[VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:54

Ik zie dit topic nu pas, maar wat super gaaf! Ziet er echt heel netjes uit :D

Ik kan het er niet helemaal uit halen, maar het grootste deel heb je zelf gedaan of heb je ook wel veel laten doen? Zo ja, waar dan?

Eline91

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:07

Wat is ie gaaf geworden Toydoll! :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 09:45

_suus19_ schreef:
Ik kan het er niet helemaal uit halen, maar het grootste deel heb je zelf gedaan of heb je ook wel veel laten doen? Zo ja, waar dan?

Het is allemaal gedaan door mijn oude stalbaas. En ik heb geholpen waar dat kon.

Helemaal af issie nog steeds niet, maar dat zal wel van de zomer worden. Geen weer om nu buiten dingen te doen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:25

Zooooooo!!!! Dat is mooi geworden!
Daar mag je heel trots op zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:08

Hij is erg mooi geworden! Die bestickering maakt hem ook helemaal af. Wij hebben voor de zaak ook een Ducato, fijne bussen :j

Densij2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:01

Super gaaf geworden!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:50

Wat is die mooi geworden!
Wat als je je 2e pony mee neemt op wedstrijd ? worden de stickers dan ook aangepast ? :P

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:32

Echt super Mooi!

Ik ben van plan om dit jaar een vergelijkbaar project te beginnen. Mag ik vragen hoeveel wegenbelastigen en verzekering je betaalt voor het busje?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:17

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 23:42

belasting moet je even camper in vullen inderdaad om het kwarttarief te zien. Mijn bus weegt iets meer dan 2300 dacht ik, ledig, na ombouw (herwogen bij RDW). Even geen zin om op te zoeken maar mijn kenteken staat op de foto's en bij RDW.nl kan je de gewichten zien.

verzekering is niet anders dan normale bestelwagen, dus willekeurig kenteken van vergelijkbare bus invullen op verzekeringswebsite is afdoende.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:46

Bedankt Ikke en Toydoll! Ik wist dus niet zeker welke soort ik moest selecteren op de belasting site.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:36

Toydoll schreef:
verzekering is niet anders dan normale bestelwagen, dus willekeurig kenteken van vergelijkbare bus invullen op verzekeringswebsite is afdoende.

Is het niet goedkoper om te verzekeren als paardenwagen? Als ik zo even online kijk schommelt dat tussen de 70 en 280 euro per jaar

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 22:28

Ja zonder kortingen waarschijnlijk wel. Ik heb collectieve verzekering dus voor mij kwam het zo goedkoper uit.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:36

Wat gaaf!!!

Heel leuk project.

Maar is deze bus voor diezelfde pony als die nog niet zo lang geleden op de bokt markt te koop stond? Of vergis ik mij nu helemaal?

Super handig dat je nu alles in 1 keer mee kunt nemen, en wat leuk die stickers erop.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:43

Toydoll schreef:
Mijn mentrailer was 173 hoog en 190 lang en 140 breed(2 vakken) van binnen, hier stonden zowel de A als de C ruim in qua lengte hoogte en breedte.

Paste hier jouw wagentje en pony in?
Ik heb eens geprobeerd mijn menwagentje (1.10m breed, 1.80/1.90 lang) voorin een 2paardtrailer te zetten en mijn pony erachter. Paste helaas voor geen meter... was geen plek meer voor de pony.

Ik vraag me af hoe mensen dat doen, trailer en pony in 1 tweepaardstrailer...

Druk op zoek naar trailer met koetsenframe dus.
Maar jouw project geeft ook genoeg inspiratie. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:47

Mooi hoor.
Hoe is de ventilatie geregeld?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 03:56

Unleash:
Mentrailer, dus de koets stond op een frame voorop.

En alleen met een xxl trailer kan je pony dwars erachter.

Ventilatie dmv dakluik. Vooralsnog meer dan genoeg, in de zomer moeten er misschien/waarschijnlijk roosters bij of tweede luik of raam die open kan in achterdeur oid. Mogelijkheden genoeg, zit te bedenken wat het effectiefst, mooist en veiligst is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:54

Wat volgens de bezitters erg goed werkt zijn die ventilatoren op het dak die gaan draaien als je gaat rijden (of als het een beetje waait).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:19

Unleash schreef:
Ik heb eens geprobeerd mijn menwagentje (1.10m breed, 1.80/1.90 lang) voorin een 2paardtrailer te zetten en mijn pony erachter. Paste helaas voor geen meter... was geen plek meer voor de pony.

Ik doe het, maar wel in een XL tweepaardstrailer :) Mijn trailer is 180 breed, 334 lang (en 235 hoog maar dat maakt voor een pony niet uit :p )
De menwagen gaat voorin, en we draaien de voorwielen een beetje zodat hij mooi in de neus van de trailer past. Mijn wagen is trouwens 125 breed en 170/180 lang. Doordat de trailer echtere vrij lang is blijft er achter de wagen nog plek over voor de pony.

