Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:03

Alles valt en staat met communicatie, daar naast zit er waarschijnlijk een flinke generatiekloof tussen ts en de overige stalgenoten wat het soms niet makkelijker maakt.

Aan de stalhouder de taak om iig duidelijkheid te scheppen in de regels op stal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:11

Ze is 71 jaar en ze is lichamelijk beperkt. Dan zou ik als ik haar was zelf een oplossing gaan zoeken i.p.v. een ander ermee op te zadelen. Ga gewoon op zoek naar een stal waar het meer All-in is of zoek een verzorgster die de taak op zich kan gaan nemen in ruil voor het mogen rijden van je paard.

Als het om iets tijdelijks ging, even met de stalhouder en stalgenoten overleggen of ze misschien willen helpen en kun je mooi weer iets terugdoen voor ze als je weer beter bent, zoiets.

Ik begrijp de stalgenoten wel, die haar hadden gevraagd om het eens te gaan proberen of het lukt, want het is wel iets wat tijd vraagt en niet iedereen heeft altijd de tijd en of zin, ze komen er immers voor hun eigen ontspanning, plezier, paard en de eigen klusjes.

Het mag echter niet als iets vanzelfsprekends gezien worden dat de anderen het wel even voor je gaat doen. Je koos er immers zelf voor om een eigen paard te hebben en om op een doe het zelf of een halve doe het zelf stal te staan.

Als het goed is.........heeft ze nog niet zo lang geleden een paard gekocht....waarom heeft ze daar dan niet beter over nagedacht of ze het lichamelijk wel aankon, ook gezien haar leeftijd.

Dat ze er al 14 jaar staat heeft er niets mee te maken, het gaat om de situatie in het hier en nu! De stalhouder bepaalt wat er wel en niet mag en kan.........dus als er iets is wat niet goed gaat, dan is dat de persoon bij wie men moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-04-17 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:13

Het zal hoe dan ook na dit topic niet veel gezelliger geworden zijn op stal..
Ik hoop dat de communicatie onderling nog verbeterbaar is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:14

Ragdollcat schreef:
Ze is 71 jaar en ze is lichamelijk beperkt. Dan zou ik als ik haar was zelf een oplossing gaan zoeken i.p.v. een ander ermee op te zadelen.

Ja, dat is inderdaad wat we nu als maatschappij lijken te pushen: zoek het zelf maar uit.

Ik vind het nogal onaardig. Oh ja. En was er al gezegd dat ze een stal heeft waar ze gewoon aan de regels voldoet? De stalhouder vindt de situatie goed. Het zijn andere eigenaren die eenzijdig hebben bepaald dat ze de wei willen uitmesten, EN die vinden dat ze de vrouw moeten vragen om mee te helpen.

Terwijl die vrouw daar dus prima staat.

We kunnen het ook omkeren: misschien moeten mensen zelf een andere plek zoeken als ze het een te grote belasting vinden en ze zich niet kunnen vinden in het beleid van de stalhouder?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:15

Ragdollcat schreef:
Ze is 71 jaar en ze is lichamelijk beperkt. Dan zou ik als ik haar was zelf een oplossing gaan zoeken i.p.v. een ander ermee op te zadelen. Ga gewoon op zoek naar een stal waar het meer All-in is of zoek een verzorgster die de taak op zich kan gaan nemen in ruil voor het mogen rijden van je paard.

Als het om iets tijdelijks ging, even met de stalhouder en stalgenoten overleggen of ze misschien willen helpen en kun je mooi weer iets terugdoen voor ze als je weer beter bent, zoiets.

Ik begrijp de stalgenoten wel die haar hadden gevraagd om te gaan proberen of het lukt, want het is wel iets wat tijd vraagt en niet iedereen heeft altijd de tijd en of de zin ervoor, ze komen er immers voor hun eigen ontspanning, plezier, paard en de eigen klusjes.

Het mag echt niet als iets vanzelfsprekend gezien worden dat de anderen het wel voor je gaat doen. Je koos er immers zelf voor om een eigen paard te hebben en op een doe het zelf of een halve doe het zelf stal te staan.

Als het goed is.........heeft ze nog niet zo lang geleden een paard gekocht....waarom is daar dan niet beter over nagedacht of ze het lichamelijk wel aankon, ook gezien haar leeftijd.

Dat ze er al 14 jaar staat heeft er niets mee te maken, het gaat om de situatie in het hier en nu! De stalhouder bepaalt wat er wel en niet mag en kan.........dus als er iets is wat niet goed gaat, dan is dat de persoon bij wie men moet zijn.

