Citaat:
Wie mag tekenen voor ontvangst van een pakket?
Volg uw pakket online en u ziet dan ook wanneer er voor een pakket getekend moet worden.
Als er moet worden getekend
Eén van de volgende personen mag een handtekening voor ontvangst zetten:
•de geadresseerde
•een gemachtigde
•een volwassen huisgenoot
Met een huisgenoot bedoelen wij niet: (mede-)pension- of hotelgasten, dienstpersoneel, hospita's, gastheren, hotelhouders.
Soms mag alleen de geadresseerde tekenen, bijvoorbeeld wanneer de ontvanger zich moet legitimeren.
http://www.postnl.nl/klantenservice/vee ... akket.html
Citaat:
Vraag: Ik had drie pakketjes besteld en laten bezorgen in mijn studentenflat. Echter, er stonden er maar twee voor mijn deur toen ik thuiskwam. Volgens PostNL track&trace zijn ze alle drie bij mij afgegeven, ik vermoed aan een huisgenoot. Hoe krijg ik nu mijn derde pakket?
Antwoord: De wet bepaalt dat als je iets bestelt bij een winkel, deze verantwoordelijk is voor de bezorging tot en met jouw drempel (art. 7:11 BW). Ongeacht wat er in de voorwaarden staat en ongeacht welke vervoerder de winkel inschakel, de winkel is aansprakelijk als het pakket niet ongeschonden over jouw drempel gaat.
Wat er ná die drempel gebeurt, is jouw verantwoordelijkheid. Laat je een huisgenoot pakketjes aannemen en maakt hij ze kwijt, dan is dat de winkel of PostNL niet te verwijten. Je kunt dan alleen je huisgenoot aanspreken op het verduisteren of kwijtmaken van het pakket.
Wordt het bij een ander huis afgegeven, bijvoorbeeld je buren, dan blijft het de verantwoordelijkheid van de winkel dat die buren het pakket aan jou geven. (Ténzij jij specifiek bij bestellen had gezegd, geef maar aan de buren.)
In studentenhuizen is vaak maar sprake van één voordeur en één huisnummer. Daarmee ontstaat dus een risico, want iedere huisgenoot kan dan pakketjes aannemen en dat ontslaat de winkel van zijn verantwoordelijkheid. De eis moet dus bij de huisgenoot worden gelegd.
https://www.security.nl/posting/41953/J ... claimen%3F