Achter de wagen wordt een tussenschot geplaatst tot op borsthoogte, zodat de pony zeker met zijn benen niet bij de wagen mag komen. Het gaat om een C-pony, en als hij lichtjes schuin staat kan hij prima zijn hals strekken op de trailer. Een heel fijne oplossing voor mij, gezien ik niet de mogelijkheid heb om een vrachtwagen of zware pick-up te rijden :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:23

Eline91 schreef:
Unleash schreef:

Ik doe het, maar wel in een XL tweepaardstrailer :) Mijn trailer is 180 breed, 334 lang (en 235 hoog maar dat maakt voor een pony niet uit :p )
De menwagen gaat voorin, en we draaien de voorwielen een beetje zodat hij mooi in de neus van de trailer past. Mijn wagen is trouwens 125 breed en 170/180 lang. Doordat de trailer echtere vrij lang is blijft er achter de wagen nog plek over voor de pony.

Achter de wagen wordt een tussenschot geplaatst tot op borsthoogte, zodat de pony zeker met zijn benen niet bij de wagen mag komen. Het gaat om een C-pony, en als hij lichtjes schuin staat kan hij prima zijn hals strekken op de trailer. Een heel fijne oplossing voor mij, gezien ik niet de mogelijkheid heb om een vrachtwagen of zware pick-up te rijden :)

Maar wat doet die belading met de kogeldruk? Is de wagen zwaar genoeg (of de pony licht genoeg) om de boel in balans te houden?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 11:04

ikke schreef:
Maar wat doet die belading met de kogeldruk? Is de wagen zwaar genoeg (of de pony licht genoeg) om de boel in balans te houden?

Ja, daar merk je niets van.

Normaal met een groot paard staat er niets in de punt aan gewicht, en is achter de as iets zwaarder beladen dan voor de as.

Met koets voorin, die altijd lichter is dan de pony , en de pony achterin, houd je de kogeldruk dus nagenoeg hetzelfde.

Daarnaast zijn de gewichten van pony + koets echt veel lager dan 2 grote paarden dus (denk aan 400 kg vs 1300 kg) dus dat merk je echt niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:00

Toydoll schreef:
ikke schreef:

Ja, daar merk je niets van.

Normaal met een groot paard staat er niets in de punt aan gewicht, en is achter de as iets zwaarder beladen dan voor de as.

Met koets voorin, die altijd lichter is dan de pony , en de pony achterin, houd je de kogeldruk dus nagenoeg hetzelfde.

Daarnaast zijn de gewichten van pony + koets echt veel lager dan 2 grote paarden dus (denk aan 400 kg vs 1300 kg) dus dat merk je echt niet.

Dat is niet waar. Een paardentrailer is zo ontworpen dat de paarden op de assen staan met iets meer gewicht aan de voorkant (voor je positieve kogeldruk). Zoals jij het beschrijft (gewicht achter de as) zou je een negatieve kogeldruk hebben en dat wil je ECHT NIET!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:24

Zit al een tijdje stil mee te lezen. Prachtig gemaakt! Ideaal als je ponies hebt. Denk idd wel dat je nog extra ventilatie/ramen moet maken. Wil niet weten hoe heet het daarbinnen wordt als je in de zomer in de volle zon rondrijdt of ergens in de file terechtkomt :( . En je geeft wel aan dat er altijd ledlicht brandt, maar wat als je even de bus moet verlaten op locatie of bij het tanken ofzo. Staan de ponies meteen in het donker...... Maar verder heel mooi!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 14:01

..
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 20-01-17 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 14:04

criollo_yess schreef:
Zit al een tijdje stil mee te lezen. Prachtig gemaakt! Ideaal als je ponies hebt. Denk idd wel dat je nog extra ventilatie/ramen moet maken. Wil niet weten hoe heet het daarbinnen wordt als je in de zomer in de volle zon rondrijdt of ergens in de file terechtkomt :( . En je geeft wel aan dat er altijd ledlicht brandt, maar wat als je even de bus moet verlaten op locatie of bij het tanken ofzo. Staan de ponies meteen in het donker...... Maar verder heel mooi!

Ik denk zelf dat het wel mee valt met die extra ventilatie, maar we gaan het zien.

En donker, ach, maakt het uit? Ik laad Kyano altijd in het donker, en hij staat rustig te slapen hoor. Het is meer voor ons idee, dat licht. Overigens laat het dakraam gewoon licht door, maar in de winter is het vroeg donker dus zijn we meestal in het donker op pad. In de zomer hebben ze daglicht.