Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:09

Sunrise19 schreef:
Hoezo is dat vreemd? Wie weet kon de eigenaresse pas na een paar dagen en niemand gaat een paard vasthouden :+ Dus zo vreemd vind ik de aanbetaling niet.

Verder: Joolien, je zegt dat er meer dingen zijn die apart zijn. Ik denk niet dat iemand hier jou een goed advies kan geven zonder die informatie :)

Het "lijkt" nu alsof je gewaarschuwd ben maar niet geluisterd hebt :) Verder ga ik niet in op de kwestie :)

Klopt, ik weet dat de info niet volledig is, maar eigenlijk gaat het daar ook niet om. Het gaat puur om wat je rechten zijn mbt gedrag en terugbrengen. Overigens gebruik ik de term verborgen gebrek, maar ik geloof dat er een andere term voor is.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:10

Beetje jammer dat post hier zijn aangepast/verwijderd.... Zulke rare/extreme dingen werden er ook weer niet gezegd.
Maar goed kennelijk kunnen sommige mensen slecht tegen 'feedback' :Y)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:13

Hoppje schreef:
Beetje jammer dat post hier zijn aangepast/verwijderd.... Zulke rare/extreme dingen werden er ook weer niet gezegd.

Opmerkingen op de man zijn gewoon tegen de regels, kan je dat jammer vinden, maar je moet op de bal spelen en dat vergeten erg veel mensen in dit topic. Bovendien is er niemand die je verplicht opmerkingen bot neer te zetten, er is ook een optie een opmerking op een vriendelijke manier te plaatsen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:14

Hoppje schreef:

Volgens mij ben jij ook alleen maar op ruzie uit, hou eens op zeg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:14

Hoppje schreef:

Zelfde ervaring hier ook :Y)

Kwestie van onkunde bij koop en verdere handelingen mbt het paard.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:16

Ik vind het schrijnende nu van dat hele topic.

Dat TS meteen een topic opent met eigenlijk de achterliggende gedachte dat ze is "opgelicht"als koper.

En daar zou ik als verkoper dan echt niet blij mee zijn als ik paard met goed geweten heb verkocht dat iemand meteen van alles op bokt plempt.

Wellicht is het in alle gevallen beter eerst een idee om gewoon op een normale manier contact met de verkoper op te nemen. Ik denk dat de meeste graag willen meedenken en ook graag willen dat het goed gaat met het paard op het nieuwe adres.

Maakt je eerst mensen half zwart...ja uiteraard komen ze dan in verweer en trekken hun handen er compleet vanaf imo geheel terecht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:17

Joolien,
Gaan jullie nog iets verder onderzoeken of laten jullie het zo? Jouw omschrijving van wat het paard doet lijkt me wel een reden nog eens goed te laten kijken naar de rug. Als je twijfelt zou ik daar niet lang mee wachten.
Was de DA die de klinische keuring jullie eigen DA? Ik vind het echt vreemd dat er geen bloed getrokken is; iedere grote paardenkliniek doet dat tegenwoordig standaard. Ik weet niet beter.
Tja als een zadel goed ligt zou er geen bontje onder moeten hoeven. Een zadel moet wel echt dramatisch liggen wil het zulke grote problemen geven in korte tijd.
En ieder paard moet een weekje stil kunnen staan. Je moet er alleen rekening mee houden eerst even te longeren voor je opstapt als je denkt dat ie teveel energie heeft.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:17

Joolien schreef:
Sunrise19 schreef:
Hoezo is dat vreemd? Wie weet kon de eigenaresse pas na een paar dagen en niemand gaat een paard vasthouden :+ Dus zo vreemd vind ik de aanbetaling niet.

Verder: Joolien, je zegt dat er meer dingen zijn die apart zijn. Ik denk niet dat iemand hier jou een goed advies kan geven zonder die informatie :)

Het "lijkt" nu alsof je gewaarschuwd ben maar niet geluisterd hebt :) Verder ga ik niet in op de kwestie :)

Klopt, ik weet dat de info niet volledig is, maar eigenlijk gaat het daar ook niet om. Het gaat puur om wat je rechten zijn mbt gedrag en terugbrengen. Overigens gebruik ik de term verborgen gebrek, maar ik geloof dat er een andere term voor is.

