2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 01:07

Ik heb ooit eens een Passier Grand Gilbert gekocht waarvan de boom volgens de advertentie op Marktplaats gebroken was. Ze vroegen 100 euro, was als nieuw, ik bood 75 euro en mocht het ophalen. Ik wist bijna zeker dat het goed zou liggen en had Passier al gebeld om te vragen wat een nieuwe boom zou kosten en zelfs dat was het waard (500-600 euro). Daar aangekomen zag ik niets vreemds aan het zadel en voelde niets vreemds, dus heb betaald en ben gelijk doorgereden naar Van Rijs om te laten nakijken. Blijkt gewoon een flexibele boom te zijn in mijn geval, dus ik had de koop van mijn leven! Een Passier Grand Gilbert, misschien 3 wedstrijden mee gereden voor 75 euro. Dat kan dus ook. Maar voor 800 euro had ik dat nooit gegokt. Ik neem ook niks terug wat ik op Marktplaats verkoop, er zijn mij te veel gelukzoekers die graag alles voor niks willen.

Anoniem

Re: 2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:50

Ik denk dat juridisch gezien de TS(koper) aan het kortste eind strekt maar het zou de verkoper sieren om toch normaal naar haar te reageren en haar een goed voorstel te doen.
Of het zadel terug nemen of een deel van de reparatie te betalen. Ik vind de opstelling en het vage verhaal van de verkoper ook geen schoonheidsprijs hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:45

Collie2008 schreef:
Dat vraag ik niet.... :+

Wat mij opvalt is dat de gemiddelde bokker steen en been klaagt als het geleverde product (particuliere aankoop) iets meer kapot is dan zij dachten. Iedereen is het er dan over eens dat ze de koop moeten terug laten draaien, geld terug vragen, compensatie, etc.

En nu gaat het om een zadel en is dit opeens een ander verhaal? Vind het contrast nogal groot. Waarom heeft TS er nu geen 'recht' op. Omdat ze zonder zadelmaker iets heeft aangekocht? Omdat ze het zadel gezien heeft? Ze kan er toch niet in kijken?

Als verkoper moet je een deugdelijk iets verkopen of melden dat het niet deugt. Het zal vast allemaal insinueren, speculeren, blah blah blah zijn, maar ik durf m'n paard erop te verwedden dat de verkoper wist van het gebrek

Voorzichtig met het verwedden van iets dat je dierbaar is als je geen flauw idé hebt of je juist zit. Als iemand je er een keer aan houdt heb je een probleem.
Gezien TS met al haar kennis en kunde niet kon voelen dat de boom stuk was, is de kans reëel dat de verkoper dat ook niet geweten heeft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:50

Anoniem schreef:
Ik denk dat juridisch gezien de TS(koper) aan het kortste eind strekt maar het zou de verkoper sieren om toch normaal naar haar te reageren en haar een goed voorstel te doen.
Of het zadel terug nemen of een deel van de reparatie te betalen. Ik vind de opstelling en het vage verhaal van de verkoper ook geen schoonheidsprijs hebben.

wij horen maar 1 kant van het verhaal natuurlijk dus het is zo lastig oordelen,
ik zou er verder als verkoper ook niet meer op terug komen

laatst ook iets verkocht via mp en weet 100 % zeker dat dit nog heel was, en ineens was het bij de koper kapot en dat kan 100% zeker ook niet met de post gebeurt zijn. heb er 1 mail naartoe gedaan hoe ik het heb verzonden en in welke staat ze waren en daarna heb ik het afgesloten en ook niet meer gereageerd op de mails die erna kwamen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:51

