Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:10

ruitje schreef:
ruitje schreef:
Het grappige vind ik altijd, dat mensen het blijkbaar prima vinden om bij niet officiële stallen zonder KVK te staan, en dat zelfs gebruiken als reden om dan zonder opzeg weg te kunnen. Dan denk ik: je hebt er ook mooi van geprofiteerd dat hij alles zwart deed. Want wij moeten als wel officiële stal een stuk meer stalhuur rekenen om bepaalde kosten door te berekenen.
)

Daarnaast, als jij ontevreden ben over je huurhuis, energieleverancier of sportschool.... Dan zal je je toch ook aan de opzeg moeten houden. Snap niet waarom dat bij een pensionstalhouder anders is.

Nee hoor, als er niet geleverd wordt betaal ik ook niet. Voor een rechter wordt je in het gelijk gesteld. Mensen moeten zich wat minder braaf opstellen! Die stalhouder is behoorlijk nalatig en speelt met de gezondheid van het paard van ts. Daar ga je m echt niet voor betalen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:12

Rowdine schreef:
Gypsy schreef:
Oké laatste poging want jullie halen allemaal dingen door elkaar....

Het gaat mij er gewoon om dat wat m_i_r zegt correct is. Dat staat LOS van de praktijk. Ik snap dondersgoed dat je in de praktijk niet zo gaat werken. Ik zeg ook nergens dat je dat moet doen. Integendeel...

Met niet je schepen achter je verbranden bedoel ik: Los het nog even netjes op voor je weg gaat. Niet zonder wat te zeggen opeens vertrekken omdat je geen zin hebt om die opzegtermijn te betalen.
Genoeg mensen die naar een andere stal vertrekken omdat ze daar het walhalla belooft is en na 1 of 2 maanden gauw weer terug naar hun andere stal gaan omdat er niks van waar bleek te zijn. Dan is het maar wat fijn als je nog terug kan naar je oude stal. Liever slecht hooi dan helemaal geen eten...

Ik heb nergens beweert dat je met een ingebrekestelling niet je schepen achter je verbrand W_Empress..... Dat maak jij er van.

Afijn ik houd er mee op, ik vind het best leuk om te discussiëren over iets, maar als ik mezelf constant op nieuw uit moet leggen omdat mensen te besodemieterd zijn om je posts fatsoenlijk te lezen is de lol er voor mij vanaf.

Nou nou, je durft wel, brutale aap. Ik snap dat je denkt de wijsheid in pacht te hebben nu je net bent begonnen met je studie rechten, maar geloof maar van mij dat je echt nog maar aan het begin staat. Dus dergelijke uitspraken ben ik totaal niet van gediend :)
Ik zou gelijk dit schip achter me verbranden. Als iemand mn paard op dergelijk stro geeft en slechts hooi geeft dan zou ik er nooit meer een paard neerzetten.

Een discussie is leuk, maar wat jij nu doet vind ik niet kunnen Rowdine!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:12

gypsy je blijft maar hameren op de plichten van de TS , stal huurster, maar je slaat het belangrijkste stuk over, de plichten van de pensionhouder!
Ook hij heeft zijn plichten en als hij zich daar niet aan houdt en de TS hem daar meerdere keren in 3 maanden( wat een geduld) op heeft gewezen en toch handelt hij niet naar de afspraken, dan blijft dus de vraag wat de rechten zijn van TS.

Volgens mij heeft ze dan de pensionhouder genoeg kans gegeven om de problemen te verhelpen, waar hij duidelijk geen zin in heeft, en mag ze het contract verbreken, of eigenlijk heeft de pensionhouder al contactbreuk gepleegd omdat hij zich niet houdt aan de afspraken.

Aangezien alle afspraken mondeling lopen is het natuurlijk flauwekul om nu ineens met een schriftelijke opzegging te komen .
Pensionhouder pleegt contractbreuk, weigert zich daar na meerdere mondelinge aanmaningen aan te houden en dus is er geen spraken meer van een geldig contract!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:13

Ts, hoe is het met het gesprek met de stalhouder afgelopen?

friendly

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:17

Contractbreuk? Van een contract wat er niet is? Hij houdt zich niet aan de afspraken nee, maar contractbreuk? Ik geef TS gelijk hoor door weg te gaan en niet de complete decembermaand te betalen. Maar of dat juridisch gezien correct is...daar laat ik mijzelf buiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:30

:')

Zoiets had ik wel verwacht. Ik zit er niet mee hoor.