Dat de info onvolledig is kan het natuurlijk ook lastiger maken voor wat betreft de vraag, het is altijd beter een conclusie of mening te geven met een zo duidelijk en volledig mogelijk verhaal.

Bovendien, en ik neem aan dat je dit niet bewust zo bedoelt, zet je met meedere opmerkingen dat er nog meer dingen omheen spelen/aan de hand zijn toch de verkoper openbaar in een slechter daglicht. Vooral in combinatie met een onvolledig verhaal maakt dat mensen dan gaan gissen/speculeren.

Dat is voor jou, met betrekking tot een duidelijk antwoord op jouw vraag ongewenst, en voor de verkoper ook.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:18

Joolien schreef:

Jij bedoelt waarschijnlijk 'ondeugdelijk product': https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is

En dan wellicht:
Citaat:
Als u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft.

En dat is nu de vraag, verkoper heeft aangegeven dat het paard niet voor een beginnende ruiter is, dat het paard gereden wordt met bontje en dat het paard goed aan het werk gehouden moet worden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:18

Joolien schreef:
Sunrise19 schreef:

Ik heb geen idee, maar kan mij wel voorstellen dat het vervelend is :)
Mijn eigen ervaring met eenkennige paarden is wel dat het na verloop van tijd een stuk beter gaat. Heb een tijdje ook een paard gereden wat mede daardoor ontzettend stout werd.

Dat is na een maand pas een beetje overgegaan en daarna is het het liefste paard geworden wat je jezelf maar kan voorstellen. Misschien heeft dit paard daar ook wel last van?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:19

Cioccolato schreef:
Hoppje schreef:

Zelfde ervaring hier ook :Y)

Kwestie van onkunde bij koop en verdere handelingen mbt het paard.

En hoe weet je dit zo goed, volgen jullie de trainingen live mee?
Anders kan je dat toch niet zeggen, ik weet niet achter mijn computer hoe iemand met een paard omgaat hoor.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:22

Joolien schreef:
Sunrise19 schreef:

Het gaat dus niet om stereotype gedragingen (voor de duidelijkheid)?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:25

Furrow schreef:
Anders kan je dat toch niet zeggen, ik weet niet achter mijn computer hoe iemand met een paard omgaat hoor.

Dat blijkt. Er is aangegeven dat het paard niet stil kan staan, men doet het en gaat er klakkeloos op zitten. Dat is vragen om problemen.
dus ja. Dat kun je zeggen

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:26

Wij hebben gister contact gehad met de eigenaresse die bijna gelijk wel mededeelde dat als het na 2 maanden niet goed ging ze hem terug kan brengen, wij zouden het met liefde doen maar helaas is de ex eigenaresse hier niet toe in staar en hebben wij op onze stal ook geen plaats meer. De dupe in dit verhaal is het paard want ons is ook verteld dat hij hun in het weiland aanvalt en andere paarden door het draad jaagt. En al deze verhalen komen ons gewoon niet bekend voor is niet verkocht als recreatie paard want het is een paard met karakter maar gevaarlijk ? Nee ik rijd zelf na 3 jaar niet gereden te hebben zo op dit paard weg zonder angst.
In het land was het de grootste schat die ik mij kon bedenken stond stokjes te delen met andere paarden en had een veel vriendjes op stal. Kwam naar het hek toe gedraaft als meneer opgehaald moest worden vond het heerlijk om aan het werk te zijn . Paard heeft veel cc ervaring anders kom je niet in de L2 met behoorlijk wat wp alleen niet met de vorige eigenaar aangezien zij hem te weinig kon rijden. Ze is een paar keer op oefen cc geweest wat super ging. Officiële cc ging niet helemaal naar wens ruiter was zenuwachtig en er was vuurwerk bij het Zwolle stadion. Hier zijn zelfs filmpjes van op te vragen die wij natuurlijk zouden laten zien. Ook hebben wij meerdere rijfilms die jullie gerust mogen komen bekijken. Van alle cc van vorige eigenaars hebben wij de films en denk niet dat de op cc gedrogeerd mogen zijn?? Want dat verwijt kregen wij gister ook over ons heen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:28

