Geen auto, wel een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 00:48

Het hangt vast gedeeltelijk af van de situatie en omgeving.

Ik heb sinds dit jaar een auto.
Hiervoor heb ik het ruim vijf jaar zonder gedaan met eigen paarden.
Ik woon in de stad, paarden staan op 6 km fietsen. Dat is goed te doen, al is het in de winter écht wel pittig als je ook nog een flinke rit maakt.
Voer liet ik gewoon thuis bezorgen, boodschappentassen vullen en húp in mijn fietstas, op stal vulde ik dan een tonnetje. Ging best hoor.

Voor mijn werk heb ik geen auto nodig, voor andere dingen ook niet, al is het voor boodschappen wel makkelijk :P
Dat we er nu wel één hebben is dan ook puur luxe.
Ik moet wel zeggen dat ik het intens waardeer, zeker nu met de regenbuien en de herfst op komst. Ik ga nu vaak zelfs twee keer per dag ;)

Noodgevallen is voor iedereen een plan op zich, lijkt me. Het grootste gedeelte van de auto's die ik zie rondrijden heeft geen trekhaak of is er niet toe in staat.
Een auto met trekhaak en vermogen is nogal een ander kostenplaatje dan een kek stadsauto'tje, en in eerste instantie ook niet de vraag van de TS geloof ik.

loempia93

Re: Geen auto, wel een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:53

Ik heb geen auto wel een paard. Ik deed alles op de fiets totdat ik een brommertje aanschafte. Dat was altijd prima te doen.
Ik mag wel altijd de auto van mijn ouders gebruiken mocht ik zware spullen naar stal brengen, maar voorheen deed ik dat gewoon op het fietsje of met de brommer.
De auto van mijn ouders mag combinatie trailer +paard net trekken. Zelf heb ik geen trailer dus die moet ik ook altijd zien uit te galen. In noodgevallen is er altijd wel iets te regelen is mijn ervaring.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:35

Ik heb een auto en ik ben aan het kriebelt om een eigen paard te kopen. Maar eerlijk, mijn auto zou ik niet verkopen, zelfs als ik er dan een eigen paard voor terug kan krijgen. Ik gebruik mijn auto nu om bij het station te komen (fiets afstand is ook te doen, maar het is wel over de dijk en dat is met typisch Nederlands weer geen pretje) en zo naar school te gaan. Ik zou ook met de auto naar school kunnen maar heb nu een studenten OV dus dan is met OV gratis.

Eerlijk, ik zou zelfs graag ook bij BE halen voor ik een paard koop. Zo ben je echt compleet afhankelijk. Ik kan overal komen met mijn autootje, en vlot ook. Niet dat een paar hebben zonder auto niet zou kunnen, maar mijn voorkeur gaat uit naar wel een auto.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:38

Raya
Offtopic maar toch ter informatie.
Veel grote nieuwere auto's hebben tegenwoordig een trekhaak die je er onderuit kunt halen en terug klikken wanneer je wilt.
Dan lijkt het of hij er geen heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:35

bruintje123 schreef:
Raya
Veel grote nieuwere auto's hebben tegenwoordig een trekhaak die je er onderuit kunt halen en terug klikken wanneer je wilt.

Dit dus inderdaad... En dat is wel zo praktisch met parkeersensoren. Want die blijven bij oudere auto's (zo rond 2003) gewoon doorloeien als je er een trekhaak in hebt. En met de nieuwere auto's schakelen de parkeersensoren zich automatisch uit als de trekhaak er uit is.

Bovendien zie je ook vaak genoeg auto's met een trailer die het niet zouden moeten doen. Staat me nog vers in het geheugen dat er een Opel Corsa (dat jaren 90 model!!) met een tweepaardstrailer op een veulenkeuring was. Auto was zeker 50km van huis. 8)7

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:38

Geen eigen auto, wel een paard :j

Maar ik heb het geluk dat ik die van vriendlief regelmatig mag lenen, want woon hier bést wel in een gat dus moet een eindje om voer te halen :Y)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:42

Jarenlang geen auto en wel een paard gehad. Paard staat op fiets afstand van stal en voor alle grote bezorgingen kon ik de auto van mijn ouders lenen, en op een gegeven moment (toen mijn vader ziek werd) mocht ik ook dagelijks met de auto naar stal. Ik heb het eerder financieel zelf nooit op kunnen brengen (vanwege dure studie en de kosten van mijn paard) om een auto te kopen, maar nadat ik geen OV kaart meer had moest ik wel een eigen auto kopen om naar stage etc. te komen. Vorig jaar dan zelf een auto gekocht en ik zou niet meer zonder kunnen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:55

Zelfs zonder rijbewijs kan je gelukkig altijd nog rekenen op de paardentaxi :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:45

Janine1990 schreef:
bruintje123 schreef:
Raya

Dit dus inderdaad... En dat is wel zo praktisch met parkeersensoren. Want die blijven bij oudere auto's (zo rond 2003) gewoon doorloeien als je er een trekhaak in hebt. En met de nieuwere auto's schakelen de parkeersensoren zich automatisch uit als de trekhaak er uit is.