Spatter wil jij even quoten waar ik gezegd heb dat TS zich aan haar plichten moet houden? Ik kan me namelijk totaal niet herinneren dat ik zoiets gezegd heb. :o?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:36

Gypsy schreef:
Is het ook als je nu zomaar vertrekt... En zoals ik eerder al opmerkte, wat als het op die andere stalling nog slechter blijkt te zijn?

Niet je schepen achter je verbranden...

Wb je laatste zin heb je wel een punt. Maar in de praktijk: als ik met een ingebrekestelling kom aanzetten kan ik per direct vertrekken en dan kan ik zeggen dat ook de stalhouder een opzegtermijn heeft maar die jaagt me gewoon van zijn erf af. En als klant heb je toch het grootste probleem want er moet maar net iets vrij zijn waar je dan je paard onder kan brengen. Er zijn maar weinig stallen (in mijn regio althans) waar je als klant enige rechten hebt. Het is altijd "je mag blij zijn dat je hier mag staan". Maakt zwart of wit of boer niks uit. Je hebt altijd een ongelijkwaardige positie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:39

Rowdine schreef:
Gypsy schreef:

Het gaat mij er gewoon om dat wat m_i_r zegt correct is. Dat staat LOS van de praktijk. Ik snap dondersgoed dat je in de praktijk niet zo gaat werken. Ik zeg ook nergens dat je dat moet doen. Integendeel...

Met niet je schepen achter je verbranden bedoel ik: Los het nog even netjes op voor je weg gaat. Niet zonder wat te zeggen opeens vertrekken omdat je geen zin hebt om die opzegtermijn te betalen.
Genoeg mensen die naar een andere stal vertrekken omdat ze daar het walhalla belooft is en na 1 of 2 maanden gauw weer terug naar hun andere stal gaan omdat er niks van waar bleek te zijn. Dan is het maar wat fijn als je nog terug kan naar je oude stal. Liever slecht hooi dan helemaal geen eten...

Ik heb nergens beweert dat je met een ingebrekestelling niet je schepen achter je verbrand W_Empress..... Dat maak jij er van.

Afijn ik houd er mee op, ik vind het best leuk om te discussiëren over iets, maar als ik mezelf constant op nieuw uit moet leggen omdat mensen te besodemieterd zijn om je posts fatsoenlijk te lezen is de lol er voor mij vanaf.

Nou nou, je durft wel, brutale aap. Ik snap dat je denkt de wijsheid in pacht te hebben nu je net bent begonnen met je studie rechten, maar geloof maar van mij dat je echt nog maar aan het begin staat. Dus dergelijke uitspraken ben ik totaal niet van gediend :)
Ik zou gelijk dit schip achter me verbranden. Als iemand mn paard op dergelijk stro geeft en slechts hooi geeft dan zou ik er nooit meer een paard neerzetten.

:') :') :') :') :') _/-\o_
Deze meldde we aan voor de post van het jaar!!! Brutale aap!! Doet me denken aan pipi langkous van vroeger. Om het er maar niet over te hebben dat 30 natuurlijk al heel oud is...
Oh god, ik kan een kwartier naar zoiets kijken en lachen.. :')

Ik ben het helemaal met Gypsy eens trouwens..maar goed..ik ben dan ook een baviaan van origine. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:41

Hihi ja want de informatie in mn profiel is helemaaaaaal waar. Lekker naïef.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:43

Zeggen dat een ander te beroerd is om te lezen omdat die het toevallig niet met je eens is, is anders ook niet erg aardig en inhoudelijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:45

Rowdine schreef:
Hihi ja want de informatie in mn profiel is helemaaaaaal waar. Lekker naïef.

Laat ik het erop houden dat het me niet verbaast...zoals ik al zei vermoed ik iets uit een pipi langkous film, die was toen al 60 :+ :D

Nikass: Misschien niet. Maar iemand brutale aap noemen en`ik ben er niet van gediend´. Ik vind het te grappig voor woorden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:46

Ik vind het persoonlijk wel een hilarische wending nemen nu. Ik ben het niet met je oneens hoor Rowdine, integendeel! Je hebt helemaal gelijk!

