet betalen...

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:26

anjali schreef:
Wescha schreef:
Ts is opdrachtgever. Ts betaald. Lijkt mij dan heel logisch dat dierenarts met ts belt. Nu is het paard niet goed voor het doel wat ts voor ogen had. Dan had ts de verkopende partij kunnen inlichten en ook kunnen overleggen wat er met het rapport zou geven. Dat is aan de ts. Nu heeft verkopende partij eenvoudig gratis informatie

Denk dan eens in het belang van het paard. Voortdurende nieuwe keuringen zijn niet goed voor het paard,want met buigproeven kun je hem kreupel trekken,en röntgenstraling voor foto's is ook niet onschadelijk.

Dus geef je gratis het rapport weg? Als ik dit zo zou hebben zou ik dus met de verkopende partij in overleg hoe nu verder. Dus evt een bijdrage voor het rapport. Zij weten tenslotte dat er een bemerking is geconstateerd. Maar met overleg kom je vaak een heel eind

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:28

Het rapport is toch niet weggegeven? De conclusie is telefonisch meegedeeld. Tenzij ze dit opgenomen hebben en daarna hebben uitgetypt, hebben ze toch niks op papier?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:29

Foto's zijn voor diegene die betaalt. Maar als ik mijn paard beschikbaar zou stellen voor keuring en ik zou niet de resultaten van de DA kunnen krijgen, zou ik zeggen ga jij maar lekker op zoek naar een ander paard. Als eigenaar van het paard heb je recht op datgene wat er gebeurt en wat er vastgelegd wordt over jouw paard. Zou zelf ook inspraak willen hebben op welke DA want zou echt niet mijn paard aan elke DA's buigproeven willen blootstellen. Maar goed mijn mening. Dat het niet de DA van de verkoper hoeft te zijn vind ik logisch, maar ik zou ook niet elke jopie goedkopie DA waar de koper mee komt mee akkoord gaan.

Verkoper/eigenaar heeft recht op het oordeel van de DA zelf, want alleen daarop kan ie baseren of de ontbinding van de koop terecht is of dat de koper gewoon probeert een paar duizend euro van de prijs af te krijgen of de koop te ontbinden omdat de koper toevallig iets aantrekkelijkers is tegengekomen.

Verder lees je zo vaak hier op Bokt....paard is eerder afgekeurd en staat nu te koop...pas op, onberouwbare verkoper!!!!....en vervolgens wordt de verkoper aan de hoogste boom gehangen over valse informatie...maar als de eigenaar/verkoper de uitslag van de keuring niet zou mogen krijgen van de DA kan de verkoper deze informatie toch ook helemaal niet weten/delen of de prijs daar op aanpassen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:31

Ik heb ook nergens gezegd dat dat niet mag oji. Maar wel nadat er contact is geweest met mij en nadat ik daar als opdrachtgever toestemming voor heb gegeven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:34

Die toestemming is mijn inziens totaal overbodig. Het is zijn paard en hij heeft recht op de info. Niet op het rapport of de foto's, maar wel op de info.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:36

Ik denk dat in dit geval het ook niet om de kosten of iets dergelijks gaat, maar om het principe. In welke volgorde er gehandeld had moeten worden. Ts is opdrachtgever en betaler en dus zou m.i. het eerste op de hoogte gebracht moeten worden wat er gevonden is. Dan had daarna in overleg besloten kunnen worden wat de vervolg stappen zouden zijn.

Edit: was de eigenaar aanwezig bij het maken van de foto’s

Oji eens, alleen denk wel dat ts als eerste gebeld had moeten worden. Zij is tenslotte opdrachtgever. Als mijn paard gekeurd zou worden zou ik gewoon meegaan. Is mijn verantwoording tot dat de koop volledig is afgerond
Laatst bijgewerkt door Wescha op 24-06-18 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:37

oji schreef:
Die toestemming is mijn inziens totaal overbodig. Het is zijn paard en hij heeft recht op de info. Niet op het rapport of de foto's, maar wel op de info.