Apple schreef:
En dat is nu de vraag, verkoper heeft aangegeven dat het paard niet voor een beginnende ruiter is, dat het paard gereden wordt met bontje en dat het paard goed aan het werk gehouden moet worden.

En dat betekent dus dat de koper en adviseur van de koper een inschattingsfout gemaakt hebben wbt. eigen kunnen. Dus jammer dat dit topic geopend is en daarmee de duidelijk te traceren verkoper privacy schade opgelopen heeft.

@shelltje: wat ontzettend vervelend voor jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:30

Drifter schreef:
Joolien schreef:

Dat de info onvolledig is kan het natuurlijk ook lastiger maken voor wat betreft de vraag, het is altijd beter een conclusie of mening te geven met een zo duidelijk en volledig mogelijk verhaal.

Bovendien, en ik neem aan dat je dit niet bewust zo bedoelt, zet je met meedere opmerkingen dat er nog meer dingen omheen spelen/aan de hand zijn toch de verkoper openbaar in een slechter daglicht. Vooral in combinatie met een onvolledig verhaal maakt dat mensen dan gaan gissen/speculeren.

Dat is voor jou, met betrekking tot een duidelijk antwoord op jouw vraag ongewenst, en voor de verkoper ook.

Maar die info is irrelevant voor mijn vraag in de op, dus zou niet nodig moeten zijn. Dat iedereen hier vervolgens zijn mening zo op drukt en overall aan gaat twijfelen, tja dan had ik dat misschien er wel bij kunnen zetten, maar nogmaals, dat is niet de vraag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:31

R12312 schreef:
Joolien schreef:
Drifter, voor de duidelijkheid, de koper heft wel zelf gereden :+
Verder ga ik niet op de post in. :)

Jullie hadden al een aanbetaling gedaan voordat de werkelijke eigenaresse het paard had gezien. Dat maakt het verhaal wel wat vreemd.

Een aanbetaling van 1000 euro zonder dat de koper überhaupt het paard heeft gezien vind ik enorm riskant. Zeker omdat je volgens mij een aanbetaling hoe dan ook kwijt bent? De verkoper hoeft een aanbetaling (correct me if I'm wrong) niet terug te betalen wanneer de koper besluit het dier niet te kopen.
Uit het Paarden kopen en verkopen topic bleek al dat TS idolaat was van het paard en op dat moment nogal impulsief handelde.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:22

Cioccolato schreef:
Furrow schreef:

Dat blijkt. Er is aangegeven dat het paard niet stil kan staan, men doet het en gaat er klakkeloos op zitten. Dat is vragen om problemen.
dus ja. Dat kun je zeggen

En wie trekt er nu conclusies dan? TS is er niet na een week stilstaan direct weer opgesprongen. Hij liet zich niet eens fatsoenlijk uit de wei halen, beest is 3 of 4 dagen gelongeerd geweest en TS is er daarna pas op gegaan waarbij hij gigantisch af ging
Geen conclusies trekken als je niet alle info hebt!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:33

Bij het woord "beest" word ik al .....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:34

Ik noem alle paarden waar ik mee omga "beest" Mijn katten worden ook "beest" genoemd ;)
Je kunt ook op alle slakken zout leggen :x

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:36

Blijkbaar is het paard qua karakter zo erg verandert dat zowel de ts en de oude eigenaar dat helemaal niet hadden zien aankomen.

Dat hoeft niets te maken hebben met dat de ts onkundig is of dat de oude eigenaar moedwillig een staatsgevaarlijk paard heeft verkocht.