Alleen mensen moeten niet zeggen dat ik dingen gezegd heb, als ik die dingen niet gezegd heb. :o

Belangrijkste is dat paard van TS binnenkort er weer gewoon fatsoenlijk bijstaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:50

Jullie lijken met z'n allen wel stalhouder en pensionklant in één :D .
Ts betaald de drie december dagen en gaat snel weg op deze stal, veel meer mensen hebben aangegeven dat ze gaan of zijn al weg. Pensionhouder is niet communicatief vaardig, laat zijn vrouw de kolen uit het vuur halen. Hij zal straks, met een vrijwel lege stal toch wel eens nadenken waar het fout is gegaan. Door een goedkope partij stro en hooi te kopen kun je in eerste instantie geld verdienen, in tweede instantie zit hij straks met een onverkoopbare lading hooi en stro opgescheept want zijn klanten lopen weg. Misschien dat hij zich dan verdiept in gezondheid van paarden en zo wel een goede basis voor stallenverhuur aan kan bieden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:24

Ts zo snel mogelijk weggaan daar inderdaad. Ik zou uiterlijk tot 3 dec betalen. Persoonlijk had bij de 2 de levering van dat zelfde slechte spul al weggegaan. Desnoods naar iets tijdelijks.... Als er in elk geval maar goed voer en bodembedekking in de stal is... Eerste levensbehoefte van je paard zeg...

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:02

Gypsy schreef:
Is het ook als je nu zomaar vertrekt... En zoals ik eerder al opmerkte, wat als het op die andere stalling nog slechter blijkt te zijn?

Niet je schepen achter je verbranden...

Gypsy schreef:
Ik doe een juridische studie, m_i_r heeft gelijk. Ook mondelinge afspraken zijn bindend, net zozeer als schriftelijke. Wanneer ts de pensionhouder in gebreke had gesteld (schriftelijk) had ze op den duur een deel vd betaling op mogen schorten tot er wel weer geleverd werd. (Even in een notendop. Vanavond tentamen verbintenissen recht, leuk vak waar je echt iets aan hebt. :D )

Goed dan, op deze 2 quotes reageerde ik. Wat Mir zegt, is correct in theorie, uiteraard, dat betwist niemand. Maar je zegt zelf te begrijpen dat dat in zo'n situatie niet zo werkt. Als het advies (in de eerste plaats door Mir) in de praktijk niet gaat werken, wat heeft het dan voor zin het toch te geven cq te onderstrepen dat het juist is? Daar heeft toch niemand wat aan? Anderen geven aan wat zij zouden doen in dit geval, heeft idd alleen met rechtvaardigheidsgevoel te maken. TS vraagt immers wat anderen zouden doen in haar geval.

Er is ook helemaal (nog) geen sprake van zomaar weg gaan zonder opzegtermijn te betalen, de vraag is alleen wat die opzeg termijn is. Er is geen contract en de mondelinge afspraak is een maand opzeg termijn. NOOIT is er gesproken van een kalendermaand opzeg termijn. TS heeft dus wat mij betreft idd aan haar plichten voldaan. Ze heeft het 3 maanden aangekeken, meerdere malen aangegeven het niet eens te zijn met de gang van zaken, netjes een andere stal gezocht en zegt de maand opzegtermijn in acht te nemen (Namelijk t/m 3 dec). Denk jij dat wanneer TS niet zoals de pensionbaas wil, t/m de hele maand december betaald, er uberhaupt nog een manier is (of de wil) om op deze stalling terug te komen? Ik niet namelijk. Imo staat TS volledig in haar recht en handelt het netjes af door nov + 3 dagen dec te betalen, terwijl ze half nov al vertrekt. En ik betwijfel of haar wettelijk gezien IN DE PRAKTIJK iets te verwijten valt. :) En of ik dan wel of niet een rechtenachtergrond heb of antwoord geef vanuit rechtvaardigheidsgevoel, zal me aan mijn bips roesten. :)

Gypsy schreef:

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:14

Mij maakt het wel uit of iemand iets zegt wat vanuit het recht te verantwoorden valt of wat gewoon zijn of haar mening is....