Ik snap dat de ts weinig kans heeft op een goede afloop,maar het zal je maar gebeuren zeg.
Ik bedoel 800,- is een flink bedrag.Ik vind het erg sneu voor de ts.
Helaas zit er van alles op MP en als je wat koopt,is dat vaak ook op de gok dat het goed is of dat je het ontvangt.Dit weet je van tevoren,als er iets verstuurd moet worden,dat er een risico aan zit.
Daarom koop ik niets meer via MP,maar via een bekende webwinkel.Betaal wel wat meer,maar het is wel veilig en vertrouwd.Heb al verschillende keren gekocht via Bokt bij een Webwinkel,ging prima en goed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:53

oh maar dat zeg ik ook niet ik zou het ook vreselijk zuur vinden, het is een flink bedrag. maar ik zou me er ook niet aan durven wagen tweedehands zo'n bedrag uit te geven.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:10

wat vervelend
maar een verborgen gebrek of iets moet terug genomen worden geloof ik?
ik zal idd maar is goed na gaan wat jou rechten zijn

misschien dat ze wel moeilijk doen over het fijt dat jij het zadel van te voren ''getest'' heb en akkoord ben gegaan ? .

succes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:22

Is het een verborgen gebrek als de verkoper het zelf niet wist?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:25

en ts heeft het zadel gezien en getest en goed bevonden dus daar gaat ook je verborgen gebrek verhaal

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:34

StalNollie schreef:
en ts heeft het zadel gezien en getest en goed bevonden dus daar gaat ook je verborgen gebrek verhaal

Idd. je kan alleen maar hopen dat de verkoper iets met je wil regelen in de vorm van een tegoed koming.

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:48

Heb je een rechtsbijstand verz? Dit valt onder verborgen gebreken al je mailverkeer goed bewaren in die maols heb je hopelijk gevraagd of er iets aan het zadel mankeerde en als zij dit niet heeft aangegeven kun je dat in het verweer zeggen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:48

djufabo schreef:
Heb je een rechtsbijstand verz? Dit valt onder verborgen gebreken al je mailverkeer goed bewaren in die maols heb je hopelijk gevraagd of er iets aan het zadel mankeerde en als zij dit niet heeft aangegeven kun je dat in het verweer zeggen

Tenzij zij het zelf niet wist. Als je iets niet weet kan je het toch ook niet zeggen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:50

djufabo schreef:

TS heeft zelf het zadel getest en heel bevonden op dat moment. Schijnbaar is er iets gebeurd waardoor hij toen ze hem thuis uittesten op haar paard stuk was. Aan haar dus om te bewijzen dat dit al langer stuk is en dat de verkoper hier van op de hoogte was.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:07

Helaas gewoon domme pech. Wanneer je het zadel zo voelt is er niks aan de hand.. Wanneer hij op het paard ligt direct te horen. Het is niet te bewijzen dat het al eerder gebeurd is maar wat de zadelmaker ons wel vertelde is dat het echt een fikse breuk is en dat dat echt niet zomaar gebeurd, er moet heel wat gebeuren om die breuk te krijgen.

Verder wordt het zadel nu gewoon gemaakt en komt er een nieuwe boom in dan alsnog te gebruiken, zeer zure maar goede leerschool..

Het zou absoluut mogelijk kunnen zijn dat de verkoper hier niks vanaf wist, maar wat jammer is is dat het gewoon in heel normaal overleg gebeurde en ze er direct niks meer mee te maken wou hebben. Op dat moment wisten we het nog niet eens zeker.(We hadden gestuurd dat we dit vermoeden hadden, het na zouden laten kijken door een erkende zadelmaker en hij misschien ook kon zeggen hoe oud de breuk was.) Hier werd direct op afgekapt.

Ik zeg niet dat de verkoopster het verplicht was, maar het was wel prettig geweest als ze er niet vanaf moment 1 de handen er van af trok, maar ons misschien in contact had kunnen brengen met de 'eigenaar' zodat we haar even konden bellen en normaal hadden kunnen vragen of ze het zadel misschien wel eens had horen kraken oid. We zijn ten alle tijden heel vriendelijk geweest en gebleven.

