"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:53

Starbreeze, dat doe je alleen bij keuren, en dat betaalt de verkoper, anders hoef ik het paard al niet. Maar voordat je zo ver bent kun je als kijker of potentiële koper al heel veel zelf eruit halen. Ik vind lopen op harde ondergrond belangrijk en vrijspringen ook. En dat kun je gewoon overal realiseren als je gaat kijken. Is dit allemaal goed, dan kun je zeggen en nu klinisch keuren.
Laatst bijgewerkt door germie op 28-06-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:54

Bruintje, die 150 euro is niet voor het paard, maar voor de informatie die je krijgt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:58

germie schreef:
Starbreeze, dat doe je alleen bij keuren, en dat betaalt de verkoper, anders hoef ik het paard al niet. Maar voordat je zo ver bent kun je als kijker of potentiële koper al heel veel zelf eruit halen. Ik vind lopen op harde ondergrond belangrijk en vrijspringen ook. En dat kun je gewoon overal realiseren als je gaat kijken. Is dit allemaal goed, dan kun je zeggen en nu klinisch keuren.

Ah zo, ik dacht al dat is toch ook onderdeel van een klinische keuring.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:00

En zo zie ik dat niet.
Ik wil geen kosten aan de paard dat nog niet van mij is.
Wordt hij goed gekeurd betaal ik met liefde.

Te vaak dat een eigenaar weet dat een paard niet goed zal zijn en daarom adverteert met kk.

Nee ik blijf ouderwets.
Bij afkeuring voor verkoper.
Zo hou je oplichters tegen.
En juist tegenwoordig steeds belangrijker.
Maar als er maar steeds meer mensen komen die in de nieuwere regel kk trappen zal de oplichter steeds meer ruimte krijgen.

Wat je ook vaak leest op bokt.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:07

We kopen/verkopen regelmatig paarden. 3/4/5 jarige

Wij als koper, kunnen voor een heel groot deel zien of paard wel niet goed is klinisch.
Op de volte, op het harde etc.

Paarden laten we zelf vaak 14 fotos maken wanneer ze niet op de foto zijn geweest.

Bij overkeuren of rug etc ook op de foto is het aan de koper zelf, dan staan wij wel in voor de eerder 14 gemaakte foto's!

Klinisch laten wij eigenlijk nooit doen, dit omdat de koper 99/100 keer alsnog zelf klinisch wil laten keuren.

Het is gewoon belangrijk om heel duidelijk af te spreken wie wat betaald.
Wanneer een ocd geconatateerd is, wil niet zeggen dat paard "afgekeurd" is.
Duidelijk overleg is gewoon heel belangrijk, desnoods op papier.

ruitje

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:04

Het is echt een illusie om te denken dat je met keuren oplichters tegen houd... Net alsof je met keuringen niet kan sjoemelen? Waar een wil is is
een weg en oplichters vinden heel vaak een weg in dat soort dingen :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:23

bruintje123 schreef:
En zo zie ik dat niet.

Jij keurt een tweedehands auto niet als je die koopt? Of verwacht je dat de verkoper de kosten van de (af)keuring betaalt? Want het gaat over precies hetzelfde: het vaststellen van de kwaliteit van datgene wat je wil kopen.
Je maakt geen kosten aan een paard, je maakt kosten om informatie te verkrijgen of aankoop wel of niet verstandig is.

bruintje123 schreef:
Te vaak dat een eigenaar weet dat een paard niet goed zal zijn en daarom adverteert met kk.

Nee ik blijf ouderwets.

Oplichters hou je hiermee absoluut niet tegen en je kunt jezelf een leuk paard door de neus boren door deze instelling.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:44

Waratje schreef:
bruintje123 schreef:
En zo zie ik dat niet.

Jij keurt een tweedehands auto niet als je die koopt? Of verwacht je dat de verkoper de kosten van de (af)keuring betaalt? Want het gaat over precies hetzelfde: het vaststellen van de kwaliteit van datgene wat je wil kopen.
Je maakt geen kosten aan een paard, je maakt kosten om informatie te verkrijgen of aankoop wel of niet verstandig is.

bruintje123 schreef:

Nee ik blijf ouderwets.

Oplichters hou je hiermee absoluut niet tegen en je kunt jezelf een leuk paard door de neus boren door deze instelling.

Waratje,
Helemaal eens met jou.
Maar "particulieren" zoals ze vaak genoemd worden. (niet verkeerd oid!)
Die kijken gewoon op een totaal andere manier en er wordt overal wat achter gezocht.