Ik heb 2 keer meegemaakt dat een paard zodanig was verandert dat iedereen wel even achter de oren gaat krabben. En dat waren echt lieve zachte dieren.
Ook mijn eigen merrie is zo'n type. Met mij is ze door anderen te hanteren, als ik er niet ben gaat het al heel wat moeilijker. Maar laatst met naar een ander weiland brengen ging het totaal verkeerd.
Dat hadden wij van tevoren echt niet vermoed en we calculeren best wat rare dingen in. Gelukkig hadden ze al voorzorgsmaatregelen genomen maar het blijven paarden en die kunnen soms best heel anders uit de hoek komen. :)

Maar goed, de vraag was volgens mij of je gedragsverandering kunt aanvoeren als verborgen gebrek.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:37

Nou, lekker dan..Maar goed, het hele gebeuren rondom dit paard en hoe er naar de verkoper wordt gedaan is al van den beesten, dus past er prima bij...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:51

Dan is het misschien nodig om alle info te geven.
TS heeft een vraag in de op. Dat opzich is geen probleem.
Alleen als dan beperkte info komt en bokkers dus naar berichten van ts gaan zoeken voor meer info, blijkt dat het topic toch niet zo neutraal vragend is opgesteld en een heel andere indruk gewekt wordt.
En daarop wordt dan weer (wat ik persoonlijk terecht vind ) gereageerd.
Ook van de kant van verkoopster, Had ts in haar eerste antwoord niet gereageerd met "particulier" dan was waarschijnlijk het topic "theoretisch" gebleven en had men gewoon een discussie gevoerd over wel of niet verborgen gebrek.

Zoals ik al zei,het kan gewoon een inschattingsfout geweest zijn en ik persoonlijk vind,dat je ieder paard de tijd moet gunnen om te wennen an nieuwe situaties/mensen,enz...
plus natuurlijk medische redenen uitsluiten en ook de adviezen van de vorige eigenaar opvolgen...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:55

De termen 'niet voor beginnende ruiter' of 'alleen voor gevorderde' zijn natuurlijk ook altijd ter discussie... blijft lastig. Alleen doorvragen helpt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:03

Ik heb niet alles gelezen, maar zag vorbij komen dat erbij is gezegd dat het paard met een bontje gereden MOET worden? Dan is er DUS een rugprobleem van welke aard dan ook en in zekere zin niet eens zo verborgen als erbij is gezegd dat er dus speciale maatregelen nodig waren...Als je een beetje doordenkt snap je waarvoor een bontje dient. Paard kan op z´n minst weinig stevige druk op de rug verdragen.

Deze gedragsverandering stoelt dán dus blijkbaar gewoon op uiting van pijn of anticipatie daarop.
Er is wellicht een "ondeugdlijkproduct" verkocht, maar wel met specifieke gebruiksaanwijzing en dat is dan toch weer anders.

Als je gewoon de wettelijke weg af wilt leggen:
Ten eerste moet bewezen worden dat het dier iets heeft.
Ten tweede moet bewezen worden dat het dier dit had voordat hij verkocht werd.
Ten derde moet bewezen worden dat het onmogelijk ontdekt kon worden bij het nakijken voor aankoop of bewust verzwegen. ( Als er sprake was van een bontje moeten, is dat al twijfelachtig. )
Of als het niet zozeer gaat om een lichamelijk iets, je moet bewijzen dat je voorgelogen bent wat betreft de mogelijkheden.

Voor hetzelfde geld is het paard bij nieuwe eigenaar ongelukkig over een steen gerold in de wei en heeft daarbij rugletsel opgelopen....

Ik zie niet zo snel aan de eisen voldoen om een koop ongedaan te maken.
Je bent dus uiteindelijk van de goede wil van de verkoper afhankelijk of die het paard terugneemt en onder welke voorwaarden, of wellicht ruilt voor een ander paard. Dat laatste is bij een handelaar vaak wel mogelijk, maar niet bij iemand die het poaard verkoopt omdat de opbrengst ergens aan besteed moet worden.