Vre-se-lijk commentaar dit... Staat niet in verhouding tot hetgeen de andere pensionklanten zouden moeten doen. Een kleine moeite is teveel. Bah!!!
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-04-17 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:16

De TS is ondertussen opvallend afwezig uit haar eigen topic..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:17

Denk eerder dat staleigenaar het woord verplichting niet in de mond wil nemen maar het wel graag heeft dat het gedaan wordt, in dat geval voelt het voor sommige wel als verplichting en voor anderen niet, wat vrijving geeft.

pantarhei schreef:
Staleigenaar is heel blij dat er mest wordt geruimd, zodat er inderdaad lagere wormdruk is en de weide langer begaanbaar is.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:19

Ik ben ook erg benieuwd naar nogmaals beide kanten van het verhaal want eerlijk ik snap er niks van!
Het ligt zo ver uit elkaar de verhalen. Hier kan ik in ieder geval niks op baseren of een mening van vormen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:20

Koia schreef:
De TS is ondertussen opvallend afwezig uit haar eigen topic..

Verstandig, dit soort dingen zoek je als stalgenoten samen uit, zonder bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:21

Doordat de stalgenoten mest uit de wei halen kunnen de paarden langer genieten van de weidegang; óók het paard van de 71-jarige dame. Dus wat dat aangaat kan ik me bést de frustratie voorstellen van de stalgenoten..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:25

Volgens mij is het prima om af en toe om raad te vragen buiten de stal, juist als iemand minder assertief is. 'Zoek het samen uit' is vooral makkelijk als mensen weten dat zijzelf wel op durven komen voor hun mening (bijvoorbeeld omdat ze weten dat ze niet alleen zijn.) Maar als je zelf de eenling bent, sta je dus al op flinke achterstand.

Anoniem schreef:
Doordat de stalgenoten mest uit de wei halen kunnen de paarden langer genieten van de weidegang; óók het paard van de 71-jarige dame. Dus wat dat aangaat kan ik me bést de frustratie voorstellen van de stalgenoten..

Ik niet? Wat is precies de frustratie die je hebt als je iets doet wat ook voor jezelf voordelig is? Kies je er dan niet voor om jezelf makkelijk te laten frustreren (en dan ook nog door een vrij eenzijdige focus op 'zij heeft voordeel van mij' en niet 'ik heb voordeel van mijn goede gezondheid.')

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:29

Anoniem schreef:

Dan moeten die stalgenoten maar op zoek naar een stal waar de staleigenaar ervoor zorgt dat er mest van de weide gehaald wordt. Zij willen de mest van de weide. Het staat ze vrij om dat te doen.
Het is immers geen stalregel en de vrouw staat er zeerwaarschijnlijk al veel langer dan de andere stalgenoten.
Je kunt iemand niet tegen de regels in verplichten mee te doen.
Laatst bijgewerkt door Jinthe1 op 13-04-17 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:30

Ik kom uit een andere eeuw en het zou zelfs niet bij mij opkomen om bij aan vrouw van 71 jaar te vragen om poep te scheppen. Ongeacht of ze beperkingen heeft of niet.
Waarschijnlijk zou ik ook zorgen dat ik haar stal elke dag even zou doen, gewoon uit respect.

De maatschappij wordt er niet vriendelijker op als ik dit topic zo lees. Iedereen is zo druk overal mee dat we lijken te vergeten waar het leven werkelijk om draait.
Denk nog eens terug aan dit topic als je 71 jaar bent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:30

Sorry hoor, ik vind echt niet dat het iets vreselijks is wat ik had neergetikt. Dat is gewoon zoals ik het zie. Er zijn er die mij een pb sturen die het eens is met mij maar het hier niet durft te zeggen.

Maar te lezen aan van hoe deze stalgenoten erinstaan......is het denk ik niet zo gek, dat ze zo reageren. Ze kennen de situatie en de persoon ter plekke goed en het valt mij erg op dat de stalhouder er niet veel aan doet. Mogelijk ligt het ook aan de mevrouw. Snap je?

Ik denk echt wel dat het verhaal anders is en dat ze in een slachtofferrol kruipt.

Want er is altijd wel een mouw aan te passen en dan kun je het beste naar de stalhouder gaan om met met zijn allen over te gaan hebben om tot een oplossing te komen.

En nee, ik heb nooit gezegd van zoek het maar zelf uit, maar stap gewoon naar de stalhouder om het met zijn allen over te gaan praten om tot een oplossing te komen dat iedereen tevreden is.

En ik hoop oprecht dat ze nu met haar stalgenoten aan het praten is om tot een mooie oplossing te komen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:37

harbourlight schreef:
Ik kom uit een andere eeuw en het zou zelfs niet bij mij opkomen om bij aan vrouw van 71 jaar te vragen om poep te scheppen. Ongeacht of ze beperkingen heeft of niet.
Waarschijnlijk zou ik ook zorgen dat ik haar stal elke dag even zou doen, gewoon uit respect.

De maatschappij wordt er niet vriendelijker op als ik dit topic zo lees. Iedereen is zo druk overal mee dat we lijken te vergeten waar het leven werkelijk om draait.
Denk nog eens terug aan dit topic als je 71 jaar bent.