En deels maakt dat de handel en het vertrouwen onderling kapot. Mensen zijn bang om wat te kopen.
Oplichters lopen er echt wel rond.
Maar dit kun je toch niet tegen gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:11

Ben ik het ook mee eens waratje.

Daarbij is een afwijking (op een vaag standaard -zie "kreupele kansen" via google) een soort kansberekening op kreupelheid. Terwijl kreupelheid vaak wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Hoe je het paard rijd is daarin vaak een belangrijke factor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:45

Hoe lichten ze dan nog op?
Bij fatsoenlijk keuren tegenover kosten voor de koper zodat ze zonder kosten kunnen wachten tot iemand besluit niet te keuren?
Als het de oplichter geld kost doet hij het zo niet hoor.

Geef eens voorbeelden?

Ik ben nu inderdaad particulier.
Maar voorheen maakte ik paarden zadelmak en verkocht ze weer.
Dus ken het wereldje wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:20

Helaas is die kans zelfs bijzonder groot.

Robin_S schreef:
Ik vind dit echt iets voor de koper. Je kan dan je eigen dierenarts kiezen, ook niet onbelangrijk.

De kans dat je 5 interessante paarden tegenkomt die alle 5 (op jouw kosten) worden afgekeurd, lijkt me bijzonder klein, niet?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:24

[quote="Waratje]

[/quote]

Auto laat je apk keuren voor je hem koopt en dan worden de eventuele gebreken verholpen, Dat wordt wat lastig met het keuren van een paard.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:46

Silly1972 schreef:
Helaas is die kans zelfs bijzonder groot.

Robin_S schreef:
Ik vind dit echt iets voor de koper. Je kan dan je eigen dierenarts kiezen, ook niet onbelangrijk.

De kans dat je 5 interessante paarden tegenkomt die alle 5 (op jouw kosten) worden afgekeurd, lijkt me bijzonder klein, niet?

Waarop bazeer je dat, wat voor paard zocht je dan? Ik denk dat je echt de pech wel kan hebben maar dat de kans daarop "groot" is lijkt me overdreven? Bij ons was het eerste paard dat we lieten keuren gewoon goed :o?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:57

op ervaringen van mijzelf en anderen en dat ging om paarden in de prijsklassen tussen de 4000 en 10000 euro

o.a. bv een 8 jarige met op 3 plekken kissingspines een 7 jarige met trauma artrose in de hals, flinke ocd's niet op de beste plekken. En nee, dat soort dingen zie je niet even zo op het blote oog. Sterker nog, klinisch werden ze goedgekeurd.
Nee hoor, voor mij geen paard waarbij staat keuren k.k. die sla ik gewoon over

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:55

Als je een auto van een particulier koopt dan zit er zelden een nieuwe APK op. Jij weet niet wat er in de tussentijd is gebeurd met die auto. Buiten dat, er zijn ook allerlei zaken aan een auto die helemaal niet ter sprake komen bij een APK en je wel flink op kosten kan jagen. APK is absoluut geen garantie op een goede auto.

Bruintje, ik doe niet aan oplichting, maar geloof me, oplichters zijn er gewoon goed in en vinden heus wel een manier als je op te lichten bent.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:29

Silly1972 schreef:
op ervaringen van mijzelf en anderen en dat ging om paarden in de prijsklassen tussen de 4000 en 10000 euro

o.a. bv een 8 jarige met op 3 plekken kissingspines een 7 jarige met trauma artrose in de hals, flinke ocd's niet op de beste plekken. En nee, dat soort dingen zie je niet even zo op het blote oog. Sterker nog, klinisch werden ze goedgekeurd.
Nee hoor, voor mij geen paard waarbij staat keuren k.k. die sla ik gewoon over

Ik snap je hierin volledig.
Zelf ook meegemaakt.

Maar keuren kk staat er vaak bij om de reden dat je mensen hebt, die willen dat het paard op voorhand wordt gekeurd, zonder dat ze zelf zijn wezen kijken.
Vaak is in overleg heel wat mogelijk.
Als je ze direct afslaat weet je het nooit

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:35

ik zou nooit een paard kopen wat al gekeurd is , altijd overkeuren door eigen da.

heb al div keren meegemaakt dat een paard "goedgekeurd"was en binnen een half jaar toch wel ernstige tekortkomingen had.