Bovendien zie je ook vaak genoeg auto's met een trailer die het niet zouden moeten doen. Staat me nog vers in het geheugen dat er een Opel Corsa (dat jaren 90 model!!) met een tweepaardstrailer op een veulenkeuring was. Auto was zeker 50km van huis. 8)7

Mijn parkeersensoren werken met trekhaak (vaste) gewoon door hoor en die loeien niet op dat ding.de sensoren van de nieuwe auto's staan gewoon zo dat ze niet op de trekhaak staan vermoed ik. Niks uitschakelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:49

Gaan ze niet af op je trailer dan?
Het gaat niet om de haak, maar om datgene wat je erachter koppelt.
Mijn ifor heeft een hele korte koppeling en theoretisch gaan de sensoren daar wel op af, echter doen die van mij het sowieso niet :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:51

Sizzle schreef:
Mijn ifor heeft een hele korte koppeling en theoretisch gaan de sensoren daar wel op af, echter doen die van mij het sowieso niet :+

Vraag ik me ook af....
Als ze daar niet op af gaan, werken ze dan überhaupt wel goed?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:53

Sizzle schreef:

Als je de trailer aan hangt en je zet 'm in achteruit, dan natuurlijk wel (er staat volgens de auto immers iets binnen de meter (of vanaf wanneer hij ook piept) maar om de trekhaak zelf doet ie niks. Meende te lezen dat het om de trekhaak ging en niet om de trailer.
Bij mijn astra kon ik ze wel zelf uit zetten (knopje in mijn midden-paneel) . Bij deze niet volgens mij (heb ik nu eigenlijk nog niet eens naar gezocht. _O- )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:56

Ik heb nog een oudje met vaste haak.
Mijn mijn broer zijn X5 die klikt hem er onder. Ik meen dat hij de sensoren aan de achterkant uit kan zetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:58

Ayasha schreef:
Sizzle schreef:

Als je de trailer aan hangt en je zet 'm in achteruit, dan natuurlijk wel (er staat volgens de auto immers iets binnen de meter (of vanaf wanneer hij ook piept) maar om de trekhaak zelf doet ie niks. Meende te lezen dat het om de trekhaak ging en niet om de trailer.
Bij mijn astra kon ik ze wel zelf uit zetten (knopje in mijn midden-paneel) . Bij deze niet volgens mij (heb ik nu eigenlijk nog niet eens naar gezocht. _O- )

Maar dan neem ik aan dat enkel de sensoren naast de trekhaak (want volgens mij horen er vier op de achterbumper te zitten) uitgaan? En dat wanneer je de trekhaak er af haalt, ze automatisch wel inschakelen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:04

Als ik nog eens iemand bij me heb zitten zal ik eens testen of die sensoren uit gaan. :) (gezien ze enkel in achteruit werken en iemand dan de koppeling in moet houden. of ik moet er iets op plakken, geen idé of dat ook werkt, dat zou ik wel alleen kunnen.

Ik vraag me sowieso af of je die dingen niet helemaal uit kan zetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:12

Ayasha schreef:
Als ik nog eens iemand bij me heb zitten zal ik eens testen of die sensoren uit gaan. :) (gezien ze enkel in achteruit werken en iemand dan de koppeling in moet houden. of ik moet er iets op plakken, geen idé of dat ook werkt, dat zou ik wel alleen kunnen.

Ik vraag me sowieso af of je die dingen niet helemaal uit kan zetten.

Kan wel hoor :) Moet je alleen even het instructieboekje opzoeken :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:39

Dat ligt in de auto. :D Straks eens kijken. _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:15

269_life schreef:
Zelfs zonder rijbewijs kan je gelukkig altijd nog rekenen op de paardentaxi :)

Of gewoon op vrienden.
Ik snap niet zo goed wat het probleem daarvan is. Als die vrienden iets hebben, kunnen ze op mij rekenen. Laatst zijn ze verhuisd; dan kom ik opdraven met een degelijke combi om ze te helpen.

Parkeersensoen die af-fabriek zijn gemonteerd kun je uitschakelen. Zit soms een beetje verstopt, maar kan altijd. RTFM!
Dat wordt iets anders bij achteraf ingebouwd spul. Dan is het afhankelijk van het inzicht van de inbouwer wat er wel of niet kan.