Maakt helaas niets meer uit. Zadel wordt gemaakt en het is een stuk duurder geworden als de bedoeling was, zoals ik al zei, duidelijk les voor de volgende keer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:11

anoukkk. schreef:
Helaas gewoon domme pech. Wanneer je het zadel zo voelt is er niks aan de hand.. Wanneer hij op het paard ligt direct te horen. Het is niet te bewijzen dat het al eerder gebeurd is maar wat de zadelmaker ons wel vertelde is dat het echt een fikse breuk is en dat dat echt niet zomaar gebeurd, er moet heel wat gebeuren om die breuk te krijgen.

Verder wordt het zadel nu gewoon gemaakt en komt er een nieuwe boom in dan alsnog te gebruiken, zeer zure maar goede leerschool..

Het zou absoluut mogelijk kunnen zijn dat de verkoper hier niks vanaf wist, maar wat jammer is is dat het gewoon in heel normaal overleg gebeurde en ze er direct niks meer mee te maken wou hebben. Op dat moment wisten we het nog niet eens zeker.(We hadden gestuurd dat we dit vermoeden hadden, het na zouden laten kijken door een erkende zadelmaker en hij misschien ook kon zeggen hoe oud de breuk was.) Hier werd direct op afgekapt.

Ik zeg niet dat de verkoopster het verplicht was, maar het was wel prettig geweest als ze er niet vanaf moment 1 de handen er van af trok, maar ons misschien in contact had kunnen brengen met de 'eigenaar' zodat we haar even konden bellen en normaal hadden kunnen vragen of ze het zadel misschien wel eens had horen kraken oid. We zijn ten alle tijden heel vriendelijk geweest en gebleven.

Maakt helaas niets meer uit. Zadel wordt gemaakt en het is een stuk duurder geworden als de bedoeling was, zoals ik al zei, duidelijk les voor de volgende keer.

logisch want als ze ook maar iets toegeeft in dit verhaal kan ze hier weer op gepakt worden, dus nee ik zou ook gelijk me handen ervan af trekken

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:14

Ik wist niet dat ze hier voor opgepakt kon worden StalNollie, persoonlijk zou ik anders gehandeld hebben. Ik hecht veel waarde aan eerlijkheid het is jammer dat je via internet verkopen niet meer op mensen kan vertrouwen. Dan bedoel ik zowel kopers als verkopers! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:14

Niet opgepakt als gearresteerd, op gepakt alsin "woorden die tegen haar gebruikt worden" vermoed ik.
en ik kan het enkel met stalnollie eens zijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:23

Als verkoper had ik eerst contact met die zgn vriendin opgenomen en gevraagd of ze wel eens hoorde dat het zadel kraakte. Zo ja, geld terug en zadel terugnemen en de vriendin vertellen dat ze het zelf mocht verkopen. Alleen al het feit dat de verkoopster direct zei totaal niet tegemoet te willen komen geeft al aan dat het zadel van haarzelf was of ze speelt onder één hoedje met vriendin.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:28

Bigone dat zijn aannames van je, lees me berichten eens door ik zou ook me handen ervan af trekken als verkopende partij

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:33

Ts staat hier naar alle waarschijnlijkheid simpelweg met lege handen, aangezien het niet aantoonbaar is dat er een reeds ondeugdelijk product (het zadel) willens en wetens aan haar is verkocht. Verkoper kan net zo goed beweren dat het zadel in orde was bij overdracht en dat het bij TS zelf gebeurd is.
In gevallen van het ene woord t.o.v. het andere heb je 2 verliezers.
Dus verlies pakken, TS, een rechtszaak wordt dit niet (te veel geld, te klein belang).
Het is hartstikke zuur, maar dit valt simpelweg niet hard te maken.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-04-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:37