Ook andersom meegemaakt pony werd door 1 dierenarts afgekeurd en vervolgens door andere goedgekeurd met betrekking op de slechte kwaliteit vd rontgenfoto's.

en idd ik zou ook zelf betalen als koper bij goedkeuring immers ik wil toch die keuring, vind het maar raar dat je als verkoper die kosten ook moet betalen bij goedkeuring.

laatst paard wezen kijken zou goedgekeurd zijn door da, op rapport stonden gewoon 3 ocd vermeld, lekker dan , wordt dan niet vermeld door verkoper want ze was immers "goedgekeurd".

Vind wel dan dat zo'n paard niet als goedgekeurd geboekt mag staan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:15

Paarden worden niet goedgekeurd of afgekeurd.

Er wordt een positief of negatief verkoopadvies gegeven. Aangezien de verkoper de keuring doet, is het geen aankoopkeuring en dus niet zo'n advies. Slechts een rapport wat de d.a heeft gezien.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:51

Oke Lotteeee, dat wist ik niet, goed dat ik het weet, dank je wel ;-)

Dat vind ik ook raar Florentine1, als het paard is goedgekeurd voor mijn doel, dan koop ik hem en dan betaal ik ook de kosten daarvoor, dat lijkt mij niet meer dan logisch.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:11

Natuurlijk betaald de verkoper niet bij goed keuring.
Daar heeft het toch niemand over? :)

De verkoper beweert in de advertentie een gezond paard te verkopen.
Dat mag hij dan ook bewijzen.
Heeft hij dus niet kloppend geadverteerd mag hij ook betalen.
Immers de verkoop gaat dan niet meer door en blijven de keuring papieren als het ware bij het paard.

Dat vergelijk toch met de auto waar blijft dat toch vandaan komen?

Ff nieuwe pees kan ik niet vervangen hoor. Nieuwe schokbreker wel en is auto nog steeds goed om in te rijden.
Daarnaast vraag je altijd nieuwe apk die de verkoper betaald. Zelfs bij goedkeuring.
Daarnaast heb je garantie als je bij een bovag garage koopt. Zonder gezeik.
Maar die verkoper van een paard geeft geen garantie. Dan kun je gaan rechten.
Dus kunnen we onderhand stoppen met kromme vergelijkingen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:15

Daar komt Waratje steeds mee met die auto's haha

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:21

Ik spreek altijd af, als de koper wil laten keuren....dat bij goedkeuring kk zijn en bij een negatief advies de kosten gedeeld worden, want dan ben ik er net zo ziek van als degene die 'm had willen kopen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:22

ook daar zou ik niet mee akkoord gaan, waarom zou ik gaan betalen voor een paard wat niet van mij is en voor een keuringsrapport waar ik niks mee kan en jij wel?
Nee hoor, budget slinkt zo wel erg hard als je steeds een treft die afgekeurd word.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:31

Silly1972 schreef:
ook daar zou ik niet mee akkoord gaan, waarom zou ik gaan betalen voor een paard wat niet van mij is en voor een keuringsrapport waar ik niks mee kan en jij wel?
Nee hoor, budget slinkt zo wel erg hard als je steeds een treft die afgekeurd word.

En daarom spreek ik dat voor de keuring af, wil je dat dat niet dan is dat je goed recht even goede vrienden... en zal je verder moeten kijken. Doe het al jaren zo, nooit een enkel probleem geweest, nu moet ik wel zeggen dat ik maar 1 x gehad heb dat er één niet door de keuring kwam.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:59

bruintje123 schreef:
Natuurlijk betaald de verkoper niet bij goed keuring.
Daar heeft het toch niemand over? :)

De verkoper beweert in de advertentie een gezond paard te verkopen.
Dat mag hij dan ook bewijzen.
Heeft hij dus niet kloppend geadverteerd mag hij ook betalen.

Maar een afwijking is niet hetzelfde als een ongezond paard.
Sommige kopers willen allemaal 1 tjes, terwijl anderen ook tevreden zijn met een 2 of zelfs een 3, en na alle foto,s die op een normale keuring gedaan worden, kan het paard ook iets in de kop,nek of rug hebben..of
krijgen....

Een keuring is een soort kansberekening. Soms valt die positief uit en soms negatief, maar staat nog los van de werkelijkheid, omdat er nog veel meer factoren mee spelen (en ook aan aantal van de zogenaamde afwijkingen wetenschappelijk nog tegengeproken kunnen worden.)

En daarnaast kan het paard ook nog zijn been breken in de wei.......
Een keuring s een monentopname.