Als hij het als eerste had moeten horen vind ik dat hij zelf die kosten had moeten maken. Wescha verwoordt het inderdaad mooi.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:38

Jij bent opdrachtgever voor de aankoopkeuring en daarmee heb jij recht op het rapport en de foto's. Maar de eigenaar blijft eigenaar van het paard omdat jij niet koopt. Daarmee heeft hij/zij recht om te weten wat er over zijn paard is geconcludeerd en welke informatie aan de potentiele koper is gegeven. Kun je niet leuk vinden, maar als je aan de andere kant van het lijntje zou zitten zou je het niet leuk vinden als je van de koper afhankelijk zou zijn of de informatie vrij gegeven zou worden wat er over JOUW paard wordt gecommuniceerd en in de database van de DA wordt vastgelegd.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:39

Heb in mijn bovenstaande post een edit toegevoegd

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:41

Als je een normale band met je koper hebt kun je die informatie ongetwijfeld krijgen.

En nogmaals, als je die informatie sowieso wil weten had je ook zelf een keuring kunnen laten doen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:46

Mirranda schreef:
In het verleden ook iets soortgelijks meegemaakt. Jong paard laten keuren. Zou eerst klinisch doen, maar gezien de prijs toch besloten ook foto's te laten nemen. Eigenaresse ging mee naar de DAP en was zichtbaar bijzonder nerveus en constant aan het sms-en (whats app bestond nog niet ;) .
Paard bleek op diverse plaatsen chips te hebben, die overigens wel operabel waren.
Wij hadden met ons andere paard al anderhalf jaar revalidatie erop zitten en wilden er graag nog even een paar dagen over nadenken of we dit traject op voorhand weer wilden in gaan.
Niet heel gek denk ik.
Wij waren opdrachtgever en betaler van de keuringskosten. Dame in kwestie heeft kopie keurrapport gehad en heeft een binnen 2 dagen het paard verkocht aan iemand anders. Hele vreemde gang van zaken.
Wij hadden dus geen schijn van kans om nog voor het paard te kiezen en de verkoopster had fijn een gratis rapport en trof blijkbaar snel een koper die de chips geen probleem vond.

Het delen van info/keurrapport kan dus leiden tot ongewenste gevolgen.

Wees blij dat je geen duur paard hebt gekocht dat misschien weer operaties nodig zou hebben.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:50

Kan het niet zo zijn dat da ts gebeld heeft, daarna de verkoper en dat pas toen ts contact had met de verkoper? Zo'n telefoontje duurt immers niet zo heel lang. Dit alles kan zich in tien minuten afgespeeld hebben. En da heeft ts dan zeker wel als eerste op de hoogte gebracht en verkoper kan dan zeggen dat hij de da al had gesproken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:53

Nee, het gaat erom dat je als eigenaar het recht hebt te weten wat anderen voor informatie over jouw eigendom krijgen doorgespeeld en vastgelegd in een rapport. Als jij het paard had gekocht, had de verkoper niet meer geinformeerd hoeven te worden, dan was het jouw paard en informatie over jouw paard. Maar omdat jij het paard niet hebt gekocht heeft de eigenaar hier wel recht op.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:54

liberia schreef:
Kan het niet zo zijn dat da ts gebeld heeft, daarna de verkoper en dat pas toen ts contact had met de verkoper? Zo'n telefoontje duurt immers niet zo heel lang. Dit alles kan zich in tien minuten afgespeeld hebben. En da heeft ts dan zeker wel als eerste op de hoogte gebracht en verkoper kan dan zeggen dat hij de da al had gesproken.

Nee, de verkoper meldde dat de DA die ochtend had aangegeven wat de bemerkingen waren en wij zijn 's middags gebeld.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:56

Ik snap je wel Upendo. Niet netjes dat de da jou blijkbaar niet als eerste heeft gesproken over de uitslag. En ook niet fijn dat hij jou een blanco advies geeft en bij de verkoper blijkbaar een positiever advies. Ik zeg bewust blijkbaar want hoe het precies verlopen is weet j3 eigenlijk niet. Ik zou daar toch een belletje voor naar de veearts plegen. Zelf vorig jaar aan de hand gehad. Notabene mijn eigen veearts die zich bij een herkeuring ging uitspreken over mijn juridische positie, waar de verkoper ook nog eens bij was. Daar heb ik een advocaat voor. Dat heb ik m later ook nog even goed verteld...
Verder denk ik dat Kajo het heel goed verwoord heeft.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:06

Jeethje wat balen dat je as paard is afgekeurd, het zit jullie zo niet mee...

Succes met je zoektocht naar een geschikt dier :)