Zelfs als de zadelmaker als expert zwart op wit zou willen zetten dat het een oude breuk betreft, dan heeft de verkopende partij nu geen mogelijkheid meer voor contra expertise omdat het zadel al naar de fabriek is zoals ik het lees.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:45

terpentijn schreef:
Ts staat hier naar alle waarschijnlijkheid simpelweg met lege handen, aangezien het niet aantoonbaar is dat er een reeds ondeugdelijk product (het zadel) willens en wetens aan haar is verkocht. verkoper kan net zo goed beweren dat het zadel in orde was bij overdracht en dat het bij TS zelf gebeurd is.
In gevallen van het ene woord t.o.v. het andere heb je 2 verliezers.
Dus verlies pakken, TS, een rechtszaak wordt dit niet (te veel geld, te klein belang).
Het is hartstikke zuur, maar dit valt simpelweg niet hard te maken.

Idem mijn gedacht. Laat het rusten en kijk naar de toekomst. En leer ervan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:54

Toevallig heb ik laatst ook een zadel op de gok gekocht. Vond het best eng want ik heb een paard met een redelijke moeilijke bouw, maar aangezien hetzelfde type/maat zadel van een kennis wel goed lag durfde ik de gok te nemen. Heb wel met de verkoper afgesproken dat als hij niet goed zou liggen ik het de volgende dag zou laten weten en dan zou het zadel weer teruggaan. Jammer dat je niet zoiets hebt afgesproken. Dan nog weet je natuurlijk niet of de verkoper van je zadel haar afspraken na zou komen maar dan heb je al iets meer houvast. Verder ben ik bang dat het is zoals Terpentijn hier ergens boven zegt. Je hebt een heel dure les geleerd en je kan er weinig meer aan veranderen, afgezien van het laten fixen van de boom.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:21

Ik kocht ook een zadel via bokt markt op de gok.Het was een Wintec zónder verwisselbare boom,dus ik gokte erop dat die zou passen.Blijkt er wél een verwisselbare boom in te zitten.Prima toch.
Soms heb je mzzl,soms heb je pech.

Polleke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:27

Ik heb er over nagedacht of ik moet reageren op dit forum. Maar omdat er dingen worden geschreven die niet kloppen, heb ik besloten om van de gelegenheid gebruik te maken om een paar feiten toe te voegen. Ik heb alle mailtjes en app-jes bewaard gelukkig.
In de advertentie, mails of apps staat niets over de leeftijd van het zadel. TS vroeg toen ze het zadel kwam ophalen hoe oud het zadel was en mijn antwoord was dat ik dat niet wist. Dus waar komt het jaartal 2010 vandaan?
Toen ik meer dan 24 uur na de verkoop een berichtje kreeg dat ze het vermoeden had dat de boom gebroken was, heb ik direct contact met de eigenaar gehad. Die vertelde me er nooit iets van gemerkt te hebben. Mijn dochter heeft vlak voor de verkoop ook ± 3 weken met het zadel gereden en ook zij heeft nooit iets gemerkt. Dit heb ik meteen aan TS laten weten. Wij zijn er daarom nog steeds van overtuigd dat het zadel goed was toen TS het hier meenam.
En als laatste: TS heeft me nooit naar de naam/ het telnr. van de eigenaar, of om de bon van het zadel gevraagd. Als we de bon hadden kunnen overleggen, hadden we dat zeker gedaan, zodat TS bij Equipe zou kunnen aankloppen.
Ik heb gelukkig nog nooit eerder problemen gehad na verkoop van tweede hands spullen. Toen mijn dochter toevallig deze topic zag ben ik dan ook behoorlijk geschrokken van de reacties en meningen die sommige mensen plaatsen.
En als we het over normen en waarden hebben: iemands naam en woonplaats noemen op een internet forum en diegene in een kwaad daglicht stellen is inderdaad een vorm van smaad! En een hele domme actie.
Gelukkig heb ik ook een heleboel reacties gelezen van mensen die wel na kunnen denken....