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:20

Nou vooruit: omdat mensen kennelijk het belang van de juridische theorie niet in zien en liever conform eigenrichting het probleem oplossen.

Natuurlijk is dat kans groot dat een pensionhouder de boel lekker de boel laat wanneer TS haar spullen pakt en gaat zonder netjes te betalen. Maar: er wordt hier te pas en te onpas geroepen dat dat geen gevolgen voor haar kan hebben en dat een rechter haar in het gelijk zal stellen en dát is dan weer niet het geval. De rechter baseert zijn of haar oordeel namelijk wel op die zo vergruisde juridische theorie en niet op de onderbuik gevoelens van de gemiddelde bokker hier.

Het zou daarom mooi zijn als mensen zonder enige kennis van zaken zich wat voorzichtiger uit zouden laten over de eventuele gevolgen van hun ongefundeerde en bovenal foute adviezen.

Als TS er vervolgens voor kiest eventuele risico's voor lief te nemen omdat ze voorziet dat de pensionhouder er geen werk van zal maken, dat is dan een weloverwogen keuze. De juridische theorie afdoen als zinloos omdat men denkt zeker te weten dat hij geen zaak heeft of er geen zaak van zal maken is wat al te makkelijk en vooral erg onverstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:29

Waarom hebben we het over het oordeel van de rechter?? De kosten van de griffierechten wegen nog niet bijna op tegen het stalgeld van een maand.
Dus ts maak je maar niet te druk, gewoon weggaan daar en voor je paard kiezen :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:41

Totdat je iemand treft die uit principe vindt dat iemand niet weg mag komen met dat soort gedrag en er wel een punt van maakt. Dan is zo'n 'nuance' cruciaal voor het geven van een fatsoenlijk advies.

Een algemeen advies voor iedereen die een conflict heeft: Stel je vraag bij het juridisch loket en vraag AJB niet aan bokt wat je rechten en plichten zijn. De kans dat je met een slagroomtaart de afgrond in gestuurd wordt is toch wel bijna 100%.

ben je er nog uitgekomen met de pensionhouders TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:43

Hahaha ja een stalhouder die bespaart op hooi en stro gaat vervolgens een godsvermogen uitgeven aan griffierechten om z'n gelijk te halen. Nog niet bijna denk ik :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:44

Rowdine schreef:
Hahaha ja een stalhouder die bespaard op hooi en stro gaat vervolgens een godsvermogen uitgeven aan griffierechten om z'n gelijk te halen. Nog niet bijna denk ik :)

Precies dat dacht ik ook.. :j

Maar ben wel benieuwd wat TS gaat doen.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 19:00

Hier ben ik weer. Gister geen gesprek kunnen hebben met de stalhouder. Hij werkt niet zo hard en zit graag binnen. Zn dochter liep er wel, maar die gaat dan weer niet over deze zaken.
Mijn vriendin die haar paard koliek had gaat met de veearts overleggen en de stalhouder erop aanspreken, wordt dus ook nog een verhaal.
Ik hoop vanavond iemand te spreken van stal (man of vrouw), maar ze zijn niet zo happig `s avonds.
Het verhaal wordt dus nog steeds vervolgd. Maar met mazzel is mn paard van de week weg en krijgt de boer zn overige centen met begeleidend schrijven.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:02

Nou ik hoop maar dat jullie nooit de verkeerde treffen dan. :=

Wat een gedoe TS... Jij telt vast de nachtjes af..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:08

Rowdine schreef:
Hahaha ja een stalhouder die bespaart op hooi en stro gaat vervolgens een godsvermogen uitgeven aan griffierechten om z'n gelijk te halen. Nog niet bijna denk ik :)

Dat denk ik dus ook :P

Juridisch gezien zou de boer inderdaad er wel een zaak van kunnen maken, maar de TS staat opzich ook wel sterk samen met haar stalgenoten dat de stalhouder nu geen gezonde leefomgeving aan de paarden bied. ( nu een paard ziek zelfs ben benieuwd hoe dat afloopt).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:28

Wat negatief allemaal over de stalhouder, soms kun je als stalhouder (net als bij een particulier) een verkeerde party stro en hooi geleverd krijgen. Niet altijd kan je daar iets aan doen. Hoe hij er mee omgaat is een 2e.