Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Raamzicht schreef:Ah heb je hem toch gekocht! En? Bevalt het?
Tja, ik heb deze, dus maar kijken hoe het beste ermee om te gaan. Ik ga testen. Hoe weet ik of hij op tijd schakelt. Wat hoor voel merk ik?
Raamzicht schreef:Oh dat lock klinkt interessant. Ook de xc70? Ga de toerenteller bekijken! Met trailer houd je dan dezelfde toeren aan dus ongeveer?
Raamzicht schreef:Ik lees het nu in de handleiding idd. Wat ik dan niet helemaal begrijp is de lock down zorgt voor lager toerental. Maar dan toch meer verhitting van motor? Je wilt toch dat hij juist voldoende toerental maakt ipv te snel omhoog schakelt? Bv door sportstand te kiezen of 3 waarbij hij niet verder gaat dan 3. (Hoe hard zou hij daarin kunnen?).
Misschien moeten we als je hem hebt maar eens afspreken kunnen we de automaat met de hand schakel vergelijken
Raamzicht schreef:Ok! Laat maar weten als je hem hebt.
Lees nu trouwens dit, lijkt erop dat lockup niet bij de awd automaat zit.
[ [url=m/EYsQoP.jpg]Afbeelding[/url] ]
SG1985 schreef:Ik heb gisteren even zelf geoefend met standen 1,2,3 en inderdaad de 3 werkt veel meer in de basis met een trailer
ikke schreef:SG1985 schreef:Ik laat hem in zijn Drive staan.....
Als dat niet juist is, hoor ik het graag
Dan kan ik er iets aan veranderen.... ik geef verder namelijk niets om auto's
Dat veranderd heel snel als je een rekening van 3k voor een bakrevisie om je oren krijgt![]()
Het ligt een beetje aan je auto, hoe de verhoudingen van de bak zijn en hoe het vermogen beschikbaar komt.
Om je even een handvat mee te geven: ik rijd mijn 4-traps automaat V8 Range Rover met een tweepaards aan de haak in 3 (automaat kan dan schakelen tussen 1, 2 en 3) en als het een beetje bult op gaat, druk ik 'm gerust terug naar twee of schakel 'm handmatig op vanaf 1. Feitelijk zet je de automaat dan buiten spel omdat ik veel later schakel (bij 2800 - 3000 toeren) dan wat de automaat zou doen (2200 toeren).
Als de motor meer toeren maakt, maakt de oliepomp ook meer toeren; pompt ie meer olie rond, ook door de koeler en loopt de temperatuur van de bak minder snel op.

Tobbes schreef:Maar dat is kwestie van nog veder terug schakelen. In heuvelachtige gebieden laat ik motor gerust 4000rpm maken (benzine 4 cilinder). Is juist alleen maar goed voor de motor die extra smering. Juist door af toe flink wat toeren te maken is juist goed om te verkomen dat het motorblok lui wordt.

ikke schreef:Tobbes schreef:Maar dat is kwestie van nog veder terug schakelen. In heuvelachtige gebieden laat ik motor gerust 4000rpm maken (benzine 4 cilinder). Is juist alleen maar goed voor de motor die extra smering. Juist door af toe flink wat toeren te maken is juist goed om te verkomen dat het motorblok lui wordt.
Maar als je max power rond de 3000 toeren beschikbaar is, is 4000 toeren draaien niet bijster zinvol......
Maar waar op doelde is dat ik bij afremmen op de motor in heuvelachtig gebied de motor gerust veel toeren laat maken. Starbreeze schreef:Dat moet sowieso toch structureel? Die olie vervangen in de bak? Heb dat bij die van mij ik meen rond de 90k laten doen. Duur grapje ja.
Tobbes schreef:Automaat olie.
Volgens Volvo hoeft het nooit, maar die hebben daar geen rekening in mee gehouden dat hun auto's makkelijk langer dan 10 jaar mee gaan.
Om de 90k is heel netjes. Ik denk dat dan ook enkel wisselen wel voldoende is in plaats van het flushen wat stuk duurder is.
Starbreeze schreef:Olie in de DSG bak verversen is idd iets van rond de 380,- bij de dealer (ik heb een ander adres gelukkig). Duur? Tja, veel geld voor zoiets wel danmaar ja, hoort erbij. Dit hoeft niet jaarlijks maar bij een bepaalde km stand. De olie wordt met draaiende motor erin gedaan.