Helemaal mee eens... Het is echt van de gekke om dit zelfs maar aan een oudere dame te vragen. In wat voor een individualistische en egoïstische maatschappij leven wij toch :r

Daarnaast is die stal toch geen doe het zelf stal en is het daar zo te lezen niet opgenomen in de afspraken tussen pensionklanten en stalhouder. Waar hebben wij het dan toch over?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:39

Dat probeer ik al meermaals hier aan te kaarten maar tevergeefs.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:41

@ hierboven: ik ken een paar oudere dames die zwaar beledigd zouden zijn als je hen anders zou behandelen omdat ze "dames op leeftijd" zijn...
Die gaan er prat op dat ze alles zelf kunnen/ doen...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:42

harbourlight schreef:

Voel me gelijk schuldig dat ik op een stal staat met een staleigenaar die de 70 gepasseerd is, zal gelijk mijn eigen werk opzeggen en fulltime hem het werk uit handen nemen. ;)
Oh, wacht dat moet ik natuurlijk dan ook doen voor mij vader die 75 is met een actief boerenbedrijf.
Op 2 bedrijven alle werk uit handen nemen van die oudjes ga ik echt niet redden, kom jij dan ook fulltime hier helpen. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:44

Cobiie wat een rare reactie.
Die vrouw staat niet doet het zelf, ze heeft dus al gekozen om minder werk te hebben. Maar haar stalgenoten leggen dat haar op.

Jou vader zal niet alleen het bedrijf runnen maar zal een zoon of schoonzoon hebben die daar in werkt.
Maar nu verplicht je ineens dat je vader toch weer dingen moet doen die hij aan de jongere generatie over laat. dat is het vergelijk. Ook al heeft hij pinnen in zijn enkel.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:49

Wat een vreemde discussie.

Het is toch heel simpel? Niemand hoeft t te doen, zij kan t niet en dan is t toch klaar?
Ook na de post van de stalgenoten kan ik mij goed voorstellen dat mevrouw zich niet fijn voelt op stal. Wat een rare reactie met fatsoensnormen...

Ook zou het raar zijn dat mevrouw maar een andere stal moet zoeken omdat ze dat niet kan en ook njet hoeft.

Ik mis echt het stukje "staleigenaar", als de andere dames vinden dat er niet genoeg mest uit de weides gehaald wordt dan moeten ze dat met hem bespreken en een oplossing vinden.
Ik snap best dat ze niet altijd tijd hebben voor klussen van een ander (heb ik ook niet) maar dit is geen klus van haar.
Laatst bijgewerkt door Snorkel8 op 13-04-17 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:49

Ikzelf zou echt niet in mijn hoofd halen om met mijn 71ste leeftijd iets aan te gaan schaffen en of in mijn bezit te hebben waarvan ik van anderen afhankelijk ben en of tot "last" ben. Dat vind ik heel vervelend en ik doe het liever zelf maar dan wel in mijn eigen tempo en op mijn manier, zolang het resultaat ernaar is zoals het bedoeld is.

Zelf zou ik echt nooit aan iemand vragen met een beperking of iemand met een hoge leeftijd iets te gaan doen wat hun moeizaam afgaat. Dan doe ik het wel voor ze, maar dan moet men niet ervanuit gaan dat ik het dan wel elke dag doet.....niet altijd de extra tijd ervoor.

Dus ga aub niet roepen dat ik egoistisch ben of wat dan ook.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:52

Maar ragdollcat, dat doet zij toch ook niet? Ze doet alles zelf wat ze moet doen? Waarom is ze dan iemand tot last? Omdat die andere verzinnen dat de mest uit t land moet?

En dat t eruit moet snap ik maar dat is niet aan mevrouw. Ook al was ze niet minder valide, al had ze geen zin of geen tijd het hoeft niet he ;)

girlyggirl

upendo schreef:
Ik zie nergens dat het niet hoeft. :)

Beter lezen

Ragdollcat

Snorkel8 schreef:
Wat een vreemde discussie.

Het is toch heel simpel? Niemand hoeft t te doen, zij kan t niet en dan is t toch klaar?
Ook na de post van de stalgenoten kan ik mij goed voorstellen dat mevrouw zich niet fijn voelt op stal. Wat een rare reactie met fatsoensnormen...

Ook zou het raar zijn dat mevrouw maar een andere stal moet zoeken omdat ze dat niet kan en ook njet hoeft.

Ik mis echt het stukje "staleigenaar", als de andere dames vinden dat er niet genoeg mest uit de weides gehaald wordt dan moeten ze dat met hem bespreken en een oplossing vinden.
Ik snap best dat ze niet altijd tijd hebben voor klussen van een ander (heb ik ook niet) maar dit is geen klus van haar.

Dat bedoel ik dus......de stalhouder daar moet je zijn en het erover gaan hebben met zijn allen zodat iedereen tevreden zijn, klaar.

Riel

@ Ragdolcatt, het is mevrouw haar taak toch niet? Ze staat niet op een doe het zelf stal en zadelt niemand met haar werk op.